2020-12-02, 23:45
Medlem
Ursprungligen postat av Lars48.
Uppdaterat råd från WHO:

The World Health Organization on Wednesday recommended wearing facemasks when indoors with other people, if the ventilation has been deemed inadequate, in an update to its Covid-19 guidance on masks.

https://amp.france24.com/en/live-new...mpression=true

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och vad menar de med otillräcklig ventilation då? I Sverige har vi väl sen långt tillbaka regler för hur mycket rum måste ventileras.
Det tycker jag var vettiga rekommendationer:
Det är när rumsvolymen är liten och när det inte är tillräcklig takhöjd -
Är det högt till taket blir det mer likt utomhus.
Kort och gott - det är exponeringen som man ska hålla nere. Alltså kortare tid inomhus med andra människor.
Utomhus är det ju väldigt mycket mer luft (oändligt) - och dessutom avstånd, så det är mycket mindre exponeringsrisk.
Citera
2020-12-02, 23:48
Medlem
Deerhunter10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Med tanke på att Sverige är världens största tillverkare av respiratorer verkar det onödigt att leta utomlands efter dem. Men i övrigt delar jag din misstanke om att svenska myndigheter inte lyft ett finger för att underlätta pandemihanteringen i vinter. Om jag inte missminner mig alldeles så var FHM så säkra på att det inte skulle bli någon massiv smittspridning till vintern att man inte ens hade det som ett alternativ bland sina tänkbara scenarion.

Getinge är en Svensk tillverkare av repiratorer. Hela deras produktionskapacitet är för lång tid framöver redan uppköpt av andra länder. Som vanligt handlar svenska myndigheter och politiker allt för långsamt. (samma sak hände under de två världskrigen, ingen upprustning i Sverige förrän kriget redan brutit ut. Inte helt lätt att köpa krigsmaterial av andra då).

https://www.nyteknik.se/samhalle/stor-brist-pa-respiratorer-nu-okar-getinge-sin-produktion-6991212
Citera
2020-12-02, 23:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ja, enligt Efsa. Livsmedelsverket anger visserligen dom som källa men med tanke på vilka låga nivåer dom valt att berika livsmedel med så har man helt uppenbart önskat hålla en rejäl marginal till den nivån.

Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Enligt den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, är övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av D-vitamin 100 mikrogram per dag för vuxna.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

Det krävs nog en rätt rejäl spark i röven och väldigt övertygande bevis för att svenska myndigheter skulle få för sig att ändra inställning, utan en föregående mastodontutredning som blir klar om några år.

Jag har sedan ett par månader tagit 20µg per dag i tillskott och har för avsikt att fortsätta med det, minst genom vintern, dvs. till april.

Kanske är jag väl försiktig för att inte överdosera? Jag har intrycket att jag utan vidare skulle kunna dubblera eller tredubbla dosen utan risk för att överdosera? Men, skulle en sådan ökning göra någon nytta?

Citera
2020-12-02, 23:50
Medlem
HatarIslams avatar
174 döda idag. Nu är vi snart förbi 200 döda om dagen. Fy fan, det blir många döda denna vinter.

En grov uträkning. 200 döda per dag * 90 dagar (Dec, Jan, Feb) = 18.000 döda... Plus de 7.000 som dött.
Senast redigerad av HatarIslam 2020-12-02 kl. 23:55.
Citera
2020-12-02, 23:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag blev påmind om detta för några månader sedan när en bekant som troligen var infekterad testade negativt.

Då fick jag intrycket att "falsk negativ" för den test som utförts kunde vara runt 30%.

Här finns ett intervall angivet, med 37% som övre gräns.

Which test is best for COVID-19?
«What about accuracy? False negatives — that is, a test that says you don’t have the virus when you actually do have the virus — may occur. The reported rate of false negatives is as low as 2% and as high as 37%. The false positive rate — that is, how often the test says you have the virus when you actually do not — should be close to zero. Most false-positive results are thought to be due to lab contamination or other problems with how the lab has performed the test, not limitations of the test itself.»

https://www.health.harvard.edu/blog/which-test-is-best-for-covid-19-2020081020734

Texten från Harvard är från 2020-08-10.

Fast PCR-tester kan väl ge falska negativa genom att detektera virusrester snarare än viabla virus. De detekterar iofs virus, men inte i en livskraftig form. Undrar hur vanligt det är?
Citera
2020-12-02, 23:52
Medlem
Citat:
En central fråga då blir ju vilka behandlingar som kan sättas in, även på patienter med milda symtom, för att minska risken för kroniska besvär?

– Blodförtunnande?
– Syrgas?
– Vitamin D?

Fler förslag?

IVIG?
Citera
2020-12-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Worldometer rapporterade Sverige likadant som övriga världen i början. Dvs man uppdaterade enligt hur dödsfallen rapporterades in, vilket är hur alla andra länder i världen gör.

17 juni rapporterades över hundra dödsfall för Sverige. Det blev ganska många negativa rubriker runt om i världen då svenska strategin var uppmärksammad. Övriga Europa hade fått bort smittspridningen vid det laget, Sverige låg högst i Europa.

Tegnell var givetvis rosenrasande och uttalade sig på sitt vanliga arroganta sätt i medierna om korkade utländska medier som inte förstod hur Sverige rapporterade. En vecka senare hade Worldometer ändrat hur man rapporterade Sveriges dödsfall. Svärjebilden var räddad. Eller så inte.
Tja, bara att man kan tänka tanken,, att det är den där ”JÄVLA SVERGEBILDEN” som ligger bakom det hela och spökar i bakgrunden, är i sig något som inte främjar den heliga ”sverigebilden” särskilt mycket…
Citera
2020-12-02, 23:57
Medlem
Sverige närmar sig 2100 personer inlagda på sjukhus nu för covid-19 har för mig det var något liknande i våras men betydligt färre på IVA nu.
Citera
2020-12-02, 23:58
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Intressant!

Mer än intressant. Det kändes som en våg som gick ned i lungorna. Tog bara någon minut.
Tog på chansning 5 torkade piri piri i ett 4dl glas med varm saft. Då kände man vågen gå upp igen.
Höll i sig i 2-3 timmar. Sedan fick jag göra dricka igen. Hade tur att det började på morgonen när jag var vaken. Så jag kunde göra så ett antal gånger innan kvällen. Ordentligt stor dos innan man la sig och
sov första kvällen. Sedan så var det chili flera gånger dagen i veckor. Nu bara 1-2 chili ca tre gånger per dag.
Citera
2020-12-03, 00:00
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Hoppas kan man ju alltid men beträffande AT kan jag inte erinra mig att han har haft rätt i någon av sina prognoser utan konstant underskattat faran avseende Covid 19. Han var ju f.ö också förespråkare för Pandremixvaccinet mot svininfluensan
Inte bara förespråkare...

Han var landets högste influensavaccinansvarige och råkade köpa in 18 miljoner doser istället för 9.

– Vad jag menade var att Sverige var bundet av planeringen och framför allt av vaccinavtalet, säger Anders Tegnell, som var landets högste influensavaccinansvarige från sin post på Socialstyrelsen.

– Vårt agerande var helt logiskt och vi kommer att fatta samma beslut om eller när nästa pandemi kommer, slår Anders Tegnell fast.

Han medger att för den stora majoriteten – 96-97 procent – var svininfluensan en mild sjukdom men en minoritet blev väldigt sjuka.

Båda beklagar djupt de barn och yngre som insjuknat i narkolepsi i samband med vaccineringen.

https://www.svd.se/sa-sager-de-ansvariga-idag

Nu är jag förvisso anhängare av vaccinering och tycker att det var rätt att vaccinera mot svininfluensan.

Men det är intressant att se att hur han beklagar narkolepsibarnen på samma sätt som han numera beklagar massdöden, på ålderdomshemmen men att han då tyckte att en sjukdom som är mild för dom allra flesta, absolut inte får spridas i samhället, till skillnad från hur han plötsligt valde att resonera i våras.
Citera
2020-12-03, 00:03
Medlem
-ALLA REGIONER IDAG- on(2/12)-
+174 döda i 17 regioner, där 6 regioner har 2-siffriga dödstal rapporterat idag.
(Döda registrerade från 18 av 21 regioner= 81 %

Stockholm +52 döda (2699->2751)
Skåne +31 döda (416->447)
Västra Götaland +27 döda (987->1014)
Västmanland +11 döda (191->202)
Uppsala +10 döda (295->305)
Östergötland +10 döda (291->301)
Gävleborg +9 döda (193->202)
Jönköping +8 döda (228->236)
Örebro +5 döda (190->195)
Norrbotten +3 döda (101->104)
Kalmar +2 döda (75->77)
Dalarna +1 död (197->198)
Gotland +1 död (13->14)
Halland +1 död (109->110)
Sörmland +1 död (277->278)
Västerbotten +1 död (52->53)
Västernorrland +1 död (148->149)

På 2 dygn har totalt antal döda(total deaths) för Sverige ökat med ”291 nya döda” enligt worldometers hemsida, men samtidigt har kolumnen ”new deaths” bara registrerat +47 stycken sammanlagt för de 2 dygnen, de övriga 244 liken var tydligen inte tillräckligt färska för att worldometer ska kunna räkna in dem som ”new deaths”. Har liken hunnit kallna är de inte intressanta att ta med som ”new deaths” tycker akademikerna på worldometer.
Det är alltså inte bara i Sverige som vi har en del problembarn inom akademikerkåren som hellre sprider rena ”fake news” till allmänheten än att upplysa…
Citera
2020-12-03, 00:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Tack för förslag! Dom hade jag inte sett tidigare.

Ivermectin in COVID-19: What do we know?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7521351/

Ivermectin in Adults With Severe COVID-19
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04602507

N-acetylcysteine as a potential treatment for novel coronavirus disease 2019
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7359418/

N-Acetylcysteine to Combat COVID-19: An Evidence Review
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7649937/

Om det nu är så att många fler än nu borde behandlas för att minska risken för bestående följder av COVID-19 så ställer det krav på vården. Klarar vården det?

En tanke här är också hur stor betydelse exponeringen har. Det kan vara så att större avstånd, ansiktsmask, goda hygienrutiner, m.m. inte bara bidrar till minskad smittrisk. Det kan också bidra till att minska risken för att man blir allvarligt sjuk och för att man får bestående men.

Britterna ska testa detta så ska bli intressant när de får resultat

In the first part of the U.K. study, researchers will try to determine the smallest amount of virus required for a person to develop COVID-19 and elicit an immune response. That phase is scheduled to be wrap up sometime next year.

"The proportion of participants becoming infected and the amount of virus that they subsequently shed will be tracked to better understand the course of infection," Imperial College London said in the statement.

Selen ska vi inte glömma heller.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.mdpi.com/1420-3049/25/22/5346/pdf&ved=2ahUKEwjJib7CsbDtAhXxo4sKHUA_CjA4ChAWMAR6B AgEEAE&usg=AOvVaw1QlRsH6EC2RHzoUC_eI4ql
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in