2020-12-02, 14:32
Medlem
Ettsjutrettons avatar
I o m det nu aktuella fallet med kvinnan i Haninge som misstänks ha hållit sin vuxna son inlåst, kom jag att tänka på ett annat makabert fall i Malmö som uppdagades i februari 1989.

Utdrag ur GT 1989-02-22:
Citat:
När polismännen bröt sig in i lägenheten möttes de av en makaber syn.
I vardagsrummet fann de en mumifierad kvinna sittande i en länstol.
Där fanns också den avlidna kvinnans 40-årige son som i över ett år bott i lägenheten med liket.
- Jag kunde inte skiljas från min mor, förklarade mannen.

[...]
- Både han och mamman var kända som enslingar. De brukade hålla sig för sig själva.
Något brott har inte begåtts av mannen.
- Allt tyder på att mamman dött en helt naturlig död, säger Ove Olofsson.
[...]
Socialmyndigheterna har förklarat sig med att man flera gånger ringde till lägenheten utan att få något svar.
- Dessutom hämtade kvinnans son hela tiden ut hennes pension. Om han inte hade gjort det hade dödsfallet kunnat upptäckas mycket tidigare, påpekar kommissarie Olofsson.
[...]
Grannarna hade [...] reagerat över att de inte hade sett den 74-åriga kvinnan som bodde i lägenheten tillsammans med sin son på mycket länge.
Poliserna knackade först på men fick inget svar. I det läget bröt man sig in.
[...]
- Han [sonen] var mycket lugn. Mannen sa att mamman hade dött redan i november 1987, berättar kommissarie Ove Olofsson på Malmöpolisen.

Är det någon som minns detta otäcka fall? Hur gick det sedan för sonen? Här är ett fotografi föreställande fastigheten modern och sonen bodde i. Kanske kan någon se var i Malmö det kan ha varit? https://imgur.com/tUTOtM0
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-12-02 kl. 14:35.
Citera
2020-12-02, 14:59
Medlem
Snitsigares avatar
Nej fy fan. Kommer inte ihåg. Vilken jävla stank han (och grannarna?) måste levt med. Och insekter under föruttnelseprocessen. Och en massa vätska lär ju har runnit från henne...
Citera
2020-12-02, 15:14
Medlem
Amazon-mannens avatar
Var kommer texten ifrån? Bilden säger mig , som jobbat som tidningsbärare en gång i tiden, innerstaden. Definitivt inte ytterområde/förort med tanke på hur innergården ser ut.
Citera
2020-12-03, 00:02
Medlem
Mandelbrots avatar
Jag sökte efter 72-73-åriga kvinnor som avlidit i Malmö 1987 och fick endast en träff på ej angiven månad för dödsfallet. Det pekade på Kristianstadsg@tan elva. Jag vet inte om det är rätt.

Edit. Det kan möjligen stämma med en 40-årig son boende hos damen 1989, för mannen jag tänker på är född 1949 och bodde med denna kvinna (den förmodade modern) 1980.

Detta kan vara ett snedspår.
Senast redigerad av Mandelbrot 2020-12-03 kl. 00:16.
Citera
2020-12-03, 11:59
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag sökte efter 72-73-åriga kvinnor som avlidit i Malmö 1987 och fick endast en träff på ej angiven månad för dödsfallet. Det pekade på Kristianstadsg@tan elva. Jag vet inte om det är rätt.

Edit. Det kan möjligen stämma med en 40-årig son boende hos damen 1989, för mannen jag tänker på är född 1949 och bodde med denna kvinna (den förmodade modern) 1980.

Detta kan vara ett snedspår.
Stort tack, Mandelbrot. Kvinnan ålder, okända dödsdatum samt den hemmaboende sonen och dennes ålder, tyder på att du har hittat rätt?
Denne son bor hemma hos mor f o m senast 1980. 1970 tycks han bo hos sin far, som avlider 1980. Sedan 1990 bor sonen ensam i Landskrona.
Citera
2020-12-03, 12:41
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack, Mandelbrot. Kvinnan ålder, okända dödsdatum samt den hemmaboende sonen och dennes ålder, tyder på att du har hittat rätt?
Denne son bor hemma hos mor f o m senast 1980. 1970 tycks han bo hos sin far, som avlider 1980. Sedan 1990 bor sonen ensam i Landskrona.
Stort tack, Ettsjutretton!
Det var verkligen ett makabert fall du har hittat.
Ett litet förtydligande: Sveriges Befolkning som du relaterar till, ger inga specifika uppgifter åren 1981-89.
Dessa hade varit värdefulla, att ha tillgång till.

Vi kan ändå på relativt goda grunder anta, att det är rätt kandidat.
Citera
2020-12-03, 12:46
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Stort tack, Ettsjutretton!
Det var verkligen ett makabert fall du har hittat.
Ett litet förtydligande: Sveriges Befolkning som du relaterar till, ger inga specifika uppgifter åren 1981-89.
Dessa hade varit värdefulla, att ha tillgång till.

Vi kan ändå på relativt goda grunder anta, att det är rätt kandidat.
Minns att jag läste om fallet för länge sedan, men att det sedan fallit i glömska som så mycket annat. Jag var osäker på om jag skulle skriva om det i "Kriminalhistoria", då det enligt polisen i artikeln inte handlar om något brott. Samtidigt, är det inte brottsligt av sonen att hämta ut sin avlidna moders pensionspengar såsom han gjorde under dessa 1,5 åren?
Citera
2020-12-03, 13:09
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Minns att jag läste om fallet för länge sedan, men att det sedan fallit i glömska som så mycket annat. Jag var osäker på om jag skulle skriva om det i "Kriminalhistoria", då det enligt polisen i artikeln inte handlar om något brott. Samtidigt, är det inte brottsligt av sonen att hämta ut sin avlidna moders pensionspengar såsom han gjorde under dessa 1,5 åren?
I mina öron låter det som ett solklart bidragsbrott. Hade det hänt i nutid kanske sannolikheten hade varit större att han hade dömts villkorligt till dagsböter, än att han skulle gå helt fri.
https://www.aklagare.se/om-brottslig.../Bidragsbrott/

Det är dock det makabra i ärendet, som gör att det till fullo platsar mycket väl i Kriminalhistoria.
Citera
2020-12-03, 13:16
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
I mina öron låter det som ett solklart bidragsbrott. Hade det hänt i nutid kanske sannolikheten hade varit större att han hade dömts villkorligt till dagsböter, än att han skulle gå helt fri.
https://www.aklagare.se/om-brottslig.../Bidragsbrott/

Det är dock det makabra i ärendet, som gör att det till fullo platsar mycket väl i Kriminalhistoria.
Även GT-artikel jag citerade, är utformad som ett kriminalreportage med rubriken;
"Psycho" i verkligheten
Artikeln avslutas med dessa ord;
Citat:
[...]
Fallet i Malmö är en klar parallell till Alfred Hitchcocks klassiska filmrysare "Psycho". Där berättade häxmästaren en fiktiv historia om den mentalt störde Norman Bates som bodde i ett hus tillsammans med sin mumifierade mor, som han placerat i en gungstol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in