2020-12-03, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Är ni helt tappade bakom vagnar här inne, givetvis har EBT handlat extremt omoraliskt!
Det ju som är hela grejen, inte alls era juridiska inlägg till höger och vänster in i absurdum, att hon begår ett självmord pga detta fullständigt diototiska agerande där moral saknas det grövsta!

instämmer.
väldigt mycket bara att folk försvarar sektledaren i vått och torrt.
hade någon annan gjort samma grej mot någon av deras äldre släktingar hade det garanterat varit annat ljud i skällan...
2020-12-03, 09:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, med tanke på att Ebba Busch har en vilande ansökan liggandes hos Fastighetsinskrivningen och en stämning rullandes hos Tingsrätten så anser jag i alla fall att E*björns möjligheter är uttömda och det enda han har kvar är att skriva på överlåtelsen, Busch har ju inget annat alternativ egentligen än att fullfölja hela vägen och överta fastigheten, backar hon i det här läget så får ju de som klankar ner på henne "rätt" i sin kritik att hon försökte lura en gamling.

E*björns agerande (läs Matz och Majkgård) har lett fram till att hon inte kan backa nu.

Ungefär så. Att få svart på vitt, i domstol eller i förlikningsmötet att hon gjort "rätt" är ganska viktigt i nuläget.

Givetvis kan Ebba, när (knappast om) hon får rätt i tvisten ändå välja att avstå att fullfölja affären, men då av "hjärtats godhet". Huruvida det skulle ändra på så mycket (vi är ju i "politik" - det handlar inte bara om rättsprinciper) vet jag inte.

Är det så att Esbjörn egentligen ville sälja, för att i stället se huset rustas upp och användas?
Tänkte Esbjörn att avtalet med Matz skulle hindra honom att testamentera huset till Majkegård och var bekymrad för det?
Tänkte Esbjörn att en knippa pengar skulle vara lösningen för att göra båda intressenterna nöjda?
Visste "Intressent Borgholm" om "Intressent Kursgård" innan affären ?

Massor av frågor, inga svar.
2020-12-03, 09:07
Medlem
ja, Usch-klanen gör allt de kan för att styra bort den moraliska delen i denna affär.

Skriver det igen: Om det hade varit en person från en zigenare-klan hade ni då tyckt att det var ok att knacka dörr hos en 81-årig farbror, bjuda på hemgjorda (billiga) bullar m fika, påstå att 2 mäklare satt lågt pris på fastigheten samt slänga fram pappret - skriv bara på här så ska jag/vi hjälpa dig.

Det positiva med att de fabulerar i denna tråd gör att fler kan se igenom deras agenda. Tackar, tackar!
2020-12-03, 09:15
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Är ni helt tappade bakom vagnar här inne, givetvis har EBT handlat extremt omoraliskt!
Det ju som är hela grejen, inte alls era juridiska inlägg till höger och vänster in i absurdum, att hon begår ett självmord pga detta fullständigt diototiska agerande där moral saknas det grövsta!

Att vara överens om en prislapp på en vara där ena parten vill sälja och andra parten vill köpa, hur kan det bli omoraliskt?

Du när ett hat mot Ebba och verkar förblindad av det. Var lite mer CSI istället. Titta okritiskt på de få bevis och fakta vi har och grunda dina åsikter utifrån det.

Du påstår att det är ett idiotiskt beteende, men till skillnad från dig, så sitter Ebba och Esbjörn på den riktiga sanningen. De vet vad som hänt och det har gått till. Det kanske finns, för oss okända, fakta i målet som får henne att agera som hon gör?
2020-12-03, 09:22
Medlem
fnirps avatar
Citat:
- Tycker du att hennes smygande med ett antal besök i Coronatider hos en över 80 år gammal man är ok?
- En värdering av fastigheten vilken tydligen mäklarna/mäklaren är kusiner med "Mållgan" eftersom ingen står för värderingen?

Skrev det i förra inlägget, får skriva det igen, tappade bakom en vagn är en lindrig beskrivning av alla här inne som inte inser EBTs fullständiga brist på moral!

Vet du med säkerhet att mäklarna som utfört värderingen, inte vågar stå för den? Sedan förstår jag inte varför du hakar upp dig på det. Det kunde ha stått 4 kronor, 4 miljoner eller 4 miljarder på överenskommelsen. Esbjörn ångrade försäljningen för att han ville behålla fastigheten. Inte för att priset var fel.
2020-12-03, 09:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
ja, Usch-klanen gör allt de kan för att styra bort den moraliska delen i denna affär.

Skriver det igen: Om det hade varit en person från en zigenare-klan hade ni då tyckt att det var ok att knacka dörr hos en 81-årig farbror, bjuda på hemgjorda (billiga) bullar m fika, påstå att 2 mäklare satt lågt pris på fastigheten samt slänga fram pappret - skriv bara på här så ska jag/vi hjälpa dig.

Det positiva med att de fabulerar i denna tråd gör att fler kan se igenom deras agenda. Tackar, tackar!

Nej, det hade inte varit okay om det hade gått till så. Men nu gick det ju inte till så i Esbjörnfallet heller, så jag vet inte vad du vill säga med ditt inlägg?
2020-12-03, 09:34
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ungefär så. Att få svart på vitt, i domstol eller i förlikningsmötet att hon gjort "rätt" är ganska viktigt i nuläget.

Givetvis kan Ebba, när (knappast om) hon får rätt i tvisten ändå välja att avstå att fullfölja affären, men då av "hjärtats godhet". Huruvida det skulle ändra på så mycket (vi är ju i "politik" - det handlar inte bara om rättsprinciper) vet jag inte.

Är det så att Esbjörn egentligen ville sälja, för att i stället se huset rustas upp och användas?
Tänkte Esbjörn att avtalet med Matz skulle hindra honom att testamentera huset till Majkegård och var bekymrad för det?
Tänkte Esbjörn att en knippa pengar skulle vara lösningen för att göra båda intressenterna nöjda?
Visste "Intressent Borgholm" om "Intressent Kursgård" innan affären ?

Massor av frågor, inga svar.

Helt klarlagt är det väl att det finns åtminstone fyra personer som har personlig vinning i det här fallet, varav tre av dom cirkulerar kring den fjärde, Esbjörn.

Själv önskar jag för min egen nyfikenhets skull, att det går till rättegång, så verkliga fakta och omständigheter kommer upp på bordet. Ebba och Esbjörn har nog aldrig velat att det här skulle bli en mediacirkus, där pöbeln kan gotta sig i deras elände, så de tycker jag synd om.

Jag lutar mer åt att Esbjörn, av någon outgrunflig anledning, har trasslat in sig i ett beroende till Matz och Majken. Har han lovat mer än han kan hålla? Har de missförstått varandra? Eller vad?
2020-12-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Att vara överens om en prislapp på en vara där ena parten vill sälja och andra parten vill köpa, hur kan det bli omoraliskt?

Du när ett hat mot Ebba och verkar förblindad av det. Var lite mer CSI istället. Titta okritiskt på de få bevis och fakta vi har och grunda dina åsikter utifrån det.

Du påstår att det är ett idiotiskt beteende, men till skillnad från dig, så sitter Ebba och Esbjörn på den riktiga sanningen. De vet vad som hänt och det har gått till. Det kanske finns, för oss okända, fakta i målet som får henne att agera som hon gör?

Ja en rak affär mellan likvärdiga parter är ju inget att diskutera. En köpare en säljare ett överenskommet pris - klart.

I det här fallet smyger det sig dock in många frågetecken och tecken på att det inte riktigt gått till på viset. Eftersom ingen utomstående vet, och det vi vet är partsinlagor via pressen, så blir det öppet fält för spekulationer.

Vi vet ju att fastigheten inte var utbjuden öppet på marknaden så då kan man anta att det är EB som sökt upp ägaren självmant och försökt få honom att sälja. Esb själv säger att han blev smickrad och starstruck av uppvakningen, vilket inte heller är svårt att förstå, och att han i den situationen kan ha gått med på mer än han egentligen velat. Och här väcker EB handlande en massa frågor om hur hon har agerat.

Kan du inte se de komplikationerna så är du ju empatistörd - här finns ett avtal punkt slut, inga konstigheter - verkligheten är inte alltid så fyrkantig - inte ens juridiken är så fyrkantig utan kan väga in omständigheter.

Och märk väl - jag säger inte att det är fel agerat av EB men det väcker en massa frågor - vilket en privatperson förmodligen inte brytt sig om, men som partiledare bör man nog göra det...
Senast redigerad av Dynamo-Kuken 2020-12-03 kl. 10:25.
2020-12-03, 10:16
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Följande fundering har inget med fastighetsförsäljningen att göra, men kan kanske vara intressant ändå.

Det har i tråden framkommit att Esbjörn bor och ibland utför arbete på Majkgårds konferensanläggning,Odalgården AB.

Om Esbjörn bor gratis eller under marknadspriset borde han kanske förmånsbeskattas. Men detta gäller kanske bara om Esbjörn betraktas som anställd och Odalgården som arbetsgivare.

Sedan uppkommer även frågan om Odalgården AB skall betala arbetsgivaravgift för Esbjörn.
2020-12-03, 11:03
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken
Ja en rak affär mellan likvärdiga parter är ju inget att diskutera. En köpare en säljare ett överenskommet pris - klart.

I det här fallet smyger det sig dock in många frågetecken och tecken på att det inte riktigt gått till på viset. Eftersom ingen utomstående vet, och det vi vet är partsinlagor via pressen, så blir det öppet fält för spekulationer.

Vi vet ju att fastigheten inte var utbjuden öppet på marknaden så då kan man anta att det är EB som sökt upp ägaren självmant och försökt få honom att sälja. Esb själv säger att han blev smickrad och starstruck av uppvakningen, vilket inte heller är svårt att förstå, och att han i den situationen kan ha gått med på mer än han egentligen velat. Och här väcker EB handlande en massa frågor om hur hon har agerat.

Kan du inte se de komplikationerna så är du ju empatistörd - här finns ett avtal punkt slut, inga konstigheter - verkligheten är inte alltid så fyrkantig - inte ens juridiken är så fyrkantig utan kan väga in omständigheter.

Och märk väl - jag säger inte att det är fel agerat av EB men det väcker en massa frågor - vilket en privatperson förmodligen inte brytt sig om, men som partiledare bör man nog göra det...

Det som framkommit om man följt tråden är att esb hade hört sig för om priser i området innan EB tog första kontakt. därefter hade en vän till henne fått reda på detta och därav hennes fråga till Esb om försäljning genom en väninna tror jag?
detta var ca 5 v innan avtalet.
De fans två intressenter till i frågan om att köpa men EB var högs och hon erbjöd 3,8 men Esb ville ha 3,9 vilket EB accepterade.
Hon besiktigade huset med hjälp av Anticimex
Hon hade 2 st värderingar och en tredje som gjorde avtalet (Sjönära)
2020-12-03, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det som framkommit om man följt tråden är att esb hade hört sig för om priser i området innan EB tog första kontakt. därefter hade en vän till henne fått reda på detta och därav hennes fråga till Esb om försäljning genom en väninna tror jag?
De fans två intressenter till i frågan om att köpa men EB var högs och hon erbjöd 3,8 men Esb ville ha 3,9 vilket EB accepterade.

Att sprida lögner borde vara förbjudet, framförallt när de upprepas och upprepas och upprepas!
Men du tror kanske på tomten också, iofs inte många dagar kvar till Jul, så kan ju vara passande.
2020-12-03, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av braattha

Om det hade funnits två andra riktiga mäklare vilka hade värderat fastigheten så hade de ju varit med i denna tråd med namn tusen och åter tusen gånger.
Men "Mållgans Mäklarbyrå" verkar inte vilja det!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in