2020-12-03, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Välj någon annan lyssna på. Lyft fram någon annan. Eller argumentera för din egen ståndpunkt. Giesecke har haft fel på MASSDÖDS-nivå. Det hoppas jag du inser. Ta avstånd från Giesecke.

Det är ju även pga dig "Så Jävla rätt!", som media fortfarande ringer till den där galningen Giesecke.

Giesecke borde begravas. Han har bränt all trovärdighet.

Jag håller helt med dig. Jag såg i morse att Giesecke satt i morgonstudion. Jag bara undrar hur det kan vara möjligt att folk i Sverige på en viss nivå kan göra i princip vad som helst utan att det får några konsekvenser. Han har ju missbedömt situationen fullständigt flera gånger. Till och med mer än Tegnell.
Inte bara borde folk sluta att lyssna på en sådan person. Han borde ju inse själv att han har gjort bort sig. Som före detta statsepidemiolog och överbetald expertkonsult så borde han ju ha en viss kunskap. men många här på Flashback verkar bättre på att göra prognoser.
Citera
2020-12-03, 09:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var inte riktat åt dig personligen. Jag menar om jag skulle testa falskt positiv så är det ingen katastrof för mig om jag får chilla hemma med Netflix i 2 veckor. Att tester inte är 100% säkra får vi nog leva med.
Ok, men osäkerheten i testresultatet får konsekvenser för uppskattningen av hur många som bär på viruset i dess aktiva form. Visar det sig att det finns många falska positiva så får vi en missvisande bild av hur smittspridningen ser ut.
Citera
2020-12-03, 09:33
Medlem
Covid-19 mortality in the second "wave"
(Oct 5-Dec 2) per million inhabitants
and % share of total

719.6 Czechia 90.4%
571.9 Belgium 39.2%
507.7 Bulgaria 80.6%
447.7 Hungary 84.0%
408.5 Poland 85.2%
397.1 Croatia 85.0%
353.8 Switzerland 61.0%
347.0 Romania 57.1%
324.8 Italy 34.3%
303.3 France 36.6%
292.6 Austria 76.4%
262.4 Spain 26.8%
258.8 Portugal 56.8%
251.9 United Kingdom 28.7%
211.4 Greece 84.4%
196.4 Ukraine 66.1%
177.3 Netherlands 32.1%
153.3 Slovakia 93.9%
135.0 Russia 48.0%
109.2 Serbia 55.8%
97.7 Germany 46.1%
95.8 Sweden 14.3%
33.6 Denmark 22.8%
14.1 Norway 21.7%
11.8 Finland 15.9%
-------------------------------
267.3 average 53.7%

Source: Worldometers.info
Citera
2020-12-03, 09:41
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kanske, men de här små länderna har nog fördel av att få vara en del av samordningen.

Det här med att vara först eller sist har inte så stor betydelse, när det bara handlar om några tiotusen vaccin som finns tillgängliga initialt. Om UK vaccinerar tiotusen om dagen, så tar det 18 år att gå igenom befolkningen. Det är en politisk symbolhandling.
Med dagens dödstakt i Storbrittannien så sparar landet upp till 14.000 liv på att starta vaccinationen nu istället för att vänta en månad på EU.godkännande.
Det är betydlgit mer än en symbolhandling.
Citera
2020-12-03, 09:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ok, men osäkerheten i testresultatet får konsekvenser för uppskattningen av hur många som bär på viruset i dess aktiva form. Visar det sig att det finns många falska positiva så får vi en missvisande bild av hur smittspridningen ser ut.

Ja det är ju ett problem, dock mest på ett personligt plan. Det är bättre att stuva undan en för mycket i karantän än en för lite. Rent hypotetiskt borde det minska smittspridningen, även om någon enstaka frisk råkar hamna i karantän.
Citera
2020-12-03, 09:47
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De lär inte göra det gratis vilket är kärnan i mina invändningar.

Vad jag vet kommer Pfizer's och Moderna's vacciner ligga på tio gånger högre kostnader än Astra-Zeneca's. Minst!

Pengar kommer nog att finnas för oss i väst men jag menar att bara omkostnaderna gör att vi inte kommer att få se några volymer i första rummet. Vi har sedan administrationen som lär kräva vårdinrättningar med utbildad personal (sjuksköterskor?).

För den obofärdige finns alltid förhinder. I Sverige har man sagt att man inte ska skapa någon ny organisation utan dra detta via befintliga, vårdcentraler blir väl första linjen.
Storbrittannien mobiliserar nu med hjälp av militären och rekryterar frivilliga som ska snabbutbildas. Lite skillnad på engagemang.

Pengar är det minsta problemet både här och i den allra största delen av världen. Problemet här i Sverige är oföretagsamhet, byråkrati och allamän oduglighet och sosseri.
I Storbrittannien räknar man med att ha större delen av befolkningen vaccinerad i aprill, den svenska ambitionen är i bästa fall att ha hunnit med riskgrupper och vårdpersonal då.
Citera
2020-12-03, 09:49
Medlem
Igår satt hälsovårdsdirektören i Stockholm Björn Eriksson och fågelskådaren Björn Olsen i Aktuelltstudion och diskuterade coronaläget. Fågelskådaren drog på med sin vanliga vals om att FHM och regeringen gjort allt fel och att man borde gjort si och så. När programledarna bad Björn E kommentera så svarade han kort att dom lyssnar på myndigheternas riktiga experter. Där fick fågelskådaren vad han förtjänar.
Citera
2020-12-03, 09:49
Medlem
Pethuglins avatar
Nu börjar det sippra fram i media som varje tänkande individ har förstått för länge sen. Att FHM trixar med siffrorna för att se det bättre ut just den dagen man rapporterar.

Det är rent ut sagt förjävligt att en myndighet använder sig av sådana missvissvisande siffror och vaggar en del av folket i falsk trygghet.

Den 18 november sa statsepidemiolog Anders Tegnell till Dagens Nyheter att Sverige hade 20 dödsfall om dagen.
Det uttalandet var felaktigt, skriver Expressen.
Den dagen dog 49 personer med covid-19 i Sverige, genomsnittet för den sjudagarsperioden var 41,7 döda per dygn.

Den 18 november rapporterades 96 nya dödsfall med covid-19 i Sverige. Tegnell sa till DN att dödsfallen var spridda under en längre period bakåt i tiden, på grund av eftersläpande rapportering. Han sa också:

– Vi har inte en rasande brant ökning, men det är en uppgång som vi har sett sedan mitten av oktober. Då hade vi 4 till 5 dödsfall om dagen och nu är vi uppe i omkring 20.

– Det är inte så att vi plötsligt har gått upp från de här 20 dödsfallen om dagen som vi haft tidigare till 40, 50. Så är det inte alls.
Citera
2020-12-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Med dagens dödstakt i Storbrittannien så sparar landet upp till 14.000 liv på att starta vaccinationen nu istället för att vänta en månad på EU.godkännande.
Det är betydlgit mer än en symbolhandling.
Nu har du räknat fel någonstans.

Om UK skulle vaccinera 10.000 slumpmässiga personer om dagen hela december så kommer 0.45% av befolkningen vara vaccinerade vid nyår.

Nu kommer de inte vaccinera slumpmässigt, utan fokusera på riskgrupper, men en minskning med 0.45% illustrerar vilken effekt man kan vänta sig se på dödstalen..

Om man enbart vaccinerar personer över 70 år, så skulle 3.4% vara vaccinerade vid nyår med en vaccinationstakt på 10.000 personer om dagen.
Citera
2020-12-03, 09:56
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Får väl backa till 90-talet då influensan härjade kraftigt. Var väl några nya stammar som vi inte riktigt hade immunitet mot. Som nu. Fast covid är då lite värre, dubbelt kanske än de på 90-talet. Svårt att veta, vi är fler nu, och betydligt fler äldre.

Läste dock någonstans att cirka 20% får influensaviruset varje år, varierar så klart. Men bara 3-10% insjuknar.

1993 var det förresten ett hårt år. Typ 3000 döda. Motsvarar ungefär 6-7000 om det skulle inträffa i år, justerat för antal äldre. Då blev det en artikel i läkartidningen. Olika tider!

Det där kan svårligen stämma.

Enligt SCB var antalet 70+ 1,12 miljoner år 1993 och 1,52 miljoner år 2019. Det är en ökning med 36% så med den väldigt enkla beräkningen borde 1993 års dödlighet översättas till cirka 4000 dödsfall idag.

Men egentligen borde man även ta i beaktande den lägre dödligheten idag tack vare bättre sjukvård, framförallt antiviraler. Dessutom har vi den lilla detaljen att dagens pandemi bara har grasserat i nio månader och att vi fortfarande saknar årets tre värsta smittspridningsmånader. Gissningsvis kommer årets pandemi visa sig vara 5-10 gånger värre än 1993 års dito när vi har perspektiv nog att göra en riktig jämförelse.
Citera
2020-12-03, 10:00
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Igår satt hälsovårdsdirektören i Stockholm Björn Eriksson och fågelskådaren Björn Olsen i Aktuelltstudion och diskuterade coronaläget. Fågelskådaren drog på med sin vanliga vals om att FHM och regeringen gjort allt fel och att man borde gjort si och så. När programledarna bad Björn E kommentera så svarade han kort att dom lyssnar på myndigheternas riktiga experter. Där fick fågelskådaren vad han förtjänar.
Problemet är bara att dom "riktiga experterna" i Sverige har utfärdat råd och rekommendationer som i många fall går tvärtemot vad världens främsta experter säger.

Ledsen att spräcka bubblan, men Anders Tegnell är en lättviktare jämfört med exempelvis Anthony Fauci.

FHM har så enormt färre resurser jämfört med exempelvis amerikanska CDC.

Man måste vara rejält insnöad om man ser FHM som den främsta auktoriten på den här pandemin och Tegnell som en av de ledande experterna. Du vet, det finns en värld utanför Sverige.

Problemet är helt enkelt att vi inte har haft tillräcklig kompetens på FHM. För lite resurser och för låg kompetens.
Citera
2020-12-03, 10:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag håller helt med dig. Jag såg i morse att Giesecke satt i morgonstudion. Jag bara undrar hur det kan vara möjligt att folk i Sverige på en viss nivå kan göra i princip vad som helst utan att det får några konsekvenser. Han har ju missbedömt situationen fullständigt flera gånger. Till och med mer än Tegnell.
Inte bara borde folk sluta att lyssna på en sådan person. Han borde ju inse själv att han har gjort bort sig. Som före detta statsepidemiolog och överbetald expertkonsult så borde han ju ha en viss kunskap. men många här på Flashback verkar bättre på att göra prognoser.
Ja, att i det här läget ge Giesecke mediautrymme och lyssna på honom det är som att konsultera och lyssna på Björn Borg i frågor om 4e generationens kärnkraftverk.

Båda två har lika trovärdighet. Noll!

---

Örebro har just rapporterat 81 nya smittade idag (124 förra torsdagen). Det blir allt tydligare att smittspridningen i den regionen är på väg ner. Jättebra! Finns det något att lyfta fram från Örebro som t ex Stockholm kan lära sig av?

https://www.regionorebrolan.se/sv/Halsa-och-vard/Corona/Lagesbilder-och-statistik/5/
https://platz.se/coronavirus/?lan=orebro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in