2020-12-03, 00:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu var det iofs testets pålitlighet som diskuterades, inte karantän. Och sprit är knappast lyckat om man nu faktiskt skulle vara sjuk.

Hur många som får ett falskt positivt svar på grund av virusrester är iofs inte en egenskap hos testet, men nog skulle det vara intressant att veta hur stor andel av alla positiva tester som i själva verket är falska positiva av den anledningen.

Ja och det är ingen katastrof att hamna i karantän pga ett positivt test (om än false positive). Det handlar om max 2 veckor av ditt liv. Medans någon annan får plikta med sitt!
Citera
2020-12-03, 00:49
Medlem
AndersTengells avatar
WHO gick idag ut och sa följande:

If indoors, unless ventilation has been be assessed to be adequate1, WHO advises that the general public should wear a non-medical mask, regardless of whether physical distancing of at least 1 metre can be maintained.

antar att det blir maskpåbud i sverige då också eller?

fhm kommer väl uppdatera sveriges riktlinjer imorgon då? alltså att mask ska användas inomhus oavsett avstånd.

eller vem ska skickas ut för att kontrollera så ventilationen är godkänd?
Citera
2020-12-03, 00:53
Avslutad
Hittade denna och slutsatsen är lika obegriplig än idag för mig (25 mars)

Citat:
"Hittills har 2 500 personer bekräftats smittade och 42 personer har avlidit.

– Vi har för närvarande en stabil situation , säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten på onsdagens pressträff."

https://www.aftonbladet.se/a/qLBWlw

Men jag håller med, man "borde" kunna lita mer på bedömningarna som en myndighet gör än någon random Flashbackare. Jag begriper fortfarande inte vad man såg som stabilt.

Notera även siffran 2 500 smittade. Som givetvis var grovt missvisande pga att få testades. Men hur kan man i den positionen dra slutsatser av en sådan siffra?Eller vad baseades allt på och varför glodde vi på den kurvan?

Det gick visst att veta redan då att den kurvan var sjukt missvisande...

För det var samtidigt närmare 700 på sjukhus och nästan 150 pers på intensiven redan då!

Bara det är nästen hälften så många än antalet bekräftat smittade.

Det är ju fullständigt orimligt att det skulle handla om så få smittade eller att kurvan ens gick att använda till att bedöma utvecklingen överhuvudtaget, när övriga kurvor talade för något helt annat.

Denna slutsats drogs däremot bara 15 dagar innan den "stabila situationen" ovan. FOLKHÄLSOmyndighetens bedömning den 10 mars 2020:

Citat:
Beslut avseende risknivåer för covid-19

Myndigheten använder en 5-gradiga skala med risknivåerna Mycket låg, Låg, Måttlig, Hög och Mycket hög. Skalan används i all kommunikation från Folkhälsomyndigheten.

Nedan risknivåer gäller per 2020-03-10 klockan 14.00. Risknivån för spridning i Sverige har förändrats sedan den förra riskbedömningen 2020-03-02. Bedömningen är baserad på den information som utgår från WHO och ECDC samt de rapporterade svenska fallen.

Nuvarande risk för importfall:

MYCKET HÖG

Risken för spridning i Sverige annat än till personer runt enstaka importfall:

MYCKET HÖG"

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/riskbedomning/

Bekräftat smittade 9 november - 2 december:

Vecka 46: Cirka 30 900
Vecka 47: 31 000
Vecka 48: 35 000
Vecka 49: 21 000

= Nästan 120 000 nya fall på drygt tre veckor. Det har tidigare tagit i snitt runt tre veckor innan ökningar av dödsfallen ens syns mer tydligt i statistiken.

Influensassäsongen 2017/2018 beskrivs som att ovanligt många smittades och att ovanligt många dog.

Även om det (möjligtvis) var mycket större mörkertal då så handlade det om 20 000 bekräftat smittade och över 1 000 avlidna.

Det kanske inte är jämförbart men bara för att sätta 120 000 nya fall i något slags perspektiv. Det är ju som 12 stycken "2017/2018". Fast på mindre än en månad...

Ps. "ALARMIST!"

I mitt allra första inlägg om den här pandemin jämförde jag med just den nämnda influensan. (Visserligen 28 februari)

Nu i December säger jag: Jag. Hade. Fel.

Jag hade fel. Svårare än så var det inte... Hur folk kan ha kvar närmast samma uppfattningar idag som när det var 0 dödsfall övergår mitt förstånd.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-12-03 kl. 01:02.
Citera
2020-12-03, 00:57
Medlem
Deerhunter10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
WHO gick idag ut och sa följande:

If indoors, unless ventilation has been be assessed to be adequate1, WHO advises that the general public should wear a non-medical mask, regardless of whether physical distancing of at least 1 metre can be maintained.

antar att det blir maskpåbud i sverige då också eller?

fhm kommer väl uppdatera sveriges riktlinjer imorgon då? alltså att mask ska användas inomhus oavsett avstånd.

eller vem ska skickas ut för att kontrollera så ventilationen är godkänd?

Om huruvida ventilationskontrollen (OVK) är godkänd ska anslås i trappuppgången om du bor i lägenhet eller t.ex. kontorshus (3-6 års intervall på besiktning). Boende i villa ansvarar själva (endast kontroll vid nybyggnation).
Citera
2020-12-03, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Hittade denna och slutsatsen är lika obegriplig än idag för mig

https://www.aftonbladet.se/a/qLBWlw

Men jag håller med, man "borde" kunna lita mer på bedömningarna som en myndighet gör än någon random Flashbackare. Jag begriper fortfarande inte vad man såg som stabilt.

Notera även siffran 2 500 smittade. Som givetvis var grovt missvisande pga att få testades. Men hur kan man i den positionen dra slutsatser av en sådan siffra?Eller vad baseades allt på och varför glodde vi på den kurvan?

Det gick visst att veta redan då att den kurvan var sjukt missvisande...

För det var samtidigt närmare 700 på sjukhus och nästan 150 pers på intensiven redan då!

Bara det är nästen hälften så många än antalet bekräftat smittade.

Det är ju fullständigt orimligt att det skulle handla om så få smittade eller att kurvan ens gick att använda till att bedöma utvecklingen överhuvudtaget, när övriga kurvor talade för något helt annat.

Denna slutsats drogs däremot bara 15 dagar innan den "stabila situationen" ovan. FOLKHÄLSOmyndighetens bedömning den 10 mars 2020:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/riskbedomning/

Bekräftat smittade 9 november - 2 december:

Vecka 46: Cirka 30 900
Vecka 47: 31 000
Vecka 48: 35 000
Vecka 49: 21 000

= Nästan 120 000 nya fall.

Influensassäsongen 2017/2018 beskrivs som att ovanligt många smittades och att ovanligt många dog.

Även om det (möjligtvis) var mycket större mörkertal då så handlade det om 20 000 bekräftat smittade och över 1 000 avlidna.

Det kanske inte är jämförbart men bara för att sätta 120 000 nya fall i något slags perspektiv. Det är ju som 12 stycken "2017/2018". Fast på mindre än en månad...

Ps. "ALARMIST!"

I mitt allra första inlägg om den här pandemin jämförde jag med just den nämnda influensan. (Visserligen 28 februari)

Nu i December säger jag: Jag. Hade. Fel.

Jag hade fel. Svårare än så var det inte... Hur folk kan ha kvar närmast samma uppfattningar idag som när det var 0 dödsfall övergår mitt förstånd.

Influensan testas inte alls i den vidd som covid gör nu. Så det går inte att jämföra.

1000 Döda är med samma definition som covid idag. Det vill säga positiv och död inom 30 dagar. Så mörkertalet för influensan är mycket större.
Citera
2020-12-03, 01:01
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har sedan ett par månader tagit 20µg per dag i tillskott och har för avsikt att fortsätta med det, minst genom vintern, dvs. till april.

Kanske är jag väl försiktig för att inte överdosera? Jag har intrycket att jag utan vidare skulle kunna dubblera eller tredubbla dosen utan risk för att överdosera? Men, skulle en sådan ökning göra någon nytta?

20µg är rätt lite. Det motsvarar ju inte ens 1000 IE. Till och med dom som jobbar på hälsokostbutiker rekommenderar utan vidare minst det dubbla under vintersäsong. Är du orolig för kalcium så köp D3+K2 tabletter. K2 förhindrar kalciumansamlingar och hjälper istället till att binda Kalcium till skelettet där det hör hemma.

Det är rätt svårt att överdosera på D. Och om du kompletterar med K2 så är det verkligen ingen fara. Kroppen producerar rätt höga mängder D-vitamin när du vistas i solen på sommaren. Jag får i mig ca 100µg per dag just nu. Uttöver min kost (LCHF betonad och minimalt med socker) tar jag Vitamin D3+K2 och en tesked fiskleverolja (Möllers).
Skulle tippa att det blir mellan 3500-4000IE per dag. Och så har jag gjort i ett år, även på sommaren.

Rekommenderat dagsintag verkar, av det jag har läst mig till, vara en sorts absolut lägstanivå. Att ligga mellan 2000-4000IE om dagen borde vara det självklara för alla. Låga D-vitamin nivåer verkar vara extremt starkt korrelerat till svår virusinfektion, oavsett om det är Covid eller nått annat.

Uttöver D-vitamin och kost tar jag några gram C, 25mg Zink, 1 kapsel Holistic B-komplex och 300mg magnesium. Sen kompletterar jag med Glycin och kamomillte på kvällen. Mår som en prins!

Det är min fasta övertygelse att metabol sjukdom är den stora boven i dramat och har gjort att det här viruset blir värre än det skulle ha varit om vi inte hade haft typiska välfärdssjukdomar som diabetes, fetma och högt blodtryck.
Citera
2020-12-03, 01:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja och det är ingen katastrof att hamna i karantän pga ett positivt test (om än false positive). Det handlar om max 2 veckor av ditt liv. Medans någon annan får plikta med sitt!
Fast nu har jag inget positivt test för egen del. Det var egenskaper hos testet i allmänhet som diskuterades. Det verkar kunna ge falska positiva såväl som falska negativa.
Citera
2020-12-03, 01:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Influensan testas inte alls i den vidd som covid gör nu. Så det går inte att jämföra.

1000 Döda är med samma definition som covid idag. Det vill säga positiv och död inom 30 dagar. Så mörkertalet för influensan är mycket större.
Ja det var därför jag skrev att det kanske inte gick att jämföra rakt av.... Men endast en siffra på 120 000 utan något som helst slags perspektiv säger också lite.

Och eftersom den influensan är den närmsta existerande jämförelsen man kan göra i nutid så valde jag den, utan att påstå att det är exakt samma sak.

Enda existerande jämförelser i nutid är endast Svininfluensan och övriga influensorna på typ 300 - 1000 smittade, så än mindre jämförbart.
Citera
2020-12-03, 01:11
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Risken finns att folk är sämre på att hålla avstånd ifall de bär munskydd, blir en falsk trygghet. Dessutom är det viktigt att man använder munskyddet på rätt sätt.

Man kanske kunde visa en sån här 30 sekunders video som även de icke läskunniga förstår. Och för dom som kan läsa kan man ha text på olika språk.

https://www.yliopistonapteekki.fi/ideat-ja-vinkit/kasvomaskin-kayttoohje

Det tar max en timme att göra sådan presentation + lite tid för översättningen till utländska tungomål.
Senast redigerad av Pethuglin 2020-12-03 kl. 01:12. Anledning: Länk
Citera
2020-12-03, 01:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad då bidrar till att folk står med garden nere?
Jag är väldigt försiktig av mig gällande detta jävla virus. Jag har bra insikt i hur farligt det är. Tex har jag inte varit inne i någon butik sedan mars.. inte umgåtts inomhus med någon utanför familjen under samma tid.
Egentligen inte för att jag tror att jag personligen löper speciellt stor risk att drabbas hårt, men av solidaritet mot de som löper större risker än mig själv.
Och att vi inte vet alla följder av detta än. Därför håller jag mig och min familj så säker det går.

Dock kommer jag fortsätta ifrågasätta historier och siffror i denna tråden som inte känns seriösa. Dessa historier kommer nämligen inte påverka en normalbegåvad människa.
För att påverka dessa krävs seriösa och verklighetsförankrade fakta.

I våras handlade det om att liken staplades på hög runt om i Stockholm och att 40 åringar nekades iva, nu handlar det om att horder av barn läggs in på sjukhus.

Till skillnad från foliehattarna här inne, så vet jag att media inte mörkar tex.
Om det plötsligt skulle börja läggas in en massa barn så kommer det stå på varenda löpsedel. Det är nämligen just de rubrikerna som säljer.

Förihelvete karljävel! Ditt inlägg speglar dig bra. Du har säkert ett intellekt högre än de flesta, men fy fasen vad trångsynt du är i boxen. I mina ögon är du avskydd och farlig. Hatar såna som dig, du skiter i andra och gömmer dig bakom högmod och falskhet.

Här handlar det om viruset covid-19, folk dör och blir långvarigt sjuka. Dödstalen ökar och rapporter kommer in om långtidssjuka.

Du mal ändå på med ditt skit, och vill ha rätt. Varsågod, kör hårt ditt rövhål!
Citera
2020-12-03, 01:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
20µg är rätt lite. Det motsvarar ju inte ens 1000 IE. Till och med dom som jobbar på hälsokostbutiker rekommenderar utan vidare minst det dubbla under vintersäsong. Är du orolig för kalcium så köp D3+K2 tabletter. K2 förhindrar kalciumansamlingar och hjälper istället till att binda Kalcium till skelettet där det hör hemma.

Det är rätt svårt att överdosera på D. Och om du kompletterar med K2 så är det verkligen ingen fara. Kroppen producerar rätt höga mängder D-vitamin när du vistas i solen på sommaren. Jag får i mig ca 100µg per dag just nu. Uttöver min kost (LCHF betonad och minimalt med socker) tar jag Vitamin D3+K2 och en tesked fiskleverolja (Möllers).
Skulle tippa att det blir mellan 3500-4000IE per dag. Och så har jag gjort i ett år, även på sommaren.

Rekommenderat dagsintag verkar, av det jag har läst mig till, vara en sorts absolut lägstanivå. Att ligga mellan 2000-4000IE om dagen borde vara det självklara för alla. Låga D-vitamin nivåer verkar vara extremt starkt korrelerat till svår virusinfektion, oavsett om det är Covid eller nått annat.

Uttöver D-vitamin och kost tar jag några gram C, 25mg Zink, 1 kapsel Holistic B-komplex och 300mg magnesium. Sen kompletterar jag med Glycin och kamomillte på kvällen. Mår som en prins!

Det är min fasta övertygelse att metabol sjukdom är den stora boven i dramat och har gjort att det här viruset blir värre än det skulle ha varit om vi inte hade haft typiska välfärdssjukdomar som diabetes, fetma och högt blodtryck.

Tack för intressant sammanställning!

Jag tar lite extra C också. Även multi och B. Borde nog överväga att öka dosen D lite?
Zink har jag inte tittat på, men ska.

Citera
2020-12-03, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja det var därför jag skrev att det kanske inte gick att jämföra rakt av.... Men endast en siffra på 120 000 utan något som helst slags perspektiv säger också lite.

Och eftersom den influensan är den närmsta existerande jämförelsen man kan göra i nutid så valde jag den, utan att påstå att det är exakt samma sak.

Enda existerande jämförelser i nutid är endast Svininfluensan och övriga influensorna på typ 300 - 1000 smittade, så än mindre jämförbart.

Får väl backa till 90-talet då influensan härjade kraftigt. Var väl några nya stammar som vi inte riktigt hade immunitet mot. Som nu. Fast covid är då lite värre, dubbelt kanske än de på 90-talet. Svårt att veta, vi är fler nu, och betydligt fler äldre.

Läste dock någonstans att cirka 20% får influensaviruset varje år, varierar så klart. Men bara 3-10% insjuknar.

1993 var det förresten ett hårt år. Typ 3000 döda. Motsvarar ungefär 6-7000 om det skulle inträffa i år, justerat för antal äldre. Då blev det en artikel i läkartidningen. Olika tider!
Senast redigerad av termozen 2020-12-03 kl. 01:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in