2020-12-03, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Väldigt stark korrelation mellan konspirationsteoretiker o antivaxxers. Så blir svårt att övertyga antivaxxers då de ändå kommer komma fram till att den direktsända vaccineringen ingår i en konspiration.
Absolut, men det är nog inte de man är ute efter att nå ändå. Några kommer alltid var ignoranta. Men en stod del av den osäkra massa når man nog.
Citera
2020-12-03, 08:52
Medlem
Studie: Ökad dödlighet kopplad till sportlovsvecka
2:00 min

Publicerat onsdag 2 december kl 21.10
Regioner som hade sportlov vecka 9 har drabbats mycket hårdare av covid-19 än de som hade lov en annan vecka, visar preliminära resultat från en studie som undersökt flera hundra europeiska regioner.
Många av dödsfallen i till exempel Stockholm kan bero på det.

"Ungefär en tredjedel av överdödligheten i de här regionerna kan tillskrivas det faktum att de hade sportlov vecka 9", säger Jonas Björk, professor i epidemiologi vid Lunds universitet till Ekot.
https://sverigesradio.se/artikel/7615479
Citera
2020-12-03, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad menar du?
Varför i helvete skulle de få något annat vaccin?
Du tror väl inte att något bolag har tagit fram ytterligare vaccin i hemlighet? Vad skulle de tjäna på det?

Eller så får dem inte vaccin alls utan tex bara injektionsvätska fylld med sk hjälpämnen.
Citera
2020-12-03, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, och dessa hade ju tagit vaccinet oavsett.
Finns en sjukt stor mängd osäkra människor som bara går på det de ser i media. Om de då ser positiva signaler i media kan det absolut putta dem i rätt riktning.
Citera
2020-12-03, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och vad menar de med otillräcklig ventilation då? I Sverige har vi väl sen långt tillbaka regler för hur mycket rum måste ventileras.
Det vet jag inte. Tunnelbana vagnar brukar ha väldig dålig ventilation. Det blir dimma på fönstren. Där måste man definitivt ha munskydd.
Citera
2020-12-03, 08:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Maybe not, but I can promise it won’t be close to the 30 you claim, either. Which you have now raised to 50.
Don't be a tiresome idiot, 30 was the Tuesday number divided by the 4 days since Friday. Stop being such a troll.
Citera
2020-12-03, 09:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det vet jag inte. Tunnelbana vagnar brukar ha väldig dålig ventilation. Det blir dimma på fönstren. Där måste man definitivt ha munskydd.
Imman beror på glasrutornas temperatur. Värm upp dem så försvinner imman. Det är alltså inte helt enkelt att bedöma ventilationen utifrån mängden imma.
Citera
2020-12-03, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De hade kunnat konsultera oss hobbyepidemiologer i tråden så hade misstag kunnat undvikas är jag säker på.
Med all respekt, halva Stockholm skulle ha haft COVID i maj, om det inte hade varit för att de frivilliga restriktionerna fungerade över förväntan. Och när Giesecke yttrade det här så pratade ni om hundratusen döda i Sverige.

Så frågan om "vem som var närmast", om "bara" 20-25% av Stockholm fick COVID, faller ju ändå till Gieseckes fördel.
Citera
2020-12-03, 09:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast nu har jag inget positivt test för egen del. Det var egenskaper hos testet i allmänhet som diskuterades. Det verkar kunna ge falska positiva såväl som falska negativa.

Det var inte riktat åt dig personligen. Jag menar om jag skulle testa falskt positiv så är det ingen katastrof för mig om jag får chilla hemma med Netflix i 2 veckor. Att tester inte är 100% säkra får vi nog leva med.
Citera
2020-12-03, 09:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det är väl just konsekvenser att tidningarna skriver det. Han tappar mer och mer förtroende för varje dag som går..
Båda blaskorna skriver detta idag.
Jag gillar Expressens grepp att de publicerar (eftersom de inte fick tag på honom) frågorna som de tänkt ställa till Statsepidemiologen:

Varför sade du att Sverige hade 20 döda om dagen och varför nämnde du särskilt att Sverige ”inte alls” hade 40–50 döda per dag?

Vilket underlag grundade du dina uttalanden på?

När du intervjuades i DN hade dödssiffrorna för tidigare veckor under andravågen fördubblats eller mer jämfört med de preliminära siffror som angavs i veckorapporterna. Drog du några slutsatser av det?

Antalet fall, andelen positiva, antalet nyinlagda på iva och antalet fall på äldreboenden ökade kraftigt under veckorna i slutet av oktober och början av november. Hade det ingen betydelse för din uppskattning av dödstalen den 18 november?

Precis som att de dödsfall som rapporterades den 18 november var fördelade över ett par veckor bakåt i tiden, har dödstalen för den 18 november fyllts på under de två veckor som gått sedan dess. Var det oväntat?

Du har haft fel förut. Den 14 april hävdade du att 185 personer dött den 7–9 april. Du var säker på att inga nya fall skulle rapporteras in. 100 ytterligare fall rapporterades in för de datumen. Drog du någon lärdom av det?

När du har fel om dödstalen, som enkelt kan kontrolleras, tror du att det kan påverka allmänhetens förtroende för dina uttalanden i frågor som är svårare att kontrollera, som effekterna av den svenska coronastrategin?

Särskilt den sista frågan är bra.

Och, som sagt, jag skulle vilja ha ytterligare en fråga: Inser Tegnell att följden av att han förminskar allvaret är att folk i mindre grad agerar för att reducera smittspridning?
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-03 kl. 10:06.
Citera
2020-12-03, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tegnell förminskar återigen eller har fortfarande inte fattat eftersläpning.

En dag (18/11) när han säger att det är 20 ungefär per dag som dör så så har det dött 49 (hittills vad vi vet). Det är allas vår statsepidemiolog det... Jag blir så uppgiven.

Jag skulle önska att media pressade Tegnell på effekterna av att han förminskar allvaret. Det leder ju till att folk inte agerar för att minska smittspridning. En sådan diskussion skulle dock kräva att Tegnell (och Media) förstod innebörden och syftet med att vara proaktiv.
Citat:
– Det är inte så att vi plötsligt har gått upp från de här 20 dödsfallen om dagen som vi haft tidigare till 40, 50. Så är det inte alls.

Ja han missade verkligen kraften i uppgången.
Intressant är även att Gieseke har slutat att göra prognoser.
Citera
2020-12-03, 09:30
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
I vilken stad är det imma på tunnelbanans insida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in