2020-12-03, 07:53
Medlem
Vad tror ni om vaccinet för de som har långvariga problem efter covid 19?

En bekant som säger sig må dåligt långt efter sjukdom är hoppfull om att ett vaccin kan hjälpa honom.

Han är övertygad om att han fortfarande mår dåligt för att det finns kvar små halter av virus i kroppen som inte försvinner helt.

I diverse forum så tror många att ett vaccin skulle kunna hjälpa med att bli av med de sista virusresterna i kroppen.

En annan fråga - hur fungerar vaccin på de som redan är sjuka?

Säg att man får vaccinet när man är sjuk - blir man friskare snabbare eller är det för sent när viruset kommit in i kroppen? Kan det hjälpa de som ligger på sjukhus/intensiven?
Citera
2020-12-03, 07:53
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, visst. Det jag menar är, en liten order på några hundratusen vaccin till Island, som läkemedelsbolagen inte tjänar något på, hamnar kanske inte högst i högen.
Islänningarna kan ta detta med ro, britterna har en mer akut situation just nu.
Tror tillverkarna tjänar i alla volymsegment.
Citera
2020-12-03, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Då är Britton väldigt blygsam. Dödligheten har ökat med en tiopotens på en månad, eller en dubbling varje vecka ungefär.
Med den takten kommer det dö 100 personer per dygn i slutet av november och vi passerar 7000 döda redan runt månadsskiftet.

Om inga restriktioner införs väldigt snart så kommer vi passera 10000 döda innan nyår.

Givetvis förutsätter mitt resonemang att trenden håller i sig resten av november vilket jag tror den gör med tanke på att de tidsfördröjningar vi sett på andra håll efter att restriktioner införts.

Nu har ju folk på eget bevåg börjat bli försiktigare i Sverige också den senaste veckan och det kommer förhoppningsvis börja synas i statistiken om någon vecka.

Tittar man på Sverige så ser man ganska tydligt att kurvan för döda följer med smittkurvan med 3 veckors fördröjning lite drygt. Smittkurvan skenar fortfarande som synes rakt uppåt så enda rimliga gissningen är att dödligheten också kommer peka uppåt i samma trendriktning minst 3 veckor framåt i tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
I meningen före det så har jag iofs även skrivit "i den takten". Beklagar att jag inte lagt in de orden i varje mening så att även aspisar kan tolka rätt.

Jag kan omöjligt prognostisera två månader fram i tiden via en extrapolering, allt för mycket kan hända på den tiden.

Däremot känner jag mig väldigt övertygad om att vi kommer passera 7000 döda i Sverige runt månadsskiftet nov-dec. Jag ser faktiskt inte vad som skulle hindra det från att ske.
Så prognosen 7000 döda kan du följa upp om en månad. Så kan vi fortsätta diskussionen om årsskiftet därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du menar att du skrev runt månadsskiftet?

Roligt att du nu litar så starkt på mitt ord så att du ställer en binär fråga hellre än att klicka på citaten för att själv kontrollera.
Citera
2020-12-03, 08:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Nu skall Obama, Clinton och Bush tydligen ta vaccinet i direktsändning i tv för att övertyga amerikanerna att ta covid-19 sprutan enligt Aftonbladet.

.

Det är väl koksalt i sprutan.
Citera
2020-12-03, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Islänningarna kan ta detta med ro, britterna har en mer akut situation just nu.
Tror tillverkarna tjänar i alla volymsegment.
Kanske, men de här små länderna har nog fördel av att få vara en del av samordningen.

Det här med att vara först eller sist har inte så stor betydelse, när det bara handlar om några tiotusen vaccin som finns tillgängliga initialt. Om UK vaccinerar tiotusen om dagen, så tar det 18 år att gå igenom befolkningen. Det är en politisk symbolhandling.
Citera
2020-12-03, 08:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är nödgodkännande för alla dessa som blir aktuellt i EU, ett normalt förfarande tar cirka två år.
Vad gäller Pfizervaccinets speciella krav på förvarning så verkar Pfizerr kunna leverera en förvarnings och transportlösning samtidigt med vaccinet.
De lär inte göra det gratis vilket är kärnan i mina invändningar.

Vad jag vet kommer Pfizer's och Moderna's vacciner ligga på tio gånger högre kostnader än Astra-Zeneca's. Minst!

Pengar kommer nog att finnas för oss i väst men jag menar att bara omkostnaderna gör att vi inte kommer att få se några volymer i första rummet. Vi har sedan administrationen som lär kräva vårdinrättningar med utbildad personal (sjuksköterskor?).
Citera
2020-12-03, 08:06
Medlem
I april påstod både Johan Giesecke och Tom Britton att halva Stockholm skulle vara immun i maj.

Så blev det inte – och nu förklarar de varför de hade fel.

– Det är ett virus som lurat oss och som kommer lura oss igen, säger Johan Giesecke, tidigare statsepidemiolog, i SVT:s ”Morgonstudion”.

– Jag trodde nog det skulle spridas mer som en influensa, att den sprids mer jämnt – inte anhopningar, säger Johan Giesecke.

Han vill inte se fler restriktioner.

– Nej, man måste vänta och se vilken effekt det vi har får. Man kan inte ändra allt för ofta. Om man ändrar det en gång i veckan vet man inte vad man gör.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/gieseckes-forvaning-over-virusspridningen/
Citera
2020-12-03, 08:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Macintosh Matti utvecklar ju vaccin mot förkylning (alla coronavirus).

Förkylningar suger. Han får nästan en tatuering om det funkar.
Och han talar i egen sak. Inte bara det utan för sina samarbetspartners i USA.

DNA/RNA-tekniken är inte helt ny som alla tror. Hindret har varit de speciella omständigheterna som krävs både för distribution och administration. Det passar man nu på att lösa s.a.s.
Citera
2020-12-03, 08:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
I april påstod både Johan Giesecke och Tom Britton att halva Stockholm skulle vara immun i maj.

– Det är ett virus som lurat oss och som kommer lura oss igen, säger Johan Giesecke, tidigare statsepidemiolog, i SVT:s ”Morgonstudion”.
De hade kunnat konsultera oss hobbyepidemiologer i tråden så hade misstag kunnat undvikas är jag säker på.
Citera
2020-12-03, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad tror ni om vaccinet för de som har långvariga problem efter covid 19?

En bekant som säger sig må dåligt långt efter sjukdom är hoppfull om att ett vaccin kan hjälpa honom.

Han är övertygad om att han fortfarande mår dåligt för att det finns kvar små halter av virus i kroppen som inte försvinner helt.

I diverse forum så tror många att ett vaccin skulle kunna hjälpa med att bli av med de sista virusresterna i kroppen.

En annan fråga - hur fungerar vaccin på de som redan är sjuka?

Säg att man får vaccinet när man är sjuk - blir man friskare snabbare eller är det för sent när viruset kommit in i kroppen? Kan det hjälpa de som ligger på sjukhus/intensiven?

Vaccinet hjälper kroppen att tillverka antikroppar så ja en sjuk person kan bli frisk av vaccin. För den som har långtidscovid med trötthet, feber, ont i kroppen kan det också hjälpa om det onda beror på att det saknas antikroppar, immunförsvaret är kasst osv.
Citera
2020-12-03, 08:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur

– Jag trodde nog det skulle spridas mer som en influensa, att den sprids mer jämnt – inte anhopningar, säger Johan Giesecke.

Han vill inte se fler restriktioner.

– Nej, man måste vänta och se vilken effekt det vi har får. Man kan inte ändra allt för ofta. Om man ändrar det en gång i veckan vet man inte vad man gör.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/gieseckes-forvaning-over-virusspridningen/

Det är ju Giesecke som lurat svenska folket.... Nu kommer det fram vad vi tänkt. De trodde det var en "influensa"

Hur var det nu att ha en evidensbaserad styrning? FHM bara tycker en massa o evidens har enbart betydelse om det är nåt man INTE vill göra.
Citera
2020-12-03, 08:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Förihelvete karljävel! Ditt inlägg speglar dig bra. Du har säkert ett intellekt högre än de flesta, men fy fasen vad trångsynt du är i boxen. I mina ögon är du avskydd och farlig. Hatar såna som dig, du skiter i andra och gömmer dig bakom högmod och falskhet.

Här handlar det om viruset covid-19, folk dör och blir långvarigt sjuka. Dödstalen ökar och rapporter kommer in om långtidssjuka.

Du mal ändå på med ditt skit, och vill ha rätt. Varsågod, kör hårt ditt rövhål!

Skiter jag i andra? Det jag skriver är väl den totala motsatsen?!

Vad jag säger är att jag tror att överdrivna historier för att skrämma upp folk är kontraproduktivt.
På samma jävla sätt som idioter som försöker släta över pandemin som något påhitt eller en ”förkylning”.
Normalbegåvade/lågbegåvade kan bli påverkade, men ingen vet vilket ”läger” de hamnar i.
Folk saknar nämligen kritiskt tänkande.

Om någon är farlig just nu är det totalförnekare och antiwaxxers, inte någon som jag som försöker få folk att hålla sig til oförstördl fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in