Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Vilka är då omständigheterna? Vilken het gröt går man omkring? Till slut hamnar man hos WT vare sig man vill eller ej. Alla spanare förnekar kategoriskt att man gett upphov till observationer av WT hos allmänheten.
Promemoria 20 januari 1989 - KI 13319 PM nedtecknad med ledning av narkotikarotelns op chef Göte Ohlsson
https://drive.google.com/file/d/1h2TUHgmFUELkCB2uJJwUC_Z_OWhb1XLU/view?usp=sharing
För sitt samband har spaningspersonalen en bärbarbar radio av märket Avitec.
Trafiken förs i någon form av kod eftersom den kan avlyssnas.
Som Fernberg vittnade om utan att känna igen rösterna.
Fanns ingen monterad radio i de bilar som användes.
All radiotrafik sköttes via bärbar kommunikationsutrustning.
Ölvebros uppenbara skräck och motståndstagande inför WT var på chefsnivå. Återfinns bevisligen även på gatunivå i polisleden i dem dokument vi läser nu. En skräck som bevisligen lever kvar än idag. KP konfirmerade det på pressträffen.
Omständigheterna som pekar på Walkie-Talkie iakttagelser bekräftas genom övervaknings-PM som i sin tur visar på en överväldigande sannolikhet för att
Olof Palme var övervakad månaderna innan han togs av daga. Omständigheterna är också att det finns grupperingar som vi redan vet övervakade OP. Det är den av
Sten Andersson omtalade SÄPO-grupperingen och det är
Åke J Eks gäng med förankring i Klara Lidingö FBU. Sistnämnda grupp kan i mina ögon ev vara den som kallas
”Lennart/Leon”. Strukturen är i alla fall likartad. Det kan också vara så att den gruppering
”Björn” nämner i MMM kan vara identisk med Eks gäng och eller
”Lennart”, detta återstår att bena ut.
SÄPO-grupperingen kan innehålla fler än de tre namngivna personerna som Sten fick av en källa inne från SÄPO. Dessa ytterligare konspiratörer behöver inte nödvändigtvis vara från SÄPO utan skulle i teorin kunna vara knarkspanare. Knarkspan var det främsta rekryteringsunderlaget för påläggskalvar i SÄPOs led. Både SÄPO-grupperingen och Eks gäng har spaningsutbildade inom sina led. dessutom god tillgång till vapen och kunskap om att hantera dessa.
Som jag skrivit mången gång förut tycker jag mördarens sätt att agera formligen skriker spanare. Tar sig inför ett drygt tjog vittnen oidentifierad till mordplatsen , slaktar iskallt sitt offer för att därefter försvinna från dekorimahörnan snabbt men utan att visa den minsta panik. Ett praktexempel på defensivt-offensivt-defensivt tillvägagångssätt som är utmärkande för en spanares sätt att agera.
Det som jag har svårt att få in i agerandet är mordförsöket på
Lisbeth Palme. Om, jag betonar om västlig u/säktjänst ligger bakom eller initierat MOP så blir skottet mot LP ytterst tveksamt. Att nån av dem skulle godkänna ett mord även på LP vore unikt. Exempelvis Mossad är mycket noga med vilka mål som väljs ut och därmed skulle skott mot LP helt gå emot gängse normer om hon inte omfattades av målbilden. Och OM LP var del av målbilden skulle det vara ännu mer historiskt signifikant än att Olof Palme skulle dödas som i sig vore historiskt.
U och Säk-tjänster har omvittnat stränga regler och principer och normer för hur målen ska tas ut och höga krav på operationell damage control. Skotten mot LP måste räknas in om man sätter vapnet i handen på en representant för västlig och i vissa fall även östlig hemlig tjänst. Det är ännu en anledning att jag tror att GM/mördargruppen finns att söka med fast förankring i Sverige. Bara att fortsätta det strävsamma jobbet med att få fram identiteten på dom som i lönndom övervakade OP.
Det kan vara som dåvarande spaningsledaren
Dag Andersson sa om SÄPO-grupperingen i Maj 2016 ”
Det var ingen mördargrupp” . Men även om så är fallet är dom svaret skyldiga om varför dom övervakade OP, på vems uppdrag och inte minst vad dom då registrerade. Lätt blir det inte att få ut dessa uppgifter. Men det material som offentliggjorts de senaste månaderna hade i alla inte jag kunnat drömma om skulle bli tillgängligt, bara för något år sedan.