2020-12-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag tror ingenting om ledigheten, utan konstaterar bara att det vore intressant att läsa ev förhör för att kunna avfärda. Någon måste ju polisen ha förhört för att kunna avfärda privatspanande poliser.

Sportlovet tog slut i Stockholm den fredagen 1986.

Om Lars Norberg deltagit i att övervaka LOP fanns risken att också bli anklagad för delaktighet i MOP.

Om Lars Norberg inte tagit ledigt fredagen, hade han hade deltagit i spaning mot SC? Bättre då att vara i Härjedalen.

Ibland skall man inte avfärda utan inkludera.

Rent spontant får jag ingen association till något av de signalement som finns i förhören så ett deltagande i övervakning på fredagen den 28/ 1986 finner jag inte styrkt.

Vilka indikationer finns att LN deltagit i övervakning tidigare?
Citera
2020-12-02, 23:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vilka är då omständigheterna? Vilken het gröt går man omkring? Till slut hamnar man hos WT vare sig man vill eller ej. Alla spanare förnekar kategoriskt att man gett upphov till observationer av WT hos allmänheten.

Promemoria 20 januari 1989 - KI 13319 PM nedtecknad med ledning av narkotikarotelns op chef Göte Ohlsson

https://drive.google.com/file/d/1h2TUHgmFUELkCB2uJJwUC_Z_OWhb1XLU/view?usp=sharing

För sitt samband har spaningspersonalen en bärbarbar radio av märket Avitec.

Trafiken förs i någon form av kod eftersom den kan avlyssnas. Som Fernberg vittnade om utan att känna igen rösterna.

Fanns ingen monterad radio i de bilar som användes.

All radiotrafik sköttes via bärbar kommunikationsutrustning.

Ölvebros uppenbara skräck och motståndstagande inför WT var på chefsnivå. Återfinns bevisligen även på gatunivå i polisleden i dem dokument vi läser nu. En skräck som bevisligen lever kvar än idag. KP konfirmerade det på pressträffen.

Omständigheterna som pekar på Walkie-Talkie iakttagelser bekräftas genom övervaknings-PM som i sin tur visar på en överväldigande sannolikhet för att Olof Palme var övervakad månaderna innan han togs av daga. Omständigheterna är också att det finns grupperingar som vi redan vet övervakade OP. Det är den av Sten Andersson omtalade SÄPO-grupperingen och det är Åke J Eks gäng med förankring i Klara Lidingö FBU. Sistnämnda grupp kan i mina ögon ev vara den som kallas ”Lennart/Leon”. Strukturen är i alla fall likartad. Det kan också vara så att den gruppering ”Björn” nämner i MMM kan vara identisk med Eks gäng och eller ”Lennart”, detta återstår att bena ut.

SÄPO-grupperingen kan innehålla fler än de tre namngivna personerna som Sten fick av en källa inne från SÄPO. Dessa ytterligare konspiratörer behöver inte nödvändigtvis vara från SÄPO utan skulle i teorin kunna vara knarkspanare. Knarkspan var det främsta rekryteringsunderlaget för påläggskalvar i SÄPOs led. Både SÄPO-grupperingen och Eks gäng har spaningsutbildade inom sina led. dessutom god tillgång till vapen och kunskap om att hantera dessa.

Som jag skrivit mången gång förut tycker jag mördarens sätt att agera formligen skriker spanare. Tar sig inför ett drygt tjog vittnen oidentifierad till mordplatsen , slaktar iskallt sitt offer för att därefter försvinna från dekorimahörnan snabbt men utan att visa den minsta panik. Ett praktexempel på defensivt-offensivt-defensivt tillvägagångssätt som är utmärkande för en spanares sätt att agera.

Det som jag har svårt att få in i agerandet är mordförsöket på Lisbeth Palme. Om, jag betonar om västlig u/säktjänst ligger bakom eller initierat MOP så blir skottet mot LP ytterst tveksamt. Att nån av dem skulle godkänna ett mord även på LP vore unikt. Exempelvis Mossad är mycket noga med vilka mål som väljs ut och därmed skulle skott mot LP helt gå emot gängse normer om hon inte omfattades av målbilden. Och OM LP var del av målbilden skulle det vara ännu mer historiskt signifikant än att Olof Palme skulle dödas som i sig vore historiskt.

U och Säk-tjänster har omvittnat stränga regler och principer och normer för hur målen ska tas ut och höga krav på operationell damage control. Skotten mot LP måste räknas in om man sätter vapnet i handen på en representant för västlig och i vissa fall även östlig hemlig tjänst. Det är ännu en anledning att jag tror att GM/mördargruppen finns att söka med fast förankring i Sverige. Bara att fortsätta det strävsamma jobbet med att få fram identiteten på dom som i lönndom övervakade OP.

Det kan vara som dåvarande spaningsledaren Dag Andersson sa om SÄPO-grupperingen i Maj 2016 ”Det var ingen mördargrupp” . Men även om så är fallet är dom svaret skyldiga om varför dom övervakade OP, på vems uppdrag och inte minst vad dom då registrerade. Lätt blir det inte att få ut dessa uppgifter. Men det material som offentliggjorts de senaste månaderna hade i alla inte jag kunnat drömma om skulle bli tillgängligt, bara för något år sedan.
Citera
2020-12-03, 02:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Handlingar där Stay Behind nämns, efter ny sekretessprövning D-21871-01, H-21994-00-A,-B.

https://drive.google.com/file/d/1QfS4yddLQ0GtbdJ7WUGUu7sM9znZ2DWK/view?usp=sharing

Här är den tidigare släppta versionen före en ny sekretessbedömning.

https://drive.google.com/file/d/1H8eLR72gqxe7hqgNjCTNmPJ27kIrM4oc/view?usp=sharing
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-12-03 kl. 02:33.
Citera
2020-12-03, 04:23
Medlem
I had a follow up to your comment about the red sports car.
Such an easy "fact check" item.
Not only am I certain Anders can verify the "red Porsche sports car with a whale tail" that also had a "car phone" in it.
But so can his sister - who worked direclty for Björn. I had forgotten about the sister - she was there before Anders!
So please ask yourself this: Why lie about something that is so easy to "fact check"
Once again, the S&W is not a fantasy and neither is the red sports car!
Just go ask people who were around in 1985/86

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du är en avslöjad hittepågubbe.

När andra håller sig till fakta och dokument som man fått loss så fortsätter du att dra egenupplevda skrönor.

Att skröna anonymt ät lätt men som vi alla vet har du aldrig lämnat några uppgifter till PU och haft några kontakter. Det finns inget i registren om det. Du har försökt googla om vapen men de uppgifter du lämnat om det påstådda vapnet visar tydligt att du fabulerar fritt om något från fantasins värld.

Ge upp!

Du är avklädd totalt.
Citera
2020-12-03, 06:27
Medlem
andersaanderssonas avatar
Wall spekulerar om det jag tror på.

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/11/28/nytt-dramatiskt-vittnesmal-jag-sag-craig-williamson-i-folkets-hus-en-vecka-fore-palmemordet/

''Jag har under årens lopp träffat på uppgifter om väldigt många personer som i alla fall vid första anblicken framstår som tänkbara Palmemördare. Men jag har faktiskt inga förslag. Och inser att det mycket väl kan vara så att mördaren är en person som aldrig figurerat i debatten om mordet över huvud taget, kanske inte heller i spaningstips till polisen.''
Citera
2020-12-03, 06:43
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om Lars Norberg deltagit i att övervaka LOP fanns risken att också bli anklagad för delaktighet i MOP.

Om Lars Norberg inte tagit ledigt fredagen, hade han hade deltagit i spaning mot SC? Bättre då att vara i Härjedalen.

Ibland skall man inte avfärda utan inkludera.

Rent spontant får jag ingen association till något av de signalement som finns i förhören så ett deltagande i övervakning på fredagen den 28/ 1986 finner jag inte styrkt.

Vilka indikationer finns att LN deltagit i övervakning tidigare?

Poängen är att titta utanför tjänstgöringslistan med anledning av Dahlstens utsaga. Det finns inga indikationer i dagsläget som knyter honom till övervakning.
Citera
2020-12-03, 08:18
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Omständigheterna som pekar på Walkie-Talkie iakttagelser bekräftas genom övervaknings-PM som i sin tur visar på en överväldigande sannolikhet för att Olof Palme var övervakad månaderna innan han togs av daga. Omständigheterna är också att det finns grupperingar som vi redan vet övervakade OP. Det är den av Sten Andersson omtalade SÄPO-grupperingen och det är Åke J Eks gäng med förankring i Klara Lidingö FBU. Sistnämnda grupp kan i mina ögon ev vara den som kallas ”Lennart/Leon”. Strukturen är i alla fall likartad. Det kan också vara så att den gruppering ”Björn” nämner i MMM kan vara identisk med Eks gäng och eller ”Lennart”, detta återstår att bena ut.

SÄPO-grupperingen kan innehålla fler än de tre namngivna personerna som Sten fick av en källa inne från SÄPO. Dessa ytterligare konspiratörer behöver inte nödvändigtvis vara från SÄPO utan skulle i teorin kunna vara knarkspanare. Knarkspan var det främsta rekryteringsunderlaget för påläggskalvar i SÄPOs led. Både SÄPO-grupperingen och Eks gäng har spaningsutbildade inom sina led. dessutom god tillgång till vapen och kunskap om att hantera dessa.

Som jag skrivit mången gång förut tycker jag mördarens sätt att agera formligen skriker spanare. Tar sig inför ett drygt tjog vittnen oidentifierad till mordplatsen , slaktar iskallt sitt offer för att därefter försvinna från dekorimahörnan snabbt men utan att visa den minsta panik. Ett praktexempel på defensivt-offensivt-defensivt tillvägagångssätt som är utmärkande för en spanares sätt att agera.

Det som jag har svårt att få in i agerandet är mordförsöket på Lisbeth Palme. Om, jag betonar om västlig u/säktjänst ligger bakom eller initierat MOP så blir skottet mot LP ytterst tveksamt. Att nån av dem skulle godkänna ett mord även på LP vore unikt. Exempelvis Mossad är mycket noga med vilka mål som väljs ut och därmed skulle skott mot LP helt gå emot gängse normer om hon inte omfattades av målbilden. Och OM LP var del av målbilden skulle det vara ännu mer historiskt signifikant än att Olof Palme skulle dödas som i sig vore historiskt.

U och Säk-tjänster har omvittnat stränga regler och principer och normer för hur målen ska tas ut och höga krav på operationell damage control. Skotten mot LP måste räknas in om man sätter vapnet i handen på en representant för västlig och i vissa fall även östlig hemlig tjänst. Det är ännu en anledning att jag tror att GM/mördargruppen finns att söka med fast förankring i Sverige. Bara att fortsätta det strävsamma jobbet med att få fram identiteten på dom som i lönndom övervakade OP.

Det kan vara som dåvarande spaningsledaren Dag Andersson sa om SÄPO-grupperingen i Maj 2016 ”Det var ingen mördargrupp” . Men även om så är fallet är dom svaret skyldiga om varför dom övervakade OP, på vems uppdrag och inte minst vad dom då registrerade. Lätt blir det inte att få ut dessa uppgifter. Men det material som offentliggjorts de senaste månaderna hade i alla inte jag kunnat drömma om skulle bli tillgängligt, bara för något år sedan.

Är som du vet helt enig om spanarprofilen du har på mördaren.

Sakta sprätter det loss bruk i muren som omgärdat WT-männen. När maskningarna generellt inte håller för rättslig granskning som i Anderssons exempel nedan, så blir det till slut sprickor som rämnar. Jag tänker nu inte specifikt på SB, det mesta talar för att det är ett villospår för att skada.

Det kommer komma fler öppningar.
Citera
2020-12-03, 08:54
Medlem
AreYouBacks avatar
Det som talar mot att det är proffs som legat bakom detta så är det skottet mot LP. Skottet eller skotten borde vara dödande om man vill göra sig av med LP. Mördaren hade tid att skjuta bägge med 100% dödlig utgång.
Citera
2020-12-03, 08:59
Medlem
Det som är konfunderande i fallet är att LP blev beskjuten men det var förmodligen så att hon också skulle dö.
Det talar för en svensk GM och att det är ett politiskt mord.
Förmodligen ansågs LP lika skyldig då hon uppmuntrat OP att ta beslut i tex familjepolitiken.
Det skulle vara oerhört skickligt att skicka det vådaskottet mot LP bara för att skrämmas.
Min uppfattning är att hon skulle gå samma öde till mötes som sin man men hennes man räddade henne kan man säga, då hon drogs ned i hans fall.

Palme hatet var som störst i Sverige och blev mer fokuserat på honom som person. Det hatet fanns inom landets gränser.
Ni som var med på den tiden minns hur legalt det var att göra narr och hata honom, inte socialdemokratin utan mest Palme själv.
"att ingen skjuter den jäveln" hörde jag några gånger och ja ex antal människor fick sin önskan i uppfyllelse.
Med det uppträdandet GM hade på mordplatsen så styrker det en vapen tränad person som hade mod och beslutsamhet.
Lokalkännedom verkar GM ha annars är det lätt att bli vilse i de aktuella kvarteren.
I vilka yrkeskretsar hittar vi de här förutsättningarna?
Ja inte hos en grafiker iallafall!
Senast redigerad av tradera 2020-12-03 kl. 09:11. Anledning: felskrivning
Citera
2020-12-03, 09:03
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det som talar mot att det är proffs som legat bakom detta så är det skottet mot LP. Skottet eller skotten borde vara dödande om man vill göra sig av med LP. Mördaren hade tid att skjuta bägge med 100% dödlig utgång.
Ingen vet säkert mot vem det andra skottet var riktat. Sedan innebär det en risk att stå kvar och skjuta eftersom man blir exponerad under en längre tid. För övrigt är det så att professionella emellanåt klantar till det ordentligt. Såvitt jag vet var det ingen inom branschen - mordutredare eller kriminologer, etc. - som under den första tiden bedömde att mordet var amatörmässigt utfört. Sådana omdömen började komma först sedan CP hamnade i rampljuset.
Citera
2020-12-03, 09:11
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
När han såg det tilltänkta offret ansikte mot ansikte svek nerverna. Knappast något proffs.
Citera
2020-12-03, 09:20
Medlem
Citat:
Tänk ett annat scenarie både LOP ligger på Sveavägen och är skjutna med ett skott vardera i ryggen på likvärdigt sätt...
Löpsedeln hade varit "Proffs mördare på Sveavägen"
Det hade kunnat blivit så men GM hade inte mm på sin sida!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in