2020-12-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
Yes (det fetstilta). Är inne på samma teori. Det är nog aldrig roligt att som barn känna att en eller båda föräldrarna värderar ett syskon högre. Döttrarna flyttade ju uppenbarligen från mamman ganska unga och de påstår ju att hon inte släppt in dem i lägenheten under 20 års tid.

Nä, det är bedrövligt. Nästan kinesisk familjepolitik dessutom, jävligt unket. Frågorna blir onekligen fler ju mer man får reda på om familjen. Flyttade systrarna eller flyttades de? Man undrar ju också hur relationen systrarna emellan sett ut och ser ut. Det har inte hetat "min syster och jag" i intervjuerna. Fullt möjligt att de var så fed up på hela situationen att de båda gick åt varsitt håll och inte såg tillbaka. Ingen skugga över att de inte kunnat påverka sin brors och mors levnadsöde tycker jag, men den äldre av dem kommer att ångra hur hon skött sin mediala karriär de senaste dygnen, är jag rädd.
Citera
2020-12-02, 22:06
Medlem
Hittar man vanvård under den tid han varit under 18 år, så kommer man åtala kärringen då brott mot barn är betydligt hårdare än mot vuxen.

Dom utreder hela hans liv just nu och speciell handläggare på polisen som utreder brott i nära relation. Det här är bara början och det fanns tydligen ett mål där mamman företräder sonen för 10 år sedan i domstol där Försäkringskassan vill utreda mannens arbetsförmåga efter 3 års sjukersättning. Hon är hans ombud och då framgår det att hon påstår att han har psykiskt handikapp.
Sjukersättning 2007 alltså och då 2010 tas det upp i domstolen där mamman företräder sonen.

Så vilka läkare är inblandade i detta? När, var och hur? Har mamman talat för pojken också då han varit hos läkare?
Citera
2020-12-02, 22:08
Medlem
Ettsjutrettons avatar
När Thomas Quick började anklaga sina föräldrar för vidrigheter, och dessa anklagelser basunerades ut som sanningar i massmedia, sade väl hans syskon till en början inte halv sju? Kan det röra sig om något liknande i detta fall? Övrig släkt reagerar på systerns utspel med tystnad?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-12-02 kl. 22:10.
Citera
2020-12-02, 22:09
Avstängd
hrjn1989s avatar
Får han en ny tand för varje gång den här storyn ändrar på sig så behöver han 15 käftar!
Senast redigerad av hrjn1989 2020-12-02 kl. 22:11.
Citera
2020-12-02, 22:10
Medlem
Citat:
”Samhället får inte fortsätta svika mannen”

https://www.svd.se/samhallet-far-inte-fortsatta-svika-mannen

Jag hoppas han får en bostad med systern och den hjälp han behöver.
Citera
2020-12-02, 22:11
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.svd.se/samhallet-far-inte-fortsatta-svika-mannen

Jag hoppas han får en bostad med systern och den hjälp han behöver.
Och om han vill bo med sin mor?
Citera
2020-12-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
För mig står det klart att M indoktrinerat och försummat sonen under uppväxten. Vad som också verkar klarlagt är att det var M ensam som fattade beslut att ta sonen ur skolan, och det verkar ha skett samma år som J avled, och ganska omedelbart efter hans död. Jag kan säga, att på 70- och 80-talen så gav M intryck av att vara försynt men normal, utåt sett. Hon hälsade artigt och log de gånger man mötte henne. Det jag tänkt på, är dock att jag mycket mycket sällan såg barnen ute.

Både J och M var ju av uppfattningen att sonen född 1979 var deras döde son som återuppstått. Jag vet säkert att J i slutet av 70-talet berättade detta för flera personer, inklusive mig, att de hade andlig kontakt med den döde sonen.

Om sonens skolgång på 80-talet vet jag ingenting, men av vittnesmålen man läst om nu, så verkar ju sonens hygien och mathållning misskötts medan J fortfarande levde. Vad som sedan gick totalt snett med M efter att J avled är svårt att säga. Som jag sagt tidigare, så berättade M för utomstående jag känner att hon kände sig befriad när J avled, då hon hade varit hårt hållen. Av den anledningen blir det ju då än mer obegripligt att hon plockar sonen ur skolan och börjar isolera sig själv och honom totalt, såvida det inte är hennes mentala hälsa det är fel på.

Tron på att skydda honom från omvärlden blev uppenbarligen så stark att det ledde till de konsekvenser vi nu sett, men jag tror att J aldrig hade låtit det ske. J var mycket utåtriktad och när man pratade med honom fick man intrycket av att han värderade (ut)bildning högt. Vad han själv hade för utbildning vet jag inte, men jag skulle nog säga att J var den typ av förälder som ville ha en bättre framtid för sina barn än sig själv, fullt medveten om att han var kriminell, vilket ju framkommit i tråden. J hade kontrollbehov. Det viskades bland grannar om att M inte fick göra något utan bara skulle sköta familjen. Han var också lite av ordningspolis i området. Många var rädda för honom och jag såg honom själv läxa upp folk, bl.a. en del turkar som bodde nere på Vallavägen.

Tack för att du via din berättelse ger en sansad bakgrund. Bor Ms föräldrar i samma område? Om så lever någon? Alt. levde vid Js död?
Citera
2020-12-02, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
När Thomas Quick började anklaga sina föräldrar för vidrigheter, och dessa anklagelser basunerades ut som sanningar i massmedia, sade väl hans syskon till en början inte halv sju? Kan det röra sig om något liknande i detta fall? Övrig släkt reagerar på systerns utspel med tystnad?

Kusin uttalar sig i Expressen.

Citat:
Systerns berättelse är mammans extrema kontroll av sonen sprungen ur en skräck att hon ska förlora honom. Två år innan 41-årige mannen föddes, förlorade mamman sin förstfödde son i cancer. När hon fick en ny son döpte hon honom till samma namn som den döde storebrodern.

Mamman ska ha sett hela omvärlden som ett hot mot sonen. Expressen har talat med flera personer som bekräftar systerns bild.

– Mamman var hans trygghet. De hade ett band som jag aldrig sett någon annan ha. När vi lekte hände det alltid att han sprang till henne, säger en kusin till barnen.
https://www.expressen.se/nyheter/de-hade-ett-band-som-jag-aldrig-sett-nagon-annan-ha/

Lärare uttalar sig också om hur han åt allt på hemkunskapen och fick frågan när han hade ätit sist. I går svarade han. Smutsig ovårdad redan då.

Citat:
Och om han vill bo med sin mor?
Svårt men utredningen siktar nog in sig på då han var under hennes vårdnad, så då får vi se om man kan få bort henne. Han har egen fri vilja förmodligen och ingen kan neka honom att bo med sin mor. Men med rätt resurser skall han hållas därifrån.
Citera
2020-12-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Hittar man vanvård under den tid han varit under 18 år, så kommer man åtala kärringen då brott mot barn är betydligt hårdare än mot vuxen.

Dom utreder hela hans liv just nu och speciell handläggare på polisen som utreder brott i nära relation. Det här är bara början och det fanns tydligen ett mål där mamman företräder sonen för 10 år sedan i domstol där Försäkringskassan vill utreda mannens arbetsförmåga efter 3 års sjukersättning. Hon är hans ombud och då framgår det att hon påstår att han har psykiskt handikapp.
Sjukersättning 2007 alltså och då 2010 tas det upp i domstolen där mamman företräder sonen.

Så vilka läkare är inblandade i detta? När, var och hur? Har mamman talat för pojken också då han varit hos läkare?

Äh, förtidspension (senare kallat sjukersättning) lär han ha haft sedan långt före 2007, såvida de båda inte levt helt och hållet på hennes inkomster. Det här handlade bara om att Försäkringskassan hade för avsikt att se om han var arbetsför, och hon ville överklaga att de ens ville utreda det. Vid det laget, 2010, efter många års hemmasittande, kan nog åtskilliga psykiska besvär ganska lätt konstateras av vilken läkare som helst.

Det kommer att bli svårt att bevisa någon vanvård av honom som barn. Ännu svårare att bevisa att modern varit tillräknelig på den tiden.

Om du är konspiratoriskt lagd, så är det nu du ska hävda att sonen genast skulle tagit sin chans att gråtandes be om befrielse vid första bästa läkartid (hos en doktor som inte är mutad, såklart) när inte modern finns i rummet. Ain't happening.
Citera
2020-12-02, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Äh, förtidspension (senare kallat sjukersättning) lär han ha haft sedan långt före 2007, såvida de båda inte levt helt och hållet på hennes inkomster. Det här handlade bara om att Försäkringskassan hade för avsikt att se om han var arbetsför, och hon ville överklaga att de ens ville utreda det.

Ähh det framgår i artikeln att han fick sjukersättning 2007 alltså 3 år innan ärendet landar i domstolen.
Citera
2020-12-02, 22:17
Medlem
Citat:

Det är nog inte helt lätt att ge sig in i en liknande mediahysteri där en person tagit kommande och redan älskas av pöbeln. Samtidigt var dom inte på plats för tillfället och hade högst troligen hängts ut likt mamman i här på FB tex.

Skadan på mammans anseende är troligen mer eller mindre omöjlig att reparera. En del verkar hoppas att hon ska lida helvetes alla kval av någon anledning.
Projicering?
Citera
2020-12-02, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Jag har växt upp i fullständig misär med mina 2 syskon, en mamma som var psykiskt sjuk och alkoholist. Vi var jätteglada när hon drack för då var hon lite "snällare", vi kunde t.ex bli inlåsta i köket efter att hon sprutat ketchup på väggarna och allt annat som fanns i frys, kyl och skafferi. En gång var vi inlåsta i köket 2 veckor för att hon tyckte att vi inte hade städat ordentligt. Vi fick kissa o bajsa i slasket hon låste upp lite då och då för att kolla att vi städade, hade någon av oss somnat på golvet så började proceduren om.
Jag skriver det här för att du ska förstå att ett syskon aldrig i helvete skulle lämna ett syskon kvar i helvetet! Och varför skulle jag reagera när jag såg paret det handlar om? Dem var alltid glada och pratade och han har INTE varit instängd i 28 år som det påstås!!!
Å fy fan! Beklagar din/er fruktansvärda uppväxt! Hoppas verkligen ni fått hjälp och har det bra nu!
Tyvärr klarar inte alla syskon av att hjälpa så mycket de skulle vilja. Människor är olika och har olika förutsättningar, trots att kanske omständigheterna varit liknande.
Ha det bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in