Citat:
För mig står det klart att M indoktrinerat och försummat sonen under uppväxten. Vad som också verkar klarlagt är att det var M ensam som fattade beslut att ta sonen ur skolan, och det verkar ha skett samma år som J avled, och ganska omedelbart efter hans död. Jag kan säga, att på 70- och 80-talen så gav M intryck av att vara försynt men normal, utåt sett. Hon hälsade artigt och log de gånger man mötte henne. Det jag tänkt på, är dock att jag mycket mycket sällan såg barnen ute.
Både J och M var ju av uppfattningen att sonen född 1979 var deras döde son som återuppstått. Jag vet säkert att J i slutet av 70-talet berättade detta för flera personer, inklusive mig, att de hade andlig kontakt med den döde sonen.
Om sonens skolgång på 80-talet vet jag ingenting, men av vittnesmålen man läst om nu, så verkar ju sonens hygien och mathållning misskötts medan J fortfarande levde. Vad som sedan gick totalt snett med M efter att J avled är svårt att säga. Som jag sagt tidigare, så berättade M för utomstående jag känner att hon kände sig befriad när J avled, då hon hade varit hårt hållen. Av den anledningen blir det ju då än mer obegripligt att hon plockar sonen ur skolan och börjar isolera sig själv och honom totalt, såvida det inte är hennes mentala hälsa det är fel på.
Tron på att skydda honom från omvärlden blev uppenbarligen så stark att det ledde till de konsekvenser vi nu sett, men jag tror att J aldrig hade låtit det ske. J var mycket utåtriktad och när man pratade med honom fick man intrycket av att han värderade (ut)bildning högt. Vad han själv hade för utbildning vet jag inte, men jag skulle nog säga att J var den typ av förälder som ville ha en bättre framtid för sina barn än sig själv, fullt medveten om att han var kriminell, vilket ju framkommit i tråden. J hade kontrollbehov. Det viskades bland grannar om att M inte fick göra något utan bara skulle sköta familjen. Han var också lite av ordningspolis i området. Många var rädda för honom och jag såg honom själv läxa upp folk, bl.a. en del turkar som bodde nere på Vallavägen.