2020-12-02, 21:26
Medlem
Woldemortdarskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Vad hade J tyckt om de beskyllningar som nu haglar över M, och resten av familjen?

För mig står det klart att M indoktrinerat och försummat sonen under uppväxten. Vad som också verkar klarlagt är att det var M ensam som fattade beslut att ta sonen ur skolan, och det verkar ha skett samma år som J avled, och ganska omedelbart efter hans död. Jag kan säga, att på 70- och 80-talen så gav M intryck av att vara försynt men normal, utåt sett. Hon hälsade artigt och log de gånger man mötte henne. Det jag tänkt på, är dock att jag mycket mycket sällan såg barnen ute.

Både J och M var ju av uppfattningen att sonen född 1979 var deras döde son som återuppstått. Jag vet säkert att J i slutet av 70-talet berättade detta för flera personer, inklusive mig, att de hade andlig kontakt med den döde sonen.

Om sonens skolgång på 80-talet vet jag ingenting, men av vittnesmålen man läst om nu, så verkar ju sonens hygien och mathållning misskötts medan J fortfarande levde. Vad som sedan gick totalt snett med M efter att J avled är svårt att säga. Som jag sagt tidigare, så berättade M för utomstående jag känner att hon kände sig befriad när J avled, då hon hade varit hårt hållen. Av den anledningen blir det ju då än mer obegripligt att hon plockar sonen ur skolan och börjar isolera sig själv och honom totalt, såvida det inte är hennes mentala hälsa det är fel på.

Tron på att skydda honom från omvärlden blev uppenbarligen så stark att det ledde till de konsekvenser vi nu sett, men jag tror att J aldrig hade låtit det ske. J var mycket utåtriktad och när man pratade med honom fick man intrycket av att han värderade (ut)bildning högt. Vad han själv hade för utbildning vet jag inte, men jag skulle nog säga att J var den typ av förälder som ville ha en bättre framtid för sina barn än sig själv, fullt medveten om att han var kriminell, vilket ju framkommit i tråden. J hade kontrollbehov. Det viskades bland grannar om att M inte fick göra något utan bara skulle sköta familjen. Han var också lite av ordningspolis i området. Många var rädda för honom och jag såg honom själv läxa upp folk, bl.a. en del turkar som bodde nere på Vallavägen.
Citera
2020-12-02, 21:27
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Det gjorde Johan Asplund också.
På vilket sätt är den jämförelsen relevant?
Menar du att Asplunds föräldrar hållit pojken gömd hemma under alla år?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Hon verkar dessutom ha en helt egen problematik. Innebär inte att hon tvunget måste ljuga och gå ut och smutskasta sin mor och bror i allsköns media efter att helt ha lämnat dom för över 20 år sedan, hon gjorde det ändå..

Det finns rätt så mycket som skulle kunna ställa systers vittnesmål i en helt annan dager och göra den långt mer tvivelaktig än du kanske tror.

SVT sände fö precis ett inslag där man nu börjat tvivla på hennes historia och presenterar vad hon sagt egentligen i närtid, bättre sent än aldrig?
SVT? Länk till inslaget vore fint. Rapport, Aktuellt, något annat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
nejdå- det är inget konstigt att gå i armkrok även om man är frisk.
Vuxna par går i armkrok, ser bättre ut än när två medelålders håller varannn i hand.
Att gå i armkrok med ett vuxet barn är verkligen inget konstigt, men ja det ser man ju inte i förorterna.Utlänningar går inte i armkrok.

Tror att jag aldrig har sett två normalt funktionerade människor gå i armkrok. Tydligen är det vanligt det i Sverige då.. Själv är jag finländare från Finland.
Citera
2020-12-02, 21:29
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Hon verkar dessutom ha en helt egen problematik.

Inte så oväntat, med den bakgrunden. Hela den här familjen är väl rätt trasig. Men det betyder ju inte att hon har någon dold agenda med det hon gör.

Länka gärna till SVT-inslaget, jag hittar det inte.
Citera
2020-12-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Inte så oväntat, med den bakgrunden. Hela den här familjen är väl rätt trasig. Men det betyder ju inte att hon har någon dold agenda med det hon gör.

Länka gärna till SVT-inslaget, jag hittar det inte.
Inte jag heller. Obekräftat alltså. Men det finns flera här som gärna vill plantera "fakta" som är tagna ur luften. Men vi får se - vi kanske blir överraskade :-)
Citera
2020-12-02, 21:33
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
För mig står det klart att M indoktrinerat och försummat sonen under uppväxten. Vad som också verkar klarlagt är att det var M ensam som fattade beslut att ta sonen ur skolan, och det verkar ha skett samma år som J avled, och ganska omedelbart efter hans död. Jag kan säga, att på 70- och 80-talen så gav M intryck av att vara försynt men normal, utåt sett. Hon hälsade artigt och log de gånger man mötte henne. Det jag tänkt på, är dock att jag mycket mycket sällan såg barnen ute.

Både J och M var ju av uppfattningen att sonen född 1979 var deras döde son som återuppstått. Jag vet säkert att J i slutet av 70-talet berättade detta för flera personer, inklusive mig, att de hade andlig kontakt med den döde sonen.

Om sonens skolgång på 80-talet vet jag ingenting, men av vittnesmålen man läst om nu, så verkar ju sonens hygien och mathållning misskötts medan J fortfarande levde. Vad som sedan gick totalt snett med M efter att J avled är svårt att säga. Som jag sagt tidigare, så berättade M för utomstående jag känner att hon kände sig befriad när J avled, då hon hade varit hårt hållen. Av den anledningen blir det ju då än mer obegripligt att hon plockar sonen ur skolan och börjar isolera sig själv och honom totalt, såvida det inte är hennes mentala hälsa det är fel på.

Tron på att skydda honom från omvärlden blev uppenbarligen så stark att det ledde till de konsekvenser vi nu sett, men jag tror att J aldrig hade låtit det ske. J var mycket utåtriktad och när man pratade med honom fick man intrycket av att han värderade (ut)bildning högt. Vad han själv hade för utbildning vet jag inte, men jag skulle nog säga att J var den typ av förälder som ville ha en bättre framtid för sina barn än sig själv, fullt medveten om att han var kriminell, vilket ju framkommit i tråden. J hade kontrollbehov. Det viskades bland grannar om att M inte fick göra något utan bara skulle sköta familjen. Han var också lite av ordningspolis i området. Många var rädda för honom och jag såg honom själv läxa upp folk, bl.a. en del turkar som bodde nere på Vallavägen.
Stort tack för denna mycket intressanta information. Den bidrar till att ge en klart mycket mer nyanserad bild av familjen.
Av dina beskrivningar låter J som en närmast sympatisk far och medmänniska, om än speciell. Förhoppningsvis kom han att göra gott på senare år, och på det sättet kanske sona sina tidigare illgärningar. Att han höll koll på närområdet och läxade upp bråkiga turkar - det låter som en karl det är bristvara på i dagens samhälle.
Citera
2020-12-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modv0074
Tror att jag aldrig har sett två normalt funktionerade människor gå i armkrok. Tydligen är det vanligt det i Sverige då.. Själv är jag finländare från Finland.

Det är väl vanligt överallt. Tänk Paris vintertid, alla går i armkrok längs gatorna. Elegant och vackert. Inte i Finland då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
ADHD hör ihop med hög intelligens. (Inte vice versa dock. Väljer idioter att inte vara pålästa och söka förståelse?

Retorisk fråga. Du förstår ingenting.
nä AFHD hör inte ihop med hög intelligens, däremot smattrar det mycket om dessa. Generalisera inte.
Finns alla varianter inom AFHD.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
ADHD hör ihop med hög intelligens. (Inte vice versa dock. Väljer idioter att inte vara pålästa och söka förståelse?

Retorisk fråga. Du förstår ingenting.
nä AFHD hör inte ihop med hög intelligens, däremot smattrar det mycket om dessa. Generalisera inte.
Finns alla varianter inom AFHD.
Citera
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ja, jag undrar hur det går för modern och sonen nu, när de inte längre har varandra? De har ju levt sida vid sida i över 40 år, när hela tillvaron plötsligt omkullkastas, och deras livshistorier kablas ut i massmedia och blir till någon slags skräckkabinett.
Ja, jag tror och hoppas att dom får den bästa vård som finns både psykiskt och fysiskt. Om det behövs så är det verkligen till dem två i det här fallet. Jag är verkligen inte religiös men jag kommer att be för dem ska få det bra till slut..🙏❤
Citera
2020-12-02, 21:35
Medlem
Woldemortdarskis avatar
Kan tillägga att jag var inne i J och M:s lägenhet några gånger sent 70-tal och tidigt 80-tal och även om det var väldigt spartanskt möblerat med bara madrasser i vardagsrummet, så luktade det inte illa. Om det är överbelamrat och sunkigt nu så har det troligen skett gradvis efter J.s död 1992.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in