2020-12-02, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det är dessutom ingen rektor som verkar känna igen någon anmälan till skolstyrelsen?

Rätta mig gärna om jag har fel men runt 80-90 (osv) så började man med Hemkunskap i sjunde klass och det är väl just i sjuan sonen knappt deltar?
Att man börjar med Hemkunskap i just sjunde klass verkar gälla även idag på den ort jag bor på.

Minns jag min egen hemkunskapslärare rätt så var hon en rätt obehaglig kuf som enbart undervisade inom just Hemkunskap, kan det ha varit vanligt i andra delar av landet tro?
Vad jag minns så bakade man på plats och inte i hemmet för att ta med men det kanske såg annorlunda ut på denna skolan, oerhört icke-inkluderande isf och upplagt för ojämlikheter.

Jag tror inte att man ska läsa in så mycket efter påståendet från denna lärare faktiskt.

I mitt fall (stockholm, förort) så började man i sexan, en eftermiddag i veckan. Att de skulle ha haft något slags ”bakdag” - dvs att barnen får baka hemma - låter ärligt talat helt befängt.
Citera
2020-12-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag funderar på hur dottern som gick in i lägenheten kunde få reda på att mamman var sjuk?
Varför begav hon sig till lgh nu efter 20? års tystnad?

Mamman sitter nu i häktet vad jag förstår så hon var väl inte på dödsbädden när hon kom till akuten (då man normalt kontaktar anhöriga vid behov). Jag vet iof inte när och varför hon varit på akuten... något som framkommit?
Mamman hade ju blivit inlagd på sjukhus. Då brukar sjuksköterskan be om uppgifter till närmaste anhöriga. Kan vara den vägen systern/dottern fått reda på att mamman var inlagd.
Citera
2020-12-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Är du allvarlig? Lukten vittnade redan hans hemkunskapslärare om, och den har knappast blivit lindrigare sedan dess. Systern har träffat honom och sett hur hans tänder ser ut. Men du har förstås bättre koll?

Ja, om man har någon som helst aning om hur vården fungerar ringer man 1177 först, om läget inte är direkt livshotande, för att få besked om hur man ska agera. Vad är det för underligt med det? Skulle jag också ha gjort.
Nej, läraren vittnade om att han alltid var hungrig. Hon berättade också att när det var hans bakdag, så bakade hon själv så att inte klasskamraterna skulle se att han kom tomhänt.

Den som vittnade om dålig hygien var en klasskamrat.
Det här börjar likna viskningsleken - som vanligt i FB-trådar.
Citera
2020-12-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modv0074
Varför gick hon i armkrok med honom när de var ute i affärerna? Får mig att tänka på en utvecklingsstörd ADHD:are.

Skumma människor, minst sagt! Modern, sonen, systrarna..

Han kanske är en god son och människa, kanske var armkroken för hennes skull? Hon är 70 bast.
Citera
2020-12-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
vi alla som skrivit kan ta lärdom ¨
det är viktigt att förstå helheten.
Inte bara anamma den som dramatiskt framför sin åsikt.
Det finns nyanser i allt som rör mänskor, så är det ju.
Minns att en person under min skoltid alltid gick ikring och sa att andra elever luktade skunk-
rykten uppstod.
Den som spred dessa rykten var ju en störd person, men likafullt blev ryktena till sanningar.
Klart är att alla mänskor luktar olika om man kommer tätt inpå- en del kemiskt goda lukter,
andra luktar vitlök, oborstade tänder- lite svett -så är det ju.

Fast det faller ju då hon kan hävda att hon har agerar för #faraförliv vilket stämmer då han hade allvarliga sårskador medmera. Då får man agera
Citera
2020-12-02, 20:47
Medlem
Citat:
Varför gick hon i armkrok med honom när de var ute i affärerna? Får mig att tänka på att sonen är en utvecklingsstörd ADHD dåre.

Vad har ADHD med det här att göra? Det finns genier med ADHD.
Båda är uppenbarligen psykfall tyvärr.
Citera
2020-12-02, 20:47
Medlem
Citat:
Varför gick hon i armkrok med honom när de var ute i affärerna? Får mig att tänka på att sonen är en utvecklingsstörd ADHD dåre.

Man är väl inte utvecklingsstörd för att man armkrokar sin gamla mamma?!
Citera
2020-12-02, 20:48
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Jag hoppas verkligen att modern och sonen får återförenas, om det är på detta sätt som de vill leva. Frågan som då uppstår är vad det ska bli av den stackars sonen, den dagen modern går bort?
Citera
2020-12-02, 20:49
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Varför agerade inte du? Menar du att mor och son gick i armkrok som ett par? Hör du hur det låter i så fall? Inte normalt...
Du får nog räkna med att samtliga barn har skadats av sin uppväxt, inte bara sonen. Hur lätt är det att hjälpa andra, om en själv är skadad psykiskt? Det är därför vi ska ha samhälleliga skyddsnät! Socialtjänst, Psykiatri, skola, skolhälsovård, skolkurator, skolpsykolog, Polismyndighet osv. Det är bl a dit våra skatter går. De ska lyssna, och agera, på våra nödrop och behov!
Systern ska ha slagit larm för många år sen, och ingen gjorde något, trots det!
Jag har växt upp i fullständig misär med mina 2 syskon, en mamma som var psykiskt sjuk och alkoholist. Vi var jätteglada när hon drack för då var hon lite "snällare", vi kunde t.ex bli inlåsta i köket efter att hon sprutat ketchup på väggarna och allt annat som fanns i frys, kyl och skafferi. En gång var vi inlåsta i köket 2 veckor för att hon tyckte att vi inte hade städat ordentligt. Vi fick kissa o bajsa i slasket hon låste upp lite då och då för att kolla att vi städade, hade någon av oss somnat på golvet så började proceduren om.
Jag skriver det här för att du ska förstå att ett syskon aldrig i helvete skulle lämna ett syskon kvar i helvetet! Och varför skulle jag reagera när jag såg paret det handlar om? Dem var alltid glada och pratade och han har INTE varit instängd i 28 år som det påstås!!!
Citera
2020-12-02, 20:51
Medlem
Tribolts avatar
Citat:

ADHD hör ihop med hög intelligens. (Inte vice versa dock. Väljer idioter att inte vara pålästa och söka förståelse?

Retorisk fråga. Du förstår ingenting.
Citera
2020-12-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Hur gammal är du, frågade jag.

I det homogena Sverige för 40 år sedan var Sverige naturligtvis på topp och hade koll. Idag saknar landet koll. Sverige vet inte mycket längre. Finns helker inga ambitioner därtill.
Nu är du allt väldigt nostalgisk. Sverige var knappast så rosenskimrande då som du antagligen vill tro.
Citera
2020-12-02, 20:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Jag har växt upp i fullständig misär med mina 2 syskon, en mamma som var psykiskt sjuk och alkoholist. Vi var jätteglada när hon drack för då var hon lite "snällare", vi kunde t.ex bli inlåsta i köket efter att hon sprutat ketchup på väggarna och allt annat som fanns i frys, kyl och skafferi. En gång var vi inlåsta i köket 2 veckor för att hon tyckte att vi inte hade städat ordentligt. Vi fick kissa o bajsa i slasket hon låste upp lite då och då för att kolla att vi städade, hade någon av oss somnat på golvet så började proceduren om.
Jag skriver det här för att du ska förstå att ett syskon aldrig i helvete skulle lämna ett syskon kvar i helvetet! Och varför skulle jag reagera när jag såg paret det handlar om? Dem var alltid glada och pratade och han har INTE varit instängd i 28 år som det påstås!!!
Tack för att du delade med dig av denna sorgliga historia. Jag hoppas att du och dina syskon mår bra i dag.
Det var trevligt att få höra att modern och sonen var glada när du såg dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in