2020-12-02, 21:38
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte jag heller. Obekräftat alltså. Men det finns flera här som gärna vill plantera "fakta" som är tagna ur luften. Men vi får se - vi kanske blir överraskade :-)
Ca 11 minuter in i denna sändning: https://www.svtplay.se/video/28047230/aktuellt/aktuellt-2-dec-20-00-1?start=auto
Citera
2020-12-02, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
För mig står det klart att M indoktrinerat och försummat sonen under uppväxten. Vad som också verkar klarlagt är att det var M ensam som fattade beslut att ta sonen ur skolan, och det verkar ha skett samma år som J avled, och ganska omedelbart efter hans död. Jag kan säga, att på 70- och 80-talen så gav M intryck av att vara försynt men normal, utåt sett. Hon hälsade artigt och log de gånger man mötte henne. Det jag tänkt på, är dock att jag mycket mycket sällan såg barnen ute.

Både J och M var ju av uppfattningen att sonen född 1979 var deras döde son som återuppstått. Jag vet säkert att J i slutet av 70-talet berättade detta för flera personer, inklusive mig, att de hade andlig kontakt med den döde sonen.

Om sonens skolgång på 80-talet vet jag ingenting, men av vittnesmålen man läst om nu, så verkar ju sonens hygien och mathållning misskötts medan J fortfarande levde. Vad som sedan gick totalt snett med M efter att J avled är svårt att säga. Som jag sagt tidigare, så berättade M för utomstående jag känner att hon kände sig befriad när J avled, då hon hade varit hårt hållen. Av den anledningen blir det ju då än mer obegripligt att hon plockar sonen ur skolan och börjar isolera sig själv och honom totalt, såvida det inte är hennes mentala hälsa det är fel på.

Tron på att skydda honom från omvärlden blev uppenbarligen så stark att det ledde till de konsekvenser vi nu sett, men jag tror att J aldrig hade låtit det ske. J var mycket utåtriktad och när man pratade med honom fick man intrycket av att han värderade (ut)bildning högt. Vad han själv hade för utbildning vet jag inte, men jag skulle nog säga att J var den typ av förälder som ville ha en bättre framtid för sina barn än sig själv, fullt medveten om att han var kriminell, vilket ju framkommit i tråden. J hade kontrollbehov. Det viskades bland grannar om att M inte fick göra något utan bara skulle sköta familjen. Han var också lite av ordningspolis i området. Många var rädda för honom och jag såg honom själv läxa upp folk, bl.a. en del turkar som bodde nere på Vallavägen.
Kanske M blev en J-light efter att J gick bort.
Och lydde J efter hans död och fortsatte att sköta hemmet.
Men hon hade inte hans auktoritet.
Att hon egentligen är en variant av sonen.
J höll henne hårt och hon höll sonen fast lösare.
Så det kan vara den sedan 1992avlidne J som är roten till det onda.
Citera
2020-12-02, 21:39
Medlem
saltakissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modv0074
Ganska irrelevant, visst.. Jag tycker bara att det skulle se lite konstigt ut om utåtsett nogotsånär friska psykiska och fysiska människor går i armkrok.
Det gör jag ofta med min mamma som ofta har lite problem att gå. Gjorde det länge med min älskades mormor som tyvärr nu är död. Ser inte det som udda faktiskt.
Citera
2020-12-02, 21:41
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Nej, läraren vittnade om att han alltid var hungrig. Hon berättade också att när det var hans bakdag, så bakade hon själv så att inte klasskamraterna skulle se att han kom tomhänt.

Den som vittnade om dålig hygien var en klasskamrat.
Det här börjar likna viskningsleken - som vanligt i FB-trådar.

Citat:
Läraren minns aldrig att hon träffade pojkens far. Hon kan inte heller erinra sig att hon såg några märken av våld på honom.
– Nej, däremot var han ovårdad. Smutsiga kläder och luktade illa.
https://www.expressen.se/nyheter/de-hade-ett-band-som-jag-aldrig-sett-nagon-annan-ha/
Citera
2020-12-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Det gjorde Johan Asplund också.

? vad menar du!
Citera
2020-12-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Pressen dyker inte bara upp varhelst där kommer en ambulans...

Det förstås, å andra sidan bor det massor med grannar som undrar. Någon har tipsat pressen.
Citera
2020-12-02, 21:44
Medlem
Citat:
SVT? Länk till inslaget vore fint. Rapport, Aktuellt, något annat?

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Inte så oväntat, med den bakgrunden. Hela den här familjen är väl rätt trasig. Men det betyder ju inte att hon har någon dold agenda med det hon gör.

Länka gärna till SVT-inslaget, jag hittar det inte.

Aktuellt, såg det på tjock-tv.

Man säger inte det rakt ut men det är en tydlig pudling och man visar ett väl valt klipp från tidigare intervju.
Citera
2020-12-02, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Hon verkar dessutom ha en helt egen problematik. Innebär inte att hon tvunget måste ljuga och gå ut och smutskasta sin mor och bror i allsköns media efter att helt ha lämnat dom för över 20 år sedan, hon gjorde det ändå..

Det finns rätt så mycket som skulle kunna ställa systers vittnesmål i en helt annan dager och göra den långt mer tvivelaktig än du kanske tror.

SVT sände fö precis ett inslag där man nu börjat tvivla på hennes historia och presenterar vad hon sagt egentligen i närtid, bättre sent än aldrig?

Det sägs INGENTING ALLS att man börjat tvivla på systerns historia. Inte på något sätt. Hur har du kunnat tolka det så utefter det inslag som @Ettsjutretton (nedan) hänvisar till?

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ca 11 minuter in i denna sändning: https://www.svtplay.se/video/28047230/aktuellt/aktuellt-2-dec-20-00-1?start=auto
Citera
2020-12-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
[…] Jag vet säkert att J i slutet av 70-talet berättade detta för flera personer, inklusive mig, att de hade andlig kontakt med den döde sonen. […] J var mycket utåtriktad och när man pratade med honom fick man intrycket av att han värderade (ut)bildning högt.

I svenska, eller kanske till och med västeuropeiska, ögon är det svårt att få detta att gå ihop, men du har även nämnt att han var filosofiskt lagd och karln var ju de facto ungrare. Kulturellt är den livsåskådningen mer accepterad österut, även om den nog kändes lite lätt 1800-tal även på 1970-talet, haha. Han verkar ha varit en mycket speciell person. Jag blir återigen påmind om att systern inte nämnt sin fars existens med ett enda ord hittills, trots hennes otaliga intervjuer på temat barndom, uppväxt et c. Eller har jag missat något?

Någon i tråden förde fram teorin om att de två systrarnas födsel var en slags parantes tills Johnny och M*ait äntligen fick en till efterlängtad (återuppstånden) son. Kan det vara så att både han och hon behandlade dem därefter och att media-systerns agg även sträcker sig till fadern på andra sidan graven?
Citera
2020-12-02, 21:45
Medlem
[quote=modv0074|73813805]Tror att jag aldrig har sett två normalt funktionerade människor gå i armkrok. Tydligen är det vanligt det i Sverige då.. Själv är jag finländare från Finland.[/QUOTE
Engelska, franska,svenska o danska par går ofta i armkrok ja norska också.
Trump börjat hålla handen med sin fruga- ser allt konstigt ut.Äldre mogna par passar gå i armkrok.
Senast redigerad av moshes 2020-12-02 kl. 21:47.
Citera
2020-12-02, 21:49
Medlem
Citat:
Det sägs INGENTING ALLS att man börjat tvivla på systerns historia. Inte på något sätt. Hur har du kunnat tolka det så utefter det inslag som @Ettsjutretton (nedan) hänvisar till?

Ungefär på samma sätt som jag såg rakt igenom systern bisarra historier dom senaste dagarna.

Du såg väl rakt genom flummet du med hoppas jag?
Citera
2020-12-02, 21:49
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Sonen har åtminstone inte haft så svåra skador att det fordrats operation, såsom tidigare hävdats.
Citat:
[...]
– De har sagt till mig att han klarar sig utan operation och att han svarar bra på behandling med antibiotika, säger hans syster till Expressen.
[...]
https://www.expressen.se/nyheter/de-hade-ett-band-som-jag-aldrig-sett-nagon-annan-ha/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in