2020-12-02, 15:14
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Och din hjärna är hjärncellsbefriad!

Varför tror du sjukvården polisanmälde att mannen var i ett sånt dåligt skick?
Du kanske behöver ta reda på fakta själv om du nu har en enda hjärncell, vilket jag betvivlar?
O självklart vet du varför han var i så dåligt skick...
Citera
2020-12-02, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Jag förstår vad du menar, och det är klart att jag inte önskar tandlöshet eller undernäring på någon. Men vems ansvar är det att mata en 40-åring?

Vi vet ju noll! Han kanske hade läkarskräck och gillade chips, nog för att det låter extremt men inte mer så än att han levt som Gollum på korkmattan...

Som sagt, vi vet inget. Alla bara spekulerar. Vi har hört systerns historia. Ett mynt har dock två sidor. Blir intressant att hör vad som kommer fram, om vi får veta något mer.
Citera
2020-12-02, 15:17
Medlem
Är det en hyreslägenhet så kommer hon att åka på en saftig räkning för renovering av lägenheten..antagligen blir hon vräkt också.
Citera
Medlem
Helt fantastiskt att läsa hur folk skyller på systern, att allt är hennes fel. Killen är undernärd, sår på kroppen, tandlös, lever i misär, bojad vid sin mor rent psykiskt sedan han var barn, totalt hjärntvättad. Det behövs inga låsta dörrar om man levt som denne kille gjort. Vart skulle han ta vägen OM han haft förmåga att ens tänka så långt? Med de referensramar han hade så var mamman hans enda trygghet - och vilken "trygghet" sen. Den mentala förmågan är säkerligen oerhört tunn. En lärare minns att han var ständigt hungrig. Nån elev berättade att hans hygien var dålig. Killens mamma klarade helt enkelt inte av sitt jobb som mamma. Systern berättade att detta började redan när de var små. Inget blixt från klar himmel alltså.

Syrran har uppenbarligen flera gånger under åren försökt larma olika myndigheter. Ingen har reagerat. Samma sak hände Ystadsbarnen. Fem barn som föräldrarna mer eller mindre låste in. Även där larmades myndigheter - ingen reagerade. Utom en rektor med lite beslutsamhet. Hur hade dessa barn haft det om 20 år tro, om inte denne enda människa faktiskt reagerat?

Mamman har givit sin son samma namn som sin avlidne förstfödde. Hon var sjuk nog att tro att denne son var den avlidne sonen som återfötts och ingen skall ta honom ifrån henne igen. Hon hade heller inte någon insikt om hur man tar hand om barn, eller en annan människa i form av mat, hygien, tandvård, sjukvård. Hon hade ingen insikt i hur man tar hand om ett hem. Och allt detta skulle vara systerns (systrarnas) fel? Fokusera på rätt sak här!

Förundersökningen kommer nog vara noggrann. Men när den är klar tippar jag på att den kommer att läggas ner. Jag har väldigt svårt att tro att man kommer åtala henne. Hon kommer få försöka förklara varför som hon gjort - om hon ens KAN det - men därefter lär hon skickas hem eller hamna på nån vårdinrättning. Nån fup har jag svårt att se att vi kommer få läsa. Men det är bara min spekulation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Tror ni att det kan landa i rättspsykiatrisk vård för mamman?

Antagligen får hon vård. Och blir antagligen inte dömd heller.
Citera
2020-12-02, 15:18
Medlem
Kanske var skolan ingen bra erfarenhet, eller t o m hemsk för pojken och då tyckte både han och mamma att det var bättre att slippa utsättas för hemskheter. Sen hade pojken kanske dataspel som han gärna spelade och där han kunde ha kontakt med andra på ett sätt som han inte kunde i det verkliga livet. Och existera och vara Någon i ett sammanhang. Och sen rullade åren på så, utan större krav på något. Men försummelsen
0ch vanvården av pojken, numera vuxen, kan jag inte förklara på ett annat sätt än att mamman är psykiskt sjuk och har varit det en längre tid.
Citera
2020-12-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Nej det gör det inte, men man kan inte argumentera att han är vuxen och bara kunde ha gått ut eller sökt hjälp för allt sådant förutsätter att man fått de grundläggande verktygen för att navigera i samhället som en normal vuxen har. Det är ju samma, fast ärligt talat inte lika illa, med traffickingoffer som får höra en massa skit om vad myndigheterna här kommer att göra med dem och därför inte vågar söka hjälp.

Han har ju uppenbarligen kunnat gå till mataffären och prata med grannar.

Många människor lever i vad andra kanske skulle kalla för misär om vi klampade in oanmälda en söndagmorgon. Han hade uppenbarligen skador, men är det då automatiskt morsan som piskat honom med ett skärp?

Jag bara menar att vi får komma ihåg att den enda som anser sig vara insatt är en syster som inte haft kontakt med dem på 20 år, träffar honom i fem minuter och sedan talar vitt och brett i media om hur han legat i sina egna varpölar.
Citera
2020-12-02, 15:20
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Grejen är troligtvis att misskötsel och psykisk misshandel började när han föddes, pappan hade kanske sett till att det inte går i överstyr, men sen blev det vilda västern. Killen är säkert utvecklingsstörd, har låg kognitiv förmåga och på alla sätt och vis utlämnad till mamman. Man kan inte förvänta sig att han har fri vilja och att han borde reagerat och flyttat "om det passade inte"
Nej han är inte utvecklingsstörd, han gick i vanlig skola!
Citera
2020-12-02, 15:22
Medlem
Knarkpojkens avatar
det här är fakenews. mannen har inte velat gå ut helt enkelt och sedan har han inte tagit hand om sin hygien helt enkelt. Varför vill dem tvinga ut folk i samhället när det ser ut som det gör med så mycket brott som sker numera?. Han kanske är livrädd helt enkelt, om han velat gå ut så hade han gjort det. Detta är på riktigt en skräpnyhet och mamman är inte som fritzl eller castro utan hon har väll låtit han göra som han vill. löjligt hur stort detta blir i media
Citera
2020-12-02, 15:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Det finns tusentals ensamstående morsor som ser sina barn sitta framför tv-spelet från morgon till kväll,
många med flyktiga relationer med karlar så det passar bra att sonen är på sitt rum.
Åren går fortare än man tror, och till slut ser livet ut precis som i detta fall.

Jag tror vi landar där någonstans, autism eller asberg inkluderat.

Syrran ser en bostadsrätt, mumma.

Ja du gör verkligen skäl för ditt namn här!
I detta fall verkar det som inte som han suttit och spelat vid en dator, så går inte ens jämföra!
Citera
2020-12-02, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Precis! En så vidrig syster!
Jag tror att både sonen och mamman behöver riktigt bra vård både psykiskt och fysiskt. Resterande släktingar i den familjen har jag inte mycket till övers för och kan bara hoppas på att karma biter dem i arslet riktigt ordentligt!
Det är så sorgligt, jag såg dem ju ofta ute tillsammans för 15-20 år sen och dem var ju ett lite udda par man la märke till. Alltid glada och pratandes i armkrok, så himla sorgligt att det skulle sluta såhär.
Jag ser fram emot hur systern kommer att förklara den här historien om hur det blev såhär...☹
Varför agerade inte du? Menar du att mor och son gick i armkrok som ett par? Hör du hur det låter i så fall? Inte normalt...
Du får nog räkna med att samtliga barn har skadats av sin uppväxt, inte bara sonen. Hur lätt är det att hjälpa andra, om en själv är skadad psykiskt? Det är därför vi ska ha samhälleliga skyddsnät! Socialtjänst, Psykiatri, skola, skolhälsovård, skolkurator, skolpsykolog, Polismyndighet osv. Det är bl a dit våra skatter går. De ska lyssna, och agera, på våra nödrop och behov!
Systern ska ha slagit larm för många år sen, och ingen gjorde något, trots det!
Citera
2020-12-02, 15:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Bra gjort av systern att orka agera!
Du får nog tyvärr räkna med att även systrarna är skadade av sin uppväxt, om än lindrigare än brodern. Denna aktuella syster säger ju också att hon slagit larm, till både soc och andra, men ingen har trott på henne. Klart hon inte orkar mer och ger upp.
Det brukar tyvärr vara så, att soc hänvisar dessa fall till psykiatrin (mobila teamet) som i sin tur, säger sig vara hindrade av lagar. De kan inget göra, säger de, om personen inte själv vill ha hjälp, eller är livsfarlig för sig själv eller andra.
Jag försvarar inte systemet, utan förklarar hur det är just nu, med gällande lagstiftning. Som den TOLKAS idag!

Varför tror du självmordstatistiken är så hög i Sverige? Hur kommer det sig, tror du, att så många är hemlösa i Sverige idag? Både pensionärer, psykiskt sjuka, fattiga och unga människor?
Socialtjänsten idag är mest till för att föra statistik över sina ärenden, där de i hög grad, avslår ansökan om hjälp. Det kan förvisso se olika ut, i olika stadsdelsnämnder och kommuner.

Bra gjort av systern att nu agera! Hoppas det blir bra för alla nu!
Det återstår att se, vem och vilka som felat!

Jepp, Sverige idag beskrivs genom det tragiska uttrycket: man måste vara frisk för att kunna vara sjuk.

Faktum är att i princip inget fungerar som avviker från regeln att människor klarar sig själva. Soc är ett skämt på samma sätt som skolan är ett skämt. Den som har problem får ingen hjälp.

Hur i helsike har en 12-åring kunnat försvinna ur kontrollsystemen? Ja svaret är väl helt enkelt att det inte finns någon kontroll. Han var 12 år i början på 90-talet och det var precis då som hela det svenska systemet började krackelera. Det var då de kommunala verksamheterna började bygga upp sin låtsas verksamhet och sikta inåt mot sig själva och bygga skyttegravar i stället för utåt mot behövande medborgare och vara öppna med vad de gör och varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in