2020-12-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackskonto
Antagligen får hon vård. Och blir antagligen inte dömd heller.

har hon inte låst fast honom så är nog alla brott såsom barnmisshandel numera preskiberade och om han inte har levt fast/inlåst och är en myndig person så har jag svårt att se att det ska bli något brottsligt av detta. men förstås ändå förfärligt.
Citera
2020-12-02, 15:33
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Jag brukar inte uppskatta "källa på det" men nu är det nödvändigt: Källa på det? Det finns alltså folk som har sådan insyn att du vet att han inte spelat dataspel som hans mor enligt andra uppgifter har påstått?
Om du har läsförståelse så skrev jag verkar!
Alltså tror!
Mest för han hade ett sånt dåligt prat och verkade inte ha mycket kunskap, vilket man får lite av om man sitter vid en dator.
Men som jag skrev, verkar som!

Sen finns det ju många spel, kan ju vara väldigt enkla sådana.
Men det lär väl framkomma tids nog?
Senast redigerad av rubin22 2020-12-02 kl. 15:36.
Citera
2020-12-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donald1965
Läste på DN:
https://www.dn.se/sthlm/experten-det-ar-en-form-av-barnmisshandel/

Barnmisshandel, eller Misshandel som det heter juridiskt har en preskriptionstid på 5 år. Så det är ju kört...
Citera
2020-12-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Det finns tusentals ensamstående morsor som ser sina barn sitta framför tv-spelet från morgon till kväll,
många med flyktiga relationer med karlar så det passar bra att sonen är på sitt rum.
Åren går fortare än man tror, och till slut ser livet ut precis som i detta fall.

Jag tror vi landar där någonstans, autism eller asberg inkluderat.

Syrran ser en bostadsrätt, mumma.
Bostaden är en hyresrätt. De hyr den av bostadsrättsföreningen. Enl tidigare uppgifter i tråden.
Citera
2020-12-02, 15:38
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Jag förstår inte varför hans andra syster inte gjort något eller har hon kanske haft nog med alla sina hundar och sin fysträning? Vad vet jag!

Det är väl hon med Hundarna som har larmat...
Citera
2020-12-02, 15:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Ni som önskar att mamman ska få ett hårt straff och låsas in kan ju inte tänka längre än näsan pekar. Det skulle ju vara en katastrof för mannen att se sin mamma hamna på ett sådant ställe. Det skulle ju vara ett nytt straff för honom.

Vad som har hänt en är en katastrof för alla inblandade. Även de andra barnen har säkert fått sin beskärda del av en uppväxt som inte har varit barnvänligt. Vad som har hänt ligger så långt bak i tiden och kan inte straffas idag. Familjen behöver idag lugn och ro samt vård. Vi får väl hoppas att de kan börja umgås och hitta tillbaka till varandra.

Fast det kan vi ju ännu inte veta?
Hur han kommer vilja ha det och om han vill träffa henne alls?
Citera
2020-12-02, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Helt fantastiskt att läsa hur folk skyller på systern, att allt är hennes fel. Killen är undernärd, sår på kroppen, tandlös, lever i misär, bojad vid sin mor rent psykiskt sedan han var barn, totalt hjärntvättad. Det behövs inga låsta dörrar om man levt som denne kille gjort. Vart skulle han ta vägen OM han haft förmåga att ens tänka så långt? Med de referensramar han hade så var mamman hans enda trygghet - och vilken "trygghet" sen. Den mentala förmågan är säkerligen oerhört tunn. En lärare minns att han var ständigt hungrig. Nån elev berättade att hans hygien var dålig. Killens mamma klarade helt enkelt inte av sitt jobb som mamma. Systern berättade att detta började redan när de var små. Inget blixt från klar himmel alltså.

Syrran har uppenbarligen flera gånger under åren försökt larma olika myndigheter. Ingen har reagerat. Samma sak hände Ystadsbarnen. Fem barn som föräldrarna mer eller mindre låste in. Även där larmades myndigheter - ingen reagerade. Utom en rektor med lite beslutsamhet. Hur hade dessa barn haft det om 20 år tro, om inte denne enda människa faktiskt reagerat?

Mamman har givit sin son samma namn som sin avlidne förstfödde. Hon var sjuk nog att tro att denne son var den avlidne sonen som återfötts och ingen skall ta honom ifrån henne igen. Hon hade heller inte någon insikt om hur man tar hand om barn, eller en annan människa i form av mat, hygien, tandvård, sjukvård. Hon hade ingen insikt i hur man tar hand om ett hem. Och allt detta skulle vara systerns (systrarnas) fel? Fokusera på rätt sak här!

Förundersökningen kommer nog vara noggrann. Men när den är klar tippar jag på att den kommer att läggas ner. Jag har väldigt svårt att tro att man kommer åtala henne. Hon kommer få försöka förklara varför som hon gjort - om hon ens KAN det - men därefter lär hon skickas hem eller hamna på nån vårdinrättning. Nån fup har jag svårt att se att vi kommer få läsa. Men det är bara min spekulation.

Instämmer!
Tandlossningen, undernäringen och dom variga såren kom inte på hans 41-års dag, om man säger så.

Med tanke på hans uppväxt, går det inte att jämföra honom med andra 40-åringar. Han har nog stannat på en ålder av 13.
Klart att han går ut, om mamma säger det. Han gör ju som mamma vill.
Citera
2020-12-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Det har framkommit att hans tal- och skriftförmåga är väldigt undermålig. Detta tyder ju på att han inte haft tillgång till några medier överhuvudtaget. För om han skulle haft det, så borde han ju på något sätt ha utvecklat sin kommunikationsförmåga. Det verkar alltså som om han inte haft tillgång till varken böcker, internet, radio, eller television.

Nej, det har inte framkommit. Det är systern, eller möjligen nån knattereporter på Expressen, som formulerat sig med orden "undermåligt språk". En i högsta grad märklig diagnos som ingen av dem är kompetent att ställa. Syrran har i samma veva sagt att hon var vid tillfället chockad, har svårt att minnas vad han sagt och att brodern i sin tur var nervös. Dagen efter fick hon mildra sina utsagor något och plötsligt fanns fåtölj, fler tänder i käften och förmåga att resa sig samt gå. Plötsligt har hon heller inga problem att berätta vad de talat om eller kommit överens om. Har en känsla av att samma överdrifter gällt hans talförighet.

Skriftförmågan, var har du läst om den? Syrran har nog inte bett honom att skriva en shoppinglista innan ambulansen hämtade. Han gick i skolan till sjunde klass och förutom samma kvällspressvals att han hade det "svårt i skolan" så har väl ingen någon aning om hans kommunikationsförmåga.

Nån bok lär säkert ha funnits i hemmet och för övrigt stod ju tv:n på då systern stormade in. Tror inte den var spärrad till endast YLE.
Senast redigerad av Zache 2020-12-02 kl. 15:42.
Citera
2020-12-02, 15:40
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Bostaden är en hyresrätt. De hyr den av bostadsrättsföreningen. Enl tidigare uppgifter i tråden.

Ok, det var vad jag trodde, missat den uppgiften i tråden, så tack!
Citera
2020-12-02, 15:41
Medlem
Kul hur man målar upp systern som någon slags hjälte eller räddare i nöden xD, hur naiv får man va egentligen..? Tror dom på riktigt att hon av ren slump efter 30 år råkar se honom precis innan han potentiellt avlider?

Hon är lika inblandad som modern
Citera
2020-12-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Ni som önskar att mamman ska få ett hårt straff och låsas in kan ju inte tänka längre än näsan pekar. Det skulle ju vara en katastrof för mannen att se sin mamma hamna på ett sådant ställe. Det skulle ju vara ett nytt straff för honom.

Vad som har hänt en är en katastrof för alla inblandade. Även de andra barnen har säkert fått sin beskärda del av en uppväxt som inte har varit barnvänligt. Vad som har hänt ligger så långt bak i tiden och kan inte straffas idag. Familjen behöver idag lugn och ro samt vård. Vi får väl hoppas att de kan börja umgås och hitta tillbaka till varandra.

Nej, dom skall inte umgås med varandra. Det har dom gjort tillräckligt i 41 år.
Han behöver komma bort ifrån sin mamma och börja om.
Citera
2020-12-02, 15:44
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av histolyt
Inte elakt alls. Dottern ska fängslas för att ha vetat om miljön och inte gjort något. Var är dokument där hon klagat på myndigheter? Skulle du lämna ditt syskon ifall en myndighet sa nej till dig eller skulle du öppna upp dörren (om än med våld), filma situationen och gå till polisen? Få med dig dina vänner/partner och göra något åt det? Möjligheterna är oändliga och allt som sagts hittills för att väna i 30 år är skitsnack.
Hon hade inte träffat brodern på 20 år, inte 30 som du skriver!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in