Citat:
Nu är det alltså inte jag som hävdat bevisning, det är du som hävdat bevisning.
Mjukdelar i dinosauriefossil är bara ett exempel på att Bibelns berättelser är troligare än det envisa hävdandet att fossilen är mer än 60 miljoner år.
Detta envisa hävdande från din sida kan omöjliigen hävdas vara bevis mot att Bibeln är sann.
Mjukdelar i dinosauriefossil är bara ett exempel på att Bibelns berättelser är troligare än det envisa hävdandet att fossilen är mer än 60 miljoner år.
Detta envisa hävdande från din sida kan omöjliigen hävdas vara bevis mot att Bibeln är sann.
Som sagt. Det finns förklaringar på hur mjukdelar kan bevaras under särskilda förhållanden. Vetenskapliga förklaringar som inkluderar belägg.
Men detta kan du såklart alltid ignorera med hänvisning till att ”de på förhand uteslutit att bibeln är sann”.
Ett ganska bekvämt förhållningssätt till kunskap.
Citat:
Absolut. Var och en får tro vad man vill.
Det jag efterfrågar är logiska resonemang där den bakomvarande filosofin är tydligt förklarad så att ingen börjar tro att forskning kring sådant som varit är objektivt sann och allmängiltig.
Jag tycker man ska få välja tro på vad man själv tycker är mest troligt. Inte få något nerkört i halsen.
Jag tycker man ska få välja tro på vad man själv tycker är mest troligt. Inte få något nerkört i halsen.
Personligen anser jag inte att min vilja överhuvudtaget kan påverka vad jag tror på. Jag har inget val när jag tagit del av bevisningen för ett visst påstående. Så skulle bevisen påvisa att exempelvis bibeln är sann så skulle jag tro att bibeln är sann, trots att jag skulle tycka det vore ganska tråkigt om guden som proklamerar slaveri, stening av olydiga barn och dödstraff för bögar, existerar.
Citat:
Nej, det handlar om att ni (kreationister) redan bestämt er för vad slutsatsen är och sedan frenetiskt letar efter sådant som passar in på er ogrundade slutsats och förnekar allt som inte gör det.
Bara för att jag lagt fram ett enstaka exempel för att åskådliggöra ett problem så tror du jag bara har ett exempel att tillgå? Du går fullständigt lös på det och tror du vunnit resonemanget?
Jag kan ju dra precis allt jag känner till och sedan gräva upp åtskilliga fler exempel som finns att tillgå för att åskådliggöra min poäng. Till slut kan du inte längre prata om cherrypickande, för det handlar om ett helt paradigm, det handlar om att tolka alla fynd för att sedan jämföra med andra förklaringar och bedöma vilket som är mest trovärdigt.
Jag kan ju dra precis allt jag känner till och sedan gräva upp åtskilliga fler exempel som finns att tillgå för att åskådliggöra min poäng. Till slut kan du inte längre prata om cherrypickande, för det handlar om ett helt paradigm, det handlar om att tolka alla fynd för att sedan jämföra med andra förklaringar och bedöma vilket som är mest trovärdigt.
Men absolut, presentera mer av sådant du anser visar att bibeln är sann. Det är ju vad tråden handlar om.
Citat:
Absolut inte. Det är en väsentlig skillnad mellan att chereypicka och att peka på sådant som det råder total konsensus om bland experterna på ett visst område och som det finns oändligt med bevisning för.
Men det du kritiserar är exakt samma tillvägagångssätt du sjäv använder för att försöka motbevisa Bibeln, och då verkar du tycka sådant resonemang är helt OK.
Jag har kikat lite grann på det här med planation surfaces och jag vill gärna att du förklarar varför detta visar att det skett en global flod/översvämning.