2020-12-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Mest troligt är det väl ännu mer smittspridning i vinter och lagom till VM.

Nej jag får intrycket att det här är ett beslut som gjorts av taktiska skäl från ledningens sida. Helt enkelt för att minska risken innan VM och sedan åka som en enad vikingaflotta ned till Tyskland, plundra de på alla medaljer, sedan snabbt hem igen (Norge kör med samma taktik, vikingablodet förenar oss fortfarande verkar det som..)

Det är det intrycket jag också har. Jag tycker man ska säga det rakt ut dock.
Citera
2020-12-02, 13:38
Medlem
OweGbgs avatar
Min magkänsla säger att norska skidskyttelandslaget kommer att få ett jättetryck på sig närmaste tiden och kommer förmodligen följa längdlagets beslut inom kort åtminstone efter tävlingarna i Kontiolahti.
Citera
2020-12-02, 13:40
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Johan Olsson måste vara rasande över beslutet att ställa in tävlandet - han stod ju aldrig över en enda Världscuptävling under hela sin karriär.

Nog för att Johan Olsson var av segare virke än de allra flesta men han tvingades ändå avstå från ett flertal tävlingar på grund av både skador och sjukdomar.

Det finns knappast någon längdåkare som varit med under några i eliten som aldrig tvingats avstå från tävlingar i Världscupen. Therese Johaug är nog den som varit minst frånvarande - bortsett från hennes avstängning. Brunosten hon äter dagligen gör att hon aldrig blir förkyld
Citera
2020-12-02, 13:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Du vet bedre enn det.

Det var Dr Skalamanski som eksponerte at han ikke kjente til det.
Så har et par norske kommentert på dette.

Problemet är ju att ni tog honom bokstavligen när det inte var poängen här (i och för sig tror jag inte alla svenska skidåkare har hemkörning av mat av deras beteende att döma så som det framträder i sociala medier) utan att det handlar om riskminimering och om man kan få ned alla risker till 0.
Citera
2020-12-02, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
FIS skulle givetvis anordnat tävlingarna i en bubbla på någon bra ort fram tills jul i alla fall, likt NHL-slutspelet.
FIS och FIS. Det är väl ingen allsmäktig organisation som härskar enväldigt. Har Norges och Sveriges skidförbund gjort något för att åstadkomma det? Norge ställde ju in Lillehammer tidigt så uppenbarligen ansåg man då att skidtävlingar inte går att genomföra smittsäkert så frågan är då varför man över huvud taget åkte till Ruka och inte ställde in säsongen där och då. Och om man altid har tyckt att de åtgärder som satts in varit otillräckliga vad har man då gjort för att ändra på detta?

Övriga skidförbund är inte imponerade: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/dlJdvO/omvarldens-reaktion-ledsen-och-besviken
Citera
2020-12-02, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
argumentet då kommer vara att man kan lösa transporterna säkrare

Exakt så. Även om långt ifrån alla kommer köpa det så är det enkel sak att presentera ett sånt argument utåt.
Citera
2020-12-02, 13:55
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Min magkänsla säger att norska skidskyttelandslaget kommer att få ett jättetryck på sig närmaste tiden och kommer förmodligen följa längdlagets beslut inom kort åtminstone efter tävlingarna i Kontiolahti.
Ja, den magefølelsen har jeg også.

Forskjellen er den positive testen (falsk positiv) som lederen for langrennslandslaget opplevde.
Den sendte sjokkbølger gjennom hele laget fordi den lett kunne ført til at hele laget måtte i karantene gjennom hele langhelgen i Ruka.

Skiskytterlandslaget har ikke hatt tilsvarende erfaring.
Citera
2020-12-02, 13:59
Medlem
Citat:

Det tror inte jag. Mitt intryck är att norska skidskyttelandslaget snarare känner större samröre och solidaritet med andra nationers skidskyttelandslag än sina landsmän på längdsidan, och då under IBUs flagga. Jag har inte heller läst någon som helst påtryckning från regeringshåll att idrottare bör göra si och så.

Om något tror jag skidskyttarna (även svenskarna) ser sin chans att visa upp sin sport på bästa vis både vad gäller coronahantering och sportsligt.
Citera
2020-12-02, 14:00
Medlem
Raskaoverisens avatar
Svagt fegt uselt beslut att ställa in bara för att Norge gjorde det
Skidskyttarna fortsätter där e det inga problem
Citera
2020-12-02, 14:01
Medlem
Om transporten är ett problem borde man väl kunna sträckköra ner till Davos med den nya bussen man fick ifjol. Proviantera och bunkra upp med kylväskor så behöver ingen lämna bussen. Enda problemet är väl om det är tillåtet att sitta kvar i bussen på bildäck under turen Rödby - Puttgarden. Allt behöver inte vara så jäkla bekvämt hela tiden.
Citera
2020-12-02, 14:08
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Det tror inte jag. Mitt intryck är att norska skidskyttelandslaget snarare känner större samröre och solidaritet med andra nationers skidskyttelandslag än sina landsmän på längdsidan, och då under IBUs flagga. Jag har inte heller läst någon som helst påtryckning från regeringshåll att idrottare bör göra si och så.

Om något tror jag skidskyttarna (även svenskarna) ser sin chans att visa upp sin sport på bästa vis både vad gäller coronahantering och sportsligt.
I våras när norska längdlaget hoppade av sprintcupen tävlade skidskyttarna samtidigt i Finland och man genomförde ett lopp sen hoppade man av.
Citera
2020-12-02, 14:13
Medlem
Citat:
I våras när norska längdlaget hoppade av sprintcupen tävlade skidskyttarna samtidigt i Finland och man genomförde ett lopp sen hoppade man av.

Ja, men jag läser också i allmänhet positivare respons från skidskyttehåll angående hanteringen i Kontiolahti, samt det återkommande argumentet om ett bättre program ur resesynpunkt. Kort och gott IBU>FIS. Så nej, jag tror inte som du. Skidskyttet och längdskidorna står inte längre särskilt nära varandra i Norge och det är inte heller en allmän nationell hållning som rullas ut nu. Jag säger dock inte att det inte kan ske men jag tror inte att det kommer ske i egenskap av att vara norrmän i sådana fall.
Senast redigerad av MacReady 2020-12-02 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in