Om någon av våra "spurtkanoner" (typ Jonna S) visar upp stabilitet och kan åka fort i 5 km då vore det en jättebra avslutare med bra spurt.
Annars tycker jag att Frida låter intressant att ha som avslutare på fjärde sträckan. Hon är vår snabbaste åkare på 5 km, och har kapacitet att åka in ett försprång på 10-15 sekunder och går de ut samtidigt så tror jag inte att många kan följa med i tempoväxlingar, och det höga tempot. Skulle någon orka följa med tror jag inte de har mycket krafter kvar att spurta med. Frida har en vass avslutning, om än lite opolerad i spurten (fråga Ryskorna).
I så fall skulle jag vilja ha Ebba, Charlotte och Frida på sträcka 2,3,4 och ta in en stabil klassisk åkare (typ Evelina Settlin om hon kommer i samma form som för två år sedan) på sträcka 1 som har som främsta mål att hänga med i klungan och ligga i rygg på Norge.
Citat:
Ursprungligen postat av
bcdefg
Det kluriga med Kalla och stafetten är vilken sträcka hon ska åka. Hon är idag vår tredje bästa distansåkare, men Ebba och Frida är ju klart starkare och det logiska är att sätta Frida-Ebba på sträcka 2 och 3. Min gissning är att landslagsledningen insett detta och därför testade Henne på startsträckan på stafetten i Lahti. Resultatet där är inte omöjligt att vi får i en VM-stafett, nämligen att hon blir ifrånspurtad av Tiril Udnes Weng men i VM har nog Norge Johaug på andra, så risken är helt klart att i det scenariot får vi hoppas att Frida orkar gå ikapp fem sekunder på Johaug och även orkar hela vägen i mål. Om hon lyckas med det så lär Ebba och Fossesholm göra sällskap på tredje och sen får vi se ...
Alternativ två är att sätta Kalla på fjärde, men jag bedömer det som svårt för henne att besegra Weng på sista om de går ut nära varandra.
Slutligen finns alternativet att köra Kalla på andra eller tredje. Ebba ser jag omöjligt som avslutare så då får vi köra X - Ebba - Kalla - Frida eller Ebba - Frida - Kalla - X och jag sätter nog mina slantar på den sista uppställningen, även om jag kan tycka det är slöseri med Ebba (om hon är i form, dvs klart bättre än i Seefeldt) på startsträckan. Nåväl, vi får se, och redan i Lillehammer kan vi nog få en fingervisning om hur VM-laget kommer se ut.