Citat:
Ursprungligen postat av
jatteloka
Nja men alltså. Ska hon enbart förlita sig på myndigheterna i det här fallet då? Hon säger ha haft rätt med sina misstankar. Hon blir inte insläppt i lägenheten av sin mor som hon vet är knepig och att brodern är där inne. Det är dåligt gjort av henne. Riktigt vaga försök till hjälp tycker jag i alla fall.
Om du tycker att hon gjort rätt som kontaktat myndigheterna och låtit det vara där så vet jag inte vad ja ska säga till dig. Vem som helst hade kunnat kliva in där och se en man med sår över hela kroppen och utan tänder. Vem det är som kliver in spelar ingen större roll.
Har själv ringt polisen för att få folk utslängda ur lägenheter förr så jag ser inte hur svårt det skulle vara att plocka upp luren sisådär 22 år sedan och få det gjort.
För det första så får man nog ha i åtanke att sonen knappast låg som ett kolli i lägenheten alla dessa år. Både grannar och systern själv har nämnt att de träffat honom utomhus, systern när han var ute med mamman och någon granne hade träffat honom i en mataffär. Om dessa uppgifter stämmer tycks det vara de senaste åren eller den senaste tiden som det gått utför riktigt ordentligt.
Ponera då att polisen får en orosanmälan av systern, åker hem till mamman (om de nu gjorde det), knackar på och mamman öppnar och säger att allt är lugnt. Att lägenheten är stökig och att mamman tycks vara "aningen knepig" räcker knappast för att de ska storma in och börja gripa folk, speciellt inte om sonen i det läget inte ligger på golvet någonstans med såriga ben och utan tänder. Det kan väl heller inte uteslutas att sonen själv blivit tillfrågad om allt är okej och svarat att så är fallet, kanske för att han inte vågat annat, eller kanske för att han trott att hans tillvaro var normal efter år av relativ isolering.
Sedan, när det gäller att få folk utslängda från en lägenhet så visst, det fungerar väl i vissa fall, men då bör det nog antingen vara hyresvärden eller den som står på kontraktet som vill få folk avlägsnade och inte någon som inte bor i lägenheten som vill få den som bor där avlägsnad mot sin vilja.