2020-12-02, 10:44
Medlem
Han försvann från världen när han var 12 år. Var bodde hans syskon då, de var ju alla små när detta hände och när pappan dog. Flyttade de andra barnen till någon annan och mamman behöll sonen?
Citera
2020-12-02, 10:45
Medlem
Woldemortdarskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Kul, han var alltså lite hemmabygge-intellektuell också, rörde sig med svåra ord inför de storögda karateeleverna?

Ja, det måste ha blivit en total hangup på den förstfödde sonen. Klart att det är den grejen som ligger till grund för all skit som modern sedan utsatt stackarn för. Otroligt tragiskt alltsammans, och också ganska lätt att begripa hur det kunnat bli så.

En annan liten grej jag funderat på – vad heter egentligen barnen? Användes deras krystade J-namn (J*oie, J*odie och J*oysie som tilltalsnamn? Eller var det J*aqueline och D*iana? Vad de valt att kalla sig senare i livet efter frigörelsen från modern är inte lika intressant.

Det var något av barnen som de kallade för Boosie. Vilket av barnen kommer jag inte ihåg, inte heller hur det smeknamnet uppstod.
Citera
2020-12-02, 10:45
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Inte? Det är väl det hon påstår att hon gjorde, men att myndigheterna svarade att de inte kunde göra något?
Nja men alltså. Ska hon enbart förlita sig på myndigheterna i det här fallet då? Hon säger ha haft rätt med sina misstankar. Hon blir inte insläppt i lägenheten av sin mor som hon vet är knepig och att brodern är där inne. Det är dåligt gjort av henne. Riktigt vaga försök till hjälp tycker jag i alla fall.

Om du tycker att hon gjort rätt som kontaktat myndigheterna och låtit det vara där så vet jag inte vad ja ska säga till dig. Vem som helst hade kunnat kliva in där och se en man med sår över hela kroppen och utan tänder. Vem det är som kliver in spelar ingen större roll.

Har själv ringt polisen för att få folk utslängda ur lägenheter förr så jag ser inte hur svårt det skulle vara att plocka upp luren sisådär 22 år sedan och få det gjort.
Citera
2020-12-02, 10:46
Medlem
Jag tror nog inte BO har varit psykisk sjuk i sig, han gick trots allt i en vanlig skola. Men att vara isolerad i 28 år med en psykkärring som det enda kompaniet och mentor kan göra vem som helst lite luddig i huvudet. Om han har varit instängd sen han var 13 år så är det inte så konstigt att han psykiskt fortfarande är på en 13-årings nivå i tal och skrift. Ändå helt sjukt han har varit instängd sen 92, jag är född 98 så alltså sex år längre än vad jag har levt.
Citera
2020-12-02, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Att vara ungrare på 1950-talet var ungefär som att vara afghan i dag - du fick i stort sett ”fri entré” till Sverige.

Det gick nog inget vidare bra med den utvisningen, nej. Såvida han inte köpte tur- och returbiljett med färjan och återvände till svensk mark som "Johnny", vilket jag kan ta gift på att karln verkligen inte blev döpt till 1940 i Ungern.

Sannolikt blev samtliga gruppvåldtäktsmän klassade som politiska flyktingar. Vi lär oss av historien.

Jag kom just på en sak som kanske gör trådens zigenar-ivrare lite besvikna, haha: Johnny/F*erenc kan omöjligen ha varit rom, eftersom han då som 4-åring från Budapest skulle ha åkt raka spåret till Auschwitz (ja, just Auschwitz). Man räknar med att ca 28.000 ungerska romer dog i koncentrationsläger under kriget. I just Budapest var ockupationsmakten nitiska.
Senast redigerad av Zache 2020-12-02 kl. 10:53.
Citera
2020-12-02, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
Jag är konfunderad själv över detta, förmodligen för att jag aldrig såg döttrarna mer än någon enstaka gång. Fick verkligen dra mig till minnes för att komma ihåg dem. Ber om ursäkt för detta, men jag ljuger inte.

Jag kan säga så här: Att efter att ha bott relativt nära den familjen under många år, så kommer jag inte ihåg att jag sett att mamman varit ute med barnen som en familj en enda gång. Vad jag kommer ihåg så måste de vistats väldigt mycket inne i lägenheten. Mait var sällan ute när hon bodde med Johnny. Johnny och Mait var aldrig ute tillsammans. De gjorde aldrig något som en familj. Johnny var ute med traktens tonåringar, plus att han verkar ha haft något skumt för sig då han åkte in till stan kvällstid.

jag växte upp i området och brukade se henne gå med en kille, vi kallade honom för elvis pga hans frisyr. kan det vara sonen? jag minns det som att han var i övre tonåren eller ung vuxen, äldre än mig iaf mitten av 90 tal då var jag 10-12. känner du igen det?
Citera
2020-12-02, 10:48
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
"Ungersk kvintett fick hårda straff"https://imgur.com/a/2NiXuDz

Lägret för ungrare nära Tyfors var ökänt.

Citat:
1 oktober 1958 toppades förstasidan av säfsnäsbefolkningens kraftiga reaktioner på det ungerska vägarbetarlägret i Kvarnberget. Där bodde 28 ungerska unga män/flyktingar med att bygga nuvarande riksväg 26. Ortsbefolkningen var trötta på ett fåtals busliv och sade: Sänd dem tillbaks. Vi vill inte ha dem. Sätt dem inom taggtråd....

Citat:
50 år efteråt har vi pratat med Ferenc David som bor i Södertälje. Han har fru, två flickor och sex barnbarn.
- Ja, det var jag. Vi var 8 000 ungrare som flytt och kommit till Sverige 1956. Har ni hittat mig i en tidningsartikel från -58? Det var roligt.
- Många var bra grabbar. Men en del riktiga gangsters.

https://www.dalademokraten.se/artikel/ungernlagret-i-safsnas-oroar-ortsbefolkningen-ferenc-favid-77-var-med
Citera
2020-12-02, 10:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Lägret för ungrare nära Tyfors var ökänt.

https://www.dalademokraten.se/artikel/ungernlagret-i-safsnas-oroar-ortsbefolkningen-ferenc-favid-77-var-med
Stort tack för denna intressanta artikel. Förmodligen satt Ferenc, som intervjuas i artikeln, i lägret tillsammans med sin namne som är aktuell i denna tråd.
Citera
2020-12-02, 10:56
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Nja men alltså. Ska hon enbart förlita sig på myndigheterna i det här fallet då? Hon säger ha haft rätt med sina misstankar. Hon blir inte insläppt i lägenheten av sin mor som hon vet är knepig och att brodern är där inne. Det är dåligt gjort av henne. Riktigt vaga försök till hjälp tycker jag i alla fall.

Om du tycker att hon gjort rätt som kontaktat myndigheterna och låtit det vara där så vet jag inte vad ja ska säga till dig. Vem som helst hade kunnat kliva in där och se en man med sår över hela kroppen och utan tänder. Vem det är som kliver in spelar ingen större roll.

Har själv ringt polisen för att få folk utslängda ur lägenheter förr så jag ser inte hur svårt det skulle vara att plocka upp luren sisådär 22 år sedan och få det gjort.

För det första så får man nog ha i åtanke att sonen knappast låg som ett kolli i lägenheten alla dessa år. Både grannar och systern själv har nämnt att de träffat honom utomhus, systern när han var ute med mamman och någon granne hade träffat honom i en mataffär. Om dessa uppgifter stämmer tycks det vara de senaste åren eller den senaste tiden som det gått utför riktigt ordentligt.

Ponera då att polisen får en orosanmälan av systern, åker hem till mamman (om de nu gjorde det), knackar på och mamman öppnar och säger att allt är lugnt. Att lägenheten är stökig och att mamman tycks vara "aningen knepig" räcker knappast för att de ska storma in och börja gripa folk, speciellt inte om sonen i det läget inte ligger på golvet någonstans med såriga ben och utan tänder. Det kan väl heller inte uteslutas att sonen själv blivit tillfrågad om allt är okej och svarat att så är fallet, kanske för att han inte vågat annat, eller kanske för att han trott att hans tillvaro var normal efter år av relativ isolering.

Sedan, när det gäller att få folk utslängda från en lägenhet så visst, det fungerar väl i vissa fall, men då bör det nog antingen vara hyresvärden eller den som står på kontraktet som vill få folk avlägsnade och inte någon som inte bor i lägenheten som vill få den som bor där avlägsnad mot sin vilja.
Citera
2020-12-02, 10:56
Medlem
jabbe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Usch ett sånt fruktansvärt fall, blev jätteledsen när jag läste om detta. Först försökte jag trösta mig med att det nog rörde sig om en man med någon form av diagnos som kanske hade egna problem med att ta sig ut i samhället och att läget kanske inte varit sådär illa hela tiden utan urartat sista åren när mamman blivit gammal och sjuk.

Men efter att ha läst lärarnas vittnesmål etc så verkar det ju snarare som ett i grunden "normalt" barn som blivit utsatt redan från första början av en psyksjuk förälder och förmodligen aldrig fått någon chans till ett normalt liv. Naivt när man läser folk som skriver om att "borde inte klasskamraterna undra vart han tog vägen" när det verkar som att pojken var utstött eftersom mamman inte skötte hans hygien och han var skrämd och försynt pga hemsituationen redan som barn när han ändå var ute i samhället. En 13-åring som haft ett normalt liv fram tills dess är nog svår att bara låsa in... men inte ett barn som blivit psykiskt och kanske fysiskt misshandlad och vanvårdad redan från start, och som på grund av det inte kunnat knyta några egna kontakter ute i samhället som en normal ungdom.

Det går ju inte ens att föreställa sig vilka fruktansvärda lidanden den här personen gått igenom med tanke på skicket och situationen som beskrivs. Bara att försöka föreställa sig det (vilket jag borde låta bli) är ju som att stirra ner i avgrunden. Och det är ju helt vanvettigt om det inte går att döma henne för något. Man kan ju inte bedöma fallet som om han varit vuxen när han gått igenom detta, eftersom han aldrig tillåtits att bli vuxen, och det är ju något som en förälder tyvärr har "möjlighet" att utsätta sitt barn för (om inte samhället griper in). Häng häxan skulle jag säga, tycker det är irrelevant sett till detaljerna av fallet om hon var psyksjuk medan hon gjorde det.

Håller med.
Här tycker jag inte man ska hänga upp sig på att mannen är trotsallt 41 år.
Skulle säga att hans fysiska kropp är 41 år, medans hans psyskiska tillstånd så är han fortfarande den 12/13 åriga pojken som togs hem från skolan.
Citera
2020-12-02, 10:57
Medlem
Woldemortdarskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjK
jag växte upp i området och brukade se henne gå med en kille, vi kallade honom för elvis pga hans frisyr. kan det vara sonen? jag minns det som att han var i övre tonåren eller ung vuxen, äldre än mig iaf mitten av 90 tal då var jag 10-12. känner du igen det?

Jag flyttade ifrån området tidigt 90-tal men hade kvar kontakter i Handen. Vet egentligen inte mycket om dem från mitten av 90-talet och framåt, men det kan nog bara vara sonen du såg.
Senast redigerad av Woldemortdarski 2020-12-02 kl. 11:01.
Citera
2020-12-02, 10:58
Medlem
Även om skola/soc ligger på så är det ju inte så svårt att undvika dem även idag. Det är bara att byta kommun om det blir för "närgånget".

Så att detta inte kan hända idag är jubara en illusion.

Tyvärr så beror ju mycket på att du föds med rätt föräldrar som klarar av att sammarbeta och hålla ihop runt dig. Samhället kan aldrig kompensera för när det inte fungerar.

Lagar/regler är skrivna för de laglydiga, inte för de som bryter mot lagen/regeln. Drivkraften för att vara "olaglig"/begå övergrepp går djupare än regelverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in