2020-12-02, 10:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Jag kollade en sväng extra i Svenskans arkiv och fann en möjligen intressant ytterligare notis från den 30 november 1958. Inte helt rätt korrekt stavning på namnet, och varken för- eller efternamn är väl direkt ovanliga för ungrare, men ändå. 1958 var han 18 år gammal och gänget benämns som "ungdomar" i inledningen. Kan detta vara vår Johnny (som ju även heter F*erenc)? Vet någon när han inflyttade till Sverige och i så fall om han kanske tillbringat tid i Dalarna?

"Ungersk kvintett fick hårda straff"https://imgur.com/a/2NiXuDz

"För fyra blir det utvisning efter genomgångna straff. En undersökning skall också göras för att utreda huruvida ungdomarna verkligen är att betrakta som politiska flyktingar".

Om det nu var vår man verkar det med utvisning inte ha fungerat så bra då heller. Men man hade i alla fall ambitionen att revidera flyktingstatus för kriminella på den tiden.
Citera
2020-12-02, 10:35
Medlem
Senil-with-styles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Född 1979 innebär Mönstring 1997 och VPL 2000 (runt)

Fanns det allmän Värnplikt 1997? frågan är när den försvann??
Skedde det inte en avrustning av försvaret efter kalla kriget (början av 90-talet), vilket ledde till att inte alla kallades in till rekrytutbildning. Är dock inte helt säkert.
Citera
2020-12-02, 10:36
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det var obligatoriskt med mönstring !

Det var under ett antal år inte ens allmän VPL..under dessa år var det inte allmän mönstring, folk kallades inte ens till mönstring... Har för mig att detta började mitten nittiotal
Citera
2020-12-02, 10:37
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Om vi får tro systern så har hon kontaktat myndigheter men det är knappast så att polis eller socialtjänst kan slå in dörren hos någon bara för att en släkting är oroad. Dyker polisen eller socialen upp, frågar om allt står rätt till och får till svar att allt är lugnt så har de väl inte så mycket andra val än att tacka för sig, i alla fall så länge de inblandade är vuxna personer.

Sedan är det väl heller inte säkert att systern var helt på det klara med vilken misär det faktiskt rörde sig om. Hon hade så vitt jag vet inte varit inne i lägenheten själv innan mamman väl hamnade på sjukhus och detta uppdagades.
Det kan dom nog. Men hon försökte inte ens, trots att hon själv sagt att hon "haft rätt" i alla dessa år.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:

Den allmänna värnplikten ska ha varit "vilande" 2010 - 2017, dvs. ett bra tag efter att BO skulle ha blivit kallad till mönstring. Att slippa värnplikten var nog ganska enkelt även ett bra tag innan 2010, men att helt utebli från själva mönstringen borde ha väckt vissa frågor kan man tycka.
Citera
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTears77
Hur kan man lämna en "knepig" lillebror med svårigheter, åt sitt öde i 30 år? Utan att kolla upp hur han har det, då och då. När man vet att mamman är psykiskt störd.....

Det är anhöriga som har svikit mest här.
Exakt.
Citera
2020-12-02, 10:39
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Det kan dom nog. Men hon försökte inte ens, trots att hon själv sagt att hon "haft rätt" i alla dessa år.

Inte? Det är väl det hon påstår att hon gjorde, men att myndigheterna svarade att de inte kunde göra något?
Citera
2020-12-02, 10:40
Medlem
Katzyns avatar
Usch ett sånt fruktansvärt fall, blev jätteledsen när jag läste om detta. Först försökte jag trösta mig med att det nog rörde sig om en man med någon form av diagnos som kanske hade egna problem med att ta sig ut i samhället och att läget kanske inte varit sådär illa hela tiden utan urartat sista åren när mamman blivit gammal och sjuk.

Men efter att ha läst lärarnas vittnesmål etc så verkar det ju snarare som ett i grunden "normalt" barn som blivit utsatt redan från första början av en psyksjuk förälder och förmodligen aldrig fått någon chans till ett normalt liv. Naivt när man läser folk som skriver om att "borde inte klasskamraterna undra vart han tog vägen" när det verkar som att pojken var utstött eftersom mamman inte skötte hans hygien och han var skrämd och försynt pga hemsituationen redan som barn när han ändå var ute i samhället. En 13-åring som haft ett normalt liv fram tills dess är nog svår att bara låsa in... men inte ett barn som blivit psykiskt och kanske fysiskt misshandlad och vanvårdad redan från start, och som på grund av det inte kunnat knyta några egna kontakter ute i samhället som en normal ungdom.

Det går ju inte ens att föreställa sig vilka fruktansvärda lidanden den här personen gått igenom med tanke på skicket och situationen som beskrivs. Bara att försöka föreställa sig det (vilket jag borde låta bli) är ju som att stirra ner i avgrunden. Och det är ju helt vanvettigt om det inte går att döma henne för något. Man kan ju inte bedöma fallet som om han varit vuxen när han gått igenom detta, eftersom han aldrig tillåtits att bli vuxen, och det är ju något som en förälder tyvärr har "möjlighet" att utsätta sitt barn för (om inte samhället griper in). Häng häxan skulle jag säga, tycker det är irrelevant sett till detaljerna av fallet om hon var psyksjuk medan hon gjorde det.
Citera
Medlem
Citat:

Värnplikt i Sverige infördes 1901 och är tillsammans med civilplikt och allmän tjänsteplikt en del av totalförsvarsplikten. Den 16 juni 2009 fattades beslut om att låta värnplikten i Sverige vila i fredstid, vilket trädde i kraft den 1 juli 2010. Den 2 mars 2017 meddelades att värnplikten återinförs från och med 1 juli 2017. Enligt regeringsbeslut i december 2014 kan krigsplacerade värnpliktiga inkallas till repetitionsutbildning, något som också tillämpats.
Citera
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Kan man göra en orosanmälan för en vuxen person?
Ja det kan man
Citera
2020-12-02, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Jaja, jag håller med. Jag uttryckte inte en åsikt, jag bara försökte brodera ut hur det kan ha gått till. Givetvis har det fallerat, men jag menar att mitten/slutet av sjuan till nian är ett smalt fönster där hon kan ha hållit honom hemma med olika sjukningar, intyg och ursäkter i dryga två år. Sen när han fyllt 15 har skolan bara släppt det. Det är givetvis inte rätt, men måste gått till på det sättet.

Detta tror jag också på. Jag är i ungefär samma ålder som vår aktuelle eremit och hade själv kunnat trilla mellan stolarna efter ett misslyckat och utdraget skolbyte, om jag inte stått på mig och bokstavligen krävt en plats i skolan. Kan garantera att ingen hade frågat efter mig om jag sedan inte dykt upp en dag. Detta var inte i någon risig kranskommun och det handlade inte om någon problemskola, inte heller var någon social myndighet inblandad. Endast en tafflig skolledning i 90-talets Sverige.
Citera
2020-12-02, 10:41
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
"För fyra blir det utvisning efter genomgångna straff. En undersökning skall också göras för att utreda huruvida ungdomarna verkligen är att betrakta som politiska flyktingar".

Om det nu var vår man verkar det med utvisning inte ha fungerat så bra då heller. Men man hade i alla fall ambitionen att revidera flyktingstatus för kriminella på den tiden.
Att vara ungrare på 1950-talet var ungefär som att vara afghan i dag - du hade i stort sett ”fri entré” till Sverige.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-12-02 kl. 10:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in