Citat:
Tack än en gång för att du delar med dig av vad du vet.
Som bekant åkte ju Johnny dit för att ha rånat ett bankbud från Domus i Sumpan 1971, vilket renderade denna notis i Svenska Dagbladet.
Jag kollade en sväng extra i Svenskans arkiv och fann en möjligen intressant ytterligare notis från den 30 november 1958. Inte helt rätt korrekt stavning på namnet, och varken för- eller efternamn är väl direkt ovanliga för ungrare, men ändå. 1958 var han 18 år gammal och gänget benämns som "ungdomar" i inledningen. Kan detta vara vår Johnny (som ju även heter F*erenc)? Vet någon när han inflyttade till Sverige och i så fall om han kanske tillbringat tid i Dalarna?
"Ungersk kvintett fick hårda straff" – https://imgur.com/a/2NiXuDz
Som bekant åkte ju Johnny dit för att ha rånat ett bankbud från Domus i Sumpan 1971, vilket renderade denna notis i Svenska Dagbladet.
Jag kollade en sväng extra i Svenskans arkiv och fann en möjligen intressant ytterligare notis från den 30 november 1958. Inte helt rätt korrekt stavning på namnet, och varken för- eller efternamn är väl direkt ovanliga för ungrare, men ändå. 1958 var han 18 år gammal och gänget benämns som "ungdomar" i inledningen. Kan detta vara vår Johnny (som ju även heter F*erenc)? Vet någon när han inflyttade till Sverige och i så fall om han kanske tillbringat tid i Dalarna?
"Ungersk kvintett fick hårda straff" – https://imgur.com/a/2NiXuDz
Okej, där ser man. På 1970-80-talen hörde man bara ryktas om att Johnny var kriminell, men ingen i området visste säkert.
Jag vet inte när Johnny kom till Sverige, men det måste ha varit tidigt, för han pratade väldigt bra svenska utan brytning och använde sig även av facktermer som någon slags indikation på att han var beläst eller ville spela beläst. Kan säkert vara han i notisen från 1958.
Apropå sonen som dog i cancer vid 2 års ålder, så verkade Johnny besatt av honom. Johnny påstod ofta att han och Mait hade spirituell kontakt med sonen. Jag fick intrycket av när han berättade, att de ibland höll seanser i lägenheten för den döde sonen. Det är förmodligen i kölvattnet av detta som de sedan inbillar sig att sonen som föds 1979 är den döde sonen som återuppstått och därför döper honom till exakt samma namn. Kan detta faktum vara roten till Maits indoktrinering av sonen om att skydda honom från världen?