2020-12-02, 10:23
Medlem
Woldemortdarskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Tack än en gång för att du delar med dig av vad du vet.

Som bekant åkte ju Johnny dit för att ha rånat ett bankbud från Domus i Sumpan 1971, vilket renderade denna notis i Svenska Dagbladet.

Jag kollade en sväng extra i Svenskans arkiv och fann en möjligen intressant ytterligare notis från den 30 november 1958. Inte helt rätt korrekt stavning på namnet, och varken för- eller efternamn är väl direkt ovanliga för ungrare, men ändå. 1958 var han 18 år gammal och gänget benämns som "ungdomar" i inledningen. Kan detta vara vår Johnny (som ju även heter F*erenc)? Vet någon när han inflyttade till Sverige och i så fall om han kanske tillbringat tid i Dalarna?

"Ungersk kvintett fick hårda straff"https://imgur.com/a/2NiXuDz

Okej, där ser man. På 1970-80-talen hörde man bara ryktas om att Johnny var kriminell, men ingen i området visste säkert.

Jag vet inte när Johnny kom till Sverige, men det måste ha varit tidigt, för han pratade väldigt bra svenska utan brytning och använde sig även av facktermer som någon slags indikation på att han var beläst eller ville spela beläst. Kan säkert vara han i notisen från 1958.

Apropå sonen som dog i cancer vid 2 års ålder, så verkade Johnny besatt av honom. Johnny påstod ofta att han och Mait hade spirituell kontakt med sonen. Jag fick intrycket av när han berättade, att de ibland höll seanser i lägenheten för den döde sonen. Det är förmodligen i kölvattnet av detta som de sedan inbillar sig att sonen som föds 1979 är den döde sonen som återuppstått och därför döper honom till exakt samma namn. Kan detta faktum vara roten till Maits indoktrinering av sonen om att skydda honom från världen?
Citera
2020-12-02, 10:23
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
1980 bor dottern född 1978 hos modern. Ingen son. Dottern har moderns efternamn
1990 bor dottern född 1978 hos modern. Ingen son. Dottern bytt till faderns efternamn

Folkräkningen visar tillståndet den 1 november.
Var bodde sonen 1980 och 1990 i november?

En granne som har småbarn har pratat med modern och hon har då berättat att hon har haft ett för tidigt fött barn.

Vilket jag tror att systern nämnde i intervjun med Expressen som låg tidigare i tråden
Citera
2020-12-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack för denna mycket intressanta tidningsnotis. Det är förmodligen fadern. Precis som många andra ungrare kom han till Sverige under 1950-talet. Tyvärr var det inte bara hederliga ungrare som försökte undfly revolutionen - även många tjuvar, banditer och psykiskt sjuka lyckades ”slinka ur” när landets kriminal- och psykvård brakade ihop.

Intressant att en utlänning som kommit till Sverige för att ägna sig åt våldtäkt och tjyveri, säger sig hata ”negrer och turkar”. Är det projicering, tro?

Ja, efter -56 kom det ju ett gäng. Var han inte född i Budapest förresten? Haha, hans åsikter om "negrer och turkar" tar jag som ett typiskt adelsmärke för en klassisk öststats-småskurk. Han har fler egenskaper som stämmer bra in på stereotypen – byter namn till "Johnny", avlar minst 6 ungar, rånar bankbud och åker fast, glider runt i ett halvtrist förortscentrum där han tränar upp gårdarnas kids i jättehäftig karate. Bar han tracksuit eller den klassiska skinnpajen? Tunn mustasch och John Silver utan filter?

Polarna som hämtade med Merca vid rondellen körde nog raka spåret till Monte Carlo på Sveavägen.

Däremot, tråkigt om det nu var han som var en av gruppvåldtäktsmännen i Falun. Där nånstans är det verkligen inte roligt längre.
Citera
2020-12-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Jag tycker ändå att systern hade ett större ansvar och att hon agerade för sent. Även om hon berättat för skolan så måste hon ju i vuxen ålder förstått att det inte står rätt till. Hon borde ha anmält detta till Socialen eller Polisen eller ja - vem som helst egentligen. Det är väl ändå hennes bror!! Så svårt är det inte att få Polisen att klampa in i ett hem...

Avser det hon sagt i den här videon till SVT:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/systern
Kan man göra en orosanmälan för en vuxen person?
Citera
2020-12-02, 10:25
Medlem
Kainotophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segergudinnan
Det är klart han farit illa. Inga tänder kvar förutom 2 svarta stumpar.
Sen rann benen av var från bensår och nekrotiska hälar som behövde akutopereras.
Klart att han varit utsatt för vanvård, psykiskt våld. Han har brutits ner sen barndomen. Stackars stackars människa.

Diabetes?

Satt hela gårdagskvällen och plöjde igenom tråden, dels återkom uppgifter om att han skulle konsumera massa ”sportdryck” (det är väl mest ren sockerlösning?) och så hade väl modern lämnat honom med lite matsäck när hon åkte in till sjukhuset som bl. a bestod av chips...

En meny på chips o.dyl samt sockerlösning borde väl ha gjort honom ”rund” men har uppfattat det som han snarast var mager när systern stormade in.. Obehandlad diabetes kan man väl magra av då bristen på insulin gör att man inte förmår ta upp ”sockret” man fått i sig?

Diabetes kan väl dessutom både orsaka tandlossning och svårläkta sår (speciellt på fötterna/nedre bendel?)

Tänker iaf att det skulle isf kunna förklara skicket han befann sig i...
Citera
2020-12-02, 10:26
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atcjoooo
Värnplikten... Vad händer när man inte infinner sig? Tänkte bara att NÅGON myndighet etc borde väl frågat efter honom. Eller kan man bara ringa och skylla på sjukdom eller liknande gång på gång? Där borde de isf verkligen fattat att det inte stod rätt till gällande det fysiska, psykiska och hemmiljön. Bara en tanke.

Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Han kan väl även ha infunnit sig men gett ifrån sig ett mycket dåligt resultat.

Född 1979 innebär Mönstring 1997 och VPL 2000 (runt)

Fanns det allmän Värnplikt 1997? frågan är när den försvann??
Citera
2020-12-02, 10:28
Medlem
Jag funderar på hur dottern som gick in i lägenheten kunde få reda på att mamman var sjuk?
Varför begav hon sig till lgh nu efter 20? års tystnad?

Mamman sitter nu i häktet vad jag förstår så hon var väl inte på dödsbädden när hon kom till akuten (då man normalt kontaktar anhöriga vid behov). Jag vet iof inte när och varför hon varit på akuten... något som framkommit?
Citera
2020-12-02, 10:30
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Vad som helst? Som jag skrev tidigare - ringa Socialen, Polisen eller till och med Brandkåren. Bara någon kommer in i lägenheten och får se de stackars livet så han kan få komma iväg.

Om vi får tro systern så har hon kontaktat myndigheter men det är knappast så att polis eller socialtjänst kan slå in dörren hos någon bara för att en släkting är oroad. Dyker polisen eller socialen upp, frågar om allt står rätt till och får till svar att allt är lugnt så har de väl inte så mycket andra val än att tacka för sig, i alla fall så länge de inblandade är vuxna personer.

Sedan är det väl heller inte säkert att systern var helt på det klara med vilken misär det faktiskt rörde sig om. Hon hade så vitt jag vet inte varit inne i lägenheten själv innan mamman väl hamnade på sjukhus och detta uppdagades.
Citera
2020-12-02, 10:32
Medlem
Hunnerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
1980 bor dottern född 1978 hos modern. Ingen son. Dottern har moderns efternamn
1990 bor dottern född 1978 hos modern. Ingen son. Dottern bytt till faderns efternamn

Folkräkningen visar tillståndet den 1 november.
Var bodde sonen 1980 och 1990 i november?

En granne som har småbarn har pratat med modern och hon har då berättat att hon har haft ett för tidigt fött barn.
Enligt den här länken bodde alla barnen med föräldrarna 1980, 1985 och 1990.

https://www.flashback.org/sok/?so=pd&query=kallh%C3%A4ll&t=3285837&sp=1
Citera
2020-12-02, 10:32
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
Apropå sonen som dog i cancer vid 2 års ålder, så verkade Johnny besatt av honom. Johnny påstod ofta att han och Mait hade spirituell kontakt med sonen. Jag fick intrycket av när han berättade, att de ibland höll seanser i lägenheten för den döde sonen. Det är förmodligen i kölvattnet av detta som de sedan inbillar sig att sonen som föds 1979 är den döde sonen som återuppstått och därför döper honom till exakt samma namn. Kan detta faktum vara roten till Maits indoktrinering av sonen om att skydda honom från världen?
Ja, detta bekräftades i stort sett av dottern i intervjun hon ställde upp på för Expressen TV. Även om hennes berättelse inte var lika detaljrik.
Citera
2020-12-02, 10:34
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Hur kan man lämna en "knepig" lillebror med svårigheter, åt sitt öde i 30 år? Utan att kolla upp hur han har det, då och då. När man vet att mamman är psykiskt störd.....

Det är anhöriga som har svikit mest här.
Citera
2020-12-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
Okej, där ser man. På 1970-80-talen hörde man bara ryktas om att Johnny var kriminell, men ingen i området visste säkert.

Jag vet inte när Johnny kom till Sverige, men det måste ha varit tidigt, för han pratade väldigt bra svenska utan brytning och använde sig även av facktermer som någon slags indikation på att han var beläst eller ville spela beläst. Kan säkert vara han i notisen från 1958.

Kul, han var alltså lite hemmabygge-intellektuell också, rörde sig med svåra ord inför de storögda karateeleverna?

Ja, det måste ha blivit en total hangup på den förstfödde sonen. Klart att det är den grejen som ligger till grund för all skit som modern sedan utsatt stackarn för. Otroligt tragiskt alltsammans, och också ganska lätt att begripa hur det kunnat bli så.

En annan liten grej jag funderat på – vad heter egentligen barnen? Användes deras krystade J-namn (J*oie, J*odie och J*oysie som tilltalsnamn? Eller var det J*aqueline och D*iana? Vad de valt att kalla sig senare i livet efter frigörelsen från modern är inte lika intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in