2020-12-02, 09:38
Medlem
nohgoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
(Ber om ursäkt om detta blir upprepning av inlägg som publicerats under tiden jag skrivit detta)

Fy fan! Vedervärdigt av modern men kanske inte så konstigt ändå. Har en deppig teori här. Som andra nämnt tidigare i tråden så är det mycket i bakgrunden som känns trasigt. M*ait, född på tidigt 50-tal i en halvtrist förort (om nu förnamnet är dialektalt kan man även ana en halvtrist, lantlig släkthistoria) träffar i 20-årsåldern ungerske bankrånaren F*erenc med västvärlds-artistnamnet J*ohnny. Fördomsfullt slänger vi in lite annat småtjuveri och instabilitet i hans liv, kanske eventuellt sprit- eller tablettmissbruk. Paret får 1975 en son som döps till J*oie C*laerence, namn som i alla fall vad gäller C. stavas annorlunda i Sverige (någon annan får gärna bevisa ev. ungersk koppling här). Jag får snarare känslan av att två obildade föräldrar inte begriper hur namnen lämpligast stavas i Sverige men tar i för mycket, ungefär som idag när vischans finest döper ungarna till "Cewin", "Pammela" et c. Jojje Wadenius var väl poppis i mitten av 70-talet, perhaps?

Nåväl. Förstfödde sonen dör vid 2-3 års ålder, kanske i famnen på modern som hon sägs ha sagt, och kanske inträffar detta när fadern sitter inne. Kanske är den lille sonens dödsorsak någonting som M*ait inte kan varken acceptera eller över huvud taget förstå sig på, med sin eventuellt beskurna begåvningsresurs. Detta trauma leder inte bara till att nästa avkomling, vårt brottsoffer, får samma namn (snacka om oskön press man som son skulle känna från sina föräldrar), utan även till att hon överbeskyddar sin son. Kulmen på denna långsamt groende psykos nås när F*erenc kilar vidare, 52 år gammal. Jag har inte lyckats uttyda om de var gifta eller sammanboende vid hans bortgång, men det låter ju sannolikt att om sonen tagits ur skola och samhälle vid ungefär samma tidpunkt, så måste fadern varit en närvarande figur i M*aits liv ändå.

Resten ger väl sig självt. Det här har inget med sonens ev. sjukdomar att göra, han var helt enkelt en överbeskyddad och säkert mycket formbar tonåring som lätt gick att skrämma till vad som helst. M*ait verkar ju halvgalen och det i kombination med en snäv världsbild, bristfälligt socialt umgänge och en del trista, traumatiska livsupplevelser ledde till att hon slöt sig själv och sonen inne i en liten bubbla där i den gråa förorten. Obefintlig kontakt med släkt m fl är väl inte så konstig, hon fick ju barn med en bankrånare och man kan tänka sig att morfar, mormor, systrar inte var så imponerade? Speciellt den typen av lägre medelklassfamiljer som jag anar i hennes bakgrund kan vara nog så jävligt konservativa. Samma typ av inskränkthet finner man lätt i aktuell förort också, speciellt där det inte är hyres- utan bostadsrätter, och en ganska homogen befolkning under i alla fall de första två decennierna av isoleringen. Man sköter sig själv även om det nog skvallras om galen tant med håret på ända.

Var däremot lite orolig ett tag att M*ait låg på IVA med Covid-19, men nu verkar hon ju inte ha strukit med utan kunde gripas vid bostaden. Sonen kommer förhoppningsvis att klara sig väl efter omständigheterna. Några fysiska bestående men, dock är det nog psykiatrin som får jobba hårdast efter att liggsåren läkts och tandproteserna skruvats fast. Glöm inte att "undermåligt språk" kan bottna i annat än cp-skador och vad det nu spekulerats om. Killen gick ju vad man förstår i en vanlig hederlig svensk skola upp till sjunde klass. Han är nog väldigt chockad för tillfället och vem vet hur ofta han fått konversera över huvud taget sedan tiotals år tillbaka?

Tillägg: Jag hade visst missat de två ytterligare barnen, M*aits döttrar. När föddes de och när flyttade de ut? Spännande.

Mycket bra inlägg och väl förklarat.
Citera
2020-12-02, 09:43
Medlem
Så fruktansvärt tragiskt.

Samhället har svikit det när mannen. Det finns tyvärr säkert fler fall av detta. Fyfan
Citera
2020-12-02, 09:43
Medlem
Woldemortdarskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Ja, jag håller med. Tanten har setts ute ofta, då är det bara att kliva in, som hon gjorde nu. Brodern är skriven på adressen, så hemligt var det inte.

Ang bostadsrätt, 1974 kostade väll inte en förmögenhet att köpa en lägenhet ute i Handen.
På 90-talet kostade det typ 30 tusen för en 3a
Alla reflektera bara att det kostar 2 mille nu, det är oväsentlig
''

De bostadsrätterna som är aktuella i diskussionen kostade runt 10000 kr i mitten av 70-talet. Steg sedan till 30 tusen i början/mitten av 80-talet. Efter avregleringen av kreditmarknaden 1985 så steg priserna brant. Som högst stod de 1990 innan kraschen då de kostade 350000-400000. Efter kraschen i början av 90-talet så var de nere på 10000 igen.
Citera
2020-12-02, 09:48
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
''

De bostadsrätterna som är aktuella i diskussionen kostade runt 10000 kr i mitten av 70-talet. Steg sedan till 30 tusen i början/mitten av 80-talet. Efter avregleringen av kreditmarknaden 1985 så steg priserna brant. Som högst stod de 1990 innan kraschen då de kostade 350000-400000. Efter kraschen i början av 90-talet så var de nere på 10000 igen.
Snarare så låg kontantinsatsen på en lägenhet i paritet med den aktuella, på mellan 10 och 20 000 kr under 1970-talet.
Citera
2020-12-02, 09:49
Medlem
Har läst ett flertal vittnen och anhörigas berättelser i detta ämne och det som slår mig är att flera säger att de har rapporterat/berättat/anmält vad de sett och att de varit oroliga. De har sen utgått från att "systemet/samhället" tagit det på allvar. Känns som ett generellt problem i samhället att ingen jävel tar eget ansvar utan det ska skyllas på samhället eller att det funnits brister i skyddsnätet. Säger inte att alla har fel, men jag anser att i många fall kan den enskilde göra så mycket mer än man gjort.
Citera
2020-12-02, 09:49
Medlem
Efter detta fall måste man göra en medborgarräkning. Där man går in i alla lägenheter och hus och kollar vilka som bor där så att sånt här inte kan hända
Citera
2020-12-02, 09:54
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
The plot thickens. Kan ju stämma med Johnnys 'spirituella' livsåskådning. Har du sett hennes Facebook? Fröken Å*kerblom kombinerar det österländska med... fan, är det skokräm hon har i ansiktet?
Ja, kanske kom denna kvinna att bli ”styvmor”?
Citera
2020-12-02, 09:54
Medlem
jattelokas avatar
Jag tycker ändå att systern hade ett större ansvar och att hon agerade för sent. Även om hon berättat för skolan så måste hon ju i vuxen ålder förstått att det inte står rätt till. Hon borde ha anmält detta till Socialen eller Polisen eller ja - vem som helst egentligen. Det är väl ändå hennes bror!! Så svårt är det inte att få Polisen att klampa in i ett hem...

Avser det hon sagt i den här videon till SVT:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/systern
Citera
2020-12-02, 09:56
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Dörren olåst, en 40-åring som kan gå ut och in har säkert lärt sig hur man låser upp en ytterdörr. Att dom bor på första våningen gör ett sjutillhållarlås onödigt om det handlar om att hålla någon instängd.

Såriga ben, hjärtsjuka m fl kan ofta få väldigt svårläkta sår på benen pga dålig blodcirkulation, troligen har han inte rört på sig. Hans muskler lär även vara förtvinade.

Tror ni någon skulle kunna skilja på hans hälsa och en av alla dessa spelberoende människor som gömmer sig hemma hos sin mamma? Hur tror ni dom beter sig om någon skulle vilja att dom skulle ut och åka ambulans med okända människor?(dom skulle gråta, kanske hänga sig i nätverkskabeln)

Den intervju jag såg med systern, kameran snett bakifrån, så såg hon flottig och lodig ut trots att alla får fräschas till innan en planerad intervju.

Citat:
Ursprungligen postat av Stromtomten
Efter detta fall måste man göra en medborgarräkning. Där man går in i alla lägenheter och hus och kollar vilka som bor där så att sånt här inte kan hända
Det går ju inte med nuvarande regering, det är ännu mer noggrant än en folkräkning och det vore döden för dagens politiska klimat.
Citera
2020-12-02, 09:57
Medlem
Woldemortdarskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CumBodja
Detta är intressant. Denna Elisabeth Kenny Åkerblom är även vän på FB med den yngsta dottern som numera heter/kallar sig Diana Marah.
Kan det varit där systrarna bott?

Undrar vad Johnny hade tyckt om att hans dotter är tillsammans med en afrikan? Han gillade inte negrer och turkar, så mycket kommer jag ihåg.
Citera
2020-12-02, 09:59
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det ligger mycket i det du skriver. Jag tror också att den finns en utbredd psykisk ohälsa i släkten. Det vore väl knappast konstigt, med de föräldrarna och den uppväxten. Passiviteten kan nog förklaras med svag, eller obefintlig, familjesammanhållning.
Ja, det är ju mammans släkt det vore "intressant" höra mer om någon visste..tex om hennes föräldrar, syskon mm..Var allt normalt eller blev hon påverkad av maken som vi vet hade ett kriminellt förflutet.

Han var ju från Ungern som sagt, så där finns väl inget att hämta i Sverige i övrigt.
Citera
2020-12-02, 10:00
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillvetanu
Har läst ett flertal vittnen och anhörigas berättelser i detta ämne och det som slår mig är att flera säger att de har rapporterat/berättat/anmält vad de sett och att de varit oroliga. De har sen utgått från att "systemet/samhället" tagit det på allvar. Känns som ett generellt problem i samhället att ingen jävel tar eget ansvar utan det ska skyllas på samhället eller att det funnits brister i skyddsnätet. Säger inte att alla har fel, men jag anser att i många fall kan den enskilde göra så mycket mer än man gjort.

Svenskar har för stort förtroende för systemet/samhället, kolla tex hur hyllad Tegnell var i början och vilket fiasko det blev. Vi är dessutom för fega för att ta saker i egna händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in