2020-12-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Jag tycker ändå att systern hade ett större ansvar och att hon agerade för sent. Även om hon berättat för skolan så måste hon ju i vuxen ålder förstått att det inte står rätt till. Hon borde ha anmält detta till Socialen eller Polisen eller ja - vem som helst egentligen. Det är väl ändå hennes bror!! Så svårt är det inte att få Polisen att klampa in i ett hem...

Avser det hon sagt i den här videon till SVT:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/systern

Det är bokstavligen sjukt märkligt. Hon säger att hon har talat sanning i alla år???
Med vem har hon talat och för vem har hon berättat sanningen?
Får dåliga vibbar av henne.
Citera
2020-12-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
Vet ej. Mait var som sagt tystlåten och tillbakadragen. Johnny var ute och gjorde grejer och Mait vistades mest i lägenheten. Som jag sagt tidigare, så har jag fått berättat för mig att Mait var rädd för Johnny och att han höll henne i strikta tyglar.

Tack än en gång för att du delar med dig av vad du vet.

Som bekant åkte ju Johnny dit för att ha rånat ett bankbud från Domus i Sumpan 1971, vilket renderade denna notis i Svenska Dagbladet.

Jag kollade en sväng extra i Svenskans arkiv och fann en möjligen intressant ytterligare notis från den 30 november 1958. Inte helt rätt korrekt stavning på namnet, och varken för- eller efternamn är väl direkt ovanliga för ungrare, men ändå. 1958 var han 18 år gammal och gänget benämns som "ungdomar" i inledningen. Kan detta vara vår Johnny (som ju även heter F*erenc)? Vet någon när han inflyttade till Sverige och i så fall om han kanske tillbringat tid i Dalarna?

"Ungersk kvintett fick hårda straff"https://imgur.com/a/2NiXuDz
Citera
2020-12-02, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Jo, klart att det ska funka så. Men om hon höll honom hemma i sjuan, en massa klydd under två år, när sedan nian passerat tror jag inte kommunen kommer springande och tvingar en 16-17-åring gå klart nian. De släpper det bara, om de inte lyckats under de två åren innan.

Om ett barn inte kommer till skolan kopplas soc in. Skolan och eller soc har fallerat.
Citera
2020-12-02, 10:03
Medlem
Woldemortdarskis avatar
Citat:
Jag tycker ändå att systern hade ett större ansvar och att hon agerade för sent. Även om hon berättat för skolan så måste hon ju i vuxen ålder förstått att det inte står rätt till. Hon borde ha anmält detta till Socialen eller Polisen eller ja - vem som helst egentligen. Det är väl ändå hennes bror!! Så svårt är det inte att få Polisen att klampa in i ett hem...

Avser det hon sagt i den här videon till SVT:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/systern

Systern säger ju först att hon flyttade från lägenheten när hon var barn, men korrigerar sedan sig själv och säger "ungdom". Det är därför jag tappat minnet av döttrarna. Dessutom vet jag ju att Mait och barnen sällan var utanför lägenheten. Döttrarna måste ha flyttat därifrån när de var ganska unga. Hon säger också att de inte fick komma dit och att de inte blev insläppta.

Något måste ha hänt mellan mamman och döttrarna väldigt tidigt. Blev hon av med vårdnaden av ngn anledning eller valde de att flytta frivilligt? Kan ju i så fall stämma att de kan ha bott hos morföräldrarna.
Citera
2020-12-02, 10:04
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Tack än en gång för att du delar med dig av vad du vet.

Som bekant åkte ju Johnny dit för att ha rånat ett bankbud från Domus i Sumpan 1971, vilket renderade denna notis i Svenska Dagbladet.

Jag kollade en sväng extra i Svenskans arkiv och fann en möjligen intressant ytterligare notis från den 30 november 1958. Inte helt rätt korrekt stavning på namnet, och varken för- eller efternamn är väl direkt ovanliga för ungrare, men ändå. 1958 var han 18 år gammal och gänget benämns som "ungdomar" i inledningen. Kan detta vara vår Johnny (som ju även heter F*erenc)? Vet någon när han inflyttade till Sverige och i så fall om han kanske tillbringat tid i Dalarna?

"Ungersk kvintett fick hårda straff"https://imgur.com/a/2NiXuDz
Stort tack för denna mycket intressanta tidningsnotis. Det är förmodligen fadern. Precis som många andra ungrare kom han till Sverige under 1950-talet. Tyvärr var det inte bara hederliga ungrare som försökte undfly revolutionen - även många tjuvar, banditer och psykiskt sjuka lyckades ”slinka ur” när landets kriminal- och psykvård brakade ihop.

Intressant att en utlänning som kommit till Sverige för att ägna sig åt våldtäkt och tjyveri, säger sig hata ”negrer och turkar”. Är det projicering, tro?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-12-02 kl. 10:08.
Citera
2020-12-02, 10:06
Medlem
pepparkakans avatar
Mycket prat om att systern borde gjort mer, vilket förvisso kan vara befogat. Men vet vi egentligen något om hur systerns relation till mamman ens sett ut? Är det inte möjligt att hon sett ett märkligt beteende och fått utstå en del själv, och därför med flit hållt sig undan mamman? Alla pratar ju inte med sin familj varje dag, varje vecka eller ens månad och år.

Då är det ju lättare att åren bara går utan att man ser något, eller förtränger saker kanske, menar jag.
Senast redigerad av pepparkakan 2020-12-02 kl. 10:09.
Citera
2020-12-02, 10:07
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Du har verkligen koll på fastighetsmarknaden. Inte.
Ju,

Kolla statistiken,
https://cornucopia.cornubot.se/2014/02/reala-svenska-bostadsrattspriser-1970.html
Inflation inräknad. 74 står priset på 30% av år 2000 prisnivå, som i sin tur är typ 25% av dagens priser. Det betyder ca 7% av dagens pris.
Citera
2020-12-02, 10:09
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Om ett barn inte kommer till skolan kopplas soc in. Skolan och eller soc har fallerat.

Jaja, jag håller med. Jag uttryckte inte en åsikt, jag bara försökte brodera ut hur det kan ha gått till. Givetvis har det fallerat, men jag menar att mitten/slutet av sjuan till nian är ett smalt fönster där hon kan ha hållit honom hemma med olika sjukningar, intyg och ursäkter i dryga två år. Sen när han fyllt 15 har skolan bara släppt det. Det är givetvis inte rätt, men måste gått till på det sättet.
Citera
2020-12-02, 10:10
Medlem
CattasBubblas avatar
Att skolan och myndigheter inte agerat när grabben var omyndig är förstås helt åt helvete. Men vad tänker ni att dom skulle gjort sen? När man är myndig i det här landet så har man en långtgående självbestämmanderätt. Ingen har rätt att säga att han inte får/ kan bo med sin mamma hur illa det än är. Inte så länge han inte står under förmyndare

Jag antar att hon ända sen han var liten har präntat in i honom att hon överlever inte utan han, om han lämnar henne så dör hon. Barn har en tendens att känna ansvar över föräldrar som är sjuka. Så min gissning är att han tidigare känt att han inte kan lämna henne, anmäla eller annat för då är det hans fel att hon kommer dö. Sen har åren gått och hon har matat honom med allsköns skit, och det galna har blivit det normala.

Så även om polis eller Soc dykt upp så har de inte kunnat göra så mycket (efter myndighetsåldern) om han eller hon inte bett om hjälp. Det är inte sannolikt att de skulle tagit emot tex boendestöd eller liknande, jag tror heller inte att BO gått att påverka genom samtal så länge kärringen varit i närheten. På gott och ont har vi självbestämmanderätt, och det gäller även dementa, folk med vanföreställningar, hjärnskador och annat. Även om deras val leder till att de far illa.

Jag har vid ett par tillfällen försökt larma vid liknande (om än det inte gått lika långt) situationer, men det finns lagar som sätter stopp för ingripande. De är inte en tillräckligt stor fara för sig själva för att tvångsomhändertas. De klarar att handla och sköta ekonomi så då ställs de inte under förmyndarskap. På vilka grunder ska man då kunna agera?
Citera
2020-12-02, 10:11
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
Systern säger ju först att hon flyttade från lägenheten när hon var barn, men korrigerar sedan sig själv och säger "ungdom". Det är därför jag tappat minnet av döttrarna. Dessutom vet jag ju att Mait och barnen sällan var utanför lägenheten. Döttrarna måste ha flyttat därifrån när de var ganska unga. Hon säger också att de inte fick komma dit och att de inte blev insläppta.

Något måste ha hänt mellan mamman och döttrarna väldigt tidigt. Blev hon av med vårdnaden av ngn anledning eller valde de att flytta frivilligt? Kan ju i så fall stämma att de kan ha bott hos morföräldrarna.
Hon gör ju en handrörelse i videon som pekar på att hon tyckte att hennes mamma var helt tokig. Det lär ha vart anledningen till att hon flyttade ut.

Varför hjälpte hon inte sin bror tidigare? Alla flyttade ut medan mamman fick ha kvar sonen. "Dom anade" att något var fel. De visste garanterat om det. Får vibbar av att hela den här familjen är rubbad.
Citera
2020-12-02, 10:20
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Hon gör ju en handrörelse i videon som pekar på att hon tyckte att hennes mamma var helt tokig. Det lär ha vart anledningen till att hon flyttade ut.

Varför hjälpte hon inte sin bror tidigare? Alla flyttade ut medan mamman fick ha kvar sonen. "Dom anade" att något var fel. De visste garanterat om det. Får vibbar av att hela den här familjen är rubbad.

En liten fråga bara. Vad föreslår du att hon skulle ha gjort?
Citera
2020-12-02, 10:21
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
En liten fråga bara. Vad föreslår du att hon skulle ha gjort?
Vad som helst? Som jag skrev tidigare - ringa Socialen, Polisen eller till och med Brandkåren. Bara någon kommer in i lägenheten och får se de stackars livet så han kan få komma iväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in