Citat:
Ursprungligen postat av
magpest
Ja jag har gjort provet och fått mycket bra resultat. Har tyvärr svårt att bedöma vad en normalbegåvad har för kapacitet. Egentligen anser jag att en normalbegåvad bör få 2.0 - provet består nämligen av ytterst primitiva uppgifter.
Det är tidspressen som förstör för gemene man snarare än den faktiska svårigheten hos provet. Provet i sig är ju inte svårt. Problemet är att folk blir osäkra och stressar upp sig. Tiden att tänka blir för kort (hjärnan har kortslutning). Detta har inget med begåvning att göra utan hur stresstålig man är.
Om alla normalbegåvade fått 2,0 hade provet varit alldeles för enkelt. Nu ligger majoriteten som gör provet runt 1,0 och vilket betyder att det är hur en normalt begåvad person presterar på provet.
Givetvis kan det vara så att de som gör provet inte representerar befolkningen i helhet särskilt väl då urvalet inte är randomiserat. Det är dock många som gör provet så det hade nog kunna bli ett liknande utfall.
Det svåra är, som du säger, tidspressen. Det krävs att man är strukturerad, klarar av stress och förstår hur uppgifterna ska lösas på bästa sätt. Detta handlar givetvis om begåvning men även medfödd förmåga.
Jag har som max fått 1,6. Senaste resultatet fick jag 2,0 på VERB och 1,2 på KVANT. Hade förmodligen (hoppas jag

) fått högre idag då jag pluggat mer matematik.
Rekommenderar att läsa mycket på engelska och svenska inför VERB. Det handlar inte bara om att läsa mycket utan även om att läsa med rätt teknik.
Har pratat med en del som sitter och läser allt väldigt noggrant på dessa delar vilket jag inte tror är särskilt effektivt om man vill ha högre betyg.
Min teknik är att skumläsa så man har överblick över vad texten handlar om och var relevant information finns, sedan läser jag frågarna och går tillbaka till de stycken i texten som ger mig svar på frågan.
Detta gör jag både på den engelska och den svenska delen.
ORD-delen kommer nästan naturligt om man läser mycket. Är man intresserad av språk och etymologi är det ännu bättre.
Jag tror att det generellt sätt att det är svårare att snabbplugga inför VERB än KVANT.