2020-12-02, 01:42
Medlem
Hur svårt är det att få 1.6 på Högskoleprovet?

Nu förstår jag att det är individuellt... men på något tror jag ändå man kan förklara svårighetsgraden!

Sen... ungefär hur många fel "får" man ha om man vill få 1.6?
Citera
2020-12-02, 01:46
Avslutad
Högskoleprovet är betydligt svårare än att googla. Det här hittade jag på fem sekunder:

https://www.studera.nu/hogskoleprov/efter-hogskoleprovet/rattning-normering/
Citera
2020-12-02, 01:49
Medlem
Rospigg1s avatar
Nu vet jag inte om det funkar så. Men om 2.0 är alla rätt, då borde 1,0 vara 50% rätt och då blir 1,5 75% rätt och då måste ju 1,6 bli 80% rätt. Nu kanske de inte räknar så men en killgissning
Citera
2020-12-02, 01:50
Medlem
Den genomsnittliga normerade poängen för testet ligger vanligen runt 0,87 och standardavvikelsen är cirka 0,40, vilket resulterar i att ungefär två tredjedelar av testtagarna får ett resultat i intervallet 0,50–1,30

För att exempelvis komma in på läkarprogrammet eller juristprogrammet i Sverige krävs dock i regel ett resultat runt 1,60

Klarade du precis ämnena i gymnasiet, så kommer du inte i närheten av 1.6.
Det är svårt med andra ord.
Citera
2020-12-02, 01:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rospigg1
Nu vet jag inte om det funkar så. Men om 2.0 är alla rätt, då borde 1,0 vara 50% rätt och då blir 1,5 75% rätt och då måste ju 1,6 bli 80% rätt. Nu kanske de inte räknar så men en killgissning
Helt och hållet fel.
Citera
2020-12-02, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Den genomsnittliga normerade poängen för testet ligger vanligen runt 0,87 och standardavvikelsen är cirka 0,40, vilket resulterar i att ungefär två tredjedelar av testtagarna får ett resultat i intervallet 0,50–1,30

För att exempelvis komma in på läkarprogrammet eller juristprogrammet i Sverige krävs dock i regel ett resultat runt 1,60

Klarade du precis ämnena i gymnasiet, så kommer du inte i närheten av 1.6.
Det är svårt med andra ord.
Men om man klarade gymnasiet med bra betyg och har tränat sönder på Högskoleprovet...

Om man tränar dagligen på gamla Högskoleprov... då borde det väl göra susen?
Senast redigerad av darkpurple 2020-12-02 kl. 02:05.
Citera
2020-12-02, 02:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av darkpurple
Men om man klarade gymnasiet med bra betyg och har tränat sönder på Högskoleprovet...

Om man tränar dagligen på gamla Högskoleprov... då borde det väl göra susen?
Det kommer nog gå ungefär lika bra som det gick när du testade på gamla prov.
Citera
2020-12-02, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det kommer nog gå ungefär lika bra som det gick när du testade på gamla prov.
Så lika kan dom ändå inte va?

Tänk att det ändå är andra texter som ska läsas med andra svar...

Jag fattar inte hur man kan stämpla alla svar med "samma" svårighetsgrad...
Citera
2020-12-02, 02:10
Medlem
Alltså har du inte lyckats klura ut ett svar i dina tidigare trådar? är detta fjärde tråden om detta eller?

Du lär inte få bättre svar här på flashback, än att bara pröva göra provet ett par gånger och se vars du hamnar.
Citera
2020-12-02, 02:13
Medlem
Citat:
Alltså har du inte lyckats klura ut ett svar i dina tidigare trådar? är detta fjärde tråden om detta eller?

Du lär inte få bättre svar här på flashback, än att bara pröva göra provet ett par gånger och se vars du hamnar.
Jag känner att folk inte tar sin tid och förklarar vad man har att förvänta sig ungefär...
Citera
2020-12-02, 02:16
Avslutad
Citat:
Så lika kan dom ändå inte va?

Tänk att det ändå är andra texter som ska läsas med andra svar...

Jag fattar inte hur man kan stämpla alla svar med "samma" svårighetsgrad...
Ok, så vad fan förväntar du dig för svar då? Att allt är helt random och att tidigare prov inte säger ett skvatt?

Citat:

Får instämma med dig här.
Citera
2020-12-02, 02:17
Avslutad
Citat:
Jag känner att folk inte tar sin tid och förklarar vad man har att förvänta sig ungefär...
Kanske beror på att du frågar saker som går att kolla upp själv på en sekund. Om något kommer denna egenskap vara något som kan ställa till det för dig när du börjar plugga på riktigt och förväntas ta eget ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in