2020-12-02, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag ska följa Avels inlägg bakåt (och framåt) då! Bra att sådant tillförs tråden och hoppas att någon ser till att detta kommer utredningen till kännedom om det inte redan gjorts!

Ta vissa delar med en nypa salt. Vissa teorier är från innan jag fick fatt på IT-protokollen. De fick jag tag på igår.

Men en av de intressanta sakerna nu är den inloggningen/sökningarna i Gmail som sker 7 oktober 2018 via Google Workspace.

Kolla här:

https://workspace.google.se/intl/sv/

Detta är alltså för företag mest. LW hade inte ens köpt extra utrymme i sin Google Drive kan man notera enl fup. Hon hade nästan fyllt upp sina fria 15 gb dessutom.

Som synes nåt som inte finns med i fupen. Att LW skulle ha ett konto där.
Även om man ska testa två veckor så behöver man registrera ett/sitt domännamn.

Den galna teorin är alltså. Så någon har öppnat ett konto i Google Workspace antagligen gratis två veckor sen steks det kontot och har åtkomst till LW:s inlogg på hennes mejl med domän W*sstrom.se.
Igen, en riktig domän behövs. Funkar inte med vanligt Gmail-adress.

Polisen ändrar inte lösen förrän typ våren 2019. I juni 2018 redan erbjuder sig hennes exman att hjälpa polisen med inlogg till mejl och domän då han och hon skaffade domänen w*sstrom.se när de gifte sig. Leverantör är alltså One.com. Mejlen nås via mail.one.com. Polis och åklagare undersöker de juridiska förutsättningarna i ett år(?). Snälla säg att jag har läst fel. Men men, alltså borde LW:s gamla lösenord ha funkat 7 okt 2018 när inlogg i Workspace görs och sökningar på SD:s mejladress m.m görs.

Sökning görs även på hur man gör skärmklipp på Mac-dator.

Personen vid datorn som lyckats logga in här m h a antingen LW:s domän w*sstrom.se eller på annat sätt och kopplat hennes Gmail-inlogg till det Workspace-kontot ( krävs admin-rättigheter) har väl suttit vid en Mac-dator och inte vetat hur skärmdumpa de sökresultat i LW:s Gmail m.m han(?) hittat.

Då slänger vi med inloggningen kl 05:23 15/5 2018 i LW:s One mejl. l*na@w*sstrom.se.
Min känsla är att den inloggningen är viktig för att koppla greppet om LW:s återställnings-mejladress för att kolla där så eventuellt städande i Gmail inte orsakat massa säkerhetsmejlnotiser till detta backup-konto/mejl.

Två personer har haft koll på LW:s inlogg i främst One mejl. Hennes exman av skälet att han administrerar One-kontot med domänen som de upprättade tillsammans och han hjälper ju sen polisen.

Den andre är SD. Är han skyldig så har han meckat runt på nåt sätt enligt ovan. "Raderar löpande", "städar", "Radiotystnad", fejkade melj osv.

Tyvärr begränsar IT-protokollen hur långt man kan dubbelkolla dessa teorier jag haft. Ska sätta som mål att iaf sätta ett par hypotetiskt möjliga teorier med det som finns vad gäller digitala spår.
Senast redigerad av Avel 2020-12-02 kl. 01:03.
Citera
2020-12-02, 01:10
Medlem
1) 13 maj, kl 23:18 tar LW ett foto på sig själv i sitt badrum när hon borstar tänderna iklädd en grön luvtröja med dragkedja (utifrån bilderna att döma, samma tröja som hon har på sig när hon lämnar bostaden den 14:e).

2) Vi vet att hon skickar bilden till SD eftersom polisen har hittat spår av den i SDs mobil: Bilderna är i thumbnail-format och finns kopplade till aktivitet i telefonen mellan klockan 15:10:13 t.o.m. 15:10:24 den 15:e maj 2018. Till samtliga bilder finns bildinformation som tyder på att bilden har koppling till applikationen Telegram.

3) Vi vet också från sonens vittnesmål att bland det sista han hör innan han somnar på kvällen 14:e är att LW borstar tänderna.

4) Av tidigare konversation kan man utan att vara alltför våghalsig dra slutsatsen att en bild på tandborstning betyder ungefär: "jag gör mig redo för dig". Och iklädd grön fleecetröja så kan man kanske anta att mötet skulle ske utomhus? Man kan även notera att bilden tas nästan exakt ett dygn innan hon går ut från sin bostad den 14:e (kl.23:22:38). "Imorgon? Samma tid? Samma plats? Tyvärr innehåller inte fup it-data eller tidslinje från den 13:e maj (endast 11-12 maj samt 14-15 maj).

I AB164 sid 1160 kan vi läsa följande konversation från 2017-07-19:
Tyckte du verkligen det passade att "missförstå" om tandborstningen? Vi har haft en för perioden ovanligt trevlig chatt. Hon sover såklart eftersom du kan chatta så länge. Du ska åka bort och tänker kanske inte se till att ha nät nästa dag. Du aviserar att det snart blir tandborstning. Knappast du tror då att jag menar henne. Jag skiter väl i när hon borstar! Hoppas få en liten stund med dig i badrummet, som förr. Istället får jag vänta. Som vanligt. När "fem" min blivit femton borstar jag själv. Vet ju aldrig om du ska komma tillbaka. Ofta har du redan borstat om du kommer. Inte många dagar sen sen du somnade ifrån. Och ja, jag väntade hela kvällen. Du skrev nåt, jag svarade, det dröjde länge. Repeat. Det dröjde tretto min innan du hörde av dig.
Vill ha dig nyduschad, nyrakad all over. Och naken.
Jag lyckades somna om och sov till nu, helt slut. Hoppas du hör av dig idag. Och att vi ses
snart. Längtar efter dig. Jäd
Senast redigerad av piastrone 2020-12-02 kl. 01:33.
Citera
2020-12-02, 01:37
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ta vissa delar med en nypa salt. Vissa teorier är från innan jag fick fatt på IT-protokollen. De fick jag tag på igår.

Men en av de intressanta sakerna nu är den inloggningen/sökningarna i Gmail som sker 7 oktober 2018 via Google Workspace.

Kolla här:

https://workspace.google.se/intl/sv/

Detta är alltså för företag mest. LW hade inte ens köpt extra utrymme i sin Google Drive kan man notera enl fup. Hon hade nästan fyllt upp sina fria 15 gb dessutom.

Som synes nåt som inte finns med i fupen. Att LW skulle ha ett konto där.
Även om man ska testa två veckor så behöver man registrera ett/sitt domännamn.

Den galna teorin är alltså. Så någon har öppnat ett konto i Google Workspace antagligen gratis två veckor sen steks det kontot och har åtkomst till LW:s inlogg på hennes mejl med domän W*sstrom.se.
Igen, en riktig domän behövs. Funkar inte med vanligt Gmail-adress.

Polisen ändrar inte lösen förrän typ våren 2019. I juni 2018 redan erbjuder sig hennes exman att hjälpa polisen med inlogg till mejl och domän då han och hon skaffade domänen w*sstrom.se när de gifte sig. Leverantör är alltså One.com. Mejlen nås via mail.one.com. Polis och åklagare undersöker de juridiska förutsättningarna i ett år(?). Snälla säg att jag har läst fel. Men men, alltså borde LW:s gamla lösenord ha funkat 7 okt 2018 när inlogg i Workspace görs och sökningar på SD:s mejladress m.m görs.

Sökning görs även på hur man gör skärmklipp på Mac-dator.

Personen vid datorn som lyckats logga in här m h a antingen LW:s domän w*sstrom.se eller på annat sätt och kopplat hennes Gmail-inlogg till det Workspace-kontot ( krävs admin-rättigheter) har väl suttit vid en Mac-dator och inte vetat hur skärmdumpa de sökresultat i LW:s Gmail m.m han(?) hittat.

Då slänger vi med inloggningen kl 05:23 15/5 2018 i LW:s One mejl. l*na@w*sstrom.se.
Min känsla är att den inloggningen är viktig för att koppla greppet om LW:s återställnings-mejladress för att kolla där så eventuellt städande i Gmail inte orsakat massa säkerhetsmejlnotiser till detta backup-konto/mejl.

Två personer har haft koll på LW:s inlogg i främst One mejl. Hennes exman av skälet att han administrerar One-kontot med domänen som de upprättade tillsammans och han hjälper ju sen polisen.

Den andre är SD. Är han skyldig så har han meckat runt på nåt sätt enligt ovan. "Raderar löpande", "städar", "Radiotystnad", fejkade melj osv.

Tyvärr begränsar IT-protokollen hur långt man kan dubbelkolla dessa teorier jag haft. Ska sätta som mål att iaf sätta ett par hypotetiskt möjliga teorier med det som finns vad gäller digitala spår.

Tack för en pedagogisk summering! Så om jag fattar dig rätt så har polisen inte bytt lösenord för LWs inloggningar och sedan MGM SD varit på fri fot har han kunnat röja undan ev bevis genom att ta sig in i efterhand och städa i lugnan ro? Det låter i linje med det som tidigare framkommit om SDs teknikintresse och hur han kommunicerat med HD om som sagt "raderar löpande" osv.

Jag tror att det var Moralens Väktare eller LimeTime som tidigt i tråden förutspådde att allt för att fälla GM redan fanns i utredningens material. Kanske kan detta vara det då? SDs och LWs ytterst destruktiva relation tycks ha ägt rum på flera olika kanaler kanske som ett resultat för både spänning, hemlighetsmakeri och kontrollbehov över deras kommunikation. Det förefaller ju då rimligt att detta lämnat spår efter sig på flera olika nättjänster. Jag läser Piastrones inlägg efter ditt och citaten från LW och slås återigen, efter en lång tids frånvaro från denna tråd, av hur tragiskt allt är och hur illa det var att hon bands in i denna relation som bara var en hemsk spiral nedåt. De tycks hursomhelst ha kommunicerat flitigt vare sig det var lockrop eller desperation och det är väl då högst troligt att det finns en hel del bevisning i digitalt material om det kan spåras (genom det gräv du nu gör bra) och sedan återskapas helt från Telegram och Google Workspace. Märker att jag snurrar in mig i cirkelresonemang nu då timman är sen men, hursom, fint grävt och fantastiskt att se att tråden rör sig framåt kring något konkret som kan föra även den faktiska utredningen framåt och mot att rättvisa skipas!
Citera
2020-12-02, 02:07
Medlem
Citat:
Tack för en pedagogisk summering! Så om jag fattar dig rätt så har polisen inte bytt lösenord för LWs inloggningar och sedan MGM SD varit på fri fot har han kunnat röja undan ev bevis genom att ta sig in i efterhand och städa i lugnan ro? Det låter i linje med det som tidigare framkommit om SDs teknikintresse och hur han kommunicerat med HD om som sagt "raderar löpande" osv.

Jag tror att det var Moralens Väktare eller LimeTime som tidigt i tråden förutspådde att allt för att fälla GM redan fanns i utredningens material. Kanske kan detta vara det då? SDs och LWs ytterst destruktiva relation tycks ha ägt rum på flera olika kanaler kanske som ett resultat för både spänning, hemlighetsmakeri och kontrollbehov över deras kommunikation. Det förefaller ju då rimligt att detta lämnat spår efter sig på flera olika nättjänster. Jag läser Piastrones inlägg efter ditt och citaten från LW och slås återigen, efter en lång tids frånvaro från denna tråd, av hur tragiskt allt är och hur illa det var att hon bands in i denna relation som bara var en hemsk spiral nedåt. De tycks hursomhelst ha kommunicerat flitigt vare sig det var lockrop eller desperation och det är väl då högst troligt att det finns en hel del bevisning i digitalt material om det kan spåras (genom det gräv du nu gör bra) och sedan återskapas helt från Telegram och Google Workspace. Märker att jag snurrar in mig i cirkelresonemang nu då timman är sen men, hursom, fint grävt och fantastiskt att se att tråden rör sig framåt kring något konkret som kan föra även den faktiska utredningen framåt och mot att rättvisa skipas!

Det tog ett år att logga in efter mordet med LW:s lösenord...Och folk undrar varför snubben gått fri.

Skärmdumpade källan i tre delar och "snyggade" till det lite. Akt 167/7.

https://www.bildtagg.se/bild/7ict2a1matd9p3l2lfag0i7s

https://www.bildtagg.se/bild/6lt3zumgs2bjwh066ja8ko

https://www.bildtagg.se/bild/p7xj3a8rlttavjw2ylznr8

6/5 2019 loggade UW in i hennes konto under övervakning av polisen.
Det är lite juridik kring det här. Samtycke osv.

Fortsättningen på dokumentet:

Då det vid något moment krävdes tvåfaktor autentisering kom U på att han i sin bostad hade
ett simkort till L telefon abonnemang
. Efter att ha hämtat detta kunde inloggningen till
L Googlekonto genomföras (se särskild dokumentation)
I samband med i inloggningen bistod U med att ta fram lösenorden till även andra konton
vilka är knutna till L. Dessa lösenord återfinns under en meny under inställningar på
kontot.
U krav var att endast vara behjälplig med inloggningen. Han ville inte ta del av något
material på de konton som avsågs. Han ville också att polisen skulle ändra lösenorden på de
konton som loggades in på, detta för att minimera risken för att någon obehörig skulle kunna
få tillträde till L konton.

Med hänsyn till mängden av sparat digitalt material är det omöjligt att skriva ut materialet i
pappersform varför polisen har analyserat materialet digitalt.

Fetade. Skadan var redan skedd tyvärr.

(Detta datum gjordes också Google Takeout på hennes konto = tömning till zip-fil.)
Senast redigerad av Avel 2020-12-02 kl. 02:22.
Citera
2020-12-02, 02:27
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Det tog ett år att logga in efter mordet med LW:s lösenord...Och folk undrar varför snubben gått fri.

Skärmdumpade källan i tre delar och "snyggade" till det lite.

https://www.bildtagg.se/bild/7ict2a1matd9p3l2lfag0i7s

https://www.bildtagg.se/bild/6lt3zumgs2bjwh066ja8ko

https://www.bildtagg.se/bild/p7xj3a8rlttavjw2ylznr8

6/5 2019 loggade UW in i hennes konto under övervakning av polisen.
Det är lite juridik kring det här. Samtycke osv.

Fortsättningen på dokumentet:

Då det vid något moment krävdes tvåfaktor autentisering kom U på att han i sin bostad hade
ett simkort till L telefon abonnemang
. Efter att ha hämtat detta kunde inloggningen till
L Googlekonto genomföras (se särskild dokumentation)
I samband med i inloggningen bistod U med att ta fram lösenorden till även andra konton
vilka är knutna till L. Dessa lösenord återfinns under en meny under inställningar på
kontot.
U krav var att endast vara behjälplig med inloggningen. Han ville inte ta del av något
material på de konton som avsågs. Han ville också att polisen skulle ändra lösenorden på de
konton som loggades in på, detta för att minimera risken för att någon obehörig skulle kunna
få tillträde till L konton.

Med hänsyn till mängden av sparat digitalt material är det omöjligt att skriva ut materialet i
pappersform varför polisen har analyserat materialet digitalt.

Fetade. Skadan var redan skedd tyvärr.

Så, ursäkta om jag är seg (borde lagt mig att sova för länge sedan men läser ikapp i tråden av ren dumhet nu) men du menar att UW i all välvilja kontaktar polisen någon månad efter mordet, dvs i juni 2018, och de inte gör något förrän året därpå 2019? Och under all den tid som förflöt däremellan har SD haft möjlighet att göra det som UW befarade, nämligen logga in och röja undan där i oktober. Det låter onekligen mycket illa och rättsosäkert att inte säkra digitala eventuella bevis via kända kommunikationskalaner så snart som möjligt. FUP:en släpptes väl senare men man undrar hur mycket nytta SD kunnat ha av att lusläsa den för att veta om det finns något han glömt av som ska elimineras ytterligare för att sitta säkert. Något jag inte kunnat släppa helt är hur många tekniska missöden detta fall kantats av. Ibland så man nästan inbillar sig att någon inom utredningen med flit är lite extra trögtänkt och fumlig. Detta i kombination med att SD haft vänner/bekanta med teknikansvar för att tex tömma utrustning känns inte sådär jättebra, även om det antagligen är långsökt och foliehatten på osv. Det mest otäcka i detta fall nu i efterhand är att ju mer som kommer fram desto mer framträder den misstänkte SD som en person som planerat detta länge, roat sig med att skapa flerstegslösningar och kedjor av alibin baserade på teknisk utrustning och platsangivelser. Lite som den stora fanatismen kring att leta burkar som det kallas. Räcker det inte med att mörda LW utan har han som GM dessutom skapat en slags myst och en cache av allt för anhöriga, polis och allmänhet? Man undrar här även om HDs eventuella inblandning då hon var den som brukade få lösa mystar åt SD och JG av vad som framgått. Agerade de ihop? Eller var det bara tekniknörderi från SDs sida och i de banor han normalt tänker? Oavsett så verkar han som GM ha vidtagit många tekniska åtgärder för att klara sig och den kalla beräkningen gör fallet än mer sjukt isåfall. En destruktiv relation som spårade ur i dråp hade varit hemskt men ett planerat mord på en närstående människa med genomtänkta tekniska lösningar är helt, helt oförsvarbart hur deras relation än kan ha gestaltat sig. Huh!
Citera
2020-12-02, 08:33
Medlem
Honan6s avatar
Vem/vilka har lyckats få bildtagg att ta bort Avels uppladdade bild från FUP som bekräftar att sökningarna den 7 oktober -18 gjordes via Google Apps for Work - en tjänst som LW inte verkade ha?

Varför kunde inte SD låta bli att logga in på LW:s konton? Letade han efter missar i raderingarna? Det är högst sannolikt SD som gjort sökningarna eftersom den som sökte kollade e-postadressen saabstefansp*m@gmail.com (a) - en adress som rimligen bara kan ha varit känd av LW och SD.

SD verkar redigera löpande i såväl gammalt som nytt digitalt material. Jag letade efter loggen där SD skrev om att han gick på gym för första gången på åratal i början av maj -18, men jag hittar den inte längre. Istället upptäckte jag att SD lagt till ett gäng bilder i sitt Galleri som inte fanns tidigare. Min misstanke är att han tagit bort ett antal loggbilder och ersatt med TB-koder (TB = Travelbugs). Något som flera har misstänkt tidigare i tråden. Bild som just nu ses på sida 54 i hans Galleri (kan ju ändras)
www.bildtagg.se/bild/d02cx1y7w43lnm1ws0lpru7

Är SD medvetet retsam mot andra cachare när han gör Write note istället för att logga FTF direkt när han är först på en cache? Går han på nålar och söker effekter? Hur påverkar det andra cachare i Örebro att det rör sig en mordmisstänkt FTF-jägare i regionen? Tycker de att det känns obehagligt och låter bli att försöka ta nysläppta cacher? På bilden ses hur en annan cachare nyligen skrev om att SD inte loggade FTF direkt www.bildtagg.se/bild/7nocwogkwmahar8uhcmxv74
Länk till cachen www.geocaching.com/geocache/GC92R03_ramsjons-ande

-----

Länk till ett tidigare inlägg fyllt med länkar om fallet
www.flashback.org/sp73572601
Senast redigerad av Honan6 2020-12-02 kl. 09:15. Anledning: ändra till rätt bild på en av länkarna
Citera
2020-12-02, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vem/vilka har lyckats få bildtagg att ta bort Avels uppladdade bild från FUP som bekräftar att sökningarna den 7 oktober -18 gjordes via Google Apps for Work - en tjänst som LW inte verkade ha?

Varför kunde inte SD låta bli att logga in på LW:s konton? Letade han efter missar i raderingarna? Det är högst sannolikt SD som gjort sökningarna eftersom den som sökte kollade e-postadressen saabstefansp*m@gmail.com (a) - en adress som rimligen bara kan ha varit känd av LW och SD.

SD verkar redigera löpande i såväl gammalt som nytt digitalt material. Jag letade efter loggen där SD skrev om att han gick på gym för första gången på åratal i början av maj -18, men jag hittar den inte längre. Istället upptäckte jag att SD lagt till ett gäng bilder i sitt Galleri som inte fanns tidigare. Min misstanke är att han tagit bort ett antal loggbilder och ersatt med TB-koder (TB = Travelbugs). Något som flera har misstänkt tidigare i tråden. Bild som just nu ses på sida 54 i hans Galleri (kan ju ändras)

Är SD medvetet retsam mot andra cachare när han gör Write note istället för att logga FTF direkt när han är först på en cache? Går han på nålar och söker effekter? Hur påverkar det andra cachare i Örebro att det rör sig en mordmisstänkt FTF-jägare i regionen? Tycker de att det känns obehagligt och låter bli att försöka ta nysläppta cacher? På bilden ses hur en annan cachare nyligen skrev om att SD inte loggade FTF direkt www.bildtagg.se/bild/d02cx1y7w43lnm1ws0lpru7

-----

Jag missade att hennes namn låg i toppen av bilden. Har maskat hans mejl nu också. Lät förnamnet ligga kvar för SD som lite test dock...

https://www.bildtagg.se/bild/20bxr7hcbohfnitd1so0yxaq

Ja både inlogg i konton och LW:s enheter är av intresse.

Har översatt en sida lite snabbt från nätet på sånt som kan kollas om hur någon loggat in och använt din/någon dator.

Den här typen av analys måste ju göras i både SD:s datorer och i LW:s.

Så här kan man gå tillväga som privatperson. Översatt och saxat från nätet. Polisen kan göra mer seriösa analyser:

De borde dunka ihop alla loggar i SD och LW:s enheter och göra en tidslinje av det. Sen får SD berätta när han var hemma och så kilar man på:

Startades/öppnades hans dator?

Stod den igång?

Var den avstängd?

Loggade han in i datorn?

Vilka tjänster/inställningar/program?

Raderades något?

Osv osv tills man kan urskilja iaf något mer än den, ursäkta, rätt kassa tidslinje som finns.

Sen fokus även på 13/5.

Man lägger också in evtl tider då han bör ha testcyklat osv osv.

Samma i LW:s dator. Har någon rört den 05:23 när inloggning på One mejl görs?

Som sagt tidigare så begränsar materialet i protokollen oss för närmare granskning men det är väldigt lätt att se vad de inte gjort.

Google Workspace / Apps for Google måste kollas.

Hennes inställningar i datorn och i mobiler för Google-kontot måste kollas. Hur var synken inställd? Osv.

Helt övertygad att ett omtag gjorts här inför hovrätten. Men närmaste bevis på det är väl bara att ett nytt namn dykt upp på IT-forensiker? Nån ny detaljerad tidslinje enligt ovan lär inte finnas som aktbilaga dock.

Sen kan det ju vara så att SD fock för sig att hoja ner och slå ihjäl henne och hoja hem. Duscha, tvätta. Hennes mobil och tillhygget gömda väl på vägen hem.

Inte mer än så. Sen lite sms till LW hepp du kom inte in igen och så är saken klar.

Men 05:23 15/5 One-mejl,

7oktober Workspace (inkl ipadressen Comhem gick ihop med Tele2 så kanske nya förutsättningar få tag på ip/abonnent, få ut lista på underleverantörer att kontakta?)

Den extra mobil som låg på laddning i LW:s hus verkar ha lämnat en platshistorik-punkt precis på samma plats som hennes mobil som är borta gjorde vid 23:38. Men annan tid inom samna dygn. Det är vid trädet vid parkering på ”innergården” närmast fyndplatsen. Kan bero på att Google Maps läser av från trådlösa nätverk i närheten av bostaden.

MEN den har också lämnat en platshistorik på andra sidan motorvägen. Värt att analysera lite närmare.

De två punkterna visas med röd markering i bilden.

https://www.bildtagg.se/bild/1r8qcnucc8kr05a0862ukpti

Jag ska kika närmare på detta.

Hade man koll på drönaren förresten?

Såg i det finstilta att en del av skallbenet var på vift vid nåt tillfälle under utredningen. Kan ha fastnat i kläder osv.
När man läser sånt blir man ju rätt motiverad att kika närmare på detta digitala än mer. Våldet måste ha varit besinningslöst.
Senast redigerad av Avel 2020-12-02 kl. 09:24.
Citera
2020-12-02, 09:28
Medlem
Citat:
Så, ursäkta om jag är seg (borde lagt mig att sova för länge sedan men läser ikapp i tråden av ren dumhet nu) men du menar att UW i all välvilja kontaktar polisen någon månad efter mordet, dvs i juni 2018, och de inte gör något förrän året därpå 2019? Och under all den tid som förflöt däremellan har SD haft möjlighet att göra det som UW befarade, nämligen logga in och röja undan där i oktober. Det låter onekligen mycket illa och rättsosäkert att inte säkra digitala eventuella bevis via kända kommunikationskalaner så snart som möjligt. FUP:en släpptes väl senare men man undrar hur mycket nytta SD kunnat ha av att lusläsa den för att veta om det finns något han glömt av som ska elimineras ytterligare för att sitta säkert. Något jag inte kunnat släppa helt är hur många tekniska missöden detta fall kantats av. Ibland så man nästan inbillar sig att någon inom utredningen med flit är lite extra trögtänkt och fumlig. Detta i kombination med att SD haft vänner/bekanta med teknikansvar för att tex tömma utrustning känns inte sådär jättebra, även om det antagligen är långsökt och foliehatten på osv. Det mest otäcka i detta fall nu i efterhand är att ju mer som kommer fram desto mer framträder den misstänkte SD som en person som planerat detta länge, roat sig med att skapa flerstegslösningar och kedjor av alibin baserade på teknisk utrustning och platsangivelser. Lite som den stora fanatismen kring att leta burkar som det kallas. Räcker det inte med att mörda LW utan har han som GM dessutom skapat en slags myst och en cache av allt för anhöriga, polis och allmänhet? Man undrar här även om HDs eventuella inblandning då hon var den som brukade få lösa mystar åt SD och JG av vad som framgått. Agerade de ihop? Eller var det bara tekniknörderi från SDs sida och i de banor han normalt tänker? Oavsett så verkar han som GM ha vidtagit många tekniska åtgärder för att klara sig och den kalla beräkningen gör fallet än mer sjukt isåfall. En destruktiv relation som spårade ur i dråp hade varit hemskt men ett planerat mord på en närstående människa med genomtänkta tekniska lösningar är helt, helt oförsvarbart hur deras relation än kan ha gestaltat sig. Huh!

Ja det tog ett år men juridiken och samtycke kan ha spelat in då.
Men redan första dagarna hade de kunnat bekräfta att det var juridiskt ok av samma anledning som de bekräftade ett år senare. UW var admin och hyfsat närstående som pappa till barnen så det var bara att köra i teorin.

I rätten ifrågasätter SD varför fem poliser ”centrala i utredningen” inte tog emot hans lösen. Även där menade åklagaren som svar att det fanns juridiska turer kring det. Sen ville han inte lämna ut när väl försent och han blivit sur över att det skulle innebära förlängd häktning...
Senast redigerad av Avel 2020-12-02 kl. 09:31.
Citera
2020-12-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Är SD medvetet retsam mot andra cachare när han gör Write note istället för att logga FTF direkt när han är först på en cache? Går han på nålar och söker effekter? Hur påverkar det andra cachare i Örebro att det rör sig en mordmisstänkt FTF-jägare i regionen? Tycker de att det känns obehagligt och låter bli att försöka ta nysläppta cacher? På bilden ses hur en annan cachare nyligen skrev om att SD inte loggade FTF direkt www.bildtagg.se/bild/7nocwogkwmahar8uhcmxv74

-----

Ser att datumet han tog "burken" var den 19:e, han valde att ta den när det var ljust ute.
Den 19:e november var en torsdag, skolk/arbetsbefrielse?

Det börjar, som tidigare påpekats här i tråden "röra på sig" i detta fall. Bra grävare från början och fler tillkommer!
Hörde nyss på ett morgonprogram (förmodligen SVT) att fotografen som tagit lodjursbilder (som var falska) blivit avslöjad tack vare tråd i detta forum (som de uttryckligen berättade i programmet).

Vi får hoppas att FB hjälper till även i detta fall och att storljugaren hamnar på rätt ställe!
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-12-02 kl. 10:10.
Citera
2020-12-02, 09:49
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Tips: Titta på SVT Play "NFC:s djupfrysta hemligheter" (Veckans brott). Intressant diskussion om DNA-analyser. Forensikerns makt är stor. Har alla prover analyserats? Har man topsat på adekvata ställen som kan ha betydelse för en friande eller fällande dom?

Kollar på programmet just nu och kommer direkt att tänka på LWs fall.
Jag drar mej till minnes att ÅH inte verkade odelat förtjust i väntetider och eventuellt ”annat” hos NFC. (Fritt ur minnet bara.)

Inte vet jag om NFC ska utläsas No Fucking Clue, men helt orimligt verkar det ju inte.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-12-02 kl. 10:16.
Citera
2020-12-02, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag minns att JG berättade om detta:

A 150/235

"J*erry vet att Stefan brukar ha en blå Haglöfs jacka, han kan även ha en som är orangefärgad,
eller liknande.
"

I tekniska delen letar man efter en jacka med brandgula detaljer 5 juni- 18. Varför vet jag inte:

A 157/284

"Anmälan om mord. Betesvägen 14B, kompletterande och
begränsad undersökning.
Eftersökande av blod i badrum. Eftersökande av jeansshorts,
röd fiber/snöre, cykelhjälm, jacka med orange detaljer,
mobiltelefon Samsung 87, beslagtagande av datalagringsenhet
NAS samt undersökning av värmepannans
förbrännings utrymme.
"

Jag håller på att läsa i kapp inläggen och du kanske redan har fått svar på varför man letade efter ett brandgult plagg: Berodde inte det pga att man hittade en fibertråd på LW's ben i den nyansen?
Citera
2020-12-02, 11:12
Medlem
Citat:
Sökte lite på flyktväg i tråden.

Här är mitt förslag.

https://www.bildtagg.se/bild/rw6dsz5oucimwtyrpmtguo6

Blå linje är Googles föreslagna cykelväg jag redigerat lite.

Rosa område är där LW:s mobil kopplar upp sist.

Grön pil ställer/gömmer han cykeln till senare. Om den ens var med.

Röda prickar går han i skogen nära hemmet.

Rundan tar 5-10 min på cykel/gång sista i skogen. 6 min om endast blå linje med cykel.

Om han promenerade runt så tar det 21 minuter enligt Google Maps. Plus minus nån minut och om han går i skogen röda prickarna.

23:38 så tappar LW:s mobil platshistoriken precis bredvid brottsplatsen. Lägger man på runt 20 min på det så hamnar man vid midnatt och SD kan då öppna jobb pdf 00:00:00. Sen skicka hemifrån till LW 00:03 "avslutar strax".

LW:s mobil "cachad", alltså gömd, på vägen nånstans.

Tokcyklar han så är han hemma på 4-5 minuter denna mörka skogsrunda. Raka spåret brottsplatsen- hemmet är 550 meter. Tar väl 1-1,5 min om det är tokbrådis.

Så frågan är hade han så här bråttom hem eller satt han och fixade nånstans i skogen/mörkret och tog tid på sig?

Har du läst förhören med HD? Går det att matcha hennes lilla skogstur på em efter mordet med alternativa flyktvägen genom skogen? Hon skrev till SD att hon försökte lösa Janis Myst. Vet vi vart mysten låg?

Att han gömt/glömt en cykel skulle inte förvåna mig. Han har ju sagt i förhör att han har flertalet stulna cyklar. Ringde han inte tom till snuten och berättade att en av hans stulna cyklar stod på cykelbanan innan mordet? Obs!! Jag minns inte riktigt hur det låg till med den saken, men vet iaf att han hade stulna cyklar.
Vet också att han ritade en karta på vart cykeln stod.
Detta skulle absolut kunna vara en av hans helgarderingar utifall att nån sett hans cykel gömd eller placerad på cykelbanan den kvällen/natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in