2020-12-02, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Länder som tidigare varit relativt förskonade - i sydöstra Europa. Nu ökar det på Balkan med omnejd.

Linjer som böjer sig uppåt har en ökande smittspridning/avlidna.
När linjen är rät betyder det att läget har stabiliserats
Och böjer den sig åt andra hållet betyder det minskning

Här är de flesta linjerna uppåtböjda - alltså ökande smitta/dödstal
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-06-07..latest&country=SVN~AUT~HRV~SRB~HUN~BGR~GRC~ALB &region=World&deathsMetric=true&interval=total&per Capita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pick erSort=asc
Och så lägger vi till Sverige och Finland och det blir till en annan bild.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-06-07..latest&country=SVN~AUT~HRV~SRB~HUN~BGR~GRC~ALB ~SWE~FIN&region=World&deathsMetric=true&interval=t otal&perCapita=true&smoothing=0&pickerMetric=locat ion&pickerSort=asc
Citera
2020-12-02, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Visst visst. Undergången är alltid 2 veckor bort. Vänta bara. Snart staplas liken och samhällskollapsen kommer. Fräsch take som inte alls ältats sen februari.
Region Uppsala införde sina åtgärder för 5 veckor sedan. Surret i denna tråd gjorde gällande att IVA nu borde vara helt sprängd. Att folks skrivs ut mycket snabbare och behandlingsmetoderna blivit bättre reflekterades inte över. Läget är ju knappast bra men det är så mycket rädsla hos vissa i denna tråd. Tydligen beror den relativt sett långsamma ökningen på IVA (jämfört med vad som utlovades vid detta laget) bara på att den allmäna prioriteringen blivit hårdare, man säger dock detta helt utan underlag. Man får ta folk med en nypa salt.
Citera
2020-12-02, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja man sätter inte 40 miljoner i Hubeiprovinsen i karantän om man tror att epidemin kommer att självdö pga flockimmunitet.
Nu verkar det dessutom som att kineserna har mörkat hur illa läget var i Wuhan.
Tegnells val av strategi har kostat oss många liv. Det vet vi nu eftersom vaccinsköterskan står ute i farstun och trampar.

Kina har garanterat mörkat, det dör ungefär lika många varje dag av luftföroreningar i Kina som deras sammanlagda summa av covid19-döda.
Citera
2020-12-02, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Länder som tidigare varit relativt förskonade - i sydöstra Europa. Nu ökar det på Balkan med omnejd.

Linjer som böjer sig uppåt har en ökande smittspridning/avlidna.
När linjen är rät betyder det att läget har stabiliserats
Och böjer den sig åt andra hållet betyder det minskning

Här är de flesta linjerna uppåtböjda - alltså ökande smitta/dödstal
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-06-07..latest&country=SVN~AUT~HRV~SRB~HUN~BGR~GRC~ALB &region=World&deathsMetric=true&interval=total&per Capita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pick erSort=asc

Sverige kommer halka längre och längre ner på coronalistan, Tjeckien och andra länder som låg bra till förut har redan gått om.
Citera
2020-12-02, 01:59
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja man sätter inte 40 miljoner i Hubeiprovinsen i karantän om man tror att epidemin kommer att självdö pga flockimmunitet.
Nu verkar det dessutom som att kineserna har mörkat hur illa läget var i Wuhan.
Tegnells val av strategi har kostat oss många liv. Det vet vi nu eftersom vaccinsköterskan står ute i farstun och trampar.
Jag skumläste lite om det tidigare idag. Jag fick intryck av att dom hanterat statistiken likvärdigt med Sverige.

Det var inga enorma avvikelser jag kunde se. Någon dag hade dom först uppgett närmare hundra döda och senare reviderat det till närmare 200. Det är väl precis så vi gjorde i våras?

Diagrammet visar drygt 50, Tegnell säger fyrtiotal och några veckor senare så har man justerat upp den siffran till 100+.

Samma sak med antalet smittade. Initialt så redovisade man inte dom som varit smittade utan provtagning. Senare ändrade man sig till att även redovisa dom som diagnosticerats utan provtagning och gjorde då även en klumpuppdatering med dessa inräknade (något som Tegnell tog som bevis för överlägsen redovisningsmetod i Sverige under presskonferens).

Folkhälsomyndigheten har mig veterligen aldrig redovisat något annat än bekräftat smittade via provtagning (med undantag för Britton-prognoser). Dvs vi har inte ens nått upp till Kinesisk nivå av transparens

Jag är definitivt ingen fan av Kina. Jag får bara väldigt mycket känsla av hyckleri från västerländska medier i detta fallet.

Rätta mig gärna om jag missat något centralt i kinesernas mörkning av hur illa det var i Wuhan.

Det faktum att dom in i det längsta försökte mörklägga hela viruset är enligt mig något som är helt oförsvarbart och förtjänar att påminnas om varenda gång någon köper en mandarin eller något annat som påminner om Kina.
Citera
2020-12-02, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag skumläste lite om det tidigare idag. Jag fick intryck av att dom hanterat statistiken likvärdigt med Sverige.

Det var inga enorma avvikelser jag kunde se. Någon dag hade dom först uppgett närmare hundra döda och senare reviderat det till närmare 200. Det är väl precis så vi gjorde i våras?

Diagrammet visar drygt 50, Tegnell säger fyrtiotal och några veckor senare så har man justerat upp den siffran till 100+.

Samma sak med antalet smittade. Initialt så redovisade man inte dom som varit smittade utan provtagning. Senare ändrade man sig till att även redovisa dom som diagnosticerats utan provtagning och gjorde då även en klumpuppdatering med dessa inräknade (något som Tegnell tog som bevis för överlägsen redovisningsmetod i Sverige under presskonferens).

Folkhälsomyndigheten har mig veterligen aldrig redovisat något annat än bekräftat smittade via provtagning (med undantag för Britton-prognoser). Dvs vi har inte ens nått upp till Kinesisk nivå av transparens

Jag är definitivt ingen fan av Kina. Jag får bara väldigt mycket känsla av hyckleri från västerländska medier i detta fallet.

Rätta mig gärna om jag missat något centralt i kinesernas mörkning av hur illa det var i Wuhan.

Det faktum att dom in i det längsta försökte mörklägga hela viruset är enligt mig något som är helt oförsvarbart och förtjänar att påminnas om varenda gång någon köper en mandarin eller något annat som påminner om Kina.

Fast jag håller inte med dig. Det är skillnad på att systemet blivit fel i räkningen... För att allt är inte perfekt även om ni tror att systemen är perfekta. de blir alltid fel och saker måste räknas om.

Kina däremot mörkar och ljuger för att behålla makt. De är en stor skillnad på vilket uppsåt man har.

Sen finns de säkert skit Sverige gör.
Citera
2020-12-02, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Fast jag håller inte med dig. Det är skillnad på att systemet blivit fel i räkningen... För att allt är inte perfekt även om ni tror att systemen är perfekta. de blir alltid fel och saker måste räknas om.

Kina däremot mörkar och ljuger för att behålla makt. De är en stor skillnad på vilket uppsåt man har.

Snacka om idiotisk analys av dig:

Kina ljuger för att de vill ha makt.
Medans
När Sverige gör samma sak då är det på grund av felräkning av våra "experter".
Citera
2020-12-02, 02:12
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge

Du menar att Sverige är nästan ensamma om att använda en redovisningsmetod av döda som ger ett ständigt intryck av sjunkande dödstal de senaste 10 dagarna därför att vi är goda?

Jag trodde att det var för att Tegnell skulle kunna säga att det ser ut som att det värsta är över, i princip dagligen, under hela våren.

https://ourworldindata.org/covid-sweden-death-reporting

Min spontana känsla har annars varit att det var just för att vinna tid till försöket att uppnå flockimmunitet. En helt vansinnig idé som inte ens kineserna fann lämplig, trots deras begränsade syn på människovärde.
Citera
2020-12-02, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Snacka om ideotisk analys av dig:
Kina ljuger för att de vill ha makt.
Medans
När Sverige gör samma sak då är det på grund av felräkning av våra "experter".

Absolut
Citera
2020-12-02, 02:19
Medlem
arbetets avatar
Ingen bra dag för USA:

14,108,119 antal fall
+181,801 igår

276,973 antal döda
+2,608 igår
Citera
2020-12-02, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Du menar att Sverige är nästan ensamma om att använda en redovisningsmetod av döda som ger ett ständigt intryck av sjunkande dödstal de senaste 10 dagarna därför att vi är goda?

Jag trodde att det var för att Tegnell skulle kunna säga att det ser ut som att det värsta är över, i princip dagligen, under hela våren.

https://ourworldindata.org/covid-sweden-death-reporting

Min spontana känsla har annars varit att det var just för att vinna tid till försöket att uppnå flockimmunitet. En helt vansinnig idé som inte ens kineserna fann lämplig, trots deras begränsade syn på människovärde.

Å herre jösses. Att redovisningen blir tokig är rent utav att resultatet av att Sverige är inte bra på det men jag tror definitivt inte det är av att mörka eller manipulera som du säger. Systemet visar bara på vilka brister vi har i Sverige. Vi är inte maskiner i Sverige å kan inte alltid redovisas korrekt resultat därför systemet suger. Å då blire fel. Folk räknar fel, för dom har fel data och måste räkna om.

Tror absolut de fanns däremot en del halv gömda förhoppningar på immunitet i FHMs Strategier. Lagen i samhället håller inte för att stänga ner ens. Så valet blev på egen frivilja och riktlinjer med spridning.

Kina är ett helt annat land med en förmåga och makt med diktatur att låsa in människor - något Sverige inte har. En given fördel för Kina i Pandemi och kunna stänga ner korrekt. Jag vill dock ändå inte flytta till Kina där allt mörkas efter högsta ledningens tyckande.

Sverige var aldrig förbered på pandemi, våra system, våra lager, våra lagar m.m håller inte för att göra det. Men vi är ju inte ensamma med att de blev skit i spridningen av covid-19.
Senast redigerad av rawjudge 2020-12-02 kl. 02:34.
Citera
2020-12-02, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ingen bra dag för USA:

14,108,119 antal fall
+181,801 igår

276,973 antal döda
+2,608 igår
Räknar man med att USA har cirka 33 gånger fler befolkning än Sverige, så hade vi i genomsnitt cirka 164 000 nya fall i Sverige varje dag förra veckan - i amerikanska siffror.
Observera - varje dag förra veckan.

Så, vi vet vad vi kan kanske förvänta oss i närmaste framtiden.

Källa: Data från "Otrolig"
24:e - Nya avlidna: 94. Nya fall: 17275
25:e - Nya avlidna: 55. Nya fall: 4961
26:e - Nya avlidna: 68. Nya fall: 5846
27:e - Nya avlidna: 62. Nya fall: 6786
Nya fall summa: 34868
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-02 kl. 02:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in