2020-11-12, 15:33
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
...

Tack för svar! Det är många år sedan som jag läste klassisk mekanik, elektromagnetisk fältteori och kvantmekanik så jag har svårt att hänga med i resonemangen. Intressant är det i alla fall, och kanske lyckas man så småningom få ihop teorierna.

Igen; tack för dina svar!
Citera
2020-11-28, 18:14
Medlem
Läste en artikel på nätet eller försökte klarade knappt av engelskan i högstadiet..Eller dålig på allt som har med språk att göra..

Men är det någon som kan förklara kortfattat vad dom menar i artikel

https://www.resonancescience.org/blog/Supermassive-Black-Holes-Birthing-Stars-at-Furious-Rate

Slungas det ut helt nya stjärnor? Eller är det stjärnor som en gång har blivit indraget av det svarat hållet??.. Ja kanske missuppfattar allt.
Citera
2020-11-28, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Läste en artikel på nätet eller försökte klarade knappt av engelskan i högstadiet..Eller dålig på allt som har med språk att göra..

https://www.resonancescience.org/blog/Supermassive-Black-Holes-Birthing-Stars-at-Furious-Rate

Slungas det ut helt nya stjärnor? Eller är det stjärnor som en gång har blivit indraget av det svarat hållet??.. Ja kanske missuppfattar allt.

Som jag uppfattar det så är det nya stjärnor som bildas i de gaser som slungas ut, men det verkar inte helt okomplicerat..

"An outflow of gas could be responsible for creating new stars by swirling around the center of the black hole (think of water going down a drain) in something called an accretion disc."

"By observing the collision of two galaxies some 600 million light-years away (each with a supermassive black hole at its center) through the Very Large Telescope (VLT) in Chile, they found evidence of new star birth from material being ejected from the black hole, called an outflow."

"The new Hubble data shows that about 10 billion solar masses of cool gas are located along filaments leading towards the black hole, and young stars are forming from this cool gas at a rate of about 500 solar masses per year. By comparison, stars are forming in the Milky Way galaxy at a rate of about one solar mass per year."
Citera
2020-11-28, 20:39
Medlem
Citat:

Nära supermassiva svarta hål dras den omgivande gasen (mellan stjärnorna i en galax finns det gas, otroligt tunn med jordiska mått) in mot hålet med en sådan kraft att gasen kan accelereras till en inte alls försumbar andel av ljushastigheten när den virvlar in mot det svarta hålet. Det vi lite förenklat kan kalla friktionen i gasen hettar upp den till oerhört höga temperaturer så att den börjar stråla, precis som t.ex. rödglödgat stål fast här är det så varmt att strålningen snarare hamnar i XUV eller röntgendelen av det elektromagnetiska spektrumet.

Strålningen är så kraftig att den trycker iväg och komprimerar delar av den omgivande gasen (en del faller alltså in och en del trycks bort). I de förtätade områdena tar gravitationen över och gasen kollapsar till stjärnor. Just i den studerade galaxen är gasen ovanligt tät så det bildas ovanligt mycket stjärnor.
Citera
2020-11-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Nära supermassiva svarta hål dras den omgivande gasen (mellan stjärnorna i en galax finns det gas, otroligt tunn med jordiska mått) in mot hålet med en sådan kraft att gasen kan accelereras till en inte alls försumbar andel av ljushastigheten när den virvlar in mot det svarta hålet. Det vi lite förenklat kan kalla friktionen i gasen hettar upp den till oerhört höga temperaturer så att den börjar stråla, precis som t.ex. rödglödgat stål fast här är det så varmt att strålningen snarare hamnar i XUV eller röntgendelen av det elektromagnetiska spektrumet.

Strålningen är så kraftig att den trycker iväg och komprimerar delar av den omgivande gasen (en del faller alltså in och en del trycks bort). I de förtätade områdena tar gravitationen över och gasen kollapsar till stjärnor. Just i den studerade galaxen är gasen ovanligt tät så det bildas ovanligt mycket stjärnor.

Så om ja har förstått det rätt så är det det svarta hålet som hjälper till att det bildas nya stjärnor? Borde det inte var tvärtom att svarta hål äter upp allt till och med ljus.......
Citera
2020-11-28, 22:36
Medlem
Citat:
Så om ja har förstått det rätt så är det det svarta hålet som hjälper till att det bildas nya stjärnor? Borde det inte var tvärtom att svarta hål äter upp allt till och med ljus.......
Det stämmer delvis, men som jag skrev (och jag hoppas förklaringen var tydlig nog) så är strålningstrycket runt skivan av infallande gas så högt att det blåser bort en del av gasen som ligger lite längre från det svarta hålet. Det är den gasen som bildar de nya stjärnorna.
Citera
2020-11-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Det stämmer delvis, men som jag skrev (och jag hoppas förklaringen var tydlig nog) så är strålningstrycket runt skivan av infallande gas så högt att det blåser bort en del av gasen som ligger lite längre från det svarta hålet. Det är den gasen som bildar de nya stjärnorna.

Okej tack
Citera
2020-12-01, 18:46
Medlem
Inge.Smarts avatar
Enligt senaste rön uppskattar man antalet galaxer i det synliga universum till minst 4 biljoner (!).
Alltså borde antalet planeter i dessa vara x antal triljoner.

Låter då som att det är väldigt (oändligt?) höga odds på att vår kära planet skulle vara den enda med någon högre grad av livsform.

Vi får nog tänka i andra banor.
Citera
2020-12-02, 00:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Enligt senaste rön uppskattar man antalet galaxer i det synliga universum till minst 4 biljoner (!).
Alltså borde antalet planeter i dessa vara x antal triljoner.

Låter då som att det är väldigt (oändligt?) höga odds på att vår kära planet skulle vara den enda med någon högre grad av livsform.

Vi får nog tänka i andra banor.

Det finns många planeter med andra livsformer, men avstånden gör att det är väldigt svårt att undersöka eftersom signaler och andra tecken tar så lång tid att nå oss. De flesta planeter med liv har ganska enkla livsformer och i de flesta fall typ dinosaurer. Det är kanske bara 1 på 10.000 bebodda planeter som har intelligent liv.
Citera
2020-12-02, 10:46
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffalow
Vad som rör sig snabbast beror på vad du mäter i förhållande till något. I rymden/universum finns ingen absolut tid eller absolut hastighet utan allt är relativt.

Jag tror alltså inte på punkter i universum. Antar att om det varit ett statiskt universum hade de kunnat finnas.

Men om man nu hittar på att mitten är på ett visst ställe, man utgår från det precis som man kan utgå från att en mer naturlig mitt är mitt som solen eller Vintergatans mitt, riskerar man inte två saker då? Dels att jorden inte roterar runt solen, det blir bara helvetisk matte att säga att jorden är i mitten dels att om vissa saker som inte är den naturliga mitten anses det, så kan det andra komma upp i en fart över ljusets hastighet. Det är svårt att formulera så försök fatta vad jag menade trots att detta inte är "mitt" språk.
Citera
2020-12-02, 10:56
Medlem
neuron-drones avatar
Vad heter den meteoritskur som är i slutet på sommaren? Försökt söka men tycker inte det stämmer. Vi kollade på den massa år. Vilken är årets största?
Citera
2020-12-02, 12:48
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vad heter den meteoritskur som är i slutet på sommaren? Försökt söka men tycker inte det stämmer. Vi kollade på den massa år. Vilken är årets största?
Det finns några stycken. Den mest kända är väl Perseiderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in