2020-12-02, 00:01
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ingen som säger att vi ska ha lockdown på obestämd tid, det har jag aldrig förespråkat. Jag har sagt lockdown 4-6 veckor. Man börjar direkt med att testa samhällskritisk personal, de friska släpps ut omedelbart. Sen arbetar man sig neråt i hierarkin och släpper ut folk efterhand. Sist ut är pensionärerna, långtidssjukrivna och riskgrupper. Saken är biff! Det här är ett IQ-test, inget annat. Ja det blir jobbigt för alla snöflingor. som inte får ta sin öl ute med polarna Alternativet är massvaccinering, med tvång. Det är också jobbigt och en del kommer att stryka med, tyvärr. Det är pest eller kolera om vi vill bli av med skiten, take your pick.

Nu har vi infrastrukturen på plats, det enda vi behöver göra är ett val.

Gränsen ska också stängas, varenda jävla chaffis (av nödvändiga varor) ska testas, sjuk = karantän, då tar någon annan över. Snabbtester är bra här.

Inget av det du föreslår kommer hända. Min gissning: vi vaccinerar med start i jan/feb riskgrupper och framförallt personer över 70.
Smittan ebbar sakta ut i vår och vi fortsätter med vaccin. I sommar har smittan nästan försvunnit och 70+ har fått vaccin.
Runt semestern lever vi som vanligt. Till hösten kommer smittan tillbaka men tack vare imunitet pga vaccin och genomliden infektion så är sjukhusinläggningar och dödsfall är inte värre än dom vanliga flunsorna. Dom sista restriktionerna försvinner runt semestern kanske tidigare.

Eftersom alla andra här inne gissar hej vilt så gör jag det också men observera att jag TROR till skillnad mot många som tvärsäkert VET att det ska gå åt helvete.

Den som lever får se.
Citera
2020-12-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Worldometer plottar in de döda på korrekt dag.
Har du inte fattat det än?
Det står ”New Deaths” i kolumnen och inte “new deaths to day”, så därför är det helt missvisande av “worldometer” att hoppa över alla svenskar som dog igår eller i förrgår eller förra veckan bara för att svenska myndigheter inte släpper information om dessa döda förrän idag. Att presentera "nya döda"(döda idag på dagens datum) för Sverige måste nog vara det mest hjärndöda man kan göra med tanke på svenska myndigheters senfärdighet, så där hoppas vi att worldometer tänker om och gör rätt.
Citera
2020-12-02, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Fungerar möjligen som ett dåligt stå-upp skämt med Magnus Bentner. I övrigt är undanflykten så dåligt underbyggd att bara media kan gå på detta.
Belgien 369 invånare per kvadratkilometer, Nederländerna 419 och Storbritannien 267. Sverige 23.
Det är bara att kolla en befolkningskarta:

http://mapsof.net/uploads/static-maps/european_union_population_density.png

Stockholms län är som att man tagit en bit av Belgien, och placerat i Sverige.
Citera
2020-12-02, 00:05
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Det var faktiskt en bra beskrivning av problematiken. Tegnell verkar lida av någon form av spelteorimiskonception. För honom är den här pandemin något som han ska få rätt i, han kommer att sluta utan byxor, men han vägrar medge det.

Editerad!
Ja, en väldigt tidig observation jag gjorde var att han verkar benägen att dubbla insatsen varje gång han förlorar.

Först körde han all-in på att viruset stannar i Kina.
När det sket sig så lånade han till att dubbla på att Viruset skulle stanna i Italien.
När det sket sig så lånade han till att dubbla en gång till på att begränsad smittspårning skulle vara tillräckligt för att stoppa spridning i Sverige.
När det sket sig lånade han ihop för att dubbla på att både Italien och Kina redan uppnått flockimmunitet och att det skulle vara en bra lösning även här.

Inte ens när det var uppenbart att flockimmunitetstrategin hade misslyckats så erkände han sig besegrad. Istället dubblade han på att det nog minsann hade uppnåtts flockimmunitet via T-celler istället för antikroppar.

Sedan tog han ut segern i förskott och började rekommendera avslappnade restriktioner i takt med att övriga Europa gick in i våg 2. Något som inte skulle hända här tack vare dom underskattade T-cellerna (som av okänd anledning inte fungerade i värre drabbade länder som t ex Belgien och Italien).

Hela tiden så satsar han på att han har kommit på något smartare än hela omvärlden och att han ska gå segrande ur striden som tidernas bästa statsepidemiolog och att det då ska överskina alla misstag som han på goda grunder begått.

Han har även gjort lite side-bets på att barn inte är smittsamma och att munskydd är mer skadliga än nyttiga för den obildade allmänheten och sedan dubblat flera gånger om där också.

De som fortsätter att ge honom nya förtroendelån är regeringen, media och en stor klump naiva medborgare som inte ser något problem alls med dom ständiga felsatsningarna. Snart kommer han att vinna. Då kan vi skratta åt alla jävla norrmän som inte vågade satsa och la sig istället. Den som inte spelar förlorar!!

Statistiskt sett borde han ju ha gissat rätt minst varannan gång så nu måste ju sannolikheten vara enorm att nästa gissning är den rätta!
Citera
2020-12-02, 00:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, det är klart. Men att ta bort någons blodförtunnande eller diabetesmedicin för att de har covid är vanvård, inte Sveriges coronastratrategi.

Varken Socialstyrelsen eller Folkhälsomyndigheten har ju kommunicerat att äldreboenden ska "ge upp" och avsluta livsnödvändiga behandlingar för en människa för att den får covid.

Det här är ju fråga om enskilda personer som gjort dåliga bedömningar, under den extrema press som rådde på äldreboendena under våren. Någonstans måste man försöka ha förståelse för dessa människor också. Det är inte lätt att ta beslut när din arbetsplats ser ut som en scen ur "Contagion", och människor runt dig dör som flugor, av ett virus som när som helst kan drabba dig. Sen gör tidningen ett snyftreportage om nån anhörig soffhjälte som ringt till boendet och skällt ut personalen för att just deras anhöriga inte fått högsta prioritet. Otacksamt.

Det är ju exakt det dom har gjort. Nu får du ta och komma in i matchen eller lämna tråden.

Det här är inte en film, det är verkligheten. Nej vi har ingen förståelse för människor som ger aktiv dödshjälp under en pandemi, som inte gör det under vanliga förhållanden. Antingen har vi aktiv dödshjälp eller så har vi det inte! Jag är för aktiv dödshjälp, om vi ska driva diskussionen framåt, även om jag tycker det är en annan diskussion.
Citera
2020-12-02, 00:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Inget av det du föreslår kommer hända. Min gissning: vi vaccinerar med start i jan/feb riskgrupper och framförallt personer över 70.
Smittan ebbar sakta ut i vår och vi fortsätter med vaccin. I sommar har smittan nästan försvunnit och 70+ har fått vaccin.
Runt semestern lever vi som vanligt. Till hösten kommer smittan tillbaka men tack vare imunitet pga vaccin och genomliden infektion så är sjukhusinläggningar och dödsfall är inte värre än dom vanliga flunsorna. Dom sista restriktionerna försvinner runt semestern kanske tidigare.

Eftersom alla andra här inne gissar hej vilt så gör jag det också men observera att jag TROR till skillnad mot många som tvärsäkert VET att det ska gå åt helvete.

Den som lever får se.

Det är ett möjligt scenario. Hur många döda tror du att vi ackumulerat tills dess?
Citera
2020-12-02, 00:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ja, en väldigt tidig observation jag gjorde var att han verkar benägen att dubbla insatsen varje gång han förlorar.

Först körde han all-in på att viruset stannar i Kina.
När det sket sig så lånade han till att dubbla på att Viruset skulle stanna i Italien.
När det sket sig så lånade han till att dubbla en gång till på att begränsad smittspårning skulle vara tillräckligt för att stoppa spridning i Sverige.
När det sket sig lånade han ihop för att dubbla på att både Italien och Kina redan uppnått flockimmunitet och att det skulle vara en bra lösning även här.

Inte ens när det var uppenbart att flockimmunitetstrategin hade misslyckats så erkände han sig besegrad. Istället dubblade han på att det nog minsann hade uppnåtts flockimmunitet via T-celler istället för antikroppar.

Sedan tog han ut segern i förskott och började rekommendera avslappnade restriktioner i takt med att övriga Europa gick in i våg 2. Något som inte skulle hända här tack vare dom underskattade T-cellerna (som av okänd anledning inte fungerade i värre drabbade länder som t ex Belgien och Italien).

Hela tiden så satsar han på att han har kommit på något smartare än hela omvärlden och att han ska gå segrande ur striden som tidernas bästa statsepidemiolog och att det då ska överskina alla misstag som han på goda grunder begått.

Han har även gjort lite side-bets på att barn inte är smittsamma och att munskydd är mer skadliga än nyttiga för den obildade allmänheten och sedan dubblat flera gånger om där också.

De som fortsätter att ge honom nya förtroendelån är regeringen, media och en stor klump naiva medborgare som inte ser något problem alls med dom ständiga felsatsningarna. Snart kommer han att vinna. Då kan vi skratta åt alla jävla norrmän som inte vågade satsa och la sig istället. Den som inte spelar förlorar!!

Statistiskt sett borde han ju ha gissat rätt minst varannan gång så nu måste ju sannolikheten vara enorm att nästa gissning är den rätta!

Dina tankar låter som att man spridit ut en mängd handgranater bland befolkningen och nu bara väntar vi på att de ska brisera. Känns inte bra om jag ska vara ärlig. Det känns som självmord, rent ut sagt.
Citera
2020-12-02, 00:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Eller så var dom få sjukhussängar som fanns tillgängliga reserverade för yngre patienter...

Jag ser inget emot att jag kopplas ur om en 20 åring behöver min plats. Däremot har jag något emot om min dotter inte får en plats för att en babbelur går före! Jag bryr mig om min familj, gör du?
Citera
2020-12-02, 00:27
Medlem
Citat:
Jag ser inget emot att jag kopplas ur om en 20 åring behöver min plats. Däremot har jag något emot om min dotter inte får en plats för att en babbelur går före! Jag bryr mig om min familj, gör du?

Skulle du koppla ur din dotter för en arisk ung man med germanskt hakparti och juristexamen?
Citera
2020-12-02, 00:28
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Dina tankar låter som att man spridit ut en mängd handgranater bland befolkningen och nu bara väntar vi på att de ska brisera. Känns inte bra om jag ska vara ärlig. Det känns som självmord, rent ut sagt.
Ja, det finns en uppenbar risk att det blir ett väldigt hårt uppvaknande för dom som hakat på och antingen genuint trott honom varje steg på vägen eller som valt att se mellan fingrarna i förhoppning om att det i slutändan ska bli en vinst i alla fall.

Lek med tanken att det slutar med att våg 2 blir betydligt jävligare i Sverige än övriga länder och att det sedan visar sig att vaccin fungerar oväntat bra men att vi råkade vara sämst i klassen på att få ut det i samhället också.

Det står man där med tre fiaskon på rad och ska försöka skylla på otur på precis samma sätt som någon som ska förklara för frugan att han råkade spela bort huset när han kommit på ett ofelbart system.

Kommer hans anhängare att på sig skulden i det läget? Eller kommer man att hysa agg mot alla efterkloka jävlar som hoppades på att det skulle gå åt helvete hela tiden? Det tror fan att det inte funkade när vissa av kollegorna och bekanta hela tiden motarbetade strategin. Alltså var det deras fel. Själv hade man ingen skuld och dessutom kunde ingen veta.
Citera
2020-12-02, 00:34
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Nej, jag tycker det är en självklar prioritering att äldre offras för att rädda livet på yngre. Troligen skulle många av dom döda äldre dela den uppfattningen om dom hade fått välja. Många av dom kanske under förutsättning att dom inte får reda på etniciteten på den alternativa vårdmottagaren.

Problemet är att dom troligen inte fick välja och att det oavsett val inte fanns något alternativ, samtidigt som man dagligen skröt på presskonferenser om ett stort överskott på intensivvårdsplatser. Man hade till och med tagit i överkant och ställt upp ett fältsjukhus helt i onödan. Så jävla bra var man.

När man sedan ljugit om det tillräckligt många gånger så trodde man uppenbarligen på det själva och fann därför inget skäl att lära sig något av händelsen. Det var bara otur att smittan tog sig in på äldreboenden, allt annat gick galant.
Citera
2020-12-02, 00:44
Medlem
Citat:
Japp, inga andra länder har skött det bättre än Sverige och den fantastiska folkhälsomyndigheten. Det är därför som man just nu sitter och avundas oss i bl a Sydkorea

Sämre luft och fler självmord i Sydkorea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in