2020-12-02, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Här kommer det:

Källa: Polisen

Så om jag förstår det rätt så anser somliga att både han och systern ljuger om att han varit instängd? Att en ljuger - okej. Men att båda? Varför ska båda ljuga?

Systern säger själv till TV4 att brodern inte varit fysiskt inlåst och kunnat lämna lägenheten närsomhelst helst. Hon vill dock mena på att han varit mentalt inlåst, ungefär som hur alla afghaner kommer dö om dom utvisas till Afghanistan, ja inte fysiskt då, men psykiskt..

Du tolkar det som att han faktiskt varit inlåst, fysiskt? Eftersom du nämner det gång på gång utan att visa på nån fakta som stödjer det?

Man skulle kunna tänka sig att skillnaden skulle komma att utredas om det hela leder vidare till en mer utförlig rättsprocess och man däri skulle tvingas att göra vissa distinktioner.
Citera
2020-12-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vakthundsbolaget
Ja vidrigt.
Kan inte så allvarliga infektioner också ge feber? Har en släkting som har ett litet svartaktigt sår han ständigt besöker läkare för. Det lilla såret är extremt smärtsamt.
Den här mannen var sårig från knä till fotled och det varade och var svart. Detta måste ha pågått under lång tid men jag har inte medicinsk kompetens.

Jo, får man svårläkta sår behöver man ta en blododling för att fastställa vilken slags bakterie som orsakar infektionen. Dessutom behöver sår rengöras och ibland krävs antibiotikabehandling. Sedan finns ju risken för blodförgiftning också. Och A- streptokocker (så kallade "mördarbakterier")
Citera
2020-12-02, 00:03
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Självmord? Var det inte cancer?
Enligt tredjehandsuppgifter som jag tagit del av, var det cancer. Enligt en skribent i tråden, så var det självmord. Jag vet inte vilket som stämmer. Men med tanke på vad jag fått höra om faderns psykiska hälsa, ter sig uppgiften om självmord knappast osannolik.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-12-02 kl. 00:05.
Citera
2020-12-02, 00:05
Medlem
Blackmonks avatar
Ok lite insider info. Enligt klasskamrater så var systern normal men brutit med släkten. Därav ingen insyn sista 20åren iaf.
Han verkade inte heller ha några diagnoser eller så.

Gissar att systern räddade sig själv och försökte rädda brodern men fick inget gehör så hon gav upp och hoppades att de ändå skulle göra sitt jobb.
Citera
2020-12-02, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Klokt, bra att vara öppen och kritisk till ensidig info, reagerade också på det. Du satte ord på mina tankar. Tragiskt fall oavsett.

Det har ju sedermera visat sig att storyn behövde nyanseras lite. Sen om det var systern som tagit i för mycket eller de s k journalisterna på Expressen som fyllt i med tjocka streck, det får vi nog aldrig veta. Det är inte klart om detta över huvud taget leder till rättssak. Men så länge det kan leda till att sonen och modern får hjälp och att kanske systern kan återförenas med sin bror, så är ju allt för en god sak. Det är ju de två och den osynliga yngre systern som tillsammans ska leva vidare när modern dör om kanske inte alltför många år.
Citera
2020-12-02, 00:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Inte bland svenskar. Inte 1980 och inte 1880 heller. Du vet inte vad du pratar om.

Det är nuförtiden folkräkningen sannerligen inte är "100".

Du verkar antingen vara ung eller obetänksam. Eller både-och.
Var stor synd och skam att ha några "fel" förr. Speciellt sådana som fallet handlar om.
Handikapp var fult och skulle gömmas undan.

Kan vara därför modern gömde sonen i lägenheten i 28 år.

Folkräkningen håller jag med om är ett skämt.
Citera
2020-12-02, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Så lite så. Ja eller något konsol till TV'n kanske. Dom levde ju "normalt" tills han var 14 eller vad det var och han kanske fick ett Nintendo 64 han suttit och spelat på sen dess. Boomers vet sällan skillnaden på datorspel och tvspel.

Eller så har han lyckats leva på morsan hela sitt vuxna liv och ljuger ihop allt för att han inte klarar av livet utan henne och fick panik nu när hennes hälsa har sviktat.

Det enda jag stolt kan skilja på är tv-spel och data-spel

Japp, det finns ju en anledning till att släktingen kommer förbi efter 28 år och det är nog inte för att hon fått en uppenbarelse utan för att mamman ligger på lasarettet. Mamma kanske ber henne?

Släkting kommer dit, får panik, det är skitigt och brorsan är skum, ringer (märk väl) inte ambulans utan 1177 som i sin tur skickar ambulans. Släkting talar ut hos alla möjliga nyhetsmedia.

Borde man inte som nära släkting här vara jävligt försiktig och inte tala med tidningar etc förrän man vet läget?
Citera
2020-12-02, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Enligt tredjehandsuppgifter som jag tagit del av, var det cancer. Enligt en skribent i tråden, så var det självmord. Jag vet inte vilket som stämmer. Men med tanke på vad jag fått höra om faderns psykiska hälsa, ter sig uppgiften om självmord knappast osannolik.

Kanske till och med en kombination, ett besked om obotlig sjukdom och sen valde han själv att slippa tyna bort i vidrig cancer, vem vet.

Det låter däremot lite väl "passande" bland allt trams i tråden att aktuell 41-årig son skall ha hittat fadern dinglandes i snaran, tycker jag.
Citera
2020-12-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Ok lite insider info. Enligt klasskamrater så var systern normal men brutit med släkten. Därav ingen insyn sista 20åren iaf.
Han verkade inte heller ha några diagnoser eller så.

Gissar att systern räddade sig själv och försökte rädda brodern men fick inget gehör så hon gav upp och hoppades att de ändå skulle göra sitt jobb.

Eller så blev han bara inte utredd för några diagnoser?
Det var inte lika vanligt på den tiden.

Inte alls otänkbart att han hade en lätt till måttlig neuropsykiatrisk funktionsnedsättning om man går på hur han beskrevs av klasskamraterna i Aftonbladet. Nu är jag den första att inte gilla hur man kastar diagnoser på folk, men antingen hade han svårigheter eller så var det hans svåra hemförhållanden som gjorde att han inte klarade skolmiljön.
Citera
2020-12-02, 00:13
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det enda jag stolt kan skilja på är tv-spel och data-spel

Japp, det finns ju en anledning till att släktingen kommer förbi efter 28 år och det är nog inte för att hon fått en uppenbarelse utan för att mamman ligger på lasarettet. Mamma kanske ber henne?

Släkting kommer dit, får panik, det är skitigt och brorsan är skum, ringer (märk väl) inte ambulans utan 1177 som i sin tur skickar ambulans. Släkting talar ut hos alla möjliga nyhetsmedia.

Borde man inte som nära släkting här vara jävligt försiktig och inte tala med tidningar etc förrän man vet läget?

Jo det tycker jag verkligen dom ska vara, vem i sitt rätta sinne börjar rappakalja till media om någon/någras situation om man inte träffat dom på 28 år liksom? En FUP vore något att bita i men den lär ju bli sekretessbelagd så det heter duga med tanke på hur känsligt det är.
Citera
2020-12-02, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du verkar antingen vara ung eller obetänksam. Eller både-och.
Var stor synd och skam att ha några "fel" förr. Speciellt sådana som fallet handlar om.
Handikapp var fult och skulle gömmas undan.

Kan vara därför modern gömde sonen i lägenheten i 28 år.

Folkräkningen håller jag med om är ett skämt.

Jag är 40+. Du snackar så mycket skit om svenska attityder att det blir mitt sista svar.

Bra iallafall att du nu ändrat dig om folkräkningen åtminstone eller som du skrev "folkövervakningen".
Citera
2020-12-02, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Modern kom in till sjukhuset på lördagen enligt grannen, väldigt sällsynt med planerade läkarbesök under helger.
Jag tänker som du, att det borde varit ambulans eller att någon kört henne.
Hur kan då de som hjälpt henne till sjukhuset helt missat misären och sonen?
Alltså känns nästan ambulans uteslutet. Om hon nu inte tagit sig ner och väntat på ambulansen vid entrédörren. Vilket känns långsökt.

Att välja att besöka akuten under en helg är planerat. Modern har i sådana fall planerat att ta sig till akuten men ändå valt att lämna ytterdörren öppen...[/quote]

Intressant... hon kanske rent utav planerade det hela med flit? Jag menar, att åka iväg till akuten helt plötsligt för att även lämna dörren upplåst? Kanske hade hon fått för sig något nytt sjukt - att sonen var farlig för henne, att någon annan skulle ta hand om henne eller att hon helt enkelt kapitulerade. Känns ju högst orimligt, och man vet ju inte heller om hon brukade lämna dörren olåst, men något verkar ju ha förändrats i hennes tankesätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in