2020-12-01, 23:51
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
HAN ÄR 40 och dörren var olåst. Han kan söka vård själv.

Tänk lite till innan du skriver nästa gång. Har man blivit nedbruten både fysiskt och psykiskt under 28 år, så är det inte säkert att man är kapabel till att söka vård själv. Jag misstänker att killen har någon form av diagnos och var lite efter ifrån första början.
Citera
2020-12-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Jag har själv sett henne köpa energidryck senast för max en månad sen, svårt att tro att det var till henne själv men visst kan det likväl varit åt nån 13 åring utanför affären.

Källan du frågar efter kan nog vara svår att få bekräftad med tanke på att det är hörsägen. Du får även själv göra ett val om du tror på att jag själv har sett henne handla energidricka. För mig låter det inte helt orimligt att han ska ha varit torsk på datorspel och energidryck med tanke på hans hälsa och isolering.

Tack! Så han kan ha haft en dator där inne, ändå. Det känns lite bättre än en filt och en tjocktv.
Citera
2020-12-01, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Sjukt grym frilla den damen har. Helvete vilket fågelbo.
You have seen nothing yet. Det där vara bara en försmak av frillan.
Citera
2020-12-01, 23:55
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jaså? Fadern hängde sig? Visste jag ej. Men ja, i så fall kan det mycket väl även vara PTSD inblandat, åtminstone i de tidiga åren.

Om fadern hängde sig, och det medan han var i ett förhållande med modern, så är förmodligen modern förklaringen till det också. Han "jagades" nog in i döden kan jag tänka, i så fall. Att han inte såg någon annan utväg.

Jävligt tragiskt.
Enligt mina uppgifter så var det fadern som dikterade villkoren i hemmet. Så om han begick självmord var det nog inte p g a modern.
Citera
2020-12-01, 23:56
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Tack! Så han kan ha haft en dator där inne, ändå. Det känns lite bättre än en filt och en tjocktv.

Så lite så. Ja eller något konsol till TV'n kanske. Dom levde ju "normalt" tills han var 14 eller vad det var och han kanske fick ett Nintendo 64 han suttit och spelat på sen dess. Boomers vet sällan skillnaden på datorspel och tvspel.

Eller så har han lyckats leva på morsan hela sitt vuxna liv och ljuger ihop allt för att han inte klarar av livet utan henne och fick panik nu när hennes hälsa har sviktat.
Citera
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Tänk lite till innan du skriver nästa gång. Har man blivit nedbruten både fysiskt och psykiskt under 28 år, så är det inte säkert att man är kapabel till att söka vård själv. Jag misstänker att killen har någon form av diagnos och var lite efter ifrån första början.

Snarare var både modern och sonen något bakom.. Han gick ju faktiskt fritt ute, men var väldigt skygg. Vanvården består ju i att han inte fick den omsorg han behövde.
Citera
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
You have seen nothing yet. Det där vara bara en försmak av frillan.

Ge oss mer om du har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Enligt mina uppgifter så var det fadern som dikterade villkoren i hemmet. Så om han begick självmord var det nog inte p g a modern.
Självmord? Var det inte cancer?
Citera
2020-12-01, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Har sett en syster berätta om fallet på TV hela kvällen.
Så konstiga reaktioner många visar här. Det är förstås en dysfunktionell familj helt o hållet. Tror man att någon föds och växer upp där med en sjuk och dysfunktionell mamma och sen lämnar hemmet som en stark och normalfungerande individ? Hon är förstås också präglad och formad av miljön hon har levt i. Tror ni man kan lägga ansvaret för att rädda familjen på systern. Härligt att hon tycks klarat sitt eget liv ok. Det ligger ingen skuld på henne, även om hon säkert kunnat gjort något annorlunda. Nu gjorde hon det HON var kapabel till, hon grep det tillfälle som gavs och RÄDDADE sin bror. Nu är det dags för räfst och rättarting i kommunen. Arkiven får visa vem som visste men inte handlade. Eller som borde efterforskat.
👍 Håller med, tror att hon gjorde vad hon kunde med dom förutsättningar hennes familjebakgrund/uppväxt gav.
Citera
2020-12-01, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Inte bland svenskar. Inte 1980 och inte 1880 heller. Du vet inte vad du pratar om.

Det är nuförtiden folkräkningen sannerligen inte är "100".

Hear, hear. Vad är det för jävla larv om skam över barnen för 40 år sedan? För övrigt har du alldeles rätt i att folkbokföringen sköttes med större precision förr i tiden, Svenska Kyrkan bar ansvaret med bravur fram till 1991.
Citera
2020-12-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Ge oss mer om du har.
Tyvärr. Hade man vetat detta så hade t o m jag kunnat tänka mig att slita upp kameran och plåta.
Citera
2020-12-02, 00:00
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Det ringer några varningsklockor i Expressens artikel. Om det nu är ena syrran, alltså en dotter till M*ait, som gått in i lägenheten och funnit 41-åringen, så pratar hon om sin bror på ett mycket märkligt och distanserat sätt. Det verkar mellan raderna handla om att sätta åt modern och till viss del framhäva sin egen förträfflighet – "Som ung ska hon själv ha försökt att slå larm om att den nu misstänkta kvinnan bröt ner sin son psykiskt, men då ingen annan i släkten lyssnade på hennes oro, gav hon upp. Men hon säger att hon i alla år anat att någonting varit allvarligt fel."

Ärligt talat, om denna kvinnliga släkting inte är fullständigt begåvningshandikappad kunde hon väl ha slagit larm till andra än just den egna släkten? Förslagsvis lämplig samhällsinstans.

Vidare står det att mannens tillstånd uppges vara allvarligt – "[…]en svårt medtagen och knappt talbar patient med sår över hela benen, en 41-årig man vars tillstånd betecknades som allvarligt." samt "Mannen fördes direkt till sjukhus. Hans tillstånd uppges vara allvarligt.". Ingenstans framgår det om det är släktingen, polisen eller läkarna som citeras. På läkarsvenska betyder allvarligt just allvarligt, det vill säga med fara för liv, inget man använder lättvindigt. Släktingen brer ju på rätt duktigt i övrigt med kvällspress-färdiga citat: "skräckfilm", "soptipp", "manipulera samhället", "berövats hela sitt liv" et c in absurdum. Låter som hon har fått hjälp på traven, även om ordvalen stämmer bra med bildning och klasstillhörighet.

Nånting är det som fått den här förfärliga familjetragedin att läcka precis nu, och det vete fan om det är eventuell systers plötsligt ömmande känslor för inspärrad broder. Jag tror detta också handlar om något mellan modern och "släktingen", självfallet i kombination med en inte så liten uppmärksamhetslystnad. Annars hade man inte snackat med Expressen. Vem fan vill ha den här historien vädrad i allas åsyn?

Klokt, bra att vara öppen och kritisk till ensidig info, reagerade också på det. Du satte ord på mina tankar. Tragiskt fall oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in