2020-12-01, 21:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
aktbilaga 155

t
Polisen
69
Bes lagsprotokoll
Signernt av
Verkstallande enhet
Polisregion Bergslagen,
Grova brott I PO Örebro
Il Il lll lll lllllllllllllllllllll llllllllllll Il Il I IIIIIII III IIIIII III III III Il I III Signerat datum
2018-5000-BG53279
Diarienummer
Handläggande enhet
Polisregion Bergslagen,
Grova brott I PO Örebro
5000-K574218-l 8
Föremå!spunkter
2018-5000-BG53279-] 0:] Platsbeshivning Status
Sopor/hushållssopor grön tunna ( I st) Anträffad i ICA-Maxi papperspåse
Ingick i annan föremålspunkt vid verkställandet
Hävd
Anspråkstagare
1 st.
Fabrikat: Fristad
Modell: skyddskläder
Färg. Orange
20 l 8-5000-BG53279-l 0:2
Sopor/hushållssopor grön tunna ( I st)
Fabrikat· Helly-Hansen
Modell : skyddskläder
Färg: Orange
Ingick i föremålspunkt 10
Typ varsel långbyxa
Märkning: Mätcenter
Platsbeskrivning Status
Anträffad i ICA-Maxi papperspåse Hävd
Ingick i annan föremålspunkt vid verkställandet
Ingick i föremåls punkt I 0
Anspråkstagarc
I st.
Typ: varsel kmtbyxa
Märkning. Mätcenter

Där ser man!
Beslaget är gjort 21 maj-18, då i syfte till att matcha olika textilier med den oranga tråd som hittades på Lenas ben.

A 160/72

"Slutsats

2019-02-13 12:55
Sakkunnigutlåtande
(Delredovisning 5)
Datum Vårt diarienummer
2019-02-13 2018010081
Ert datum Er beteckning
2018-05-16 5000-K574218-18
Tråden 5702/23383-l 8/S049 och tussen 5702/23383-l 8/S050 härrör inte från tröjan
BGI07449-l, varselbyxorna BG53279-IO:l och BG53279-10:2, t-shirten BG6!383-2 eller
filten BG664 l 7-l.
"
Citera
2020-12-01, 21:56
Medlem
IT-supporten kör på här.

Det har diskuterats i tråden om vad som händer kl 00:00:00 i SD:s dator.
Två filer nämns.

Den första är svchost.exe

Den här systemfilen är även kopplad till schemalagda aktiviteter. Underhållning av systemet kan man säga. Väldigt förenklat

Vissa datoranvändare får problem med att de blir väckta mitt i natten för att deras dator går igång (och bootar systemet) på en schemalagd tid.

Det man då har missat att ta bort i inställningarna är att "bocka ur" Wake computer to run this task. Finns andra anledningar också vad gäller inställningar.

Lite mer om detta här:

https://www.howtogeek.com/122954/how-to-prevent-your-computer-from-waking-up-accidentally/

Så det är en teori varför något händer kl 00:00:00 15/5 i SD:s dator. Kan alltså ha varit avstängd och bootat eller bootat om eller annat.

Den andra filen är VSSVC.exe

Enkelt uttryckt så är det en systemfil för att göra backup på din hårddisk.

Saxat och översatt från nätet:

Shadow Copy är ett säkerhetskopieringsverktyg för Windows som tillåter manuell eller automatisk säkerhetskopiering av ögonblicksbilder av datorer eller volymer även när de används. VSSVC.exe är associerat med programvaran Shadow Copy och orsakar inga problem på din dator.

Shadow Copy, som ingår i Windows XP och Windows Server 2003 och senare versioner, är en Windows-komponent som tillåter användare att manuellt eller automatiskt säkerhetskopiera sina filer, till exempel ögonblicksbilder av datorer eller volymer även när de används. Kallad Windows Shadow Copy Service, VSS-teknik är endast kompatibel med NTFS-filsystem och gör det möjligt att skapa kopior på lokala och externa volymer av alla Windows-komponenter som använder denna teknik.

För den som vill doktorera vidare:

https://appuals.com/what-is-vssvc-exe-and-why-is-it-running/

Så här såg det ut i SD:s dator:

2018-05-15 00:00:00 Windows Prefetch Files Last Run Date/Time *** Application Narne: SVCHOST.EXE, Record No: 91

2018-05-15 00:00:00 Windows Prefetch Files Last Run Date/Time ***Application Name:
VSSVC.EXE, Record No: 98

Blir vi nåt klokare?

Ja alltså det ser ut som att det sker per automatik den händelsen kl 00:00:00.

Ovan teori är väldigt förenklat presenterad. Filerna gör en del annat men med tanke på förutsättningarna i fupen så kan det alltså vara automatisk aktivitet i datorn där den t o m kan väckas till liv. Schemalagd aktivitet kl 00:00:00 låter ju inte helt otroligt med tanke på ovan filer än en teori om att något öppnas manuellt i datorn exakt på sekunden vid midnatt...

(Ska kika närmare på de LNK-filer som finns 00:00:00 också.)
Senast redigerad av Avel 2020-12-01 kl. 22:02.
Citera
2020-12-01, 22:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../ På tal om förväntningar, så såg jag också några duschfoton som L skickat till SD. Tänkte just på att det verkade absolut om att Lena förväntade sig en träff när jag såg fotona. Jag är inte alls förvånad om SD lovat något flera dagar (med tanke på händelserna 11-12 maj).
Ja, kan ha funnits en löst hållen överenskommelse "i mån av tid"; "ska försöka", osv: allt enl. tid. känt mönster.
Citat:
Sedan funderar jag på de där pappren som låg på bordet, om hindersprövning...
På vägen till (el. från: verkar oklart) A:s kalas lör 12 förevigar L mgm:s hus och bil (mp4). Hon räknade dagarna tills betänketiden skulle löpa ut - och hon hade full koll:
(A168, s. 1078-76 - L till HÅ):
L 07:35 Tiden går rätt fort
L 07:36 Tror det snart är halva prövotiden
L 07:36 Måste kolla, skrev faktiskt upp [Konsulterar sin kalender]
L 07:37 Ja, drar mot halvtid
L 07:37 Lördag
L 07:38 När skolan börjar igen måste de välja om de ska fullfölja formalian eller avbryta
Citat:
Samtidigt läste jag igår att hon någonstans till någon säger/skriver bara någon (JJ?) dag före mordet att hon är starkare än på länge. Vilket får mig att tro att hon aldrig skulle komma på de tankarna i den här situationen. Inte med allt hon "vet" och i grunden förstår, trots att hon är väldigt bunden. Han behöver bara knäppa på fingrarna...
"...om du törs smyga hit i kväll..."
L 6 maj kl. 08:26: "Det är inte jag som gått, som sålt mig och oss och som fortfarande inte kommer tillbaka /.../ (A164 del A, s. 271). - Hon är i praktiken kvar.
Citera
2020-12-01, 22:16
Medlem
Tips: Titta på SVT Play "NFC:s djupfrysta hemligheter" (Veckans brott). Intressant diskussion om DNA-analyser. Forensikerns makt är stor. Har alla prover analyserats? Har man topsat på adekvata ställen som kan ha betydelse för en friande eller fällande dom?
Citera
2020-12-01, 23:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

/ .. /
Så det är en teori varför något händer kl 00:00:00 15/5 i SD:s dator. Kan alltså ha varit avstängd och bootat eller bootat om eller annat.

/ .. /
Jag tror sync_log motsäger att datorn bootat om, Backup And Sync verkar ha tuggat på utan någon typ av "omstartsloggning". Åtminstone ser det inte ut så som det ser ut i fupens sync_loc när jag bootar/startar om min dator, det sprutar ut en hel del "initieringsloggning" just vid omstarten.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-12-01 kl. 23:10.
Citera
2020-12-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror sync_log motsäger att datorn bootat om, Backup And Sync verkar ha tuggat på utan någon typ av "omstartsloggning". Åtminstone ser det inte ut så som det ser ut i fupens sync_loc när jag bootar/startar om min dator, det sprutar ut en hel del "initieringsloggning" just vid omstarten.

Nej boota behöver det inte alls ha behövts. Det kan vara en backup som går igång trots att hårddisken används enligt förbehållet jag flikade in där också. Alltså VSS (VSSVC.exe) tillåter backup samtidigt som applikationer skriver till hårddisken. SVCHOST.exe är inte ointressant i sammanhanget heller. Får ta och djupdyka lite.

Han vill ju få det till att han minsann jobbar stenhårt där och öppnar pdf exakt kl 00:00:00 samtidigt som svchost.exe kickar igång.

Lämpligt att 3 min efter det skicka "Avslutar strax". Han hade ju precis "jobbat" med pdf... och var lite klar för dagen...

23:34 sitter han och "jobbar" med Google Docs. Då dör typ LW.
Citera
2020-12-01, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Har tagit en lång paus från tråden av olika skäl och hoppar nu in bara för att fråga hur det går. Blir ni något klokare på vad som kan ha hänt och har något nytt framkommit kring inblandade? Verkar det som om LW får upprättelse snart till slut? Vad är läget?

Nu händer det en hel del intressanta saker vad gäller SDs datakommunikation. Tycker du skall följa resonemangen. Intressantare än på läänge! Spännande.
Citera
2020-12-02, 00:01
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu händer det en hel del intressanta saker vad gäller SDs datakommunikation. Tycker du skall följa resonemangen. Intressantare än på läänge! Spännande.

Tack för svar Remark! Jag skummade tråden bakåt någon sida och såg något om drönarfoton och SD. Ska backa mig bakåt och försöka fatta vad som sker. Har utredningen gjort omtag eller har mer bevisning inkommit från något håll? Vore fantastiskt om fallet började lösas så att LWs anhöriga kan få se rättvisa skipas till slut.
Citera
2020-12-02, 00:05
Medlem
Sökte lite på flyktväg i tråden.

Här är mitt förslag.

https://www.bildtagg.se/bild/rw6dsz5oucimwtyrpmtguo6

Blå linje är Googles föreslagna cykelväg jag redigerat lite.

Rosa område är där LW:s mobil kopplar upp sist.

Grön pil ställer/gömmer han cykeln till senare. Om den ens var med.

Röda prickar går han i skogen nära hemmet.

Rundan tar 5-10 min på cykel/gång sista i skogen. 6 min om endast blå linje med cykel.

Om han promenerade runt så tar det 21 minuter enligt Google Maps. Plus minus nån minut och om han går i skogen röda prickarna.

23:38 så tappar LW:s mobil platshistoriken precis bredvid brottsplatsen. Lägger man på runt 20 min på det så hamnar man vid midnatt och SD kan då öppna jobb pdf 00:00:00. Sen skicka hemifrån till LW 00:03 "avslutar strax".

LW:s mobil "cachad", alltså gömd, på vägen nånstans.

Tokcyklar han så är han hemma på 4-5 minuter denna mörka skogsrunda. Raka spåret brottsplatsen- hemmet är 550 meter. Tar väl 1-1,5 min om det är tokbrådis.

Så frågan är hade han så här bråttom hem eller satt han och fixade nånstans i skogen/mörkret och tog tid på sig?
Senast redigerad av Avel 2020-12-02 kl. 00:08.
Citera
2020-12-02, 00:09
Medlem
Citat:
Tack för svar Remark! Jag skummade tråden bakåt någon sida och såg något om drönarfoton och SD. Ska backa mig bakåt och försöka fatta vad som sker. Har utredningen gjort omtag eller har mer bevisning inkommit från något håll? Vore fantastiskt om fallet började lösas så att LWs anhöriga kan få se rättvisa skipas till slut.

Det är snarast intressant gräv i tråden. @Avels kompetens blev en rejäl injektion till övrig kompetens som fanns här.
Citera
2020-12-02, 00:10
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är snarast intressant gräv i tråden. @Avels kompetens blev en rejäl injektion till övrig kompetens som fanns här.

Jag ska följa Avels inlägg bakåt (och framåt) då! Bra att sådant tillförs tråden och hoppas att någon ser till att detta kommer utredningen till kännedom om det inte redan gjorts!
Citera
2020-12-02, 00:14
Medlem
Citat:
Jag ska följa Avels inlägg bakåt (och framåt) då! Bra att sådant tillförs tråden och hoppas att någon ser till att detta kommer utredningen till kännedom om det inte redan gjorts!

En lågoddsare är att det redan görs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in