2020-12-01, 22:50
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Syskonen bodde kvar hemma på Sleipnervägen 85 t o m åtminstone 1990. Jag tror som en tidigare skribent, att de ev kan ha flyttat till släktingar i o m faderns bortgång 1992.
Ja. Och i den vevan satte det igång då helt. Men början att hon tog sonen ur skolan när hon blev ensam med honom. Låter ju rätt logiskt iaf-.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Tack för ditt svar!
Det verkar onekligen som att systrarna växte upp på annan plats, antagligen hos anhöriga eller fosterfamilj.

Även det kan ju förklara den glesa kontakten.

Varför verkar det onekligen så? För 15 år sedan, när trådskribenten lärde känna henne, så var den aktuella systern 29 år gammal och hade flyttat hemifrån för länge sedan. Hon väljer väl själv att inte prata om sin trasiga familj.

Visst kan båda döttrarna tillfälligt kamperat hos sina morföräldrar, kanske i samband med faderns bortgång eller så, men det finns hittills inget alls som tyder på fosterfamilj eller bortadoption. Snarare att båda döttrarna flyttade ut så snart de kunde och sökte lyckan på annat håll, lämnandes mor och bror i den tilltagande misären. Misären är dock inget man ska beskylla systrarna för att ha ställt till med, det klarade modern alldeles själv.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Om en granne träffade honom på affären i somras lär han väl inte ha varit inlåst precis. Förmodligen har han varit ut flera gånger än så. Jag tror att både mor och son lider av psykisk sjukdom och att de andra syskonen inte orkade att befatta sig med detta. Det är inte säkert att något krimminellt har försiggått, det är nog mest en stor familjetragedi.

Ja, det känns onekligen som att de båda delade samma vanföreställningar/psykos. Tycker ändå att det är mycket märkligt med syskonens relation till familjen och det sena ingripandet, men vi vet ju inte något om det.
Citera
2020-12-01, 22:51
Medlem
Aaron.Keeners avatar
En sak är säker, detta är tyvärr inte det enda fallet där någon hålls inlåst av föräldrar i Sverige, det har skett tidigare och det finns säkert fler pågående fall av denna typen.
Citera
2020-12-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Det är väl för fan inte syrrans fel att morsan är en kriminell dåre?

Om hon visste att modern redan då var en dåre och höll sin son borta från skolan så finns det ändå ett ansvar för en medmänniska. Hade det varit min bror hade jag brutit ihop och suttit på sjukhuset varje sekund istället för att tala ut i media.
Jag och de allra flesta hade mått oerhört dåligt av att se sin bror i det skicket.
Citera
2020-12-01, 22:52
Medlem
SweetPotatoos avatar
Det finns ju vissa frågetecken i den här historien som gör att jag undrar om det kommer bli ett rättsligt slut;
*Mannen har inte varit frihetsberövad på så sätt att han varit inlåst. Grannar har sett honom ute ensam ibland oftast på kvällstid.

*När systern gick dit var dörren olåst fast att mamman inte var hemma (sjukhus). Visste systern att mamman inte brukade låsa?

*När systern kom in i lägenheten hörde hon att tv:n stod på. Han har således inte varit avskuren från yttervärlden på så vis att han inte varit medveten om att "saker händer därute"

*Han flög upp från fåtöljen enligt systern ( i tidningarna stod det att han låg på golvet på en filt och att det var hans sovplats) när hon kom in, så hans skador verkar ju inte ha påverkat hans rörlighet.

Mamman och sonen kan ju ha levt i någon form av symbios. Det blir intressant att se var det hela kommer landa, om allt är överdrifter helt enkelt
Citera
2020-12-01, 22:53
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StavjaBrott
Mycket "tattarspekulationer" om kvinnan pga en något udda(?) klädsel.
Bara att starta upp släktforskning. 4 generationer bakåt ser svenska ut, svenska namn, vanliga arbeten, och inga "tattarkommentarer" i kyrkböckerna som var vanligt även i början av 1800-talet.

Ja precis, mycket _spekulationer_ men väldigt lite annat, därav undrade jag lite när någon påstod saker så kategoriskt. Kanske hade någon mer än spekulationer att komma med, men...
Citera
2020-12-01, 22:53
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incellofan
Nej och det sade jag inte. Däremot har hon delvis skuld till att det fått pågå. Hon har av någon anledning - bra eller dålig - valt att trycka undan detta eller blunda inför det, låtit det pågå. Det kan finnas många anledningar till det. Men hon är ändå skyldig.

I så fall är du lika skyldig till det som har hänt. Hur kunde du blunda?

Vad vet du om relationerna i den här familjen?
Citera
2020-12-01, 22:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jag tror att hon helt enkelt kan ha varit i chock. Hon ser ett kaos, han sitter i köket, på bänken står en burk makrill och chips och hon får panik och blir ledsen för sin bror skull, förstås. Om det nu var systern.

Jag klandrar henne inte!

Ja, han var undernärd utan tänder med illaluktande sår. I hemmet var det dessutom så mycket sopor o dyl att det var gångar mellan högarna. Så jag förstår fullt ut henens chock.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2020-12-01 kl. 23:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lattjo69
[

Här
QUOTE=Lattjo69|73801732]Kan ha missat ngt svar
Adressen är sleipnervägen 85
https://www.facebook.com/groups/1680816335517847/permalink/2734328490166621/

https://www.hitta.se/
joie
+
claerence
+
karlsson
/ handen/person/0LWswOOOOH

Bo
[/quote]

Tack snälla för att det ännu finns några trevliga människor kvar i detta forum.
Citera
Medlem
Citat:
Du menar reporterns mimik som svar på systerns chock? Det säger ju ingenting?

Hade jag öppnat dörren till min tonåriga bonussons rum en morgon efter att han varit ensam ett par veckor över höstlovet och på så sätt träffat honom för första gången, så hade jag förfasat mig.

Media har tagit ställning, titta bara på slutet av den uppföljande intervjun i aktuellt-studion där redaktionen basunerade ut att ”ja nu har han iaf sin syster som väntar på honom” ..oseriöst på sedvanligt SVT-manér.
Citera
2020-12-01, 22:55
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han satt på en filt på golvet utan tänder med illaluktande sår, så svag att han inte kunde resa sig upp. I hemmet var det så mycket sopor o dyl att det var gångar mellan högarna.
Enligt intervjun med systern för Expressen TV, så satt han i en fåtölj i köket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in