Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Samma här, gällande det fetade.
Men gamla vanor lever kvar länge, försvinner inte särskilt snabbt. 1900-talet hade kvar väldigt länge sina "värderingar" gällande idioter/skam etc. Var barnet skadat när han föddes 1980, vet vi inte vilka saker mamman fått utstå av släkten. Speciellt då den ungerska delen, för i utlandet så beskylls alltid modern för fosterskador/om barnen "blir dumma" etc.
Jag tror att brottet vi pratar om är kulturellt betingat/"påtvingat". Fan vet hur man själv skulle kunna klara decenniers elaka anklagelser från släkten att "det är ditt fel att han är född skadad!" eller något i den stilen. Hon bröt väl ihop någonstans runt 1992. Grabben var också 12 år då, och tolvåringar kan vara jävligt jobbiga!
Tror mer och mer att det rör sig om en familjetragedi vi har att göra med, än ett "vanligt brott".
Jag minns honom som mörk och snygg men i ständigt sällskap av modern. Han hade ingen tydlig funktionsvariation/-nedsättning, men jag vet ju inget om hans kognitiva nivå. Deras samtal under bussresor hörde jag iofs, de var surrealistiska. Sittandes på olika säten, den ena framför den andre, tittandes rakt fram båda två, och pratandes rätt ut. Fast till varandra. Det har etsat sig fast i minnet...
Tänkte på sonen när jag såg mamman för bara någon månad sedan. Väldigt märkligt att detta dyker upp en månad senare! Hu 😢