2020-12-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vakthundsbolaget
Vi vet dock inte hur hans hemförhållanden var under denna tid. For han rent av illa i hemmet lär han blivit än mer hämmad i skolmiljön. Det lär framkomma när han får berätta.

Det stämmer.
Ganska tidigt i tråden kom det fram uppgifter om att pappan var en riktigt vidrig typ.
Och vi vet inte om mamman också kan ha utsatt honom för våld eller övergrepp av olika slag.

Jag blir illa berörd av tanken på hur oerhört utsatt han måste varit, både i skolan och i hemmet. Hur mycket han måste hållit inombords.
Citera
2020-12-01, 22:35
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milfen88
Har vi några namn?

Det snackas om 2000 olika nationaliteter.
Istället för att skriva en massa skit, så hade du kunnat läsa sammanfattningen som det finns en länk till i TS.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -nickname-
Kan vi inte diskutera lite mer om bostadsrätter, bostadsrättslagen, lägenheter, hyreslägenheter, zigenarklädsel, svenskt utseende och annat banalt?

Jag får känslan att döttrarna flyttade in hos morföräldrarna när fadern dog? De var väl 14 och 16 år då och de var säkert behjälpliga vad gäller avlastning för traumatiserad mor. Dottern nämner ju att morföräldrarna eller systrarna till slut inte fick kontakta varken modern eller sonen i expressen-intervjun.
Efter några år hos dom med sporadisk kontakt med mamman och sonen så börjar dom leva sina egna liv. Kontakterna blir färre, systrarna är redan less på modern och dennes gullandet (hon nämner att han var favoritbarnet) och överbeskyddande, och livet fortgår.

Jag har ingen aning, men jag tolkade också det som att systrarna hamnade antingen (mest troligt)hos morföräldrarna eller möjligtvis andra släktingar när pappan dog.

Citat:
Har vi några namn?

Det snackas om 2000 olika nationaliteter.

Citat:
Har du källor på detta?

Namn och källor förekommer tidigt i tråden.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Kvinnan är svensk sedan generationer tillbaka. Den döde fadeen sägs ha kommit från Ungern.
Namn m m finns i tråden Helsvenskt - son namn.
Ska inte älta detta mer...Men det finns tattare/zigenare som är "helsvenska" sen många generationer tillbaks. Med svenska namn. Man måste inte vara etnisk "svensk" för det. Och detta är vad kvinnan är.
Citera
2020-12-01, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Jag minns inte om det var AB eller i DN jag läste att systern till och med anmälde till socialen att brodern levde isolerad och under mammans kontroll men de krävde mer konkreta bevis än bara hennes ord. Då inga andra släktingar eller familjemedlemmar ställde upp så lade de ned utredningen.
Det får mig att undra vad som hände mellan modern och döttrarna? Det verkar som om de har brutit all kontakt och systrarna har varken varit välkomna dit eller har talat med sin mamma och bror på telefon???
Nu spekulerar jag fritt men i början i tråden skrev någon att systrarna kanske adopterades bort? De är ju äldre än mannen så de bör ju ha vuxit upp när mamman levde med deras kriminella far. Kanske ansågs hemförhållandena vara dåliga redan då? Sen försökte mamman reparera förhållandet när de fick en son, men han dog i ung ålder och då verkar det börjat gå ut för med psyket... Det måste ju vara en avgrunds djup klyfta mellan mamma och döttrar? Sen verkar resten av släkten tyckt att det är bättre att inte fråga och inte ha med tokkärringen att göra.

Dom sa i intervjun att de hade telefonkontakt
Citera
2020-12-01, 22:38
Medlem
Tribolts avatar
Satan vad sjukt!
Om han led av nåt handikapp eller hade nåt funktionshinder så har han lidit dubbelt så mycket.

Han har ju det nu. Han kommer aldrig nånsin kunna reparera sig. Men han lär ju bli bättre när han kommer få stöd.

Må satkärringen lida en fruktansvärd och plågsam död!
Citera
2020-12-01, 22:38
Medlem
Citat:
På reaktionen i reporterns ansikte och allrahelst ögonmimik har jag svårt att se att något annat än misär var det som visades på bilderna från lägenheten

Du menar reporterns mimik som svar på systerns chock? Det säger ju ingenting?

Hade jag öppnat dörren till min tonåriga bonussons rum en morgon efter att han varit ensam ett par veckor över höstlovet och på så sätt träffat honom för första gången, så hade jag förfasat mig.
Citera
2020-12-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Samma här, gällande det fetade.
Men gamla vanor lever kvar länge, försvinner inte särskilt snabbt. 1900-talet hade kvar väldigt länge sina "värderingar" gällande idioter/skam etc. Var barnet skadat när han föddes 1980, vet vi inte vilka saker mamman fått utstå av släkten. Speciellt då den ungerska delen, för i utlandet så beskylls alltid modern för fosterskador/om barnen "blir dumma" etc.

Jag tror att brottet vi pratar om är kulturellt betingat/"påtvingat". Fan vet hur man själv skulle kunna klara decenniers elaka anklagelser från släkten att "det är ditt fel att han är född skadad!" eller något i den stilen. Hon bröt väl ihop någonstans runt 1992. Grabben var också 12 år då, och tolvåringar kan vara jävligt jobbiga!

Tror mer och mer att det rör sig om en familjetragedi vi har att göra med, än ett "vanligt brott".

Jag minns honom som mörk och snygg men i ständigt sällskap av modern. Han hade ingen tydlig funktionsvariation/-nedsättning, men jag vet ju inget om hans kognitiva nivå. Deras samtal under bussresor hörde jag iofs, de var surrealistiska. Sittandes på olika säten, den ena framför den andre, tittandes rakt fram båda två, och pratandes rätt ut. Fast till varandra. Det har etsat sig fast i minnet...

Tänkte på sonen när jag såg mamman för bara någon månad sedan. Väldigt märkligt att detta dyker upp en månad senare! Hu 😢
Citera
2020-12-01, 22:40
Medlem
Lite som jag spekulerade innan i tråden:

Hur kommer det sig att hon gjorde så här?

Hon har alltid haft en besatthet egentligen och varit överbeskyddande på grund av att hon förlorade ett barn, min storebror, när jag bara var ett och ett halvt år gammal. När hon fick en ny son döpte honom till samma namn som min storebror och sa alltid till oss att hon hade fått tillbaka sin son.

DET bekräftar att hon inte var frisk någonstans. Och det förklarar, men ursäktar inte att hon ville ha honom trygg - eller vad hon tyckte var tryggt. Herregud vilka sjuka människor det finns.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ska inte älta detta mer...Men det finns tattare/zigenare som är "helsvenska" sen många generationer tillbaks. Med svenska namn. Man måste inte vara etnisk "svensk" för det. Och detta är vad kvinnan är.

Du låter säker på det. Hur kommer det sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Först hette det att han hittades på en filt på golvet i en varpöl utan tänder, sedan var det i en fåtölj i köket med ”några tänder”:

Och vem kom med påståendet att han blev lämnad i veckor med bara en burk makrill och en skål med chips?

Släktingen känner sig antagligen stressad nu när läget var så allvarligt med mannens hälsotillstånd. Kan stressen gör att hon vill försäkra sig om sin totala oskuld till misären mannen befann sig i?
Citera
2020-12-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbystolemysocks
Nej, jag har alltid haft uppfattningen att hon inte hade någon familj. Hon har aldrig pratat om dem med eller inför mig.

Tack för ditt svar!
Det verkar onekligen som att systrarna växte upp på annan plats, antagligen hos anhöriga eller fosterfamilj.

Även det kan ju förklara den glesa kontakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in