Citat:
Ursprungligen postat av
incellofan
Bra skrivet. Vanligt att offer stannar "frivilligt" hos förövare. Tror definitivt så kan vara fallet här. Och ja, skörbjugg - en riktig klassiker!
Jag tror inte sonen såg sin mor som "förövare". Som jag förstår det att han var fri att gå som han ville när han blev 20. Mån då var hans hjärna redan så snurrig av mammans hjärntvätt. Det finns ett bra orspråk här "du vet vad du har men vet inte vad du får". Det ordspråket kan användas i många fall, och framförallt här. Han stannade i tryggheten. Ute var det otäckt - det har mamma tutat i honom i många år. Och hon har säkert under hans tonårstid berättad den mer hiskeliga historien än det andra. Sonens egen erfarenhet var utanförskap skolan - smygmobbning, ingen ville sitta med honom. Ibland var han i skolan, oftast inte. Då kan det vara skönt att vara hemma. Misären kan jag tänka smög sig på. Saker som smyger sig på märker man inte av alltd, man blir hemmablind. Eller så nöjer man sig med det för man minns egentligen inte något annat efter åratals indoktrinering och hjärntvätt. Och var skall han ta vägen?
Orken, energin, som behövde uppbådas, var skulle han ta den ifrån? Och var skulle han ta vägen? Världen därute var farlig - det hade mamma tutat i honom i åratal sen han var liten.
När man lever i misär med en förälder, som kanske t o m är väldigt snäll på sitt sätt (hur får vi veta det förresten?), så tror man på den personen när man har en 12 årings erfarenhet. Ingen skola som kunde bilda honom. Inga kamrater att få intryck av, varken i skolan eller besök i kompisarna bostad, Hade han NÅGOT utom tjock-tv som nämns i media? Fick han stimulans via böcker? jag tvivlar på det. Har han heller inte fått övrig stimulans, samhällskunskap, allmänbildning - då är han kanske fortfarande på en 12-14-årings-nivå, fullt medveten att han inte klarar sig själv. Det här verkar mer en mental inlåsning än något annat.
Vi kan ju konstatera att den här mammans kärleksfulla omvårdnad inte räckte ända fram om man säger så.
Nån dator tror jag inte de hade. Men en tjocktv hade dom.