2020-12-01, 00:14
Avslutad
Gissade helt rätt att det handlade om zigenare.

För zigenare är handikapp något man skäms för. Kvinnan har gömt undan sin skam för att de andra i släkten inte ska veta något.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
En svensk mamma som har den mentaliteten? Kunde ju tänka mig pappan i så fall som var från Ungern. Fast han var ju död när hon stängde in pojken.

En svensk kvinna för 28 år sen eller 40 år sen gömde inte undan sitt barn pga sin släkt. Inte ens för 40 år sen brydde sig folk i Sverige om vad släkten tyckte. Hade du sagt 1910 hade jag hellre trott dig.

Jag levde som sagt var för 40 år sen. Och före det.

Samma här, gällande det fetade.
Men gamla vanor lever kvar länge, försvinner inte särskilt snabbt. 1900-talet hade kvar väldigt länge sina "värderingar" gällande idioter/skam etc. Var barnet skadat när han föddes 1980, vet vi inte vilka saker mamman fått utstå av släkten. Speciellt då den ungerska delen, för i utlandet så beskylls alltid modern för fosterskador/om barnen "blir dumma" etc.

Jag tror att brottet vi pratar om är kulturellt betingat/"påtvingat". Fan vet hur man själv skulle kunna klara decenniers elaka anklagelser från släkten att "det är ditt fel att han är född skadad!" eller något i den stilen. Hon bröt väl ihop någonstans runt 1992. Grabben var också 12 år då, och tolvåringar kan vara jävligt jobbiga!

Tror mer och mer att det rör sig om en familjetragedi vi har att göra med, än ett "vanligt brott".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenungaSvensken
En kvinna i Stockholmsregionen ska ha hållit sin son instängd i flera decennier.
Sonen, som i dag är i 40-årsåldern, hittades av polis liggandes på en filt mitt på golvet i lägenheten.
Han var enligt uppgifter kraftigt undernärd, saknar alla tänder i munnen, har undermåligt språk och sår över hela kroppen.

Någon som vet någonting, vart i Stockholm? Säkert i orten, får associationer till Seven

https://www.aftonbladet.se/a/rgMB90
Fy sjutton vilken fruktansvärd misshandel! Inga tänder kvar vid 40 års ålder! Antagligen har han inte fått borsta tänderna under alla år. Tänk vad ont i munnen han ska ha haft. Enligt radionyheterna har mannen ett väldigt dåligt utvecklat språk. Detta trots att han gick i skolan till årskurs 6. Skrämmande hur han har kunnat hållas inlåst under trettio års tid. Modern måste väl ha gått utanför dörren själv. Har hon haft sonen inlåst i något rum? Annars borde han ju ha flytt ur hemmet. Förmodligen har han blivit totalt kuvad av modern. Undrar om det har varit incest med i bilden?
Verkligen helt ofattbart vidrigt! Han är berövad sin ungdom och vuxenliv, berövad möjligheten till utbildning, arbete, familjebildning och vänskap! Stackars människa!
Citera
2020-12-01, 00:15
Medlem
hibernalhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han måste ju vara utvecklingsstörd, och cp, så hon fick LSS-pengar...

Det heter väl handikappersättning...

Hur som helst en tragisk historia i min hemkommun, det är fan så man skäms för att bo här...
Citera
2020-12-01, 00:17
Medlem
skymmers avatar
Det första jag tänkte på, varför är inte detta på alla löpsedlar och som första stora nyhet i både tv/tidning och på nätet som första-nyhet?
Citera
2020-12-01, 00:17
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vakthundsbolaget
Var livet begränsat för modern eller rörde hon sig relativt fritt? Hon var ca 40 år när sonen isolerades. Har djäkligt svårt att tro att hon själv suttit inomhus såsom sonen fått göra. Vad har hon då gjort för att försäkra sig om att han inte tar sig ut? Hot och skrämseltaktik? Inlåst?
Har hon aldrig tagit med sig ngn hem under dessa år? Frågorna växer i denna overkliga historia...

Jag tror inte kvinnan är svensk, det känns helt omöjligt. Hon har bara ett svenskt namn, hon är säkert rom, finsk Rom kanske. Min gissning.

En svensk kvinna skulle dels aldrig göra det, dels aldrig komma undan med det.

Otroligt vilken historia. Detta måste väl få stort genomslag i internationell press. Kan se framför mig hur storyn kablas ut på CNN där de gottar sig i alla detaljer.
Citera
2020-12-01, 00:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
Hon kan ju vara svensk eller finsk rom.
En del av dom brukar väl ha vanlig svenska efternamn men dom gifter sig oftast inom kulturen så en ungersk rom dög nog. .
https://www.helsinki.fi/sv/aktuellt/sprak-kultur/romerna-i-finland-och-sverige-har-gemensam-historia

Men borde hon inte ha något slags romskt förnamn? Alla svenskfödda kvinnliga romer i medelåldern eller äldre som jag träffat på har haft lite annorlunda förnamn.

Mait är en kortform av Margareta. Elisabet är ett vanligt namn i Sverige. Och så sen ett klassiskt svenskt efternamn på det

Det känns väldigt, väldigt långsökt att tro att hon är rom. Däremot känns det mindre långsökt att tro att hon inte är riktigt klok. Ett litet barn hade dött risigare . Mannen hade dött samma år som hon tog pojken ur skolan. Jag tror det blev för mycket. Så hon flippad ur och blev paranoid.
Citera
2020-12-01, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det finns flera fall även i Sverige, där personer legat hemma i flera år utan att någon saknat dem.
Absolut, mannen på Söder låg ju i över 3 år. Han hade väl dock ingen släkt i Sverige?

Fallet med Joyce Vincent är uppseendeväckande i det avseendet att hon bodde i någon slags korridor med delat kök och badrum och att hennes TV var på från att hon dog tills det att hon hittades - ändå reagerade ingen.
Citera
2020-12-01, 00:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Gissade helt rätt att det handlade om zigenare.

För zigenare är handikapp något man skäms för. Kvinnan har gömt undan sin skam för att de andra i släkten inte ska veta något.

Så är det i hela Centraleuropa, behöver inte nödvändigtvis handla om zigenare generellt. Alla minns väl de hemska bilderna från grannlandet Rumäniens barnhem där släkten med statens goda minne gömt undan skadade barn i hemska så kallade barnhem?

(Var en stor skandal när kommunistblocket föll. "De som skulle vara så solidariska").
Får man ett skadat barn i Centraleuropa, vill man gömma undan det.

Känner att detta är applicerbart i trådens fall, oavsett hur svensk hon är.
Citera
Medlem
Narutoshippchops avatar
Fy vad läbbigt. Det finns ju en lägenhet där jag bor som i flera år alltid är nersläckt och väldigt mystisk.
(Har inget att göra med detta fallet men fan vad nojig man blir nu).
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Fadern avled 1992. Borde vara det traumat som hände när brottsoffret var 12 år, som släktingen pratar om. Han är ju född 1980 så det stämmer.

Skulle vara intressant att veta hur fadern dog.
Citera
2020-12-01, 00:20
Medlem
Finns risk att mamman haft psykiska problem. Exempelvis som munchausen by proxy eller liknande märklig störning. (Se dokumentären Mummy dead and dearest om en mamma som mer eller mindre spärrade in dottern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in