2020-12-01, 21:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
11000 smittade och ca 100 dödsfall.
Det går åt min prognos 30000 / 200 till julafton.

Nej det gör det inte. Ökningstakten i nya fall är inte i närheten av det..
Dödsfallen däremot, inte omöjligt..
Men det vet vi först i januari
Citera
2020-12-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Meanwhile in Norway and Finland....

Längst ned på listan av alla länder i Europa på dödsfall/inv.

45 Finland

Deaths/1M: 72
Deaths total - Mars - 1 Dec: 399

Total cases: 25 462
Total cases/1M: 4592

46 Norway

Deaths/1M: 61

Deaths total - Mars - 1 Dec: 332

Total cases
36 150

Total cases/1M:
6647

Deras dödstal tillsammans sedan mars motsvarar 30 dagar i November för oss, en månad som mer eller mindre ses som en månad med "få" dödsfall. (Runt 700. Snälla be mig inte räkna per inv. även på detta)

13. Sweden

Deaths/1M: 660

Deaths total: 6681

Total cases: 243 000
Total cases/1M: 24 012

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Det är väldigt stor skillnad. Förstår inte alls att Giesecke påstår att det jämnar ut sig.
Chansen är noll.
Citera
2020-12-01, 21:54
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Jaha, så idag har Sverige +24 nya döda på worldometer?
Det roliga är att ”worldometer” alltid lyckas med konststycket att få ”totalt antal döda” att stämma exakt för Sverige, men likt förbannat blir det fel när de ska räkna ut hur många nya döda detta innebär??
-Hallå alla på worldometer, här kommer jag med ett förslag åt er, varför inte ta dagens totalt antal döda och subtrahera det med gårdagens totalt antal döda och vips så har ni ju dagens ”nya döda” som i ett trollslag! Är inte det ett bättre sätt att räkna än erat nuvarande där ni får 6798 döda idag och 6681 döda igår till att bli ”+24 nya döda”?

Worldometer plottar in de döda på korrekt dag.
Har du inte fattat det än?
Citera
2020-12-01, 21:56
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
20% fick ingen läkarbedömning alls hade nog varit närmare sanningen.

Utifrån den granskning av journaler som IVO genomfört så har ungefär en femtedel av personerna på äldreboendena inte fått någon individuell läkarbedömning.
https://www.ivo.se/publicerat-material/nyheter/2020/ingen-region-har-tagit-fullt-ansvar-for-individuell-vard/

Vi ser också att ställningstaganden om och genomförande av vård i livets slutskede inte skett i enlighet med gällande regelverk för äldre som bor på särskilt boende, säger Sofia Wallström, generaldirektör för IVO.
Samma källa.

Om du har en alternativ källa som stöder dina påståenden om 80% rätt bedömda fall så får du gärna presentera den. I annat fall så är det uppenbart att du ljög för att släta över. Lika uppenbart som att man systematiskt avlivade utan hänsyn till patienten.
IVO:s urval av journaler är inte representativt utan det gjordes utifrån inkomna anmälningar. Granskningen omfattar alltså enbart boenden som anmälts till IVO.
Med andra ord är det sannolikt inte fullt så illa i landet som helhet utan siffran är lägre än 20 %.
Med det sagt är det naturligtvis helt oacceptabelt att någon enda person på SÄBO inte bedöms av läkare.

https://www.svtplay.se/video/29215266/nyheter-direkt/presstraff-om-coronavard-pa-aldreboenden
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skr-om-granskningen-man-kan-bara-beklaga-och-vara-odmjuk
Citera
2020-12-01, 21:56
Medlem
raskenss avatar
Det låter som Sveriges vaccinsamordnare Rickard Bergström tror att vaccinet kan börja ges redan i december enlig flera artiklar men FHM verkar vara rätt så negativa till det. Jag tror dom kommer få på skallen om dom inte kör igång snabbt nu. I USA talas det om att vaccinationen ska starta redan den 11e. Dec Vi kommer bli sena på bollen om det sätter igång först i februari Mars. Då har nog tåget gått för den här gången.
Citera
2020-12-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ingen expert du länkar till, utan en blogg på medium, och han har överskattat livslängden på SÄBO till två år. Mina siffror är de korrekta. Din länk funkar inte, men jag Googlade ditt citat och fick upp den.

Givetvis har personen gjort samma överskattning för resten av befolkningen. Han har utgått att de som avlider i covid har lika bra hälsa som snittet, lika många underliggande sjukdomar, samma BMI osv.

Du kan ha rätt, men han är nog inte sämre än Tegnell. Det är svårt att få till så mycket fel som Tegnell (obs vi bör skilja mellan Tegnell och FHMs analysenhet och andra delar av myndigheten som samlar in data, som ofta gör bra jobb - Tegnell har ignorerat mycket av den empiri som hans egen myndighet har samlat in).
Citera
2020-12-01, 21:59
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men din imbecill!

Jag försöker inte sätta Sverige i bättre dager!

Jag försökte förklara för dig att man kan inte prata om Norden som referens, och sedan bara välja två av nordens alla länder. Du utelämnade Danmark medvetet för att du vet att det inte ser riktigt lika illa ut då.
Jag försökte då förklara för dig att det är så in i helvete dåligt för Sveriges del ändå, även med Danmarks siffror inräknade.
Det var ett tips från min sida för att du inte skall framstå som en cherrypicker som trixar med siffrorna likt TonyDR.
Det behövs nämligen inte i detta fallet. Poängen är tydlig ändå, och ingen normal person kommer förneka det.
Vill du fortsätta tjafsa om detta mot mig, so be my guest. Men jag är klar med denna diskussion..

När du får hela norden och Baltikum siffror på hur det ser ut så går du felaktigt angrepp och säger att jag försöker utlämna Danmark Du läser fortfarande inte vad jag skriver och jag säger igen att du hoppade in när jag svarade en annan skribent men lågbegåvad som du är så försöker du hitta andra saker att fokusera på en verkligheten.

Det är bra att du är klar med en här diskussionen. Jag svårt att se någon annan som gör bort sig dom dig. Men jag räknar med att du kommer fortsätta med inkomma med felaktigheter och flytta fokus.

PS Varför har Sverige nästan 3 ånger mer än hela norden och vi ökar för varje dag som går? Har du något svar på det eller måste du titta på kartan och kolla gränser?
Citera
2020-12-01, 22:03
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
IVO:s urval av journaler är inte representativt utan det gjordes utifrån inkomna anmälningar. Granskningen omfattar alltså enbart boenden som anmälts till IVO.
Med andra ord är det sannolikt inte fullt så illa i landet som helhet utan siffran är lägre än 20 %.
Med det sagt är det naturligtvis helt oacceptabelt att någon enda person på SÄBO inte bedöms av läkare.

https://www.svtplay.se/video/29215266/nyheter-direkt/presstraff-om-coronavard-pa-aldreboenden
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skr-om-granskningen-man-kan-bara-beklaga-och-vara-odmjuk
Man begränsade sig dock till att undersöka fall med bekräftad Covid-19.

Alla som fick summarisk palliativvård hade inte sådan diagnos.

Det gör att jag inte alls är övertygad om att siffran som helhet nödvändigtvis skulle vara lägre.

I vilket fall som helst så ger det inte stöd för det troligen påhittade påståendet om att 80% fick rätt bedömning enligt IVO.
Citera
2020-12-01, 22:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Finns inget som säger att han inte hade repat sig annars också.
Nåja, det är nog inte alltför långsökt att en åldring vars blodförtunnande medicin sätts ut och ersätts med hög dos morfin till följd av ett palliativvårds-beslut antagligen inte skulle "repat sig" från en sjukdom som förutom andningssvårigheter är ökänd för att också orsaka blodproppar.

IVOs kritik mot hur regionerna hanterat behandlingen av äldre som diagnostiserats med covid-19 tycker jag talar ett ganska tydligt språk.
Citera
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Varför ska man vänta i två veckor från infektion innan man tar antikroppstest, något som vet?

Jag hade feber för ungefär 2 veckor sedan men den försvann på en dag. Hade bekräftad covid förra veckan när jag testade mig. Jag borde ha bildat antikroppar nu kan jag tycka. Inga symptom kvar förutom lite torrhosta som hänger kvar, och slem.
Det beror på att det tar tid för kroppen att bilda antikroppar. Testet fungerar först när det gått ett tag efter infektion.
Citera
Medlem
Vi håller i, vi håller ut, vi klarar det!

https://www.youtube.com/watch?v=L9Sd7FYKnvA

Vi kämpar tillsammans!
Citera
2020-12-01, 22:09
Medlem
Skulle inte det kinesiska vaccinet varit billigast!

https://www.statista.com/chart/23658/reported-cost-per-dose-of-covid-19-vaccines/?utm_source=Statista+Global&utm_campaign=886297826 b-All_InfographTicker_daily_COM_PM_KW49_2020_Mo_COPY &utm_medium=email&utm_term=0_afecd219f5-886297826b-310901550
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in