2020-12-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Lite citat från AB:
”Alla vet vem hans mamma är”
En manlig klasskamrat minns 41-åringen från mellanstadiet:

– Han var lite speciell, lite annorlunda. Han hade andningssvårigheter och lite dålig social kompetens. Han hade svårt att prata med kompisarna.

Klasskamraten minns att han också hade inlärningssvårigheter:

– När han fick hjälp av någon annan att göra läxor lärde han sig, men han hade svårt för att plugga själv.

...Mannen bor även i närheten av bostaden som mamman och sonen bott i. Han berättar att han ofta träffade modern och beskriver henne som väldigt social.

– Jag brukade fråga hur det var med sonen. Hon svarade alltid att han bara ville vara inne och att han gillade att hålla på med datorn.

Han säger att hon inte utmärkte sig på något sätt mer än hennes spretiga hår och att hon gav en bild av att vara ”helt normal”.

– Men hon hade ju den här stora hemligheten som hon gick och bar på. Hennes far bodde i närheten och han berättade för mig att man aldrig fick komma in i lägenheten. Det var ju konstigt så klart, men de hade väl accepterat det.
Vilken nära släkting gör inte en anmälan när man inte får komma in i lägenheten där man vet att pojken är inlåst i?! Måste ju va nåt riktigt skevt med hela släkten som haft kännedomar om detta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbystolemysocks
Hon var själv tonåring när han hade skolplikt. Det är inte helt lätt att bli tagen på allvar då.

Hon har ju sagt att hon suttit i möten med socialtjänst. Mamman ska ha förhindrat kontakt med brodern. Rätt svårt att ta sig in i sin mammas lägenhet och hjälpa honom med hygien då.

Det är svårt att slåss för någon om det verkar som att alla är mot en.

Jag tänker också på alla anhöriga till folk som hamnar i sekter. Folk i allmänhet droppar inte hela sitt egna liv för att rädda andra. Man sätter sig själv först, annars kan man inte hjälpa någon.
Men, du behöver ju inte tycka att det låter trovärdigt.

Nej tyvärr tror jag att hon reagerade först nu när mamman blev inlagd på sjukhus. För hon förstod att brodern hade två val utan mamman: han kunde dö av svält eller han kunde lämna lägenheten och be om hjälp. Därför gick hon dit. Bättre att förekomma än att förekommas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vakthundsbolaget
Reagerade också på att hon solklart visste att han inte varit fysiskt hindrad att gå. Hur kan hon veta det?

Dörren var öppen!
Citera
2020-12-01, 22:31
Medlem
Citat:
Mannen har två systrar och en bror som dog innan han föddes.

Nej.

Har du källor på detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Downieandreas
Någon som vet vilken skola han gick på?

I och med att allt detta skett i Haninge så skulle jag gissa på, Fredrika/Fredrik gymnasium, södermalmsskolan, ribbyskolan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Vet du om hon växte upp i samma hem?

Nej, jag har alltid haft uppfattningen att hon inte hade någon familj. Hon har aldrig pratat om dem med eller inför mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Aftonbladet har lyckats skaka fram några gamla klasskamrater till mannen.
Han beskrivs som "annorlunda deluxe" med andningssvårigheter och osocial. Och hade svårt för att plugga på egen hand.

Det befäster alla teorier om autismspektrumstörning. Idag hade han troligtvis blivit utredd, fått en diagnos och blivit behandlad. Istället kan man läsa att han hade mycket frånvaro.

Tja, då faller ytterligare en bit på plats - varför han var ett lätt offer att isolera och manipulera.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ln3vvP/klasskamraterna-om-insparrade-sonen-blyg-och-ensam

Vi vet dock inte hur hans hemförhållanden var under denna tid. For han rent av illa i hemmet lär han blivit än mer hämmad i skolmiljön. Det lär framkomma när han får berätta.
Citera
Medlem
-nickname-s avatar
Kan vi inte diskutera lite mer om bostadsrätter, bostadsrättslagen, lägenheter, hyreslägenheter, zigenarklädsel, svenskt utseende och annat banalt?

Jag får känslan att döttrarna flyttade in hos morföräldrarna när fadern dog? De var väl 14 och 16 år då och de var säkert behjälpliga vad gäller avlastning för traumatiserad mor. Dottern nämner ju att morföräldrarna eller systrarna till slut inte fick kontakta varken modern eller sonen i expressen-intervjun.
Efter några år hos dom med sporadisk kontakt med mamman och sonen så börjar dom leva sina egna liv. Kontakterna blir färre, systrarna är redan less på modern och dennes gullande(hon nämner att han var favoritbarnet) och överbeskyddande, och livet fortgår.
Senast redigerad av -nickname- 2020-12-01 kl. 22:39.
Citera
2020-12-01, 22:32
Medlem
Har vi några namn?

Det snackas om 2000 olika nationaliteter.
Citera
2020-12-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vakthundsbolaget
Reagerade också på att hon solklart visste att han inte varit fysiskt hindrad att gå. Hur kan hon veta det?

Först hette det att han hittades på en filt på golvet i en varpöl utan tänder, sedan var det i en fåtölj i köket med ”några tänder”:

Och vem kom med påståendet att han blev lämnad i veckor med bara en burk makrill och en skål med chips?
Citera
2020-12-01, 22:33
Medlem
Citat:
Hon var själv tonåring när han hade skolplikt. Det är inte helt lätt att bli tagen på allvar då.

Hon har ju sagt att hon suttit i möten med socialtjänst. Mamman ska ha förhindrat kontakt med brodern. Rätt svårt att ta sig in i sin mammas lägenhet och hjälpa honom med hygien då.

Det är svårt att slåss för någon om det verkar som att alla är mot en.

Jag tänker också på alla anhöriga till folk som hamnar i sekter. Folk i allmänhet droppar inte hela sitt egna liv för att rädda andra. Man sätter sig själv först, annars kan man inte hjälpa någon.
Men, du behöver ju inte tycka att det låter trovärdigt.
Jag minns inte om det var AB eller i DN jag läste att systern till och med anmälde till socialen att brodern levde isolerad och under mammans kontroll men de krävde mer konkreta bevis än bara hennes ord. Då inga andra släktingar eller familjemedlemmar ställde upp så lade de ned utredningen.
Det får mig att undra vad som hände mellan modern och döttrarna? Det verkar som om de har brutit all kontakt och systrarna har varken varit välkomna dit eller har talat med sin mamma och bror på telefon???
Nu spekulerar jag fritt men i början i tråden skrev någon att systrarna kanske adopterades bort? De är ju äldre än mannen så de bör ju ha vuxit upp när mamman levde med deras kriminella far. Kanske ansågs hemförhållandena vara dåliga redan då? Sen försökte mamman reparera förhållandet när de fick en son, men han dog i ung ålder och då verkar det börjat gå ut för med psyket... Det måste ju vara en avgrunds djup klyfta mellan mamma och döttrar? Sen verkar resten av släkten tyckt att det är bättre att inte fråga och inte ha med tokkärringen att göra.
Citera
2020-12-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milfen88
Har vi några namn?

Det snackas om 2000 olika nationaliteter.

Hej milfen. Med risk för att förolämpa din intelligens vill jag ändå be dig bläddra tillbaka ett par sidor och, ja, läsa en liten stund. Allt du vill ha svar på finns i tråden. Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in