2020-12-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
Det kanske inta var så illa för 20 år sedan och att relationen mor-dotter var så knastrig att dottern fokuserade på sitt liv med pojkvän och familjebildning.
Skulle systern dedikerat sitt liv på att slita brodern från mamman?
BO kan ju ha varit motsträvig och velat vara kvar hos mamma.
Jag kan ha fel men jag vill inte kategoriskt döma systrarna dom var unga och måste också ha rätt att bygga sina egna vuxenliv.

Fast man kan bygga ett vuxenliv och samtidigt ha kontakt med syskon.
Citera
2020-12-01, 22:19
Medlem
Var har dessa systrar bott sedan brodern var 12 år och blev ”inlåst”? (Systrarna lär ju inte vara mer än 15 år vid det tillfället?)
Citera
2020-12-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
...är ingen garanti att man blir skjutsad till närmsta sjukhus. Har blivit skickad till Solna fast jag varit i Huddinge. Beror på platsbrist och/eller resurser.

Både Huddinge o Solna är karolinska

Ja Haninge.
Citera
Medlem
Jag gör två flugor på smällen här:

Citat:
Ursprungligen postat av dobbystolemysocks
Har svårt att tro att systern försöker sätta dit sin mor på något sätt, eller att hon ljuger om det hon vet.
Som jag nämnde tidigare i tråden lärde jag känna henne för 15 år sen, hon har aldrig framstått som lögnaktig eller manipulativ. Hon är däremot väldigt passionerad och engagerad. Misstänker att hon gav upp försöken och tryckte bort det under flera år när hon som ung inte fick gehör, och la sin energi på sammanhang där hon kände att hon faktiskt kunde göra skillnad.

Nej, inte lögnaktig, men mitt i allt passionerat engagemang är det nog lätt hänt att det slinker ur en överdrift eller tre. Det gör nog inget när man är yrkesengagerad i det hon valt att syssla med, i den svängen dräller det av lätt hysteriska, "självförverkligande" individer och läser man hennes egna presentationer på nätet förstår man nog att hon lätt kan falla i fällan att ta i för mycket. Kvällspressen, däremot, är inte nådig och hjälper gärna till med rätt frågor och en och annan bra formulering. Du måste väl för övrigt hålla med om att systern inte är direkt diplomatisk med vad hon beskyller sin mor för?

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Är det till och med systern själv som kontaktat pressen? Polisen var det ju läkarna som ringde, systern fick inte följa med till sjukhuset men har figurerat i media hela dagen vad det verkar.

För att inte ha haft kontakt med familjen på 28 år så verkar hon tycka själv att hon har en väldig insyn...

Hon har träffat sin bror i 5 minuter. Det är helt omöjligt för henne att kunna redogöra för vad som har hänt.

Jag tror absolut att hon själv kan ha kontaktat pressen. Även fast hon är mycket lätt att spåra upp och att nå, så kan man i sådana här tragiska fall, med hänsyn till sin stackars bror eller sinnessvaga mor be murvlarna respektera familjens privatliv och därefter dra åt skogen. Det har hon ju inte direkt... gjort. Jag tror hon är alldeles för obevandrad i medieträsket och kommer gå ur detta med en mycket skadad självkänsla. Det är ju obegripligt vad hon är mest upprörd över, modern eller myndigheterna. Har hon sedan ljugit om myndighetskontakterna av bara farten, hjälper hon ju knappast sin bror och den lilla släkt hon har kvar i telefonboken lär vara ännu mindre intresserade av kontakt med henne i framtiden.
Senast redigerad av Zache 2020-12-01 kl. 22:25.
Citera
Medlem
Nordenskolds avatar
Någon som har bilder från brottsplatsen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baalzack
Det sorgliga är väl att han kanske är helt förstörd. Hur ska han fungera på utsidan?

Vad ska han göra nu när han är fri? Ingen som kommer att ”bry” sig om och ta hand om honom längre. Ingen kommer hålla honom sällskap.

Hoppas han hamnar på ett hem där han blir väl omhändertagen och där han kan träffa en vän.

Finns många boenden här i kommunen..
Och många dagliga verksamheter, kanske kan han på sikt även få ett jobb där
Citera
2020-12-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det låter inte trovärdigt. Om hon visste om att hennes bror hölls inne i lägenheten och inte fullföljde sin skolplikt hade hon redan där kunnat larma både sociala myndigheter och polis.
Under åren hade hon kunnat göra en orosanmälan. Hon hade kunnat besöka sin bror och hjälpt honom med sådant han inte klarade av (hygienen, lämna lägenheten).

Hon var själv tonåring när han hade skolplikt. Det är inte helt lätt att bli tagen på allvar då.

Hon har ju sagt att hon suttit i möten med socialtjänst. Mamman ska ha förhindrat kontakt med brodern. Rätt svårt att ta sig in i sin mammas lägenhet och hjälpa honom med hygien då.

Det är svårt att slåss för någon om det verkar som att alla är mot en.

Jag tänker också på alla anhöriga till folk som hamnar i sekter. Folk i allmänhet droppar inte hela sitt egna liv för att rädda andra. Man sätter sig själv först, annars kan man inte hjälpa någon.
Men, du behöver ju inte tycka att det låter trovärdigt.
Citera
2020-12-01, 22:24
Medlem
Downieandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk.kris
Ab har ju publicerat en pixlad bild av mannen från 7e klass, troligtvis från en skolkatalog. Ingen i tråden som kan få fatt på bilden eller har katalogen rent av?

Någon som vet vilken skola han gick på?
Citera
2020-12-01, 22:25
Medlem
yessyys avatar
Lite citat från AB:
”Alla vet vem hans mamma är”
En manlig klasskamrat minns 41-åringen från mellanstadiet:

– Han var lite speciell, lite annorlunda. Han hade andningssvårigheter och lite dålig social kompetens. Han hade svårt att prata med kompisarna.

Klasskamraten minns att han också hade inlärningssvårigheter:

– När han fick hjälp av någon annan att göra läxor lärde han sig, men han hade svårt för att plugga själv.

...Mannen bor även i närheten av bostaden som mamman och sonen bott i. Han berättar att han ofta träffade modern och beskriver henne som väldigt social.

– Jag brukade fråga hur det var med sonen. Hon svarade alltid att han bara ville vara inne och att han gillade att hålla på med datorn.

Han säger att hon inte utmärkte sig på något sätt mer än hennes spretiga hår och att hon gav en bild av att vara ”helt normal”.

– Men hon hade ju den här stora hemligheten som hon gick och bar på. Hennes far bodde i närheten och han berättade för mig att man aldrig fick komma in i lägenheten. Det var ju konstigt så klart, men de hade väl accepterat det.
Senast redigerad av yessyy 2020-12-01 kl. 22:31.
Citera
2020-12-01, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av incellofan
Ja. Pressen borde ju sätta lite press på henne. Det är sant att det är lite underligt att hon både har bra koll men samtidigt säger att hon inte haft kontakt.

Vad jag har läst (Aftonbladet) så säger hon att det för henne är självklart att han varit där mot sin vilja/ är ”nedbruten”.

På reporterns fråga om hur hon kan veta det så säger hon:

”– Det är ganska uppenbart om du skulle se honom och träffa honom. Ingen människa skulle av egen vilja sätta foten i den lägenheten han levt i.”

Här gör hon ju en helt egen värdering!
Citera
2020-12-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbystolemysocks
Hon var själv tonåring när han hade skolplikt. Det är inte helt lätt att bli tagen på allvar då.

Hon har ju sagt att hon suttit i möten med socialtjänst. Mamman ska ha förhindrat kontakt med brodern. Rätt svårt att ta sig in i sin mammas lägenhet och hjälpa honom med hygien då.

Det är svårt att slåss för någon om det verkar som att alla är mot en.

Jag tänker också på alla anhöriga till folk som hamnar i sekter. Folk i allmänhet droppar inte hela sitt egna liv för att rädda andra. Man sätter sig själv först, annars kan man inte hjälpa någon.
Men, du behöver ju inte tycka att det låter trovärdigt.

Varför påstår alla att det är en syster som åkte till bostaden?
Såvitt jag vet från en källa på SOC så hade mannen ingen syster?
Vad stämmer?
Citera
2020-12-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psmj
Var har dessa systrar bott sedan brodern var 12 år och blev ”inlåst”? (Systrarna lär ju inte vara mer än 15 år vid det tillfället?)
Det undrar jag med! De lär ju inte ha flyttat hemifrån redan i den åldern. Tror de vet mycket mer om hur han haft det men inte ”orkat” bry sig tillräckligt om honom då de säkert inte velat ha kontakt med den psykiskt sjuka mamman heller. Är ju helt ofattbart. Han var ju ”en vanlig kille” och kan inte fatta hur hon lyckades hålla honom inlåst hemma utanför samhället i så många år. Att ingen gjort någon anmälan till soc el liknande... kanske har hon lyckats manipulera myndigheterna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in