2020-12-01, 22:26
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Är det fastslaget att hon verkligen köpt den då?
När hyreshus ombildas till bostadsrätter händer det att några lägenheter fortsätta att vara hyreslägenheter om den boende inte vill eller har råd att ombilda den. Har själv bott i en sådan förening med ett par hyresgäster. Först när de frivilligt flyttar kommer lägenheten ut till försäljning.

Och om hon köpte den för xx år sedan så hade hon kanske bättre ekonomi på den tiden.
Oavsett om pengarna kom från mannens rån eller om hon själv hade dem undanstoppade.
Ja. Det är ju inte dagens bostadsmarknad vi pratar om precis. Det var peanuts då om det nu ombildades i början på 90-talet. Så det var nog inga problem.
Citera
2020-12-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissKatt
Finns många boenden här i kommunen..
Och många dagliga verksamheter, kanske kan han på sikt även få ett jobb där

Han kommer väl knappast att få det särskilt bra på ett hem, med all den blandning och omsättning av personal som är idag.

Han hade det ju inte bra med mamman heller...men henne kände han åtminstone.
Förhoppningsvis blir det bättre nu.
Citera
2020-12-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milfen88
Varför påstår alla att det är en syster som åkte till bostaden?
Såvitt jag vet från en källa på SOC så hade mannen ingen syster?
Vad stämmer?

Syster
Senast redigerad av Johanhelvete 2020-12-01 kl. 22:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Nä precis. Nu försöker hon rädda sitt eget skinn. Måste vara en sister from hell

Om det varit min bror, så hade polisen garanterat fått veta vad som pågick.

I och med att hon är en stora syster så bör hon vara över 42år. Är hon också mentalt skadad som inte tagit tag i detta förrän nu????
Jag kan faktiskt inte döma systern för att hon inte agerat starkare. Mamman måste vara extremt manipulativ. Inte ovanligt att söner och mödrar har osunda relationer, vet flera män som fortfarande bor hemma hos mamma fast de är över 40. Som systern sa, hon kunde inte föreställa sig att det var så illa som det var. Mamman måste tydligt ha visat att hon inte var intresserad av en relation med någon annan, och som sagt systern hade försökt påtala att något var fel. Och att myndigheter inte reagerar har jag själv erfarenhet av, har själv kontaktat socialtjänsten gällande en anhörigs missbruk, möts med kalla handen och pga sekretessen så får man heller ingen feedback. Som att prata med en vägg och inget händer.
Citera
Medlem
Aftonbladet har lyckats skaka fram några gamla klasskamrater till mannen.
Han beskrivs som "annorlunda deluxe" med andningssvårigheter och osocial. Och hade svårt för att plugga på egen hand.

Det befäster alla teorier om autismspektrumstörning. Idag hade han troligtvis blivit utredd, fått en diagnos och blivit behandlad. Istället kan man läsa att han hade mycket frånvaro.

Tja, då faller ytterligare en bit på plats - varför han var ett lätt offer att isolera och manipulera.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ln3vvP/klasskamraterna-om-insparrade-sonen-blyg-och-ensam
Citera
2020-12-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbystolemysocks
Hon var själv tonåring när han hade skolplikt. Det är inte helt lätt att bli tagen på allvar då.

Hon har ju sagt att hon suttit i möten med socialtjänst. Mamman ska ha förhindrat kontakt med brodern. Rätt svårt att ta sig in i sin mammas lägenhet och hjälpa honom med hygien då.

Det är svårt att slåss för någon om det verkar som att alla är mot en.

Jag tänker också på alla anhöriga till folk som hamnar i sekter. Folk i allmänhet droppar inte hela sitt egna liv för att rädda andra. Man sätter sig själv först, annars kan man inte hjälpa någon.
Men, du behöver ju inte tycka att det låter trovärdigt.

Vet du om hon växte upp i samma hem?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av incellofan
Ja. Pressen borde ju sätta lite press på henne. Det är sant att det är lite underligt att hon både har bra koll men samtidigt säger att hon inte haft kontakt.

Reagerade också på att hon solklart visste att han inte varit fysiskt hindrad att gå. Hur kan hon veta det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy

...och att han gillade att hålla på med datorn.

Hoppas som fan för hans skull att han haft tillgång till dator och internet hela den här tiden.
Citera
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
Det kanske inta var så illa för 20 år sedan och att relationen mor-dotter var så knastrig att dottern fokuserade på sitt liv med pojkvän och familjebildning.
Skulle systern dedikerat sitt liv på att slita brodern från mamman?
BO kan ju ha varit motsträvig och velat vara kvar hos mamma.
Jag kan ha fel men jag vill inte kategoriskt döma systrarna dom var unga och måste också ha rätt att bygga sina egna vuxenliv.

Dedikera sitt liv????
Hon kunde väl lite enkelt kontakta sociala myndigheter, polisen. Det skulle fan inte vara för mycket begärt. Om man är en välfungerande varelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Vad jag har läst (Aftonbladet) så säger hon att det för henne är självklart att han varit där mot sin vilja/ är ”nedbruten”.

På reporterns fråga om hur hon kan veta det så säger hon:

”– Det är ganska uppenbart om du skulle se honom och träffa honom. Ingen människa skulle av egen vilja sätta foten i den lägenheten han levt i.”

Här gör hon ju en helt egen värdering!

På reaktionen i reporterns ansikte och allrahelst ögonmimik har jag svårt att se att något annat än misär var det som visades på bilderna från lägenheten
Citera
2020-12-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milfen88
Varför påstår alla att det är en syster som åkte till bostaden?
Såvitt jag vet från en källa på SOC så hade mannen ingen syster?
Vad stämmer?

Mannen har två systrar och en bror som dog innan han föddes.

Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Syster till mamman.

Nej.
Citera
2020-12-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av incellofan
Bra skrivet. Vanligt att offer stannar "frivilligt" hos förövare. Tror definitivt så kan vara fallet här. Och ja, skörbjugg - en riktig klassiker!

Jag tror inte sonen såg sin mor som "förövare". Som jag förstår det att han var fri att gå som han ville när han blev 20. Mån då var hans hjärna redan så snurrig av mammans hjärntvätt. Det finns ett bra orspråk här "du vet vad du har men vet inte vad du får". Det ordspråket kan användas i många fall, och framförallt här. Han stannade i tryggheten. Ute var det otäckt - det har mamma tutat i honom i många år. Och hon har säkert under hans tonårstid berättad den mer hiskeliga historien än det andra. Sonens egen erfarenhet var utanförskap skolan - smygmobbning, ingen ville sitta med honom. Ibland var han i skolan, oftast inte. Då kan det vara skönt att vara hemma. Misären kan jag tänka smög sig på. Saker som smyger sig på märker man inte av alltd, man blir hemmablind. Eller så nöjer man sig med det för man minns egentligen inte något annat efter åratals indoktrinering och hjärntvätt. Och var skall han ta vägen?

Orken, energin, som behövde uppbådas, var skulle han ta den ifrån? Och var skulle han ta vägen? Världen därute var farlig - det hade mamma tutat i honom i åratal sen han var liten.

När man lever i misär med en förälder, som kanske t o m är väldigt snäll på sitt sätt (hur får vi veta det förresten?), så tror man på den personen när man har en 12 årings erfarenhet. Ingen skola som kunde bilda honom. Inga kamrater att få intryck av, varken i skolan eller besök i kompisarna bostad, Hade han NÅGOT utom tjock-tv som nämns i media? Fick han stimulans via böcker? jag tvivlar på det. Har han heller inte fått övrig stimulans, samhällskunskap, allmänbildning - då är han kanske fortfarande på en 12-14-årings-nivå, fullt medveten att han inte klarar sig själv. Det här verkar mer en mental inlåsning än något annat.

Vi kan ju konstatera att den här mammans kärleksfulla omvårdnad inte räckte ända fram om man säger så.

Nån dator tror jag inte de hade. Men en tjocktv hade dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in