2020-12-01, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Det kom undringar i tråden hur mamman hade haft råd att köpa sin lägenhet, då hon är pensionär, och sonen troligtvis sjukpensionär, och de hade ingen förmögenhet
Var hon pensionär för 30 år sen? Har hon aldrig jobbat?

På 90-talet kunde man köpa en lägenhet och låna till allt, och man var inte heller skyldig att amortera. Så en relativt låg avgift och räntor kan bli samma kostnad som en hyra i en hyresrätt. Var den dessutom ombildad så fick de nånstans mellan 10 och 25% i rabatt, såsom redan boende hyresgäster, mot om de köpt på öppna marknaden. Som jag förstått det var det tydligen en hyresbostad som ombildats till BR.

Jag vet inte om det gick till som ovan - men det är inte omöjligt.
Citera
2020-12-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exploitation

Det där med att han skulle vara handikappad tror jag man ska lugna sig med att ta för givet. Hörde att SvT gått ut och sagt att han inte skulle haft några diagnoser (då han fortfarande fanns i systemet) men jag har inte dubbelkollat. Att vara 12 år i en dysfunktionell familjesituation (löjligt milt uttryckt) med en manipulerande och paranoid mamma som vanvårdar en är nog fullt tillräckligt för att bryta sönder en människa. Folk stannar hos förövare hela tiden, speciellt om förövaren är en familjemedlem eller partner. Med "rätt" psykisk misshandel spelar fysisk styrka eller ingen roll.

Tänderna och såren tyder väl på skörbjugg?

Bra skrivet. Vanligt att offer stannar "frivilligt" hos förövare. Tror definitivt så kan vara fallet här. Och ja, skörbjugg - en riktig klassiker!
Citera
2020-12-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Hur fan ser du det? Du ser det som helt uteslutet att en svensk kvinna skulle kunna ha en svart klänning med blommor på?

"Helt uteslutet" har jag inte sagt att det är precis som att det inte är helt uteslutet att en ateist klär sig i burqa. Därmed är sannolikheten större att det är en zigenare respektive en troende muslim som klär sig så.
Citera
Medlem
Systern visste väl om detta. Hon verkar inte ha brytt sig speciellt mycket under 20 år. När mamman sedan blev inlagd på sjukhus insåg systern att brodern riskerade att svälta ihjäl ensam i lägenheten utan tillsyn, och sökte upp honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av incellofan
Du beskriver henne som en "väldigt passionerad och engagerad" människa. Samtidigt skriver du att hon "gav upp försöken". Det går inte ihop. Hur svårt kan det egentligen vara att få någon - om inte vänner och släkt - så samhälle, vård, social, att reagera? Lite idoga telefonsamtal hade räckt, tror jag i ärlighetens namn. Visst kan det vara svårt att få tag på en rimlig myndighetsperson ibland, men om man ligger på lite så.

Jag har sett henne passionerad och engagerad. Jag har inte haft någon insikt i hur hon har försökt, det är ett antagande. Hon har ju beskrivit i media att hon pratat med myndigheter, men att de inte gjort något.
Jag har själv haft en del med Haninge kommun att göra. Det kan vara helt hopplöst ibland. Om hon dessutom blivit hindrad av modern från att ha kontakt med brodern så har hon ju säkert haft svårt att komma med "bevis".
Citera
2020-12-01, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig

För att inte ha haft kontakt med familjen på 28 år så verkar hon tycka själv att hon har en väldig insyn...

Hon har träffat sin bror i 5 minuter. Det är helt omöjligt för henne att kunna redogöra för vad som har hänt.

Ja. Pressen borde ju sätta lite press på henne. Det är sant att det är lite underligt att hon både har bra koll men samtidigt säger att hon inte haft kontakt.
Citera
2020-12-01, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Nä precis. Nu försöker hon rädda sitt eget skinn. Måste vara en sister from hell

Om det varit min bror, så hade polisen garanterat fått veta vad som pågick.

I och med att hon är en stora syster så bör hon vara över 42år. Är hon också mentalt skadad som inte tagit tag i detta förrän nu????
Det kanske inta var så illa för 20 år sedan och att relationen mor-dotter var så knastrig att dottern fokuserade på sitt liv med pojkvän och familjebildning.
Skulle systern dedikerat sitt liv på att slita brodern från mamman?
BO kan ju ha varit motsträvig och velat vara kvar hos mamma.
Jag kan ha fel men jag vill inte kategoriskt döma systrarna dom var unga och måste också ha rätt att bygga sina egna vuxenliv.
Citera
2020-12-01, 22:15
Medlem
coconutoils avatar
Systern och släktingarna måste vara dom mest hopplösa fega individerna jag hört talats om. Totalt handlingsförlamade.
Senast redigerad av coconutoil 2020-12-01 kl. 22:21.
Citera
2020-12-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbystolemysocks
Jag har sett henne passionerad och engagerad. Jag har inte haft någon insikt i hur hon har försökt, det är ett antagande. Hon har ju beskrivit i media att hon pratat med myndigheter, men att de inte gjort något.
Jag har själv haft en del med Haninge kommun att göra. Det kan vara helt hopplöst ibland. Om hon dessutom blivit hindrad av modern från att ha kontakt med brodern så har hon ju säkert haft svårt att komma med "bevis".

Det låter inte trovärdigt. Om hon visste om att hennes bror hölls inne i lägenheten och inte fullföljde sin skolplikt hade hon redan där kunnat larma både sociala myndigheter och polis.
Under åren hade hon kunnat göra en orosanmälan. Hon hade kunnat besöka sin bror och hjälpt honom med sådant han inte klarade av (hygienen, lämna lägenheten).
Citera
2020-12-01, 22:16
Medlem
Citat:
Det kom undringar i tråden hur mamman hade haft råd att köpa sin lägenhet, då hon är pensionär, och sonen troligtvis sjukpensionär, och de hade ingen förmögenhet

Vet man säkert att lägenheten är köpt? Den kan ju vara hyrd med Brf som hyresvärd. Alternativt kommunen kan ha köpt lägenheten och står som hyresvärd och ha missat i hyresavtal så att besittningsrätt har inträtt. Så har skett i andra kommuner så varför inte i Haninge?
Citera
2020-12-01, 22:17
Medlem
Citat:

Är det fastslaget att hon verkligen köpt den då?
När hyreshus ombildas till bostadsrätter händer det att några lägenheter fortsätta att vara hyreslägenheter om den boende inte vill eller har råd att ombilda den. Har själv bott i en sådan förening med ett par hyresgäster. Först när de frivilligt flyttar kommer lägenheten ut till försäljning.

Och om hon köpte den för xx år sedan så hade hon kanske bättre ekonomi på den tiden.
Oavsett om pengarna kom från mannens rån eller om hon själv hade dem undanstoppade.
Citera
2020-12-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
https://www.expressen.se/nyheter/slaktingen-hittade-instangde-mannen-det-luktade-ruttet/

Kvinnan på bilden är klädd som en zigenare. Allt annat än en typisk klädstil för en svensk kvinna i 70 åå.

Väldigt svårt att se detta som typsikt zigenareklädsel.
Snarare en svårt psykiskt sjuk kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in