Citat:
Ursprungligen postat av
Ettsjutretton
Det var intressant att höra. Det fanns dock bostadsrätter på Sleipnervägen under 1970-talet, inte många nummer ifrån nu aktuell adress. Kontantinsatserna på dessa låg på mellan 10 och 20 000 kr.
Det finns nog egentligen inga hinder för att hon, eller gemensamt med maken innan han avled, kan ha köpt loss en 4:a i en trist hyreskasern i Handen, tidigt 90-tal. Ett visst arv som hon delat med sina två syskon kan väl också ha spelat in, ingen aning om när den äldre generationen föll av. Det enda jag hittills hört om hennes yrkesliv är titeln "kontorist", som kan betyda både det ena och det andra, men även med en låg inkomst och inga anmärkningar kan hon/de nog fått låna om inte kapitalet fanns. Speciellt om hela kåken ombildades samtidigt. Lånet är i så fall idag på en ganska låg summa om hon inte degat av det.
Jag har en känsla av att det på både hennes och sonens konton kan ligga en riktigt bra slant. Det frugala livet tyder på det. Den här typen av damer har nog lärt sig att koka soppa på en spik - tidigare i tråden har nämnts att hon knatat runt och "handlat mat" hela dagarna, vilket får mig att tänka på en konstant extraprisjakt med samtliga kedjors rabattkuponghäfte i skinnjackans ficka.
Har han, eller han och döttrarna, riktig tur så har tanten tryckt in pengar i tråkiga men säkra investeringar via sin antagligen lika tråkiga bank på torget/i centrum. Index sedan 80-talet har ändå gått rätt bra.