2020-11-29, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Kung Dangung skapade den 29 november 2333 f.Kr. riket Gochoson, ett proto-koreanskt rike som varade till 108 f.Kr. Gochoson var tre riken Dangung, Gija och Wiman. Det skulle dröja till sena 1400-talet innan de enades i ett rike. Ett delat Korea är således normen.

Det funderar vi nog sällan över.

Låt GO vara GO och JOSEON vara JOSEON

De Manchuriska stammarna YE resp MAEK som många Kinesiska historiker än idag benämner Yemaek Joseon, hör hemma i Manchuriet och de norra/nordöstra delarna av det vi idag kallar för Koreahalvön. Det är gott så, förbli där och anta Manchuriet eller vilket annat namn som helst, men inte Korea. Låt Syd (för) bli det Korea det borde få vara.

Vi funderar nog lika sällan över att den ”felaktiga” normen borde brytas och Nordkorea borde ha sitt korrekta namn, nämligen Manchuriet och Sydkorea inneha sitt rätta, nämligen Korea.

Den normen lär nog dessvärre bestå, om man inte äntligen inser, en gång för alla, att den så kallade ”Koreahalvön”, borde bestå av 2 st - TVÅ HELT SEPARATA NATIONER.

Nu går väl Kumabjorn och andra historiker i taket, och undrar säkert om jag börjat att röka torkad Pilgroda, men jag är seriös och vid mina sinnens fulla bruk.

Passus: Svårigheten att föda sin befolkning i norr, har även den blivit norm och har så varit ända sedan Ye och Maeks tid, de agrikulturella förutsättningarna kan varken kärnvapen eller ständiga krig förändra.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-11-29 kl. 11:05.
Citera
2020-11-29, 11:01
Medlem
Kumabjorns avatar
Kom över en bok som heter Bukchung money connection på koreanska 북중 머니 커넥션 som betyder Penningkopplingen Nordkorea - Kina och är skriven av Yi Bol-chan. Har inte kommit så långt in i den ännu, men tydligen är kinesisk piratkopiering av europeiska lyxmärken utlagda på entreprenad till Nordkorea. Gucci, Vuitton, Hèrmes m.m. tillverkas i och kring Sinuiji för snabb transport över till Dadong och vidare.

Tydligen har en bidragande orsak varit press på Kina om brott mot immaterialrätten och att de då kommer undan eftersom inspektioner i Kina inte kan lokalisera tillverkningen. Är onekligen lite smått imponerad över att nordkoreanerna har tillverkningskapacitet för lyxvaror.
Citera
2020-11-29, 11:23
Medlem
Citat:
Kom över en bok som heter Bukchung money connection på koreanska 북중 머니 커넥션 som betyder Penningkopplingen Nordkorea - Kina och är skriven av Yi Bol-chan. Har inte kommit så långt in i den ännu, men tydligen är kinesisk piratkopiering av europeiska lyxmärken utlagda på entreprenad till Nordkorea. Gucci, Vuitton, Hèrmes m.m. tillverkas i och kring Sinuiji för snabb transport över till Dadong och vidare.

Tydligen har en bidragande orsak varit press på Kina om brott mot immaterialrätten och att de då kommer undan eftersom inspektioner i Kina inte kan lokalisera tillverkningen. Är onekligen lite smått imponerad över att nordkoreanerna har tillverkningskapacitet för lyxvaror.

Vilket sammanträffande!

Min frånvaro från tråden de senaste veckorna, har nämligen exakt med detta faktum att göra.

Som jag så många gånger tidigare redogjort för i denna tråd, är detta ett fortsatt och enormt stort problem, och det har inte avtagit i och med att Nordkorea övertagit stora delar av pirattillverkningen.

Genom åren har Nordkorea övertagit produktion ”som det börjar osa katt om” i Kina och/eller vilken uppspårats och helt flagrant, de facto, avslöjats och tvingats stänga.

Frågan är fri, och jag står gärna till tjänst om någon läsare är specifikt intresserad av denna bedrövliga och grovt kriminella verksamhet vilken jag har mångårig internationell yrkeserfarenhet av att bekämpa.
Citera
2020-11-29, 11:24
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Låt GO vara GO och JOSEON vara JOSEON

De Manchuriska stammarna YE resp MAEK som många Kinesiska historiker än idag benämner Yemaek Joseon, hör hemma i Manchuriet och de norra/nordöstra delarna av det vi idag kallar för Koreahalvön. Det är gott så, förbli där och anta Manchuriet eller vilket annat namn som helst, men inte Korea. Låt Syd (för) bli det Korea det borde få vara.

Vi funderar nog lika sällan över att den ”felaktiga” normen borde brytas och Nordkorea borde ha sitt korrekta namn, nämligen Manchuriet och Sydkorea inneha sitt rätta, nämligen Korea.

Den normen lär nog dessvärre bestå, om man inte äntligen inser, en gång för alla, att den så kallade ”Koreahalvön”, borde bestå av 2 st - TVÅ HELT SEPARATA NATIONER.

Nu går väl Kumabjorn och andra historiker i taket, och undrar säkert om jag börjat att röka torkad Pilgroda, men jag är seriös och vid mina sinnens fulla bruk.

Passus: Svårigheten att föda sin befolkning i norr, har även den blivit norm och har så varit ända sedan Ye och Maeks tid, de agrikulturella förutsättningarna kan varken kärnvapen eller ständiga krig förändra.

Det skall nog mer till för att jag skall gå i taket. Men onekligen är det en smula fascinerande hur kort tid Korea egentligen varit ett enat rike. Tycker det saknas bra forskning kring hur det påverkat deras syn på sig själva och själva statens utformning. Inte minst blir historielösheten framträdande när dagens situation på halvön diskuteras. Ur ett historiskt perspektiv är det kinesiska inflytandet betydligt mer relevant än USAs nuvarande närvaro. Det är än så länge inte ens en parentes,
Citera
2020-11-29, 11:30
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Vilket sammanträffande!

Min frånvaro från tråden de senaste veckorna, har nämligen exakt med detta faktum att göra.

Som jag så många gånger tidigare redogjort för i denna tråd, är detta ett fortsatt och enormt stort problem, och det har inte avtagit i och med att Nordkorea övertagit stora delar av pirattillverkningen.

Genom åren har Nordkorea övertagit produktion ”som det börjar osa katt om” i Kina och/eller vilken uppspårats och helt flagrant, de facto, avslöjats och tvingats stänga.

Frågan är fri, och jag står gärna till tjänst om någon läsare är specifikt intresserad av denna bedrövliga och grovt kriminella verksamhet vilken jag har mångårig internationell yrkeserfarenhet av att bekämpa.

För att nordkoreanerna skall klara av den här tillverkningen måste ju kinesiska entreprenörer rimligen förse dem med maskiner, know-how och kvalitativa råvaror. Har man någorlunda koll på omfattningen? Borde det inte också vara mer lukrativt för nordkoreanerna ifall de själva kunde ta hand om distributionen? Som jag förstår det får NK i princip peanuts i ersättning för produkterna, de stora vinsterna görs av kineserna och det mest bisarra i hela konkarongen verkar var att Sydkorea är en av de största avsättningsmarknaderna.
Citera
2020-11-29, 12:12
Medlem
Citat:
Det skall nog mer till för att jag skall gå i taket. Men onekligen är det en smula fascinerande hur kort tid Korea egentligen varit ett enat rike. Tycker det saknas bra forskning kring hur det påverkat deras syn på sig själva och själva statens utformning. Inte minst blir historielösheten framträdande när dagens situation på halvön diskuteras. Ur ett historiskt perspektiv är det kinesiska inflytandet betydligt mer relevant än USAs nuvarande närvaro. Det är än så länge inte ens en parentes,

Jag instämmer till fullo!

Framförallt är historielösheten och sakkunskapen beklämmande låg, och i de flesta fallen obefintlig
hos de skribenter i tråden som tillhör Nordkoreas ”fanclub” eller de som gör fatala försök att romantisera respektive snyftgråtande försvara nuvarande regim.

En av anledningarna till att jag inte ens bemödar mig att besvara inlägg från propagandaskribenter, som exempelvis Paponim, är ovanstående rader, och det faktum att man är skamlöst dåligt påläst om nutida redogörelser kring de faktiska förhållandena rörande vad Douglas MacArthur de facto gjort för uttalanden, eller haft för planer samt hur det egentligen förhöll sig med tillgången på kärnvapen och dess kapacitet vid denna tidpunkt.

(Sovjet hade de facto inga färdiga kärnvapen och MacArthur deklarerade aldrig med egna ord att han ville använda kärnvapen, det är skrönor)

Kina, inte USA, är det stora monstret i Koreas historia och i vår samtid, dess skugga faller tungt över hela halvön, och som Du mycket riktigt påpekar, USA:s närvaro är än så länge inte ens en parentes i sammanhanget.
Citera
2020-11-29, 12:56
Medlem
Citat:

Jag återkommer med ny fakta, rapporter och detaljer i frågan inom kort.

Dessutom har det skett en hel del uppseendeväckande förändringar i transfereringar av produktionsutrustning och smugglingsförfaranden de senaste 2 åren.

Men låt mig än så länge klargöra följande, med kraftigt eftertryck, (vilket jag gjort många gånger tidigare i detta ämne) Kina har fullständig kontroll över vad Nordkorea kan - skall och får tillverka, punkt.

Utan Kinas logistik - försörjning - veto - goda minne - distributionskanaler - bulvanföretag - svårövervakade/otransparenta och mycket intrikat organiserade banksystem (som står utanför det internationella bankväsendet till alla väsentliga delar), kollapsar och imploderar Nordkorea inom en tidsaxel av 6-12 månader.

Det mest tragiska i kontexten piratkopiering, är inte det faktum att 90% av bärare av Gucci - Vuitton - Chanel - Rolex eller andra märkesvaror blir (medvetet) blåsta, utan det faktum att människors hälsa blir lidande och dödsolyckor ökar till följd av livsfarliga piratmediciner - reserv/säkerhetsdelar till fordonsindustrin för att ta några exempel.

Lika tragiskt är det att vinsterna till största del går till Kina och de stora kriminella organisationerna samt till familjen Kim och den Nordkoreanska militärens överlevnad och nyproduktion.

Tragiska men obestridliga fakta.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-11-29 kl. 12:59.
Citera
2020-11-30, 14:55
Medlem
Deutsche Welle, DW, har åter producerat en nordkoreadokumentär.
Denna gång handlar det om vad som hände Otto Warmbier.
Engelskspråkig

https://www.youtube.com/watch?v=-rZkdPXP6H4
Citera
2020-11-30, 23:00
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Engelskspråkig

Storsint av dig att länka till filmen! Tack!
Den verkar ju stämma i princip helt och hållet. Man kan undra varför den kommer nu. För att smutskasta Trump? Fast Obama fick sig ju också en känga...

Jag gjorde några anteckningar när jag tittade på den. Hittade bara några småsaker:
5:18 Pyongyangs enda hotell för utlänningar. Det stämmer inte alls.
5:37 Hissen stannar inte på 5:e våningen. Man måste ta trappan från angränsande våning. Nej jag gick inte in där och kollade
5:55 우리 장군님 제일이야! = Vår General framför allt! står det på väggen. Den filmen torde alltså ha tagits betydligt tidigare medan Kim Jong-il levde. Han kallas normalt för just "Generalen".
13:09 President Trumps tal hölls senare på hösten. Kreativ klippning...
41:41 Betalning för sjukhusvård. Reseförsäkring? Vid den här tiden gällde vanliga svenska reseförsäkringar. Kanske även amerikanska?

Sammantaget en riktig sörja från bägge sidor. Jag har alltid misstänkt att Otto greps av panik vid någon transport och att man då lagt ner honom på mage på golvet i bilen. Om då någon vakt satt sig på honom så går det snabbt att tappa medvetandet p g a syrebrist utan att någon märker något.

Det här är en mycket vanlig dödsorsak vid polisingripanden och inom mentalvården. Ofta i samband med narkotika. P g a stressen slår hjärtat snabbt och när offret inte får luft stannar hjärtat snart av syrebrist. Om man är snabb kan man då kanske klara patienten med hjärtkompressioner och helst hjärtstartare.

Det här sättet att hantera gripna personer är numera förbjudet inom polisen i Sverige men kan nog fortfarande förekomma inom mentalvården. Ossmo Vallo var ju ett uppmärksammat svenskt fall men det finns ytterligare ett antal svenska offer...

Om han fått lugnande kan han förstås även då drabbats av syrebrist. Han verkade ju rejält medicinerad när domen förkunnades i Nordkorea. Kanske var han redan då hjärnskadad men man gjorde allt för att dölja detta?

Samtidigt agerade USA riktigt smutsigt för att få största möjliga propagandaeffekt. Nämndes inte i filmen men man drog t o m Ottos föräldrar till vinter-OS i Sydkorea där dom höll presskonferens tillsammans med Mike Pence.

Den här sortens propaganda-shower ordnar man för att det amerikanska folket sedan ska bli glada när man gått till militärt anfall.
Citera
2020-11-30, 23:21
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Engelskspråkig

Var kanske inte så mycket nytt som framkom, men såväl läkaren som rättsmedicinaren hade onekligen gjort intressanta iakttagelser.
Citera
2020-12-01, 19:28
Medlem
Att den nordkoreanska regimen vägrar att ta emot 51.000 ton ris genom WFP bekräftar att Kimregiminen vill ha sin befolkning hungrig och foglig. Kim kör vidare med sin planerade svält.
Svälten breder ut sig över landet, regimen anser uppenbart att det är ok.
Är det för att visa världen att de sköter sina egna affärer utan inblandnig, framför allt utan inblandning av Sydkorea?
Senast redigerad av Arccosinus 2020-12-01 kl. 19:31.
Citera
2020-12-01, 19:29
Medlem
Redigerat
Senast redigerad av Arccosinus 2020-12-01 kl. 19:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in