Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Deutsche Welle, DW, har åter producerat en nordkoreadokumentär.
Denna gång handlar det om vad som hände Otto Warmbier.
Engelskspråkig
https://www.youtube.com/watch?v=-rZkdPXP6H4
Storsint av dig att länka till filmen! Tack!
Den verkar ju stämma i princip helt och hållet. Man kan undra varför den kommer nu. För att smutskasta Trump? Fast Obama fick sig ju också en känga...
Jag gjorde några anteckningar när jag tittade på den. Hittade bara några småsaker:
5:18 Pyongyangs enda hotell för utlänningar. Det stämmer inte alls.
5:37 Hissen stannar inte på 5:e våningen. Man måste ta trappan från angränsande våning. Nej jag gick inte in där och kollade

5:55 우리 장군님 제일이야! = Vår General framför allt! står det på väggen. Den filmen torde alltså ha tagits betydligt tidigare medan Kim Jong-il levde. Han kallas normalt för just "Generalen".
13:09 President Trumps tal hölls senare på hösten. Kreativ klippning...
41:41 Betalning för sjukhusvård. Reseförsäkring? Vid den här tiden gällde vanliga svenska reseförsäkringar. Kanske även amerikanska?
Sammantaget en riktig sörja från bägge sidor. Jag har alltid misstänkt att Otto greps av panik vid någon transport och att man då lagt ner honom på mage på golvet i bilen. Om då någon vakt satt sig på honom så går det snabbt att tappa medvetandet p g a syrebrist utan att någon märker något.
Det här är en mycket vanlig dödsorsak vid polisingripanden och inom mentalvården. Ofta i samband med narkotika. P g a stressen slår hjärtat snabbt och när offret inte får luft stannar hjärtat snart av syrebrist. Om man är snabb kan man då kanske klara patienten med hjärtkompressioner och helst hjärtstartare.
Det här sättet att hantera gripna personer är numera förbjudet inom polisen i Sverige men kan nog fortfarande förekomma inom mentalvården. Ossmo Vallo var ju ett uppmärksammat svenskt fall men det finns ytterligare ett antal svenska offer...
Om han fått lugnande kan han förstås även då drabbats av syrebrist. Han verkade ju rejält medicinerad när domen förkunnades i Nordkorea. Kanske var han redan då hjärnskadad men man gjorde allt för att dölja detta?
Samtidigt agerade USA riktigt smutsigt för att få största möjliga propagandaeffekt. Nämndes inte i filmen men man drog t o m Ottos föräldrar till vinter-OS i Sydkorea där dom höll presskonferens tillsammans med Mike Pence.
Den här sortens propaganda-shower ordnar man för att det amerikanska folket sedan ska bli glada när man gått till militärt anfall.