2020-12-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judinna
Efter lite hjärntvätt av sin förälder så spelar det till slut ingen roll hur fysiskt stark man är.
Enligt sammanfattningsinlägget ( (FB) Stockholm: kvinna har hållit sin son instängd i lägenhet i 30 år) nämns ju "...modern dominerat och styrt över sonen J redan för många år sedan. Tydligen hotat med att världen utanför var farlig.", killen var ju ung när allt detta hände, man lär ju sig saker av föräldrarna.

Mata in i 12årings hjärna i 30 år, att världen är utanför är farlig och se vad som händer...

Det upprör mig något otroligt att släkten eller andra som vet om hans existens, aldrig gjorde något.

Som 12-åring är man inte sugen på att bli inlåst. Sonen måste ha levt i en kidnappningssituation, om han inte är svagbegåvad eller funktionshandikappad. Det låter som att mamman är svagbegåvad eller handikappad, så det kan förstås gå i arv. En person som vill ha kontroll kan hantera det parallellt med yrkesverksamhet, men här verkar ingenting har funnits. Total misär och fattigdom.
Citera
2020-12-01, 17:50
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Högst intressant tycker jag.

Om kvinnan har arbetat som socialsekreterare inom Haninge kommun så bör hon känna till hur det fungerar, och har således kunskaper om hur hon kan manipulera arbetande socialsekreterare, särskilt inom Haninge kommun.

Skulle kunna vara ett svar på hur det här kunde hända, tänker jag.

Om det är kärringen som man såg i centrum med fågelholk på skallen så tror jag inte hon kunde lura någon om jag ska bara ärlig.
Citera
2020-12-01, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Högst intressant tycker jag.

Om kvinnan har arbetat som socialsekreterare inom Haninge kommun så bör hon känna till hur det fungerar, och har således kunskaper om hur hon kan manipulera arbetande socialsekreterare, särskilt inom Haninge kommun.

Skulle kunna vara ett svar på hur det här kunde hända, tänker jag.

Nej, tveksamt. Kan inte se ett enda skäl till att ett barn tas från skolan och att soc inte reagerar.
Citera
2020-12-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Varför tror folk att hantverkare skulle höja ögonbryna om dom såg mannen?
Var han puckelryggig och gick i kedjor eller var han luden som en människoapa??
Men man ser ganska mycket när man går in i någons hem. Kanske var han instängd. Hon kan väl knappast ha haft det ljust och fräscht i så många år och nu på senaste veckorna förvandlat lght till en soptipp.
Citera
2020-12-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Om det är kärringen som man såg i centrum med fågelholk på skallen så tror jag inte hon kunde lura någon om jag ska bara ärlig.

Nej, kommer ett ufo väntar man inte med utredningen. Endast en välbeställd och välartikulerad kan dupera bort ett barn från samhället. Sonen blev hemmasittare som ett resultat av allmän diskriminering, gissar jag.
Citera
2020-12-01, 17:54
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Nästan alla gamla alkisar och pundare över 55 har denna pension, billigare än att ha dessa på åtgärder och springa på soc och stjäla tid av dom.

Framför allt personer inskrivna i omsorgen boendes på diverse boenden

0,2 basbelopp...samma summa som är Folkpensionen
Citera
2020-12-01, 17:55
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Jag misstänkte tidigt i tråden att mamman var resande, intressant information. Karlsson må låta "svenskt" men är vanligt bland resande som jag förstått det.

Jo, och är också komplett bullshit. Familjen är inte resande.
Citera
2020-12-01, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julgranslisa
Men man ser ganska mycket när man går in i någons hem. Kanske var han instängd. Hon kan väl knappast ha haft det ljust och fräscht i så många år och nu på senaste veckorna förvandlat lght till en soptipp.

Tror att man hoppat över renoveringar i den lägenheten, lättast så. Är rätt vanligt att ufon rundas av hantverkare medan fastighetsägaren tittar åt ett annat håll. Ingen vill ha med smutsgrisar att göra, om man slipper. Sen bärs de ut döda och då först så kommer spelad bestörtning.
Citera
2020-12-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Ingen kan stoppa det. Det en får hoppas på är att modern döms och efter avtjänat straff flyttar in på äldreboende. Lägenheten lär hon inte få ha kvar. Och bor hon på äldeboende får sonen inte flytta in till henne.
Han behöver stöd och hjälp i en egen lya!

Det är en bostadsrätt dom bott i om inte det skett en ombildning från hyresrätt och just den aktuella lägenheten fortfarande hyrs ut? Föga troligt kanske.

Svårt att säga var det hela landar men jag tror att om inte just släktingar ställer upp som ”nån” sagt att dom ska göra och BO känner tillit till detta så finns det tyvärr en stor risk att han hamnar i precis samma situation igen.

Det är inte skrivit i sten att mamman kommer fällas för brott och sitta i fängelse eller bli av med sin lägenhet och hamna på äldreboende.

Jag hoppas på det bästa för mannen iaf, men han har en tuff resa framför sig och utan egen vilja och väldigt mycket stöttning är det inte säkert att han kommer få det bättre i framtiden.
Citera
2020-12-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raring76
Nej, hon lever inte längre. Vår relation blev aldrig nåt vidare bra, mycket eftersom hon var så tungt medicinerad. Visst är det hemskt att myndigheter inte upptäcker dessa fall. Är övertygad om att det finns enormt många historier som dessa där ute. Vill verkligen tro att samverkan mellan skola, soc, sjukvård osv är bättre idag än den var då, men vettefan egentligen...
Beklagar.

Idag är det motsatsen tyvärr. Nu jävlas dem in i helvetet att man måste kämpa emot trots man är oskyldig. Har själv haft problem för mina barn och deras andra förälder.
Citera
2020-12-01, 17:58
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julgranslisa
Jag har varit i en handfull samlares lägenheter där det bokstavligt var gångar mellan reklamhögar osv. man jag gör mitt jobb och skiter väl i det..
Citera
2020-12-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Kom att tänka på det här sorgliga fallet med en kvinna som låg död i en lägenhet i London i över två år: https://en.wikipedia.org/wiki/Joyce_Vincent

Nu är 28 år bra mycket längre tid, speciellt när personen i fråga faktiskt lever, men jag tror att det ska jävligt mycket till innan gemene man börjar ana oråd. För egen del har jag grannar jag aldrig stött på i trapphuset eller ens sett. Om det nu mot all förmodan inte luktat i trapphuset så har det kanske inte funnits andra anledningar till misstänksamhet hos grannarna.

Sedan tror jag de som inte gjort det än bör läsa Expressens artikel, gärna mellan raderna.
Det framgår av släktingen att hon länge misstänkt att mamman brutit ned sonen psykiskt och att hon lyckats manipulera samhället i alla år. Mannen kunde "bara med stor ansträngning stå på benen", vilket talar emot att han skulle vara invalidiserad som vissa haft teorier om. Dessutom, hur lätt är det att prata om man inte har några tänder kvar? En grotesk detalj som många verkar ha missat.

Föreställ er hur många som mår psykiskt dåligt av att ha behövt "isolera" sig här i Sverige under pandemin, trots att samhället är öppet, vi kan gå och handla, hålla kontakt med anhöriga via sms, telefon- och videosamtal och i många fall fortfarande träffas. Finns många fullt fungerande vuxna som blivit deprimerade av att periodvis leva så mars-december. Tänk då att från 12 års ålder och 28 år framåt, utan att ha haft kontakt med andra människor, leva totalt isolerad från omvärlden med en mamma som beter sig såhär:

Det där skulle bryta ner vilken människa som helst, även en som är frisk i grund och botten. Morsan är givetvis psykiskt sjuk, men hon har trots allt varit skicklig nog att hålla detta hemligt i nästan 30 år, med allt vad det innebär med BRF, myndigheter o.s.v. Tror knappast hon är dement.

Länge sedan något berörde mig så illa som den här nyheten. Fyfan

En berättelse som är vanlig, det är därför som smutsgrisar dör i bråte. Ingen räddar en lortis. Det är för jobbigt... sen om det finns ett barn som blir hemmasittare så är det lättast för skolan att inte bry sig. Alla tar genvägar i jobbet och därför kan det sluta så här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in