2020-12-01, 15:11
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jag vet inte hur mycket jag får citera från Premiumartikeln utan att jag bryter mot citat-regeln, men läs fort innan moderator tar mig i örat... Det verkar inte framgå något om den förstfödde sonens dödsorsak
”Världen utanför lägenheten var ett hot. Alla utomstående människor försökte göra dem illa, bara om mor och son var tillsammans kunde de stå emot.
Enligt uppgift till Expressen var det motivet till att den i dag 70-åriga kvinnan ska ha hållit sin son instängd i snart tre decennier i en lägenhet söder om Stockholm.
Vid bara en kort period i sonens ungdom ska han ha fått bo hos sina morföräldrar, men hela tiden under mammans överinseende.
Bakgrunden ska enligt släktingen vara att mamman förlorade sin förstfödde son. Pojken dog 1978 bara tre år gammal.
Två år senare fick hon en ny son och gav honom samma namn som storebrodern.
Från dag ett ska mamman ha varit överbeskyddande gentemot sonen, enligt släktingen.
– Det var som om hon hade fått tillbaka sin son och nu skulle ingenting ont få hända honom.

Frågan blir då varför han skulle fått gå i skolan fram till sjunde klass enligt uppgifter i tråden och därefter skall hon ha stängt in honom?
Citera
2020-12-01, 15:12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Vallaskolan i Handen stängdes efter vårterminen 1992 därför att byggnaden orsakade allergier.

Kan sonen ha varit svårt allergisk, också mot olika maträtter så att överbeskyddandet urartade i strikt kost av olika konstiga slag?

Om sonen hade en störning åt det autistiska hållet finns en del typ konspirationsteorier hos bland annat antroposoferna att det har med kosten att göra.
Citera
2020-12-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Enl flera grannar har de sett mannen ute ibland och han hade samtalat med några, så helt utslagen var han inte hela tiden, kanske är han just nu i extra dålig skick.

Om hantverkare mm kommer in i en lägenhet, då kan han legat /sovit (nersövd) i ett annan rum, eller rent av suttit i soffan utan att prata med de, hantverkare behöver inte bry sig om sånt.

Nej och de besöker stökiga hem med kufiska invånare hela tiden.
Citera
2020-12-01, 15:14
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beta-incel
Det är ju inte så att ingen annan har varit inne i lägenheten under dom här åren.

Oavsett om det är bostadsrätt eller hyresrätt så är det ju en jävla massa obligatoriska ventilationskontroller, stamspolningar, radonmätningar, eventuella obligatoriska renoveringar som stambyte/relining etc.

Så frågan är, har dom inte sett snubben alls o reagerat, eller har hon gömt honom i ett annat rum när hantverkare varit där?
Han kanske har tittat på tv och ätit glass medans sotarn varit där. Varför skulle han ha reagerat?
Det står inget om bojjor och skit.
Kärringen är 70, det kanske såg bättre ut där hemma för bara ett par år sedan?

Jag tror att killen är ett sär och har velat varit hemma, tiden har gått och satt sina spår som får det hela att se annorlunda ut än den dagen killen slutade gå till skolan. Mobbing kanske utlöste det hela?
Citera
2020-12-01, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vegakapten
Vad som stör mej är att jag inte begriper varför denna släkting just i söndags bestämmer sig för att kolla lägenheten? Om hon i alla år misstänkt något, varför har hon då inte försökt passa på vid andra tillfällen för det måste ju va många ggr mamman lämnat hemmet... och hur hade hon tänkt kolla denna gång? Visste hon att dörren var olåst? Och hur kunde hon veta det? Alltså, det stämmer inte riktigt....men vet inte riktigt vad
Hen fick reda på att mamman var inlagd på sjukhus och insåg väl att han var lämnad ensam.
Citera
2020-12-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majamedm
Situationen kan ha eskalerat senaste åren och det är inte alls säkert att mannen behövde gömmas eller att det fanns nåt att reagera på (direkt fara) om de fått besök. Att bevittna en stökig och smutsig lägenhet med tillhörande ”stolliga” personer behöver inte betyda att man slår 112.

Detta. Har jobbat med liknande slags arbeten i bostadsrättsföreningar och det är faktiskt mycket vanligare än man kanske kan tro att folk har det skitstökigt, smått abnormalt och/eller mer eller mindre kaotiskt hemma. Även rätt vanligt med sängliggande och sjuka äldre människor.

Att en äldre kvinna har någon liggande i ett rum som bara gurglar eller vad det nu kan vara, är inget man ringer polisen för direkt. Ej heller pga ostädad lägenhet.

Det är i så fall om det kanske finns barn i lägenheten som tydligt behöver hjälp med socialtjänst osv, i övrigt låter man i regel kufarna hållas så länge det inte är direkt osanitärt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det är väldigt mystiskt faktiskt.
Dom som är i samma ålder som honom och bott & gått i skola i Handen/Haninge borde veta
vem detta är och snacket borde vara i full gång. NÅGON borde skrivit en rad med info om
hans skolgång och eventuella handikapp ?
Skulle detta inträffat i det område där jag växte upp skulle det varit en löpeld med kontakter
bland gamla klasskompisar.

Det brinner säkert någon löpeld, jag är mest förundrad över att den inte hittat hit till tråden. Speciellt i dessa hemarbetestider. Eller så vill samtliga förtränga sin uppväxt i de grå betongkasernerna kring Sleipnervägen 85. Brrr.

https://www.merkur.de/bilder/2015/09/23/5555723/1670483623-josef-fritzl-haus-fluechtlinge-ZTDZOxNoiIG.jpg
Senast redigerad av Zache 2020-12-01 kl. 15:17. Anledning: Lade till en stämningsfull bild
Citera
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Hen fick reda på att mamman var inlagd på sjukhus och insåg väl att han var lämnad ensam.
Hon har väl accepterat att det varit som det varit innan..
Citera
Medlem
versalers avatar
Tycker det är konstigt att ingen reagerade på att han är folkbokförd på adressen och varit hela tiden.
Och har haft inkomst, låt säga sjukpenning.
Då måste han ha träffat läkare, haft kontakt med ex. FK.
Om han levt på bidrag är det samma där, fysiska möten.

Hursomhelst är det tydligt hur dysfunktionell familjen varit om hans systrar inte märkt något eller agerat kraftfullare.

Sen vad det gäller socialtjänsten så var dom ju inte de bästa och missade många utsatta barn eller barn som behövde hjälp för att komma till rätta med sina liv mm.

Sen har vi detta landet, Svenssons som inte vill besvära någon, hur svårt kan det vara att knacka på som lärare, upptäcka sånt här.

Och med tanke på hur skadad denna mannen måste ha blivit psykiskt har väl mamman dragit ihop en historia om sonen och de som skött underhåll i lgt har därför inte reagerat men borde ju ha anmält sanitär olägenhet kan jag tycka.
Citera
Avstängd
Nu börjar det klarna. Dottern (den som troligen larmade) har överdrivit lite om att han varit helt inlåst i 28 år för att få blåljusmyndigheterna att reagera. Det har ju varit locket på när hon gjort anmälningar tidigare. Då tyckte hon att hon måste slå på stora trumman. Rätt korrekt agerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaBojke
Jag hoppas att du är steril och att du inte redan har barn. Stackars barn som skulle komma från dig, bli inlåsta och möjligtvis våldtagna av dig. Heter du möjligen Fritzl i efternamn?

Utifrån att döma enligt dina inlägg så verkar du vara rätt emot svenska personer. Har jag rätt?
Citera
Medlem
Andy Flags avatar
Nya uppgifter:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KBeM2/slaktingen-larmade-myndigheter-for-tjugo-ar-sedan

”Sista gången släktingen träffade mannen var för tjugo år sedan. Hon hade hund på den tiden och brukade se honom och mamman gå i området där de bodde. Men mamman hindrade henne från att ta kontakt, berättar hon.
– Jag försökte prata med honom. Frågade om vi skulle göra något, spela basket eller så. Han blev nervös och log och mamman svarade för honom. När jag såg dem sista gångerna vände de sig om och sprang iväg .
Senare fick hon rapporter från en kompis som bor i området. Kompisen berättade inledningsvis att mannen och mamman brukade promenera i området, men de senaste åren har kompisen inte sett till mannen.”

Låter som att det är en kvinna modell yngre. Den äldre systern äger ju i högsta grad hundar fortfarande, så om det är hon är det en otydlig formulering i artikeln. Den yngre systern äger idag ingen hund, det gör dock mostern.
Senast redigerad av Andy Flag 2020-12-01 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in