2020-12-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Någon som vet exakt vem kärringen är?
Mait Elisabet Karlsson
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han kan långsamt ha blivit totalindoktrinerad. En mental inlåsning kan vara lika stark som en fysisk sådan. Mamman ville ha total kontroll över sonen, och var överbeskyddande. Det sista enligt media. Och det är inte så svårt att hjärntvätta en 12-åring att "alla därute är ute efter oss" och att man måste låsa in sig. Men jag tror mamman var sjukare än sonen. Mycket sjukare. Med tanke på beskrivningen av lägenhetens tillstånd så är det inte någon frisk person som bott där. Nå, bara egna spekulationer naturligtvis.

Döttrarna verkar ha klarat sig bra märkligt nog. Den ena gör på sin FB en stor sak av att hjälpa misskötta och plågade djur runtom i världen.. vilket kan kännas mindre behjärtansvärt när man vet att hon inte ens besökte sin bror på över 20 år trots att hon misstänkte att han for illa av att leva med deras gemensamma mor.

Tittar man på medieuppgifterna verka det även finnas ett stort agg mot modern, men det glöms bort att även sonen dras med i det hela. Nästan lite otäckt hur slaskmedia vältrar sig i de oemotsagda uppgifterna.
Citera
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Han har ju inte ens varit instängd rent bokstavligt eftersom dörren var öppen och släktingen kunde gå rakt in.

Är nog ett fall av psykisk sjukdom som eskalerat och isoleringen har blivit värre och värre. Det här är vanligare än man tror.

Exakt! Så varför skulle FOX och CNN bry sig om detta?
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Instämmer. Hade det vart en man så hade alla sagt att han var ett jävla äckel.

Nu är det en kvinna, låt oss hjälpa henne med att ta på henne sin finaste offerkofta.

En viss skillnad är dock att det, åtminstone hittills, inte framkommit något som tyder på att det även skulle ha förekommit några sexuella saker den här gången.
Citera
2020-12-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
En bisarr twist: Det slutar med att mamman släpps fri och ingen åtalas för någonting eftersom det visar sig handla en myndig man som bor hemma hos mamma. Brottet mot skolplikten under 2 års tid är preskriberat.

Det finns ingenting i straffrätten som heter Brott mot skolplikten.
Däremot kan förälder, som inte upprätthåller att sitt barns skolplikt följs, tilldömas vite enligt skollagen. Givetvis kan/skall också sociala myndigheter kopplas in, vilket skulle kunna leda till att barnet skulle kunna tvångsomhändertas. Men något brott i lagens mening är det inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Skulle detta vara en man som låst in sin dotter skulle vi kalla honom Fritzl.

Är detta en Fritzlina? Sett människor som ursäktat hennes beteende, sorgligt nog.

Nu var väl i och för sig Fritzl en sexgalning som våldtog sin dotter och tvingade henne att föda barn i källaren medan han hade en fruga på övervåningen, men vem vet...

Ursäktar inte moderns beteende här men de två går väl än så länge inte att helt jämföra, riktigt.
Citera
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Fadern skall enligt uppgift ha avlidit i cancer. Alltså inget brott bakom dennes död.
Citera
2020-12-01, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Döttrarna verkar ha klarat sig bra märkligt nog. Den ena gör på sin FB en stor sak av att hjälpa misskötta och plågade djur runtom i världen.. vilket kan kännas mindre behjärtansvärt när man vet att hon inte ens besökte sin bror på över 20 år trots att hon misstänkte att han for illa av att leva med deras gemensamma mor.

Tittar man på medieuppgifterna verka det även finnas ett stort agg mot modern, men det glöms bort att även sonen dras med i det hela. Nästan lite otäckt hur slaskmedia vältrar sig i de oemotsagda uppgifterna.
Jag har inte läst hela tråden eftersom det är så mycket trams så man häpnar. Jag har helt klart missat något här. Hade han systrar? Som levde i frihet utan minsta kontakt?
Citera
2020-12-01, 12:53
Medlem
Birdogirls avatar
Jag är sjuksköterska och har tänkt på det hela lite ur ett ”medicinskt perspektiv.”
Jag tror modern haft en hel del psykisk ohälsa, som varit uppe i tråden redan. Detta går då klart ut över sonen som ”hjärntvättas” från tidig ålder. Sedan externa faktorer att hon förlorar ett barn och en make, blir en utlösande faktor för ytterligare försämring där hon vill ”skydda och rädda” det hon har kvar. Hon är rädd för omvärlden/samhället, vilket smittar av sig på sonen. Dörren behöver inte låsas efter ett tag, han är inlåst ändå.

Dessa bensår måste givit en enorm stank. Har själv bevittnat liknande ben, och det ser inte vackert ut och lukten är, som den anhörige beskrev, ”rutten”.

Tror inte heller det varit så här illa från början, utan eskalerat med tiden. Alltså ”skräckfilm” etc, jo visst, men inte från dag ett.

Mannen måste utvecklat brist på diverse näringsämnen med tiden. I takt med att modern försämras, försämras även kosten. (Mot slutet leder detta till färdiga produkter som en burk makrill och chips.) Så klart även brist på D-vitamin, vilket egentligen är ett hormon vi själva kan skapa med rätt ljusförhållanden. Brist på D-vitamin kan leda till parodontit, och tänderna lossnar en efter en med tiden.

Ingen cirkulation (från rörelse) och vettig näring ger med tiden bensår. Började säkert litet, men oförmåga att själv sköta dessa (eller söka vård) ger snabbt galopperande försämring. Infektioner och nekros (han var svart o grå runt ena vaden, vilket säkerligen var nekros)

Att han opererades när han kom in har jag också funderat en del på. Kan inte vara mycket annat än att amputera benen. För utifrån vad jag läst verkar benen vara så pass illa att de inte går rädda. Att göra andra operationer med dessa ben, hade man nog valt att vänta med, åtminstone tills han fått antibiotika ett par dagar.

Det var mina teorier det 😀
Citera
2020-12-01, 12:54
Medlem
Citat:
Jag har inte läst hela tråden eftersom det är så mycket trams så man häpnar. Jag har helt klart missat något här. Hade han systrar? Som levde i frihet utan minsta kontakt?

Vad det verkar, ja. Det är oklart om de växte upp med mamman som jag förstår det.
Citera
2020-12-01, 12:55
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Tja kanske, men tror du inte man blir utvecklingsstörd över att vara instängd i en lägenhet, totalt kontrollerad i 30 år?
Är man frisk innan lär man ta skada, mer skada än om man blivit internerad i 30 år.

Men frågan är hur väck han är. Hade det handlat om en "bubbelpojke" hade det inte varit så konstigt att han "var inlåst", nu är han ingen sån men det finns grader även i helvetet.
Citera
2020-12-01, 12:55
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:

Ja, det stämmer men så vitt jag vet var den nu aktuella mannen den yngsta i syskonskaran. Äldre systrar och även en äldre bror som dock avled som liten. Det kan väl vara så att modern lät systrarna leva sina liv men vägrade att släppa "minstingen" inte minst med tanke på att hon redan förlorat en son.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in