2020-12-01, 10:28
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
237 på IVA nu.

Vad var det som mest i våras?
558 stycken 25-26 april :
https://covidstatistik.se/iva#nuvarande-pa-iva
Citera
2020-12-01, 10:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hmm... Det där låter inte genomtänkt av dig.

Poängen är att FHM:s och ECDC:s scenarion är inkompatibla. Smittspridning och dödsfall kan inte peaka samtidigt.

Sant, dödsfallen kommer några veckor senare.
Citera
2020-12-01, 10:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
"Gold Standard"? Är det verkligen så?

Mitt förslag är att du lyssnar lite vad denna herre har att säga.. det kommer inte ta många minuter men det kanske ger dig ett annat perspektiv.. hoppas att du inte är faktaresistent.

https://www.youtube.com/watch?v=EII2lV3t6Jc

https://www.bitchute.com/video/53iuAh58cpCj/

Du menar The Great Barrington declaration? Jag har sett det där. Hur folk ens kan skriva under på något sådant att släppa ett virus fritt är helt obegripligt för mig. Vill du att sjukvården ska krascha?
Citera
2020-12-01, 10:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
ECDC verkar ha kopierat IHME:s modell. Den är inte direkt känd för att träffa rätt (den tippade 70,000 döda i Sverige till midsommar) och den sätter orimligt hög vikt vid munskydd.

ECDC skriver också att Danmark och Norge kommer ha trettio döda om dagen lagom till jul. 🎄 Det är alltså dubbelt så mycket som Sverige har idag, per capita.

Men inte Finland, såklart. De kommer tvärtom ha utrotat covid lagom till jul. Eftersom de har "voluntary mask use".

Vi får se hur det hela utvecklas de närmaste veckorna. Jag hoppas dock att mitt katastrofscenario inte kommer att slå in.
Citera
2020-12-01, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
558 stycken 25-26 april :
https://covidstatistik.se/iva#nuvarande-pa-iva
När det gäller ökning av belagda sjuhussängar så kan Uppsala kanske tjäna som exempel. Det är bland de "övriga" sjukhusplatserna där den stora ökningen har skett under hösten.
Uppsala har slog sannolikt vårens peak förra veckan när det gäller antal sammanlagt belagda sjukhusplatser.

Se sid 4 graf "Antal vårdade covid-19-positiva patienter per dag och per avdelningstyp:
- Infektionsavdelning
- IVA-avdelning
- Övrig avdelning
https://regionuppsala.se/contentassets/bba2a35f5e6842c68b8cc39040e43714/201130-nulagesbild-covid-19-region-uppsala.pdf
Citera
2020-12-01, 10:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
237 på IVA nu.

Vad var det som mest i våras?
Hur många var det förra och förrförra tisdagen?
Citera
2020-12-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det har vårdats 25000+ på sjukhus för covid19, hade dessa varit med i listan på iVA-vård i dina grafer så hade det sett för jävligt ut kan jag lova dig. Utan den vården hade de troligen avlidit.
Jag får uppfattningen att du stödjer en strategi som är åt helvete fel, men det är kanske bara jag. Både du och jag vet att det är ingenting som är normalt i dagsläget. Att förminska och förringa gör bara saken värre. Läste precis i Aftonbladet att de hade gjort en liten studie av 10 personer som hade kvarvarande besvär efter covid-19 infektion. 8 av 10 hade lungskador. Står i Aftonbladets flöde.

Vad bra då vet vi det. 8 av 10 med lindriga covidbesvär har permanenta lungskador. Och masker och munskydd ska vi inte ha på oss.
Det blir nog bra det här. Det enda vi behöver göra är att platta till kurvan. Om det går.
Citera
2020-12-01, 10:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Du behöver kanske peta i dig läkemedel men alla behöver inte spruta i sig vaccinet.

Kan försäkra dig om att det aldrig blir ett tvång. Sluta gnäll sida upp och sida ner om det som aldrig kommer att inträffa.
Citera
2020-12-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag har också trott detta länge - det Wold säger alltså.

Det är inte i butiken eller i köpcentra man smittas - det är hemma.

Man behöver inte heller vara särskilt närma för att smittas - det räcker att vara i samma rum en lite längre tid för att koncentrationen av aerosoler i rummet ska bli så hög att man riskerar att smittas.

I hemmen har vi ju ganska dålig luftcirkulation - särskilt nu på vintern.

Nu skall man göra skillnad på hur folk i gemen smittas rent statistiskt och hur smittan sprids!

Vad jag syftar på är att om en i familjen smittas så är det svårt att undvika att resten smittas. Det som är intressant är hur smittan tog sig in i familjen, det är den delen av smittspridningen som man bör fokusera på att ta bort. Min familj smittades av ett barn som smittades på högstadieskolan eller på bussen till skolan. Dvs, på det sätt som Wold säger att inte så många smittas, men det är så de flesta familjer verkar få in smittan. Om det inte är via arbetsplatsen då, eller en middagsgäst.

Poängen är att man inte kan titta på att smitta i hemmet är vanligast då den är svårast att undvika. Man måste attackera det som går att undvika.

Vad går att undvika? Aerosoler från spolningen på toaletter på stan, på skola och jobb är nog en riktigt stor riskfaktor. Dålig ventilation på skola och jobb är en stor riskfaktor. Därför är hemarbete bra.
Citera
2020-12-01, 11:05
Medlem
arbetets avatar
Lungskador även hos lindriga fall:

Covid-19: Lung damage 'identified' in study

Covid-19 could be causing lung abnormalities still detectable more than three months after patients are infected, researchers suggest.
A study of 10 patients at Oxford University used a novel scanning technique to identify damage not picked up by conventional scans.

It uses a gas called xenon during MRI scans to create images of lung damage.

Lung experts said a test that could spot long-term damage would make a huge difference to Covid patients.

The xenon technique sees patients inhale the gas during a magnetic resonance imaging (MRI) scan.

Prof Fergus Gleeson, who is leading the work, tried out his scanning technique on 10 patients aged between 19 and 69.

Eight of them had persistent shortness of breath and tiredness three months after being ill with coronavirus, even though none of them had been admitted to intensive care or required ventilation, and conventional scans had found no problems in their lungs.

The scans showed signs of lung damage - by highlighting areas where air is not flowing easily into the blood - in the eight who reported breathlessness.

The results have prompted Prof Gleeson to plan a trial of up to 100 people to see if the same is true of people who had not been admitted to hospital and had not suffered from such serious symptoms. He is planning to work with GPs to scan people who have tested positive for Covid-19 across a range of age groups.
https://www.bbc.com/news/health-55017301
Citera
2020-12-01, 11:06
Medlem
sannes avatar
Finns någon forskning och evidens att smittspridningen minskar om man har hemma symptomfria barn från förskola och skolan för barnen, om någon i familjen har covid19? Jaha det var för att skolans personal har blivit smittade så mycket från barn som inte smittar enligt FoHM.

Citat:

NYA BESKEDET OM FRISKA BARN

Tidigare under morgonen var det ju flera spekulationer härinne om vad pressträffen med utbildningsminister Anna Ekström klockan 11 kommer handla om.

Utbildningsminister har annonserat en "pressträff om de nya rekommendationerna."

Enligt Expressens källor handlar pressträffen om de nya reglerna för karantän, och det kommer inte ges några nya besked om skolstängningar.

Tidigare imorse gick Folkhälsmyndigheten ut med en ny rekommendation om att även yngre barn och elever utan symptom bör stanna hemma från skola och förskola om en person i familjen är sjuk i corona.

"Folkhälsomyndigheten bedömer inte att denna åtgärd kommer att ha någon avgörande effekt på smittspridningen i skola eller samhället i övrigt.", skriver Folkhälsomyndigheten i ett pressmeddelande.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Citat:

Barn och unga drabbas i lägre utsträckning av covid-19
Få barn och unga drabbas allvarligt av covid-19. Barn och unga får ofta mildare symtom än vuxna och har mycket liten risk att behöva vårdas på sjukhus till följd av covid-19. Då de får mildare symtom smittar de sannolikt i lägre utsträckning än vuxna. Skolverksamheter har inte visat sig vara drivande i smittspridningen. Personal som arbetar inom skolverksamheter har inte diagnosticerats med covid-19 i högre utsträckning än andra yrkesgrupper.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-skola-och-forskola-om-den-nya-sjukdomen-covid-19/
Citera
2020-12-01, 11:36
Medlem
Kan inte FHM rekommendera munskydd oxå för att minska oro ?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-radet-barn-ska-stanna-hemma-om-familjemedlem-har-covid-19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in