Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Jag har också trott detta länge - det Wold säger alltså.
Det är inte i butiken eller i köpcentra man smittas - det är hemma.
Man behöver inte heller vara särskilt närma för att smittas - det räcker att vara i samma rum en lite längre tid för att koncentrationen av aerosoler i rummet ska bli så hög att man riskerar att smittas.
I hemmen har vi ju ganska dålig luftcirkulation - särskilt nu på vintern.
Nu skall man göra skillnad på hur folk i gemen smittas rent statistiskt och hur smittan sprids!
Vad jag syftar på är att om en i familjen smittas så är det svårt att undvika att resten smittas. Det som är intressant är hur smittan tog sig in i familjen, det är den delen av smittspridningen som man bör fokusera på att ta bort. Min familj smittades av ett barn som smittades på högstadieskolan eller på bussen till skolan. Dvs, på det sätt som Wold säger att inte så många smittas, men det är så de flesta familjer verkar få in smittan. Om det inte är via arbetsplatsen då, eller en middagsgäst.
Poängen är att man inte kan titta på att smitta i hemmet är vanligast då den är svårast att undvika. Man måste attackera det som går att undvika.
Vad går att undvika? Aerosoler från spolningen på toaletter på stan, på skola och jobb är nog en riktigt stor riskfaktor. Dålig ventilation på skola och jobb är en stor riskfaktor. Därför är hemarbete bra.