2020-12-01, 10:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Ännu mer exempel på denna senfärdighet som man agerar med. Detta kunde ha rekommenderats i början av hösten redan.

Problemet är att det inte är Tegnell som kommit fram till detta.
Han har blivit överkörd först nu..
Citera
2020-12-01, 10:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag försöker inte bortförklara nått, bara sätta det i perspektiv.

Vårdtillfällen på IVA 2015-2020:
https://imgur.com/HzXnER7

Sorterat på antal vårddagar, 4 och uppåt:
https://imgur.com/VBPN1dA

Så i våras låg folk längre än normalt. Nu verkar nivåerna vara inom normalen för säsongen.

Antal som är inlagda på vanlig vårdavdelning eller extrainsatt covidavdelning vet jag dock inte.

Det har vårdats 25000+ på sjukhus för covid19, hade dessa varit med i listan på iVA-vård i dina grafer så hade det sett för jävligt ut kan jag lova dig. Utan den vården hade de troligen avlidit.
Jag får uppfattningen att du stödjer en strategi som är åt helvete fel, men det är kanske bara jag. Både du och jag vet att det är ingenting som är normalt i dagsläget. Att förminska och förringa gör bara saken värre. Läste precis i Aftonbladet att de hade gjort en liten studie av 10 personer som hade kvarvarande besvär efter covid-19 infektion. 8 av 10 hade lungskador. Står i Aftonbladets flöde.
Citera
2020-12-01, 10:07
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/wold-sa-sprider-sig-smittan-inom-familjen/

Wold menar vidare att det är tvärtemot vad många tror, att främmande människor i butiken eller i kollektivtrafiken skulle vara de som utsätter oss för smittrisk.

– Tvärtom, är det de närmaste som är mest smittfarliga. Det är helt enkelt för att vi har ett annat beteende mot dem, det kan vara så enkelt som att vi står fysiskt närmare folk vi är släkt med. Det hör till vår biologi och är inget som vi kan kontrollera.

Varje gång man läser något med Agnes Wold, så säger hon något som irriterar. Vi är väl inga DJUR heller? Det är en inställning som jag inte kan med. Går utmärkt att hålla avstånd även från sina närmaste, låta bli att kramas o.s.v. när man vet vilka riskerna är. (Obs detta gäller förstås inte om man har småbarn - de måste få krypa upp i knäet - men dom smittar inte heller särskilt mycket.)
Citera
2020-12-01, 10:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Nej.
Inte för många.
För 20% drygt.

Jag tycker det är många. Det här är ju en ögonblicksbild, imorgon har du kanske 250 som ligger där, det kryper sakta uppåt.
Citera
2020-12-01, 10:10
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det har vårdats 25000+ på sjukhus för covid19, hade dessa varit med i listan på iVA-vård i dina grafer så hade det sett för jävligt ut kan jag lova dig. Utan den vården hade de troligen avlidit.
Jag får uppfattningen att du stödjer en strategi som är åt helvete fel, men det är kanske bara jag. Både du och jag vet att det är ingenting som är normalt i dagsläget. Att förminska och förringa gör bara saken värre. Läste precis i Aftonbladet att de hade gjort en liten studie av 10 personer som hade kvarvarande besvär efter covid-19 infektion. 8 av 10 hade lungskador. Står i Aftonbladets flöde.
Fast dom 25000+ är ju just mer basal vård, kanske syrgas och liknande, stor skillnad mot IVA. Det vore ju intressant att se hur många som vårdats på sjukhus totalt tidigare år och jämföra. Säkerligen har det varit fler detta år, speciellt i våras. Mer intressant är att jämföra antal vårdtillfällen på sjukhus höst/vintersäsong tidigare år. Ögonblicksbilder säger inte så mycket förrens man fått in det i en kontext.
Citera
2020-12-01, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/wold-sa-sprider-sig-smittan-inom-familjen/

Wold menar vidare att det är tvärtemot vad många tror, att främmande människor i butiken eller i kollektivtrafiken skulle vara de som utsätter oss för smittrisk.

– Tvärtom, är det de närmaste som är mest smittfarliga. Det är helt enkelt för att vi har ett annat beteende mot dem, det kan vara så enkelt som att vi står fysiskt närmare folk vi är släkt med. Det hör till vår biologi och är inget som vi kan kontrollera.

Varje gång man läser något med Agnes Wold, så säger hon något som irriterar. Vi är väl inga DJUR heller? Det är en inställning som jag inte kan med. Går utmärkt att hålla avstånd även från sina närmaste, låta bli att kramas o.s.v. när man vet vilka riskerna är. (Obs detta gäller förstås inte om man har småbarn - de måste få krypa upp i knäet - men dom smittar inte heller särskilt mycket.)

Jag har också trott detta länge - det Wold säger alltså.

Det är inte i butiken eller i köpcentra man smittas - det är hemma.

Man behöver inte heller vara särskilt närma för att smittas - det räcker att vara i samma rum en lite längre tid för att koncentrationen av aerosoler i rummet ska bli så hög att man riskerar att smittas.

I hemmen har vi ju ganska dålig luftcirkulation - särskilt nu på vintern.
Citera
2020-12-01, 10:13
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:

Aftonbladet är ingen källa.. vem är deras källa?

det var längesedan vi kune lita blint på våra dagstidningar.. andra tider nu.. självförvållat.
Citera
2020-12-01, 10:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Fast dom 25000+ är ju just mer basal vård, kanske syrgas och liknande, stor skillnad mot IVA. Det vore ju intressant att se hur många som vårdats på sjukhus totalt tidigare år och jämföra. Säkerligen har det varit fler detta år, speciellt i våras. Mer intressant är att jämföra antal vårdtillfällen på sjukhus höst/vintersäsong tidigare år. Ögonblicksbilder säger inte så mycket förrens man fått in det i en kontext.

Utan den basala vården hade de avlidit. För att göra en sådan jämförelse kan du ju ta en vanlig influensa där det vårdas 6-700 per år på sjukhus. Skillnaden är markant.
Citera
2020-12-01, 10:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Aftonbladet är ingen källa.. vem är deras källa?

det var längesedan vi kune lita blint på våra dagstidningar.. andra tider nu.. självförvållat.

BBC

https://www.bbc.com/news/health-55017301
Citera
2020-12-01, 10:18
Medlem
237 på IVA nu.

Vad var det som mest i våras?
Citera
2020-12-01, 10:23
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Titta på antalet inlagda på sjukhus så ser du. Men det är väl som vanligt, man ser vad man vill se. 236 på IVA nu btw, personer som kämpar för sina liv medan du försöker bortförklara saken. För många av dem är det slutanhalten, tyvärr.

PCR är "gold standard" för att detektera pågående infektion.

"Gold Standard"? Är det verkligen så?

Mitt förslag är att du lyssnar lite vad denna herre har att säga.. det kommer inte ta många minuter men det kanske ger dig ett annat perspektiv.. hoppas att du inte är faktaresistent.

https://www.youtube.com/watch?v=EII2lV3t6Jc

https://www.bitchute.com/video/53iuAh58cpCj/
Citera
2020-12-01, 10:24
Medlem
Över 100 dödsfall idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem