Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Det är en tillfällig dipp vi talar om, inte en kontinuerlig (man gör inte stora omprioriteringar av testning varje vecka). Men visst, jag är inte helt säker på den förklaring jag angett till dippen.
På SciFiLab på KI, som testar ca 40 000 i veckan, så sjönk andelen positiva från v46 till v47, precis som du säger. Men den ökar igen nu i v48 (den är inte är slut än, men ligger på ATH i andra vågen):
https://covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Vilket indikerar att smittspridningen ökar fortfarande, åtminstone i den population som omfattas av SciFiLabs testområde.
Vi får väl se var veckan slutar. Det är i alla fall inga tvära kast. Att det skulle gå härifrån till 100-140 döda per dag känns osannolikt. Men vem vet.
Jag visste inte att SciFiLabs hade egen statistik. Det blir ju väldigt säkert, eftersom negativa/positiva test redovisas tillsammans. En liten ökning ser det ut som, ja, men de har också haft nästan samma andel smittade sedan vecka 44.
Jag tror inte på något genombrott den här veckan, eftersom jag inte ser vad som skulle ha ändrats till det sämre. Troligare är att vi nu befinner oss på en platå av smitta, där dödstalen (och vårdbehovet) fortfarande jobbar ikapp.
Om vi nu lyckats landa på R=1, trots landsomfattande spridning och ett "öppet" samhälle, så skulle jag koppla det helt till att vi har en ganska god immunitet i botten.