2020-12-01, 08:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aralia
Fast själva idén med Munchhausen by proxy är väl att visa upp för läkare och omgivning vilken god och omtänksam förälder man är som är den enda som förstår och bryr sig om att ens barn är sjukt (fast man själv orsakat barnets sjukdom). Så hålla barnet sjukt/skadat i hemlighet blir meningslöst för en sån person. Den här mamman lär inte få någon stjärna i himlen som "god vårdare"
För mig känns detta fall mer som en skamkultur, han skulle döljas för omgivningen. I en Expressen-artikel nämns också att släktingar varit med i hennes beslut, det är också skamkänsla över det.
Citera
2020-12-01, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabaaa
Snubben hade la inte en tand kvar i käften o kunde knappt hålla sig själv vid liv, tror det är betydligt mer snett än bara mobbning i tidig ålder som har fått det o gå så snett, morsan är ju helt sinnessjuk.

Historien har redan ändrats något. Nu saknar han flertalet tänder och kunde tala hjälpligt iaf.. tex så kände han igen sin släkting även om han var illa däran.

Allt tyder ju på att det hela är väldigt illa ställt ändå, att mannen fördes till operation och att mamman har gripits bekräftar väl det.

Nu verkar det som det är dottern i familjen som hittat BO. Väldigt tråkigt att det inte skett tidigare men vi vet ju rätt lite om familjerelationen eller hur illa det var ställt med sonen vid tidpunkten när dottern(döttrarna) lämnade hemmet.
Kanske har det värsta förfallet skett under de senaste åren?

Dörren sägs ha varit olåst iaf, vilket förklarar hur släktingen kom in i lägenheten. Kan ju betyda att det ofta var olåst och att sonen inte alltid varit inlåst och därmed även haft möjlighet att lämna hemmet om han hade velat?
Citera
2020-12-01, 08:29
Medlem
MrsVanity1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Såg ut som en utländsk kärring på den pixlade modern. Föga förvånad då allt pack dras till Sverige.

Fick också det intrycket.Utländsk ,typ zigenare.Lång kjol i vintern.

Ok det kan väl andra ha med men märkligt klädval. Samt att släktingen "tystats ner " av släkten när den försökte ta upp detta enligt släktingen själv.
Osar blattekvinna/släkt.
Senast redigerad av MrsVanity1 2020-12-01 kl. 08:32.
Citera
2020-12-01, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Ger mig fan på att soc kräver att han skriver in sig på arbetsförmedlingen för att få hjälp, dom krånglar nog med tandvårdsstöd också.

Roligaste kommentaren idag. Bara för att det nästan är sant. Han har inget SGI liksom.

Hur mycket har mamman interagerat med sonen tro? Har de pratat med varandra? Mer än ”här får du” ”gör inte så”
Om han levde i samhället fram till 12 års ålder hann han lära sig lite, men hur mycket av det försvinner/faller i glömska om man sedan stängs in?
Citera
2020-12-01, 08:30
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinnaLinna
olåst enl tidningarna

Enligt släktingen som gick in...

För övrigt förstår jag inte slutsatsen som flera här drar, att sonen försörjts av mamman. Han verkar ha haft sjukpension sedan han blev myndig, så delvis har han i själva verket försörjt modern...om hon har förfogat över hans inkomst.
Citera
2020-12-01, 08:32
Medlem
Okapihjords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Obeskrivligt fruktansvärt.

Jag säger bara en sak: Detta är varför vi har skolplikt i Sverige. Och det borde ha varit myndigheternas plikt att ta reda på varför den 12-årige grabben slutade komma till skolan.

Exakt. Myndigheterna måste hållas ansvariga här, inte mamman som uppenbarligen är mycket svårt psykiskt störd. Snacka om ett samhälle som svek en liten pojke. Jag har själv en 13-årig son och blir så jäkla ledsen när jag tänker på denne stackars man.
Citera
2020-12-01, 08:33
Medlem
Lågoddsare på "funkis" som klanen från en diametralt annan kultur än den gömt undan eftersom funkisar ses som "guds straffdom" etc.

Inte någon, inte ens myndigheterna heller har velat / vågat att ta tag i fallet då klanen är en maktfaktor i det lokala samhället och kan utöva påtryckningar.

Likaså har man varit livrädda för att bli kallade för "RASISTER" om man velat gripa in...

"..Expressen har pratat med den kvinnliga släkting som påträffade honom ensam och rädd i bostaden.

– Mamman lyckades manipulera samhället i alla år, det är fruktansvärt att han berövats hela sitt liv, säger släktingen.

Som ung ska hon själv ha försökt att slå larm om att den nu misstänkta kvinnan bröt ner sin son psykiskt, men då ingen annan i släkten lyssnade på hennes oro, gav hon upp.."

https://www.expressen.se/nyheter/kvinna-gripen-for-att-ha-hallit-son-instangd-i-28-ar/
Citera
Medlem
blagyltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillvetanu
Rätt onödigt av dig tycker jag. Jag är 50+ och vet att det är fler som tycker att det är besvärligt och tar mycket onödig tid att samma saker skrivs om och om igen och det skulle lyfta debatten om det gick att lösa eller förbättra diskussionerna, det var bara en tanke från min sida. Du behöver inte alls hålla med, men ingen anledning att vara otrevlig heller.

Jovisst, men typiskt milleniebeteende skulle jag sagt annars. Väldigt många sådana sinnesslöa, sönder curlade individer som blockerar tråden med frågor som: öh, hallå! Kan någon förklara med en enkel lättläst mening vad det handlar om typ? Orkar inte gå tillbaka och kolla....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissKatt
Om det är hon jag tänker på så har jag sett henne...

Ganska Lång och smal. Framåtlutad gång. Håret rakt upp och väldigt mycket gelé / hårspray.

Svart skinnjacka och alltid mörka kläder i övrigt.

Alltid en massa kassar.
Direkt en person som man ser lider av kraftig psykisk ohälsa.

Kan ha fel såklart. Men en potential person

Håret verkar stämma. Tyckte det såg ut som en Elvisfrisyr i profil på bilden i media
Citera
2020-12-01, 08:34
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Det finns ett antal barn som inte trivs eller råkar illa ut i skolan. Blir mobbade och får inte det stöd de behöver. Skolan slutar höra av sig.

Kan mycket väl tänka mig att skolan och i världen utanför blir hotfull. Familjen stänger in sig. Barnet utvecklar än mer social fobi och vägrar gå ut. Söker inte hjälp, eller, det finns ingen hjälp om man inte själv går utanför dörren och söker efter den själv.

Vi vet ju inte riktigt vad som hänt genom åren. Tror tyvärr det kan finnas fler fall.
Skolan får inte sluta höra av sig i Sverige är det lag på att barn ska gå i skolan, vid särskilda problem sätts andra resurser in. Så här har det redan brustit någonstans och det finns hjälp för barn, barn bestämmer inte själva eftersom barn har en eller två föräldrar 🙄. Tyvärr finns det alldeles för många som inte ska ha barn ALLS, och en som har råkat ut för en psykiskt sjuk mamma är den här stackars mannen. Det ska inte ens kunna hända eftersom han är registrerad och har gått i skolan några år, då kan man ju börja undra hur många barn som farit illa och bara "försvunnit" i Sverige. Hemska tanke..😥
Citera
2020-12-01, 08:35
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audiman
En svensk Fritzl typ
Tror likheterna slutar vid instängningen. Psykologiskt och i övrigt verkar det här vara en helt annan typ av tragedi.

Sedan undrar man hur unga ni är som tror utvecklingsstörda och downisar gömdes undan för 40-30 år sedan är. Man måste gå längre bak i tiden för den typen av reaktion av en mongis.
Citera
2020-12-01, 08:36
Medlem
Haajibs avatar
Så när en kvinna blir frihetsberövad i 30 år blir det hus i helvete.

Men när en man blir det, blir de bara en liten notis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in